handdator

Visa fullständig version : Ont under bröstkorgen, dålig aptit


aranada05
2011-11-02, 15:12
Hej hallå!

Jag har haft diverse problem i mag- och tarm-regionen nu i ungefär 2 månader.

Det hela började med en utlandsresa där jag blev riktigt magsjuk. Mina toalettbesök var katastrof i ca en månads tid framöver ända tills jag gick på en kur ciprofoxacin (antibiotika). Troligen var det nåt skit jag hade i systemet där nere, för nu är jag helt bra i "tarmarna" och det som kommer ut ser normalt ut.

Dock har jag inte fått bukt på mitt andra problem än, som sitter mer i magen skulle jag påstå.

Jag vet inte hur jag ska beskriva symptomen, men det som är mest påtagligt är:

Att jag har en "tryckande" känsla under bröstet. Eller precis där revbenen går ihop (typ sternum?). Känns lite som att jag har luft i magen som behöver komma ut, men det är bara känslan. Kan inte rapa eller något sånt.

Nummer två är väl att jag har sämre aptit. Vissa dagar jättedålig, andra dagar lite bättre aptit. Men generellt gäller väl att jag blir mätt ganska fort.

Jag har varit hos vårdcentralen två gånger, dels för en månad sen där jag tog diverse prover och sen igen för ungefär 2 veckor sedan. Nu har jag bokat tid igen, men de flesta läkarna på min mottagning är lediga denna vecka så lär få en tid tidigast om ~10 dagar.

Att det är halsbränna/magkatarr tror jag inte, men jag utesluter det verkligen inte. Detta då jag käkade omeprazol 2ggr/dag i 10 dagar utan att märka någon förbättring alls.

Har märkt att jag kan lindra symptomen (främst den här känslan i bröstkorgen/övre magmunnen eller vad tusan det nu kan vara) genom att inte dricka i samband med måltider.

Nu ber jag er här på kolozzeum att dela med er av era funderingar/erfarenheter om liknande problem ni haft.
Uppskattar även tips och råd :)

Tack och hej,
MVH Jacob

PowPow
2011-11-02, 16:14
Symptomen är samma (inte tarmproblemen) som när jag hade sura uppstötningar/magkatarr. Men då blev jag hjälpt av en kur omeprazol.

aranada05
2011-11-02, 18:18
Okey. Hmm, kommer du ihåg hur länge du körde omeprazol-kuren? :)

Sandra81
2011-11-02, 19:35
dricker du kaffe/te?

aranada05
2011-11-02, 22:16
dricker du kaffe/te?

Nix, varken eller

AtomicPuffin
2011-11-02, 23:44
Låter ju som refluxbesvär, men då borde Omeprazol hjälpt.

Deprimerad eller nedstämd på annat sätt?

PowPow
2011-11-03, 08:28
Okey. Hmm, kommer du ihåg hur länge du körde omeprazol-kuren? :)

14 dagar. Kände förbättring på bara någon dag och problemen var helt borta efter en vecka ungefär.

aranada05
2011-11-03, 09:18
Låter ju som refluxbesvär, men då borde Omeprazol hjälpt.

Deprimerad eller nedstämd på annat sätt?

Skulle inte påstå att jag har några psykiska besvär, förutom det här mag-ontet (vilket påverkar mig psykiskt, hehe). Går på universitet och pluggar, tycker det är skoj att plugga, älskar att träna, tycker livet rent allmänt är skoj :)


Okey okey. Hm, får kolla upp refluxbesvär. Så jobbigt att ordet "magkatarr" innebär så himla mycket.

