handdator

Visa fullständig version : Tekniktips, bänk, mark, stångrodd (film)


Graafen
2011-11-02, 18:48
Bänk:
http://www.youtube.com/watch?v=-IkGmFsCHU0&feature=channel_video_title


Mark: (notera att detta är första gången jag kör marklyft, tidigare kört ryggres med 15kg platta så gör troligtvis massa fel haha. Vet att man ska ha blicken framåt men ville kolla lite extra nu för att se så inte ryggen såg helt messed up ut. Tog även av löpardojjerna innan jag började lyfta.

http://www.youtube.com/watch?v=kpJ5bknXCtk&feature=channel_video_title




Stångrodd:

http://www.youtube.com/watch?v=b--06E34zs8&feature=channel_video_title


Gör säkert massa fel haha :D, tips?

Sheogorath
2011-11-02, 18:56
Det viktigaste felet du gör i mark och rodd är att du inte svankar tillräckligt i bottenläget av övningarna vilket gör att din ländrygg är rundad. I marklyften svankar du däremot i toppläget vilket olyckligtvis både är onödigt och kanske t.o.m. kan vara dåligt. Ge fan i att titta åt sidan när du kör också. I komplexa lyft som rodd och mark kan det vara dåligt för formen och i bicepscurl m.fl. är det bara ghey.

Graafen
2011-11-02, 19:03
Kan det hjälpa att böja lite mer på benen i rodden då? Försökte svanka så mycket som möjligt där men fick inte mer än så. Eller så kanske det är en för tung vikt?

Tittade som sagt åt sidan bara för att kika hur de såg ut eftersom det va första gången, vet att man inte ska det egentligen.

Sheogorath
2011-11-02, 19:07
Kan det hjälpa att böja lite mer på benen i rodden då? Försökte svanka så mycket som möjligt där men fick inte mer än så.

Ja det kan hjälpa. Å andra sidan har du ju böjda ben i bottenläget av dina marklyft och det hjälper ändå inte. Jag skulle tro att det snarare handlar om att du inte hittat rörelsen riktigt. Jag brukar rekommendera att man lär sig köra goodmornings för att hitta hur man böjer i höften.

Graafen
2011-11-02, 19:12
Hm, får kika på det, blir sjukt irriterad dock, marklyft är en övning som jag verkligen vill lägga till i schemat och som jag vill kunna utföra korrekt! :smash:

Sheogorath
2011-11-02, 19:15
Hm, får kika på det, blir sjukt irriterad dock, marklyft är en övning som jag verkligen vill lägga till i schemat och som jag vill kunna utföra korrekt! :smash:

Du kan träna hemma utan vikt också. Stå rakt upp och ner, skjut ändan rakt bakåt med svanken bibehållen och låt armarna hänga fram avslappnat. När det stramar så mycket i baksidan att du inte kommer längre bakåt med ändan böjer du i knäna tills händerna är i "stånghöjd". Där har du startpositionen för ditt marklyft. Typ.

lurre86
2011-11-02, 19:16
marklyft är en grym övning. Ge den bara lite tid.

Marklyft är som en svårflörtad tjej. Ge inte up hoppet. Kämpa på så löser det sig.

Rulla inte stången fram å tillbaka innan lyftet. Placera stången. Flytta sedan enbart på dig själv. Brösta upp å lyft.

Graafen
2011-11-02, 19:20
Du kan träna hemma utan vikt också. Stå rakt upp och ner, skjut ändan rakt bakåt med svanken bibehållen och låt armarna hänga fram avslappnat. När det stramar så mycket i baksidan att du inte kommer längre bakåt med ändan böjer du i knäna tills händerna är i "stånghöjd". Där har du startpositionen för ditt marklyft. Typ.

Tack för tipset! Ska definitivt prövas!


marklyft är en grym övning. Ge den bara lite tid.

Marklyft är som en svårflörtad tjej. Ge inte up hoppet. Kämpa på så löser det sig.

Rulla inte stången fram å tillbaka innan lyftet. Placera stången. Flytta sedan enbart på dig själv. Brösta upp å lyft.

OK! :)

Leifallan
2011-11-02, 21:52
Marklyft är som en svårflörtad tjej.

Haha svårslaget!!! +10000!