handdator

Visa fullständig version : Istället för att äta extra fett tillskott (Omega 3 osv)?


puman83
2011-11-02, 09:36
Kan man inte bara äta nötter istället?

Eller ät tillskotten kcalfria. Om jag tar en omega 3 kapsel, är inte det "nyttiga" fettsyror?

Kan man inte bara äta fisk eller liknande bara? I lax är det ju nyttigt fett men mkt kalorier, är det inte mkt kalorier om man tar sådana tillskott?

Vad är skillnaden?

Eddie Vedder
2011-11-02, 09:46
Tillskott av omega-3 tar man inte för att "få i sig fett" generellt utan för att just få i sig omega-3. Nötter är urdåliga källor till omega-3 (ja även valnötter).

Ja fett ger kalorier.

aijou
2011-11-02, 09:53
Äter man mycket fet fisk som t.ex Lax, frön och nötter som t.ex Krossade Linfrön och valnötter och även avokado, så är tillskott av omega 3 troligtvis överflödigt.

Omega-3 kapslar är inte fria från kalorier men eftersom det är i en sådan koncentrerad form så kommer man inte upp några höga energinivåer. Därför kan ju kapslar vara att föredra om man går på strikt diet och inte vill få i sig massa extra kalorier från dessa livsmedel.

Eddie Vedder
2011-11-02, 09:55
Äter man mycket fet fisk som t.ex Lax, frön och nötter som t.ex Krossade Linfrön och valnötter och även avokado, så är tillskott av omega 3 troligtvis överflödigt.

Allt fetmarkerat är inga bra källor till omega-3. Möjligtvis krossade linfrön men det finns ju andra anledningar att undvika det. Så om ens fettintag består av mestadels avokado, nötter och frön är det definitivt på sin plats med tillskott av fiskolja (eller något vegetabiliskt substitut om man inte äter fisk).

aijou
2011-11-02, 09:55
Nötter är urdåliga källor till omega-3 (ja även valnötter).


Där ser man. Jag trodde valnötter en bra källa av omega-3. Men säger du att det inte är det så stämmer det nog. :)

Eddie Vedder
2011-11-02, 09:58
Där ser man. Jag trodde valnötter en bra källa av omega-3. Men säger du att det inte är det så stämmer det nog. :)

Räknar man på hur mycket EPA och DHA det blir per kalorienhet så ser man att det är en kass källa. Nu har jag själv inte räknat eftersom jag inte kan räkna (:D) men det är inte svårt att göra en bedömning bara genom att titta på valnötens energiinnehåll, innehåll av omega-3 och sedan fundera på kroppens dåliga omvandling av ALA.

Lychgate
2011-11-02, 10:08
En 1000mg(1g) tablett Omega-3 är 9 kcal, 500mg 4.5kcal osv. Så lite kalorier blir det.

aijou
2011-11-02, 10:10
Räknar man på hur mycket EPA och DHA det blir per kalorienhet så ser man att det är en kass källa. Nu har jag själv inte räknat eftersom jag inte kan räkna (:D) men det är inte svårt att göra en bedömning bara genom att titta på valnötens energiinnehåll, innehåll av omega-3 och sedan fundera på kroppens dåliga omvandling av ALA.

Där ser man. Tar tillbaka det jag skrev tidigare. :D

En annan sak som jag funderat över angående linfrön som Niklas säkert kan svara på och som känns relevant för den här tråden. Anledningen till att man vill undvika att äta för mycket av det är att det innehåller vätecyanidproducerande glykosider som kan leda till cyanidförgiftning vid överkonsumtion? Eller finns den någon annan anledning att undvika linfrön? Gäller detta även Linfröolja? Och dessutom så försvinner väl risken vid upphettning? eller har jag missuppfattat det också?

Eddie Vedder
2011-11-02, 10:14
Där ser man. Tar tillbaka det jag skrev tidigare. :D

En annan sak som jag funderat över angående linfrön som Niklas säkert kan svara på och som känns relevant för den här tråden. Anledningen till att man vill undvika att äta för mycket av det är att det innehåller vätecyanidproducerande glykosider som kan leda till cyanidförgiftning vid överkonsumtion? Eller finns den någon annan anledning att undvika linfrön? Gäller detta även Linfröolja? Och dessutom så försvinner väl risken vid upphettning? eller har jag missuppfattat det också?

