handdator

Visa fullständig version : Less på SL


klupknum
2011-11-02, 19:58
Nu har jag följt SL5x5 i ungefär 5 månader och börjar bli rätt less på det, det är jobbigt att ta sig till gymmet och känner mig långt ifrån lika peppat på att träna som jag var när jag började med det.
Har fått bra ökningar men är helt enkelt less och vill ha någonting mindre hårt, så jag tänkte börja med ett hypertrophy-schema för att främst bygga mer massa istället, i ett tag i alla fall.
Finns det något färdigt tre-dagars-schema med alla övningar man kan tänkas behöva, till exempel nybörjarschemat som z_bumbi har skrivit, är det bra för någon som tränat seriöst i lite mer än ett halvår?

Ernie McCracken
2011-11-02, 20:00
Kan du inte bara slänga ihop ett 3 dagars schema utifrån dina egna erfarenheter?
Jag tycker det känns skönast att köra på sitt eget sätt, och inte direkt svårt att trixa ihop ett träningsprogram åt sig själv.

willtjam
2011-11-02, 20:03
z_bumbis schema funkar för alla.

Exdiaq
2011-11-02, 20:05
Testa 5/3/1?

Börje H
2011-11-02, 20:06
Inga konstigheter. Alla blir less om man matar samma upplägg hela tiden :) Variation i träningen är viktigt. Inte nu för att man skall fladdra runt och byta upplägg hela tiden, men vissa justeringar av övningsval och kompletterande moment är guld vart i det långa loppet.

Du kommer igen :thumbup:

Länkar in två helt opretentiösa upplägg:
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Traning/Traningsprogram/

Helt utan styrning beträffande specifika reps, men det kan också fylla sitt syfte. Välj själv!

Spartansk
2011-11-02, 20:06
Eller Madcow.

Morrris
2011-11-02, 20:09
Inga konstigheter. Alla blir less om man matar samma upplägg hela tiden :) Variation i träningen är viktigt. Inte nu för att man skall fladdra runt och byta upplägg hela tiden, men vissa justeringar av övningsval och kompletterande moment är guld vart i det långa loppet.

Du kommer igen :thumbup:

Länkar in två helt opretentiösa upplägg:
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Traning/Traningsprogram/

Helt utan styrning beträffande specifika reps, men det kan också fylla sitt syfte. Välj själv!

Snygg stavning av bicepscurl.

Börje H
2011-11-02, 20:11
Snygg stavning av bicepscurl.

Jag har stavat sådär i typ 20 år :D

Morrris
2011-11-02, 20:13
Jag har stavat sådär i typ 20 år :D

Det antyder en viss finess.

Spartansk
2011-11-02, 20:17
Hur stavas det där? Jag kan inte öppna dokumentet, men blev sjukt nyfiken.

Börje H
2011-11-02, 20:18
Hur stavas det där? Jag kan inte öppna dokumentet, men blev sjukt nyfiken.

Bicxxxxxxxx :mallan:

edit; hmmm varför kan du inte öppna dokumenten? Felmeddelande av någon sort?

Morrris
2011-11-02, 20:18
Hur stavas det där? Jag kan inte öppna dokumentet, men blev sjukt nyfiken.

Det räcker med att konstatera nivån av finess.

Bicepscurle.

Börje H
2011-11-02, 20:20
Det räcker med att konstatera nivån av finess.


Så sant.

Spartansk
2011-11-02, 20:30
Bicxxxxxxxx :mallan:

edit; hmmm varför kan du inte öppna dokumenten? Felmeddelande av någon sort?

Det står att jag inte har det program som krävs för att öppna dokumentet. Så det är nog inget fel på sidan i sig.

Det räcker med att konstatera nivån av finess.

Bicepscurle.

