handdator

Visa fullständig version : Fiskolja vilken är bäst?


dj christian
2011-11-02, 21:52
Letar efter en bra fiskolja. Jag äter väldigt sällan fisk även om jag älskar lax men det blir bara inte av tyvärr för jag tycker det är jobbigt och tillreda fisk till maten.

Vilka kan ni rekommendera?

Pepz
2011-11-02, 22:42
köp av en tillverkare som kan redovisa för tungmetaller och liknande.

Ronn
2011-11-03, 08:04
Figgs flytande är billigt och bra om du inte har något emot flytande variant, smakar mest citrus, finns oftast på Ica.

Annars gå på hur stor dell EPA/DHA det är i oljan/kapslarna.

Sniggel
2011-11-03, 08:30
köp av en tillverkare som kan redovisa för tungmetaller och liknande.

+1


Figgs flytande är billigt och bra om du inte har något emot flytande variant, smakar mest citrus, finns oftast på Ica.

Annars gå på hur stor dell EPA/DHA det är i oljan/kapslarna.

Den är dock långt ifrån lika god som Ledins flytande som är värd att beställa :)
(aldrig mer friggs för min del! :P)

dj christian
2011-11-03, 09:04
köp av en tillverkare som kan redovisa för tungmetaller och liknande.

Vilket märke sklle det vara ? :)

dj christian
2011-11-03, 09:53
Figgs flytande är billigt och bra om du inte har något emot flytande variant, smakar mest citrus, finns oftast på Ica.

Annars gå på hur stor dell EPA/DHA det är i oljan/kapslarna.

Har inga problem med flytande fiskolja. Men är det verkligen bättre än låt säga 70% fiskolja i kapslar?

Sniggel
2011-11-03, 10:02
Har inga problem med flytande fiskolja. Men är det verkligen bättre än låt säga 70% fiskolja i kapslar?

Man behöver ta lite mer och därför räkna ut vilken som är mest prisvärd. Ofta är 30%-iga mycket mer prisvärda än de renare och dyra sorterna. Många 70%-iga passar på att ta ut större profit eftersom de kan marknadsföra sin olja med fina ord som "högkoncentrerat" "ren" osv...
Tar man även hänsyn till miljögifter så har man ytterligare en faktor att tänka på förstås.

Ronn
2011-11-03, 10:04
Dom flesta omega3 produkter innehåller runt 18%/12% EPA/DHA eller lägre vilket är det viktiga i sammanhanget.

johnx
2011-11-03, 13:00
Oavsett typ av olja är det bättre med flytande, hursomhelst. (Däremot kanske lite omständigare och äckligare, enligt mig)

Kapslar är ofta pressat och därmed är ofta "hela" fisken nermosad... Dessutom är det svårare att upptäcka (om man inte gillar otrevliga överraskningar!) om en kapsel har blivit härsken, det känner man direkt på en ren olja.

dj christian
2011-11-03, 14:48
Figgs flytande är billigt och bra om du inte har något emot flytande variant, smakar mest citrus, finns oftast på Ica.

Annars gå på hur stor dell EPA/DHA det är i oljan/kapslarna.

Oavsett typ av olja är det bättre med flytande, hursomhelst. (Däremot kanske lite omständigare och äckligare, enligt mig)

Kapslar är ofta pressat och därmed är ofta "hela" fisken nermosad... Dessutom är det svårare att upptäcka (om man inte gillar otrevliga överraskningar!) om en kapsel har blivit härsken, det känner man direkt på en ren olja.

Så som Snigel rekommenderade. Ledins flytande är bra stuff?

Ronn
2011-11-03, 15:01
Jag skulle aldrig välja en olja efter smaken, flytande form sveper man det är en väldigt mild eftersmak och dom flesta smakar citrus, kapslarna smakar ju inget alls.

Gå på hur mycket EPA/DHA du får per krona, då ligger Friggs bra till, I'm just saying.