Ja det är anledningen. Vilken omfattning det gäller vet jag inte, det tror jag inte är känt överhuvudtaget. Det är väl mer en fråga om en försiktighetsprincip. Och varför äta sågspån i onödan liksom? Du förlorar ju knappast på att skita i dina krossade linfrön. ;)

Angående linfröoljan så vet jag inte heller. Det har diskuterats ett antal gånger men ingen vet som jag förstår. Jag har inte satt mig in i det men glykosiderna är ju inte bundna till fettet i alla fall.

Angående valnötterna kan du kolla här btw: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=376&lang=sv

För att komma upp i 1 gram omega-3 krävs typ 700 kcal. Och då är det som sagt i vegetabilisk form som omvandlas ineffektivt.

vicarious
2011-11-02, 10:15
Som sagt, fett innehåller kalorier oavsett varifrån det kommer - kapslar som fisk.

Makrillfilé eller lax kan du äta om du inte vill käka kapslar. Man kan ju skippa kapslarna just de dagar man äter fet fisk.

aijou
2011-11-02, 10:27
Du förlorar ju knappast på att skita i dina krossade linfrön. ;)

Angående valnötterna kan du kolla här btw: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=376&lang=sv

För att komma upp i 1 gram omega-3 krävs typ 700 kcal. Och då är det som sagt i vegetabilisk form som omvandlas ineffektivt.

Jag tackar och bockar för informationen och hoppas att även puman83 tyckte att det var relevant! :)

Själv äter jag sällan linfrön då jag käkar både omega-3 kapslar och mycket fisk och skaldjur. Var mest nyfiken då frugan käkar en hel del frön eftersom hon inte är så glad i varken fisk eller kosttillskott. ;)

Valnötterna är ju i så fall helt värdelösa i syfte av omega-3-källa och då är de väl ändå den nöt som innehåller mest omega-3. Bra att veta. :)

puman83
2011-11-03, 03:32
Det är absolut värdefull information (som vanligt):D. Men ni kan inte säga att valnötter är HELT värdelösa. Jag gillar inte att ta tabletter eller kapslar. Dock tycker jag om proteinbars haha.

Men något annat jag tänker på är alla sötningsmedel. Man mår inte bra av de, det känns direkt i kroppen. Men om ni säger att KCAl IN och UT stämmer och en Cola zero innehåller 0 kcal... Det borde inte stämma när det gäller att det är massa annat konstigt i produkter? Jag kan inte dricka hur många Cola zero jag vill utan att bli tjock. (Gillar ändå inte läsk, men ändå) Jag vet att sötningsmedel stimulerar "sugenpåmatnerven". En kompis till mig fick diagnosen "sockerberoende". Hon drack 1 liter pepsi max om dagen. Sockerberoende av sötningsmedel?

Handlar det inte om hur kroppen tar upp olika ämnen och hur den fördelar fett av olika produkter osv.. Det kan ju inte vara lika bra att äta samma mängd kalorier geléhallon som samma mängd kalorier tonfisk?

Varför sägs det då att man ska äta het mat för förbränningen eller nyttiga fettsyror eller-... ja ni förstår. Jag vill bara förstå, det känns så krångligt allting!

Cujo
2011-11-03, 03:42
någon info om hur mycket fiskolja man bör få i sig? Själv trycker jag helt random i mig 5g per dag, men det kanske är lite väl mycket? Det är ju inte supergott direkt, så jag kör helst inget överflöd här. ;)

puman83
2011-11-03, 04:48
någon info om hur mycket fiskolja man bör få i sig? Själv trycker jag helt random i mig 5g per dag, men det kanske är lite väl mycket? Det är ju inte supergott direkt, så jag kör helst inget överflöd här. ;)

Jag testade fiskolja för flera år sedan och gick upp 2 kg på två veckor. Jag varken åt mer eller tränade mindre. Sen hade mamma tydligen köpt samma fiskolja vilket jag inte visste och hon hade också gått 2 kg på den veckan. Vi hade tydligen köpt från samma erbjudande!