:thumbup:

mij82
2011-11-02, 20:51
Inga konstigheter. Alla blir less om man matar samma upplägg hela tiden :) Variation i träningen är viktigt. Inte nu för att man skall fladdra runt och byta upplägg hela tiden, men vissa justeringar av övningsval och kompletterande moment är guld vart i det långa loppet.

Du kommer igen :thumbup:

Länkar in två helt opretentiösa upplägg:
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Traning/Traningsprogram/

Helt utan styrning beträffande specifika reps, men det kan också fylla sitt syfte. Välj själv!

Jävlar du, styrkelyftarschemat där såg inte fy skam ut, det tar vi när det är dags att byta schema! En får tacka! :)

Ristretto
2011-11-02, 20:56
Egentligen heter det bicepscurlé. Det är ett franskt ord. Alla vet att det bara är fransmän med en baguette där bak och basker som använder sig av övningen.

mikaelj
2011-11-02, 21:59
Nu har jag följt SL5x5 i ungefär 5 månader och börjar bli rätt less på det, det är jobbigt att ta sig till gymmet och känner mig långt ifrån lika peppat på att träna som jag var när jag började med det.
Har fått bra ökningar men är helt enkelt less och vill ha någonting mindre hårt, så jag tänkte börja med ett hypertrophy-schema för att främst bygga mer massa istället, i ett tag i alla fall.
Finns det något färdigt tre-dagars-schema med alla övningar man kan tänkas behöva, till exempel nybörjarschemat som z_bumbi har skrivit, är det bra för någon som tränat seriöst i lite mer än ett halvår?

Träning är hårt, är jag rädd.

spoon
2011-11-02, 22:06
Träning är hårt, är jag rädd.

Träning som blir av är bra. Träning som inte blir av är dålig. Det tar cp-lång tid att bli stor och stark. Då kan det ju vara bra att hålla sig motiverad så att träningen blir av.

Bara man tränar (någorlunda vettigt) så får man resultat. Sen får man väga in hur mycket träningen betyder för en angående hur mycket man ska satsa.

mikaelj
2011-11-02, 22:13
Träning som blir av är bra. Träning som inte blir av är dålig. Det tar cp-lång tid att bli stor och stark. Då kan det ju vara bra att hålla sig motiverad så att träningen blir av.

Bara man tränar (någorlunda vettigt) så får man resultat. Sen får man väga in hur mycket träningen betyder för en angående hur mycket man ska satsa.

Det stämmer. Något annat som också stämmer är de horder av folk som är kvar på samma (låga) vikter och (lilla) kroppshydda år ut och år in, just för att de inte tar i.

Man får försöka hitta en medelväg.

klupknum
2011-11-03, 00:37
Träning är hårt, är jag rädd.
Det är bara det att SL är lite för hårt, gillar inte att jag måste ta i så att det gör ont i benen och att jag blir helt matt efter ett set knäböj, tar verkligen ut orken ur mig, så jag tänkte att köra något lättare schema för främst muskelstorlek ett tag tills jag orkar ta igång med SL igen.

Rusk
2011-11-03, 00:47
Det är bara det att SL är lite för hårt, gillar inte att jag måste ta i så att det gör ont i benen och att jag blir helt matt efter ett set knäböj, tar verkligen ut orken ur mig, så jag tänkte att köra något lättare schema för främst muskelstorlek ett tag tills jag orkar ta igång med SL igen.

Kör detta atm, som du ser så hålls repsen skapligt låga i böj/bänk för att lättare hålla koll på eventuella ökningar och lite högre reps i komplementen.
Trivs skitbra med det:)
Jag ökar vikten med 2.5kg när jag klarar dom utsatta repsen i dom 2-3 första setsen.