Men vad tror ni, jag tog omeprazol i 10 dagar och märkte knappt någon förändring. Hur lång tid brukar det ta innan det hjälper? Och bör man sköta någon speciell kost medans man tar det?

aranada05
2011-11-03, 09:21
Okey kollade upp refluxbesvär, och det är väl det läkaren sa när jag var där andra gången och fick omeprazol för också. Tycker att det låter som att det är det jag har, men å andra sidan har jag inga sura uppstötningar alls

Kan inte minnas att jag haft sura uppstötningar över huvudtaget så jag kanske inte "vet vad det är" Men har ju givetvis frågat folk runtom mig om det här, och de säger att man märker om det är sura uppstötningar - då det ska "bränna tusan" och smaka illa i munnen.

Tack för att ni har svarat förresten :)

AtomicPuffin
2011-11-03, 10:12
Sura uppstötningar kommer sällan hela vägen upp till munnen och du märker inte det stora flertalet alls. Övre magmunnen (ingången till magsäcken kan man säga) sitter rätt långt ner. Du skall lyckas stöta upp magsaften en halvmeter i princip för att känna smaken av det, men dom besvären du beskriver uppstår redan efter nån decimeter.

Men som sagt, om omeprazol inte hjälpte är det nog någonting annat. Refluxbesvär brukar dessutom inte vara speciellt konstanta utan komma och gå beroende på vad och när du ätit, hur du rör på dig (tex lutar dig framåt samtidigt som du trycker på magen) och en massa andra faktorer.

Holabandola
2011-11-03, 10:52
Låter som magkattar/reflux.
Fast då borde Omeprazol hjälpt.
Fast å andra sidan har omeprazol. ca 80% succes rate, och Losec hjälper över 90%. Så prova en kur med Losec istället för billiga sämre generika. Du kanske är en av dem 20% som inte blir hjälpt av Omepr.
En kur ska inte vara längre än 10 dagar, du borde märka förbättring ganska omgående.

Du kanske ska fråga dej om det är något särskilt du äter som skapar magbesvären? Du kanske fått någon intolerans efter din infektion, det är inte helt omöjligt.
Då får man prova en exklusionsdiet och se om man blir bra.
Det innebär i stort att BARA äta vitfisk/kyckling, ris och några snälla grönsaker, bananer går att flika in i dieten också. Detta äter du alla dina mål mat om dagen, blir du bra, så är du något på spåren. Då kan du börja introducera nya födoämnen tills du upplever försämring. Typ Gluten dag ett, dag två laktos, dag tre baljväxter, dag fyra potatisfamiljen (chilli paprika tomat potatis), dag tre lök osv.

Sandra81
2011-11-03, 11:25
prova Silicea gel ett tag. kanske det kan hjälpa dig? jag åt det när min mage var stressig/jobbig.. sen försök kanske lägg om kosten.. men det har du redan fått tips om.

Holabandola
2011-11-03, 12:00
Silicea funkar bra

aranada05
2011-11-03, 23:33
Tackar så mycket för era svar :)!

Ska pröva en annan typ av protonpumpshämmare då! Dieten var också ett bra tips, blir till att sätta igång imorgon :) Sen när jag äntligen kommer till läkaren får jag väl hoppas det har blivit bättre, annars är det gastroskopi som gäller ;) Någon av er som har gjort en sån? Hur känns det... liksom? ^^

AtomicPuffin
2011-11-03, 23:56
Det är inte det roligaste man kan ägna en kväll åt men det går över rätt fort :)

Edit: Det känns som man kan vänta sig. Någon stoppar ner en ca 1cm tjock slang i halsen på dig och gräver runt lite. Beroende på din kräkreflex blir det mer eller mindre obehagligt. Dämpas dock av bedövningsspray av nåt slag först. Vill minnas att den smakade banan.

Holabandola
2011-11-05, 12:47
Gastroskopi går fort. Högst en minut tog det för mig.
Det blir en del kräkreflexer, men annars är det lugnt.
Jag tyckte det mest obehagliga var bedövnignssprayen innan, för jag kände inte halsen eller svalget och det gav mig lite ångest.

Men som sagt, det går så fort att även om det är lite obehgligt så är det över på en gång.