Silveta
2011-11-03, 05:48
Det är absolut värdefull information (som vanligt):D. Men ni kan inte säga att valnötter är HELT värdelösa. Jag gillar inte att ta tabletter eller kapslar. Dock tycker jag om proteinbars haha.

Men något annat jag tänker på är alla sötningsmedel. Man mår inte bra av de, det känns direkt i kroppen. Men om ni säger att KCAl IN och UT stämmer och en Cola zero innehåller 0 kcal... Det borde inte stämma när det gäller att det är massa annat konstigt i produkter? Jag kan inte dricka hur många Cola zero jag vill utan att bli tjock. (Gillar ändå inte läsk, men ändå) Jag vet att sötningsmedel stimulerar "sugenpåmatnerven". En kompis till mig fick diagnosen "sockerberoende". Hon drack 1 liter pepsi max om dagen. Sockerberoende av sötningsmedel?

Handlar det inte om hur kroppen tar upp olika ämnen och hur den fördelar fett av olika produkter osv.. Det kan ju inte vara lika bra att äta samma mängd kalorier geléhallon som samma mängd kalorier tonfisk?

Varför sägs det då att man ska äta het mat för förbränningen eller nyttiga fettsyror eller-... ja ni förstår. Jag vill bara förstå, det känns så krångligt allting!


Ur fettperspektiv så är de mer eller mindre helt värdelösa jo ;)

Gällande sötningsmedel så verkar det vara precis kcal in/ut som gäller även med lightprodukter, själv dricker jag runt 1 liter cola zero varje dag i princip (kanske borde oroa sig men orka) Jag går sakta men säkert ner i fettprocent och ligger viktstabil även om jag äter ungefär så mycket som harris benedict säger åt mig. Så zeron spökar inget där.
Detsamma gäller suget. Så länge jag dricker zero så har jag inget sug på något annat, så zeron håller mig borta från godis etc.

äter du samma mängd gelehallon som tonfisk så får du i dig mindre protein och mer socker. så jag hade valt tonfisken, men utöver att du missar en massa protein så kommer du inte gå upp mer i vikt av hallon än av tonfisk.

Silveta
2011-11-03, 05:50
Jag testade fiskolja för flera år sedan och gick upp 2 kg på två veckor. Jag varken åt mer eller tränade mindre. Sen hade mamma tydligen köpt samma fiskolja vilket jag inte visste och hon hade också gått 2 kg på den veckan. Vi hade tydligen köpt från samma erbjudande!

så du menar att du intog fiskolja som kosttillskott och gick upp 2kg på grund av den? helt omöjligt såvidda du inte gjorde av med flera flaskor på en vecka skulle jag vilja säga.

Skuggvargen
2011-11-03, 08:02
1 kapsel = 9kcal, 1kg fett 9000 kcal, 9000/9 = 1000 piller, 1000/7 = 143 piller om dagen omnom ^^

Eddie Vedder
2011-11-03, 08:44
Det är absolut värdefull information (som vanligt):D. Men ni kan inte säga att valnötter är HELT värdelösa.

Jag skrev att det är en kass källa till omega-3 och inget annat.

Din anekdot om fiskoljan och viktuppgången är ju naturligtvis befängd. Det förstår du nog.

Sniggel
2011-11-03, 08:51
Men ni kan inte säga att valnötter är HELT värdelösa.

Valnötter har många andra nyttiga egenskaper. Men omega-3-rik är inte en av dem helt enkelt. Även om den ser ut som en hjärna :p

Lax och makrill är annars som du säger bra källor till omega-3

puman83
2011-11-03, 09:32
Ur fettperspektiv så är de mer eller mindre helt värdelösa jo ;)

Gällande sötningsmedel så verkar det vara precis kcal in/ut som gäller även med lightprodukter, själv dricker jag runt 1 liter cola zero varje dag i princip (kanske borde oroa sig men orka) Jag går sakta men säkert ner i fettprocent och ligger viktstabil även om jag äter ungefär så mycket som harris benedict säger åt mig. Så zeron spökar inget där.
Detsamma gäller suget. Så länge jag dricker zero så har jag inget sug på något annat, så zeron håller mig borta från godis etc.


