handdator

Visa fullständig version : Styrkeschema 7dagars


Heeman
2011-11-02, 16:40
Hej vill ha lite synpunkter på mitt träningsschema som jag kör på(blir dock lite variation mellan passen beroende ork).
Kör nu under bulken huvudsakligen bara "stora muskelövningar"(bänkpress, knäböj). Sedan om cirka 4 månader börjar jag deffen och då blir det finlir övningar(flyes, framsidalår osv..) Helt enkelt för en snyggare muskulatur till sommaren :). Vill bara bli så stark som jag kan till Februari.
182 cm
88kg
17år
Tränat väldigt seriöst senaste halvåret, men lallat på ca 2 år.

Här är mitt schema
Dag 1 : Bänkpress, snedbänk/snedhantel, snedbänk i smith (undresida bröst), Sittande press i maskin (bröst).
Dag 2 : Hantel samt stång bakom huvudet (tricep), Tryck i cabel på stång samt rep (tricep), Knäböj.
Dag 3 : Latsdrag Brett, Rodd, Latsdrag smalt, Rodd med hantel/stång, Baksida axlar i Maskin samt cable, Shrugs stång/hantel, Situps samt en magmaskin.
Dag 4 : Sittande militärpress med stång, Hantellyft frammåt(främre deltoids),
Stånde hantelpress med hantlar, Hantlar åt sidan (mitten deltoids), Hantelcurl, Stångcurl rak samt EZ.
Dag 5 : Knäböj, squat, benpress samt vader.
Dag 6 : Repetion på dag 1 ca 50% av gångerna, Ibland latar jag mig :cool:
Dag 7 : Blir då repetion på dag 1 eller dag 2.

Jag kör så gott jag orkar (Blir svettig samt ådrig i pannan) Kan ibland bli så att jag promenerar 15 minuter kanske 2 dagar i veckan efter gympassen.
Kör inte marklyft pga aldrig fått en "ordentlig" genomgång på övningen.
Kosttillskott Mass fusion, ZMA, BCAA , Kreatin, Protein morgon å kväll, Multivitamin.
Ökat från Februari 2011 21 kilo.
Synpunkter tack.
Om någon har tips på bättre Bulk schema så Skicka gärna, Är ute efter styrka nu :)

Pjotor
2011-11-02, 17:15
Om du har tränat seriöst i endast ett halvår föreslår jag att du följer ett färdigt program istället. Välj tredagarsprogrammet i http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 där du tränar i tre dagar och vilar i en. Det blir visserligen "bara" sex dagar istället för sju -- men på din träningsnivå kommer du att göra framsteg även om du bara tränar tre gånger i veckan. Mer är inte alltid bättre.

Byt marklyft mot 3-4 set viktade ryggresningar tills du har fått tekniken demonstrerad, vilket bör bli snarast. Marklyft kan inte enkelt ersättas med bara en övning.

Heeman
2011-11-03, 03:35
När anser du att man lämnat "nybörjarträsket"?
Kör på ett 2 dagars schema ca 5 månader innan detta börjat, Med seriös träning innebär det extrem kostkoll.
Eller kan jag kliva ur träsket efter låt säga 120 i bänkpress?

mognus
2011-11-03, 12:52
tror inte det har med en specifik 1rm i bänkpress att göra.

här är för övrig en bra serie filmer om marklyft. de har hjälpt mig en del iaf:

http://www.youtube.com/watch?v=MX8jgCFXYTU

Pjotor
2011-11-04, 14:09
När anser du att man lämnat "nybörjarträsket"?
Kör på ett 2 dagars schema ca 5 månader innan detta börjat, Med seriös träning innebär det extrem kostkoll.
Eller kan jag kliva ur träsket efter låt säga 120 i bänkpress?

Du använder träsk som om det är negativt. Det är det inte. Som nybörjare är det så underbart lätt att öka i vikter. Jag glömde att tillägga (VIKTIGT) att programmen jag länkade till inte enbart riktar sig till nybörjare, de kan användas för att ge framsteg i flera månader eller till och med år med mindre justeringar.

Som redan har nämnts så har specifika vikter i specifika lyft väldigt lite att göra med om man är nybörjare eller inte. Inte heller hur extrem kostkollen är. Om du har tränat utan coachning av någon som är kvalificerad (d.v.s. inte random PT) så skulle jag nog säga att du mycket väl -- i mina ögon -- kan klassas som nybörjare. Men det behöver inte vara så.

Om du för övrigt tränar för att bli stark och inte primärt för att bygga massa så finns det betydligt bättre program, till exempel Starting Strength, Stronglifts, Madcow Intermediate och Wendler 5/3/1. Alla dessa program går att hitta i forumet.

Heeman
2011-11-04, 14:21
Fick mig ett schema utav random instruktör 1.5 år sedan :) skämtåsido, Jag förstår vad du menar. Har samt kollat På SL och är väldigt intresserad, Förhoppningsvis 100 i bänk, 120 böj innan dec :)

Pjotor
2011-11-04, 15:15
Fick mig ett schema utav random instruktör 1.5 år sedan :) skämtåsido, Jag förstår vad du menar. Har samt kollat På SL och är väldigt intresserad, Förhoppningsvis 100 i bänk, 120 böj innan dec :)

Börja inte med för höga vikter bara. Vill du ha en snabbare progression så kan du göra 3*5 istället för 5*5 i alla övningar. Kör hårt. :whipped:

Heeman
2011-11-04, 15:21
OKej kanske testar 3x5 istället då. I will!