handdator

Visa fullständig version : Till er som äter/ätit en gång om dagen...


Inge Enveten
2011-11-02, 17:34
Under en längre tidsperiod, på kaloriunderskott, i kombination med ordentlig styrketräning och sköter/skötte allt seriöst, någon av er som vill dela med sig av lite tankar? Fördelar, nackdelar?

Jokester
2011-11-02, 17:41
Fördelen för mig var att jag under fastan nästan inte tänkte på mat alls efter ett tag. Nackdelen var att sluta äta när man väl brutit fastan och börjat äta. Kvällarna blev ett helvete, därför gick jag över till att sprida ut måltiderna mer. Skippar dock fortfarande frukost.

Inge Enveten
2011-11-02, 17:49
Fördelen för mig var att jag under fastan nästan inte tänkte på mat alls efter ett tag. Nackdelen var att sluta äta när man väl brutit fastan och börjat äta. Kvällarna blev ett helvete, därför gick jag över till att sprida ut måltiderna mer. Skippar dock fortfarande frukost.

Hur var kvällarna ett helvete?

LeBron
2011-11-02, 18:24
Hur var kvällarna ett helvete?

Han ville ha mer mat!

Cujo
2011-11-02, 18:39
håller med jokester. testade också att köra all mat vid en måltid, men man blev fortsatt hungrig efter ett tag även vid ett gigantiskt intag.
Morgonen därpå och hela dagen är inga problem att fasta, men tiden mellan den gigantiska måltiden och zzzz är lite jobbig.

Därför kör jag 2 små måltider a 300kcal, ett före träning och ett före läggdags samt ett stort mål efter träningen. funkar bättre för mig då jag slipper gå och bli sugen på kvällen.

Jokester
2011-11-02, 18:51
Hur var kvällarna ett helvete?

Gick runt och tänkte på mat konstant från sista tuggan tills dess att jag skulle sova.

Morrris
2011-11-02, 18:52
Gick runt och tänkte på mat konstant från sista tuggan tills dess att jag skulle sova.

Alltså... Hur länge stod du ut med det?

Jokester
2011-11-02, 18:57
Alltså... Hur länge stod du ut med det?

Körde så i några veckor med hjälp av lite självdisciplin, men när jag började plugga kände jag att studierna blev lidande av det och har nu istället börjat sprida ut måltiderna mer och lagt till proteinfluff eller kvarg som kvällsmål innan jag går och lägger mig. Funkar mycket bättre för mig. Vissa kan säkert må bättre av att bara äta en gång om dagen men jag mår verkligen inte bra av det.

En ärans man
2011-11-02, 19:29
Ätit så i flera år nu, under diet. Jag ser bara fördelar med det. Att få äta sig nästan mätt åtminstone en gång per dag är vida överlägset att inte bli mätt alls tre gånger per dygn.

Crocker
2011-11-02, 20:06
Blir väl småsugen på kvällen, men det löser man lätt med light produkter.
Men ja, tankarna hägrar ofta kring mat och därefter.. Mat. :D
Ser det dock inte som något jobbigt hela tiden, någon dag kanske.

Librish
2011-11-02, 20:07
Körde så i några veckor med hjälp av lite självdisciplin, men när jag började plugga kände jag att studierna blev lidande av det och har nu istället börjat sprida ut måltiderna mer och lagt till proteinfluff eller kvarg som kvällsmål innan jag går och lägger mig. Funkar mycket bättre för mig. Vissa kan säkert må bättre av att bara äta en gång om dagen men jag mår verkligen inte bra av det.

Tycker det är konstigt att du tänker på mat efter du ätit din stora måltid. Det är den tiden jag inte tänker på mat alls, då är jag mätt eftersom jag just ätit en så stor potion.

Fishtank
2011-11-02, 20:52
Nja äter väl egentligen bara en gång just nu och kompletterar med lite vassle/kvarg för proteinbehovet men det kanske räknas som fusk
Funkar prima faktiskt

Jokester
2011-11-02, 22:47
Tycker det är konstigt att du tänker på mat efter du ätit din stora måltid. Det är den tiden jag inte tänker på mat alls, då är jag mätt eftersom jag just ätit en så stor potion.