Jäklar, 1 liter! Så då räknar du inte med colan i ditt kaloriintag? Men alkohol då, slöar inte det upp förbränningen dagen efter? Hur kan då kcal in och ut räknas?

Sorry om jag är jobbig, men jag har så många funderingar. :confused:

Silveta
2011-11-03, 09:36
Jäklar, 1 liter! Så då räknar du inte med colan i ditt kaloriintag? Men alkohol då, slöar inte det upp förbränningen dagen efter? Hur kan då kcal in och ut räknas?

Sorry om jag är jobbig, men jag har så många funderingar. :confused:

Alkohol är ju mindre bra för att kroppen lägger mkt energi på att bränna den plus att det innebär en hel del tomma kalorier

Skickat med mikrovågor för färgens skull

Eddie Vedder
2011-11-03, 09:44
Men alkohol då, slöar inte det upp förbränningen dagen efter?

Omfördelning av substratoxidation, inte nedreglerad ämnesomsättning. Om något så ökar den snarare av alkoholintag.

Sniggel
2011-11-03, 09:55
Men alkohol då, slöar inte det upp förbränningen dagen efter? Hur kan då kcal in och ut räknas?


Dessa två meningar tyder på att du inte förstår kaloriprincipen.

puman83
2011-11-03, 10:09
Jag skrev att det är en kass källa till omega-3 och inget annat.

Din anekdot om fiskoljan och viktuppgången är ju naturligtvis befängd. Det förstår du nog.

Det är klart det är befängt!!!! Men hur fasen förklarar du två oberoende fall intar samma skit och går upp samma vikt. Konstigt sammanträffande.

Det finns så mkt SKITprodukter som säljer "Omega 3"så man vet inte vilken som är bra eller dålig.

puman83
2011-11-03, 10:09
Dessa två meningar tyder på att du inte förstår kaloriprincipen.

Vilken tur att du förklarade det för mig då och att du var så tydlig och övertrevlig med ditt svar. Jag förstår formeln och jag förstår det som kommer in ska förbrännas. Men jag blir bara förvirrad när det pratas om vad maten gör med kroppen på olika sätt. Får jag inte fråga det eller?

puman83
2011-11-03, 10:12
Omfördelning av substratoxidation, inte nedreglerad ämnesomsättning. Om något så ökar den snarare av alkoholintag.

Du menar att det frisätter glukos och fettsyror ut i blodet på ett bättre sätt eller vad?

puman83
2011-11-03, 10:16
1 kapsel = 9kcal, 1kg fett 9000 kcal, 9000/9 = 1000 piller, 1000/7 = 143 piller om dagen omnom ^^

Hur vet du att det var ren fiskolja, hur vet du att den innehöll 9 kcal? Hur vet du att jag inte fick något annat skit.

Lychgate
2011-11-03, 10:58
Fettsyror är mest kaloririkt med 9 kcal. Alltså kan det inte bli mer energi än det även om det är en annan sammansättning.

Eddie Vedder
2011-11-03, 15:51
Det är klart det är befängt!!!! Men hur fasen förklarar du två oberoende fall intar samma skit och går upp samma vikt. Konstigt sammanträffande.

Det finns så mkt SKITprodukter som säljer "Omega 3"så man vet inte vilken som är bra eller dålig.

Jag menar att din tro på att enbart tillskotten orsakat viktuppgången är befängd. Förklara gärna varför en "skitprodukt" som väger 1 gram ska ge den ökningen. Vilka mekanismer tror du ligger bakom.

Du menar att det frisätter glukos och fettsyror ut i blodet på ett bättre sätt eller vad?

Nej fett- och glukosomsättningen försämras.

paatrik
2011-11-03, 18:28
Finns det någon rekommendation (någorlunda standardiserad) om hur mycket fet fisk som behövs för att fylla kvoten omega-3? SLV som gäller? Ni som äter piller, hur många tar ni?

Sniggel
2011-11-03, 18:48
Vilken tur att du förklarade det för mig då och att du var så tydlig och övertrevlig med ditt svar. Jag förstår formeln och jag förstår det som kommer in ska förbrännas. Men jag blir bara förvirrad när det pratas om vad maten gör med kroppen på olika sätt. Får jag inte fråga det eller?

