handdator

Visa fullständig version : Deff problem


BruceL33
2011-11-02, 11:18
Jag har tänkt att börja deffa, behöver förlora fettet som ligger runt magen osv. Enligt tanitavågen i skolan har jag ett kropsfett halt på 13,9%. Jag har självklart läst flera texter däribland King Grubs deff guide.
Jag har under 1 år gått ner 10 kg från 82kg till 72kg jag är 171cm. Jag har styrketränat, kört kondition och haft bättre koll på maten, jag äter mycket men bränner samtidigt mycket också. Men detta sättet tar väldigt lång tid. Plus att under 2 års gym tränande så har inte min muskler växt nångonting direkt, jag känner att jag är mycket starkare, men inget mer. Jag kör inte med nån pulver eller nåt.

Jag har läst en del men jag kommer inte riktigt fram till vad jag egentligen bör göra under en deff. Det jag fått fram är kalori ut och in. att dela upp maten, tung styrketräning, är det allt?
Vissa säger att man inte ska köra för hårda cardio pass utan hellre promenader i raskt takt, stämmer detta? Jag kör mycket sånt, och lägger också mycket cardio innan frukosten.
Jag är fotbollsspelare och måste hålla uppe konditionen hela tiden, och behöver löpa osv. Om jag inte är helt ute och cyklar så behöver jag kolhydrater vid cardio, men vissa försöker att gör ett kolhydrat intag så nära 0 som möjligt, allt är så rörigt.

Vad ska jag göra? Behöver jag tillskott?

Uppskattar all hjälp!

LeBron
2011-11-02, 12:27
Vill du ha större muskler? Kör styrketräning med så lite cardio som möjligt, och din kroppsvikt x 2-4g protein/dag minst. Har du svårt att få i dig så mycket protein via kosten så kan pulver vara ett alternativ (whey under dagen, casein innan läggdags, EAA direkt före och efter dina pass).

Vill du deffa så bör du inte köra cardio på samma dag som du styrketränar. Skilj dem åt minst en dag. Jag skippar cardion helt och kör bara promenader men jag behöver ingen kondition då jag inte spelar vanlig fotboll.

Så här hade jag gjort;

Dag 1 - Styrketräning halvkropp
Dag 2 - Cardio/Vila
Dag 3 - Styrketräning halvkropp
Dag 4 - Cardio/Vila
Dag 5 - Styrketräning halvkropp
Dag 6 - Cardio/Vila
Dag 7 - Vila
- Repeat -

Något sådant. För att bibehålla sin nuvarande kondition behöver du bara köra 2 gånger i veckan egentligen, med tre pass kan du öka den. Hur det kommer påverka styrketräningen vet jag inte men det är iallafall bättre än att köra cardio och styrka på samma dag. Hoppas det gav svar på dina frågor! :)

BruceL33
2011-11-02, 15:00
tack så mycket!:thumbup:

BruceL33
2011-11-02, 16:06
Undrar också hur man ska dela upp maten. Jag äter frukost, lunch, middag, kvällsmat. De blir 4-5 mål om dan. Är det bra så är ska man dela upp det ännu mer?

King Grub
2011-11-02, 16:17
Det finns inga kända fördelar med att äta ofta jämfört med att äta sällan. Dela upp det som du trivs med, men försök att äta så snart som möjligt efter träning.

BruceL33
2011-11-02, 16:40
Jag vill ner i vikt snabbt nu och grejen är den att jag älskar morsans mat och äter mycket. Grejen är att enligt maskinerna på gymmet så bränner jag minst 1000 kcal per pass, och det blir kanske 3-5 rena kardio pass i veckan. Ett kcal underskott är ju ett måste, ska jag köra med protein tillskott för att hålla nere kcal intaget och ändå få i all protein som jag behöver?
Annars efter ett styrkepass äter jag en stor måltid hemma för att få i mig proteinet, och måltiden lär ligga på många kcal.

willtjam
2011-11-02, 16:42
Jag vill ner i vikt snabbt nu och grejen är den att jag älskar morsans mat och äter mycket. Grejen är att enligt maskinerna på gymmet så bränner jag minst 1000 kcal per pass, och det blir kanske 3-5 rena kardio pass i veckan. Ett kcal underskott är ju ett måste, ska jag köra med protein tillskott för att hålla nere kcal intaget och ändå få i all protein som jag behöver?
Annars efter ett styrkepass äter jag en stor måltid hemma för att få i mig proteinet, och måltiden lär ligga på många kcal.

Vad är det för supermaskiner?

vicarious
2011-11-02, 16:47
Ett moderat underskott av kalorier.
Tung styrketräning 2-3 gånger i veckan.
Högt proteinintag, 2g/kg kroppsvikt eller mer.

De tre viktigaste punkterna för en lyckad deff.

Konditionsträning, promenader - helt valfritt.

BruceL33
2011-11-02, 16:51
Vad är det för supermaskiner?

jag litar inte på heller dem, men 40 min på cross trainern med hög motstånd bränner 800 kcal, enligt maskinen själv :P

King Grub
2011-11-02, 21:15
Det är inte någon omöjlighet.