D1 - A
D2 - B
D3
D4 - C
D5
D6 - Repeat

6 Rep 3 min vila
8 Rep 2 min vila
10 Rep 1.3 min vila

A
Bänkpress 4 x 6
Lutande Hantelpress 3 x 8
Bröst Dips 2-3 x 10
Axelpress 2 x 8
Sidolyft 3 x 10
Skulls 4-5 x 10

B
Chins 4 x Max
Horisontal Stångrodd 3 x 8
Hantelrodd 2-3 x 10
Stångcurl 3 x 10
Marklyft 12 - 8 - 4
Eventuellt några set shrugs

C
Böj 4 x 6
Benspark 4 x 10
Rak Mark 3 x 8
Lårcurl 3 x 10
Vadpress 4 x 10

mikaelj
2011-11-03, 08:10
Det är bara det att SL är lite för hårt, gillar inte att jag måste ta i så att det gör ont i benen och att jag blir helt matt efter ett set knäböj, tar verkligen ut orken ur mig, så jag tänkte att köra något lättare schema för främst muskelstorlek ett tag tills jag orkar ta igång med SL igen.

Det är för att du är så dåligt tränad. Vilket schema du än har kommer du bli tvungen att ta i förr eller senare, med min misstanke åt förr.

Vikt/längd? Vad har du för arbetsvikter i knäböj?

Sniggel
2011-11-03, 08:15
Jag tycker du kan byta schema om du är less.
Men som Mikaelj säger så om du vill komma långt så förr eller senare får du lära dig att tycka om smärtan. Vanligtvis så brukar nog byggarschema göra mer ont än styrkelyftarschema eftersom man befinner sig nära failure i många fler reps på ett typiskt byggarschema än vad man gör när man kör styrkeinriktat.

mikaelj
2011-11-03, 08:18
Jag tycker du kan byta schema om du är less.
Men som Mikaelj säger så om du vill komma långt så förr eller senare får du lära dig att tycka om smärtan. Vanligtvis så brukar nog byggarschema göra mer ont än styrkelyftarschema eftersom man befinner sig nära failure i många fler reps på ett typiskt byggarschema än vad man gör när man kör styrkeinriktat.

För tydlighetens skull, åtminstone i min erfarenhet på Vallen, tränar styrkelyftare inte särskilt ofta 5 repetitioner i basövningar. Just Stronglifts 5x5 är mer av en kompromiss mellan arbetskapacitet och toppstyrka, inte ett renodlat styrkelyftschema.

Jag håller också med Sniggel att det kommer smaka ännu värre med fler reps. Redan 5 reps är nästan så att man håller på att gå sönder. Vad TS säger är, återigen, egentligen "jag vill träna på lättare vikter".

z_bumbi
2011-11-03, 08:22
Byt schema om du känner för det. Om du har fått en bra utveckling på SL5x5 så är det i alla fall nästan dags att byta efter 5 månader, att köra raka 5x5 med linjära höjningar ger bara bra avkastning ett tag och seden börjar avkastningen begränsas av upplägget ffa eftersom det blir så fruktansvärt stora ökningar från vecka till vecka.
Att välja ett färdigt program är en bra idé, då ser du hur något annat funkar och så kan du om du vill slå ihop erfarenheterna från de två olika typerna du har testat nästa gång du byter. Eller så tar du även då ett färdigt program, det finns tillräckligt många program i världen för att man aldrig ska behöva göra ett eget.
Tredagarsprogrammet från forumet funkar och eftersom du har byggt upp styrkan så får du antagligen ut mer av det än någon som börjar med det programmet, Börjes program funkar också så välj helt enkelt något som du tycker verkar kul.

En brasklapp skulle jag iofs vilja lägga in och det är att du bör se till att huvudövningarna från SL5x5 finns med på något sätt i det program du väljer. jag tror inte du tänker välja bort dem men generellt så är det dumt att bygga upp styrkan för att sedan lägga ner övningen.

kaer
2011-11-03, 09:48
Nu har jag följt SL5x5 i ungefär 5 månader och börjar bli rätt less på det, det är jobbigt att ta sig till gymmet och känner mig långt ifrån lika peppat på att träna som jag var när jag började med det.
Har fått bra ökningar men är helt enkelt less och vill ha någonting mindre hårt, så jag tänkte börja med ett hypertrophy-schema för att främst bygga mer massa istället, i ett tag i alla fall.
Finns det något färdigt tre-dagars-schema med alla övningar man kan tänkas behöva, till exempel nybörjarschemat som z_bumbi har skrivit, är det bra för någon som tränat seriöst i lite mer än ett halvår?