Jag ville bara se om du kunde komma på varför. Ge dig möjligheten att fundera lite innan jag gav svaret. Men här kommer det:

Men alkohol då, slöar inte det upp förbränningen dagen efter? Hur kan då kcal in och ut räknas?

Det röda hänger ihop, eller för att förtydliga, en mening som betyder samma sak:

Men alkohol då, minskar inte det kalori ut dagen efter? Hur kan då kcal in och nedslöing av förbränningen räknas?


Du undrar om alkohol kan minska kalori ut, och sen undrar du om kalori in - kalori ut verkligen stämmer, när du inte ens ifrågasatt principen.

Jag ber om ursäkt ifall jag försöker vara pedagogisk men isåfall misslyckas.

puman83
2011-11-03, 23:27
Jag ville bara se om du kunde komma på varför. Ge dig möjligheten att fundera lite innan jag gav svaret. Men här kommer det:

Men alkohol då, slöar inte det upp förbränningen dagen efter? Hur kan då kcal in och ut räknas?

Det röda hänger ihop, eller för att förtydliga, en mening som betyder samma sak:

Men alkohol då, minskar inte det kalori ut dagen efter? Hur kan då kcal in och nedslöing av förbränningen räknas?


Du undrar om alkohol kan minska kalori ut, och sen undrar du om kalori in - kalori ut verkligen stämmer, när du inte ens ifrågasatt principen.

Jag ber om ursäkt ifall jag försöker vara pedagogisk men isåfall misslyckas.

Det jag menar är att när man har druckit alkohol och äter normalt dagen efter (som man brukar). Känner jag i min kropp att magen blåser upp och ju mer jag äter desto mer stannar där inne. Jag blir liksom inte hungrig utan bara proppmätt av maten. Det känns som att förbränningen är riktigt slö bara. Jag gillar inte ens att dricka, s¨när jag väl gör det känns det så tydligt.

puman83
2011-11-03, 23:32
Jag menar att din tro på att enbart tillskotten orsakat viktuppgången är befängd. Förklara gärna varför en "skitprodukt" som väger 1 gram ska ge den ökningen. Vilka mekanismer tror du ligger bakom.



Nej fett- och glukosomsättningen försämras.

Såhär - Jag undrar själv varför det blev så. Det enda som avvek från mitt vanliga mönster var fiskolja. Det är klart jag undrar då. Jag vet att den ska hjälpa vid viktminskning och dylikt men jag kan inte förklara varför eftersom det är helt BEFÄNGT!

Eddie Vedder
2011-11-04, 08:40
Såhär - Jag undrar själv varför det blev så. Det enda som avvek från mitt vanliga mönster var fiskolja. Det är klart jag undrar då. Jag vet att den ska hjälpa vid viktminskning och dylikt men jag kan inte förklara varför eftersom det är helt BEFÄNGT!

Vadå "ska hjälpa vid viktminskning"? Vet du ens vad fiskolja är? Det är fett från en fisk, inget konstigare än så. Att du tror att du gick upp av det är befängt av DIG att tro. Det är inget befängt med produkten, det befängda ligger som sagt i ditt påstående.

puman83
2011-11-04, 12:55
Vadå "ska hjälpa vid viktminskning"? Vet du ens vad fiskolja är? Det är fett från en fisk, inget konstigare än så. Att du tror att du gick upp av det är befängt av DIG att tro. Det är inget befängt med produkten, det befängda ligger som sagt i ditt påstående.

Om det inte var fiskolja då som jag köpte? Som sagt, jag vet inte om du har läst om alla fakeprodukter gällande fiskolja, att ett flertal individer har istället gått upp i vikt av det. Det var ju världens utredning om det!

Vunnis
2011-11-04, 13:00
Du menar att du kan ha blivit lurad och ha råkat köpa nånting med (väldigt jättemycket) högre energitäthet än fett?

puman83
2011-11-04, 13:02
Inte vet jag. Det låter helt omöjligt att gå upp så mkt av en produkt. Men något djorde den med min kropp så det var 2 kg extra. OCH min kära mor upplevde samma sak och vi visste inte att vi köpt detta fören vi talades vid efter ett tag!