Mättnad och hunger har ingenting med det att göra. Det är snarare ett sug efter mer energi och vetskapen att det kommer ta lång tid innan nästa mål mat, svårt att förklara.

Inge Enveten
2011-11-03, 08:20
Intressant. Jokester jag tror faktiskt jag skulle uppleva liknande problem om jag gav det ett försök. En anledning att jag ville testa var just tanken att det kunde vara bra att kombinera med studier.

Min teorin - käkar man en gång om dagen borde det inte vara några problem att bli mätt, särskilt inte om man lägger till en fluff, då kan man njuta av något mer kaloritätt också.

Man sparar tid och kan fokusera på annat bättre. Även tid som hade gått på matlagning sparas (eftersom man kan äta vissa kaloritäta livsmedel så istället för typ potatis kan man byta mot chips).

Lättare att lägga upp vad man skulle kunna äta eftersom man har en hel dagsbudget av kaloriintag i en sittning.

Det är väl de teoretiska fördelarna jag tänkt mig. Kanske borde ge det ett försök någon dag.

Vilken tid på dygnet har ni lagt måltiden?

Silveta
2011-11-03, 08:34
Jag har ätit två gånger om dagen hur länge som helst känns det som och det funkar helt utmärkt, jag är nästan aldrig hungrig.

Lunch + middag


På helger äter jag dock bara en gång och har inte märkt av någon mer hunger, jag tror helt enkelt att det sitter i huvudet mer än något annat.

Lychgate
2011-11-03, 11:05
Jag äter generellt ett mål mat om dagen. Fungerar utmärkt, dock när man sadlade om till bulk och man åt 3500 kcal i en sittning av "deff" mat så fick man ganska ont i magen av all massa. Nuförtiden är jag dock van vid den större mängden mat.

Lägger maten när jag kommit hem från träningen. "Bryter" dock fastan med PWO/EAA 15 min före träning och EAA efter. :)

daloatf
2011-11-03, 11:21
I slutet av deffen blev det oftast endast ett mål om dagen. La den då på kvällen ca 20:00 efter träningen. Funkade bra då, kan även nu ibland köra ett mål om dagen utan problem. Så i slutskedet av deff när kcal är låga är det bra tycker ja, men trivs mer med 2-3 mål vid bulk och i början av deff.

Ristretto
2011-11-03, 11:24
Fördelen för mig var att jag under fastan nästan inte tänkte på mat alls efter ett tag. Nackdelen var att sluta äta när man väl brutit fastan och börjat äta. Kvällarna blev ett helvete, därför gick jag över till att sprida ut måltiderna mer. Skippar dock fortfarande frukost.

Ungefär så upplevde jag det också. Kanske funkar bättre i kombination med LCHF eller liknande eftersom jag misstänker att det kan vara de stora mängderna kolhydrat som triggar söt/mat-sug.

tumme
2011-11-03, 13:10
Tycker det funkar bra för att slippa hunger/suget. Men funkar verkligen inte i mitt liv just nu. För mig blir det ett helvete om jag äter lunch ena dagen men skippar nästa. Schemat (eller bristen på sådant) måste hållas. Äter när jag har lust nu istället vilket är jobbigare, men passar mycket bättre eftersom jag ser ett värde i det sociala att äta med andra.

maqan
2011-11-03, 14:21
Har tidigare ätit större delen av dagsintaget (>75%) under kvällen och trivdes bra med det. Nu när jag är mer aktiv under dagen, cyklar till skolan etc., måste jag dock äta en större lunch annars kraschar jag totalt på eftermiddagen.

Finska Lejonet
2011-11-04, 11:07
Har kört en måltid om dagen förut men då krävdes det att jag jobbade/pluggade på förmiddagen så att träning/mat hamnade på kvällen.
Nu äter jag en stor måltid efter träning och lite kvarg ett par timmar senare då jag tycker det är trevligt med något att äta.