handdator

Visa fullständig version : Gymschema för nybörjare!


seanbanann
2011-11-02, 19:06
Hej! Ny här på forumet, en kompis som tipsade om forumet. Jag tänkte börja gymma nästa vecka, har aldrig gymmat förut. Tänkte därför be någon snäll själ, som har koll på det här med gymmandet, om ett "schema". Alltså vilka dagar, vilka övningar, muskelgrupper, reps, omgångar och allt vad det heter.

Skriver lite info om mig, så ni har något att "utgå" ifrån.

Kille, 19år, 171 lång, väger runt 68kg. Är rätt så otränad, aldrig gymmat förut och har inte tränat på några år nu.

Funderar även på det här med protein, är det något som är värt att börja köra med från starten?

Vore guldvärt om någon kunde slänga ihop ett schema.

Mvh seanbanan

willtjam
2011-11-02, 19:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Käka mycket mat bara, med en proteinkälla till varje måltid, såsom kött, fisk, fågel, ägg osv.

seanbanann
2011-11-02, 19:30
Tack, hur mycket vila ska jag köra mellan varje set? 1min?

Hur mycket vikt ska jag köra? Så mycket så jag orkar göra ett helt set? När ska jag öka?

willtjam
2011-11-02, 20:06
Beror på. Marklyft t.ex. där det är 6 reps som gäller, där kan du vila i 2 minuter. Du känner ju själv ifall du orkar eller inte. När det är högre reps som 10-12 kan du vila i 1-1½ min.

Om du ska köra bänkpress med 4 set á 8 reps, så kör du på en vikt tills du klarat alla 4 set med 8 reps. Klarar du t.ex. bara 5 reps i sista setet så kör du på samma vikt nästa gång igen, tills du klarat alla 4x8, och då höjer du.
Sen väljer vissa att köra dropset, pyramidset osv osv, men det är ingenting som nybörjare behöver bry sig om.