Eddie Vedder
2011-11-04, 15:05
Inte vet jag. Det låter helt omöjligt att gå upp så mkt av en produkt. Men något djorde den med min kropp så det var 2 kg extra. OCH min kära mor upplevde samma sak och vi visste inte att vi köpt detta fören vi talades vid efter ett tag!

Ni gick inte upp av tillskottet.

Sverker
2011-11-04, 17:12
Din vikt kan säkert variera 2 kg upp eller ned på några dagar. Kroppsvikten är inte konstant. Mängd glykogen eller vatten+salter kan säkert ge 2 kg upp eller ned.


Minsta mängd Omega-3 ligger kring 1.5 gram / dag. Det blir en burk makrill eller 5 gram fiskoljekapslar. Äter du sedan lite ägg eller kött kommer det med Omega-3 där också.

Cerberus
2011-11-05, 00:34
ägg och kött innehåller väl inga större mängder EPA/DHA väl?

Sverker
2011-11-05, 07:23
Inte överdrivet mycket i kött. Säkert tillräckligt för att hålla dig vid liv. Ägg är betydligt bättre.

Sniggel
2011-11-05, 09:49
Det jag menar är att när man har druckit alkohol och äter normalt dagen efter (som man brukar). Känner jag i min kropp att magen blåser upp och ju mer jag äter desto mer stannar där inne. Jag blir liksom inte hungrig utan bara proppmätt av maten. Det känns som att förbränningen är riktigt slö bara. Jag gillar inte ens att dricka, s¨när jag väl gör det känns det så tydligt.

Det låter som om du blir mätt. Hungerkänslor behöver inte ha något alls med förbränningen att göra. Att du blir mätt kan ju också bero på att du fick i dig extra kalorier i form av just alkohol och att du därför inte har samma aptit dagen efter, även om det är vanligt att alkohol för många triggar aptiten (bakfyllepizza på morgonen osv..).

Men jag förstås inte alls hur detta har att göra med kalori in - kalori ut och hur den inte stämmer?
Det handlade bara om hur din mättnad påverkas.

AEB
2012-03-26, 00:55
nöter är ju bra vad jag hört. Är det bra att käka typ 5 mandlar eller andra nötter till varje måltid eller är det onödigt?

Saga
2012-03-26, 07:26
nöter är ju bra vad jag hört. Är det bra att käka typ 5 mandlar eller andra nötter till varje måltid eller är det onödigt?

Du har tydligen inte läst hela tråden. Nötter är ingen bra källa för omega 3. Läs från början.

Saga
2012-03-26, 07:29
Finns det någon rekommendation (någorlunda standardiserad) om hur mycket fet fisk som behövs för att fylla kvoten omega-3? SLV som gäller? Ni som äter piller, hur många tar ni?

Rätta mig om jag har fel, men är det inte livsmedelsverket som rekomenderar fet fisk två ggr i veckan för att fylla kvoten generellt?

AEB
2012-03-30, 15:46
Du har tydligen inte läst hela tråden. Nötter är ingen bra källa för omega 3. Läs från början.
Menade mer ur hälsosynvikel. :P

Zenot
2012-03-30, 15:56
Menade mer ur hälsosynvikel. :P

Vad är det som är bra med nötter(na)?

Doctor Snuggles
2012-03-30, 16:05
Ja det är anledningen. Vilken omfattning det gäller vet jag inte, det tror jag inte är känt överhuvudtaget. Det är väl mer en fråga om en försiktighetsprincip. Och varför äta sågspån i onödan liksom? Du förlorar ju knappast på att skita i dina krossade linfrön. ;)

Angående linfröoljan så vet jag inte heller. Det har diskuterats ett antal gånger men ingen vet som jag förstår. Jag har inte satt mig in i det men glykosiderna är ju inte bundna till fettet i alla fall.

Angående valnötterna kan du kolla här btw: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=376&lang=sv

För att komma upp i 1 gram omega-3 krävs typ 700 kcal. Och då är det som sagt i vegetabilisk form som omvandlas ineffektivt.

Ptja, det finns väl mer eller mindre väl korellerade hälsofördelar, som minskad cancerrisk etc. Vet dock inte vilken form det rör sig om. Men man får väl inte i sig särskilt mycket nutrienter av hela frön?