Kände precis som du efter några månader med 5x5. Har bytt över till 5-3-1 och gillar det precis lika mycket som jag gillade 5x5 i början.
Jag kommer säkert återkomma till 5x5 någon gång, bara för att man byter en gång så innebär ju inte det ett livslångt åtagande.
Variation och träningsglädje!

Morrris
2011-11-03, 10:11
Förstår inte snacket om hur ont det gör att bygga muskler.

Daniel123
2011-11-03, 12:02
Det är för att du är så dåligt tränad. Vilket schema du än har kommer du bli tvungen att ta i förr eller senare, med min misstanke åt förr.

Vikt/längd? Vad har du för arbetsvikter i knäböj?

Att göra fem svintunga femmor i böj tre gånger i veckan tror jag är tyngre än vad det behöver vara. För mig funkade det skitbra i några månader men sedan blev det för tungt, främst mentalt faktiskt. Då fungerade madcow betydligt bättre då man stegrar vikten.

davkei
2011-11-03, 12:12
Tröttnade själv på SL efter ett tags nötande och kör nu moddat tre dagars schema av z_bumbi. Mentalt är det nog bra med lite variation i alla fall för egen del.

Chares
2011-11-03, 17:39
Personligen så tar jag hellre x antal set med svintunga 3or till 5or än att köra så nära failure som högre reps innebär, sedan så verkar min kropp inte gilla högreps. Ökar sjukt långsamt och brukar få köra på halva vikten om jag skall upp till 8-10 reps, effekten blir större fram till kanske 12 sedan går det att reppa ad infinitum.

*kanske dags med lite styrke-uthållighet insåg jag när jag skrev*

Sniggel
2011-11-03, 19:08
Förstår inte snacket om hur ont det gör att bygga muskler.

Jag tror det gör olika ont på olika personer. För mig t ex så gör det inte ont i musklerna av att maxa eller köra lågrep. Men att köra högrep blir snabbt smärtfyllt och något som man måste lära sig tycka om.
men jag har hört många som tycker det är plågsamt att lyfta tunga vikter och som om de håller på att gå sönder i musklerna (som inte beror på dålig uppvärmning).

Jag säger inte att det inte är jobbigt att lyfta tunga vikter. Det kräver ju väldigt mycket fokus och en extrem ansträngning, men det gör knappast ont. Kanske att det då gör lite ont med en stång på ryggen vid knäböj eller att huden kläms när man drar marklyft eller att det byggs upp ett stort tryck i bukregionen som pressar på organen, i bindväv och upp i skallen. Men det är inte den smärtan jag tror vi syftar på utan själva smärtan i musklerna vid ansträngning.

mangemani
2011-11-03, 19:13
för mig tog det 4-5 år att hitta ett schema som var perfekt för mig, ett som gör så att jag verkligen längtar till gymmet, nått som har hållit mig motiverad under alla dessa år, nått som jag inte ens blivit lite less på.
kanske du ska testa dig fram tills du hittar något som är perfekt för just dig på alla fronter.

von huff
2011-11-03, 19:15
Träning som blir av är bra. Träning som inte blir av är dålig. Det tar cp-lång tid att bli stor och stark. Då kan det ju vara bra att hålla sig motiverad så att träningen blir av.

Bara man tränar (någorlunda vettigt) så får man resultat. Sen får man väga in hur mycket träningen betyder för en angående hur mycket man ska satsa.

Håller med.Tycker man inte att det är kul så blir man aldrig stor och stark men lallar man runt får man inga bra resultat heller.