handdator

Visa fullständig version : Rep hastighet


ToughLove
2011-11-01, 23:58
Hur funkar det igentligen ? har alltid kört 3 sec på den positiva fasen och en 3 sec på den negativa, men idag prova jag att köra mer explosivt, vilket tillät mig att öka t ex från 80kg till 110kg i lats drag, Ser även ofta stora killar som kör brutalt snabbt och tungt, ? tjänar man mer på att öka vikten och köra snabbare reps än att köra saktare på lite lättare vikt ?

z_bumbi
2011-11-02, 07:29
Ja.

Man kan också köra långsamt i den negativa fasen och snabbt i den positiva.

Periodvis kan man också tjäna på att köra långsamt i vissa övningar i kombination med ett snabbare utförande i andra övningar. T ex bänkpress + breda långsamma bänkar

Sparven från Minsk
2011-11-02, 09:19
Jag kör nästan alltid 3 sec i den negativa fasen, håller emot vikten. I den positiva fasen kör jag explosivt men kontrollerat. Runt 1 sec för att aktivera de snabba fibrerna :)
Bra eller dåligt, dont know men så kör jag och det fungerar för mig.

regus
2011-11-02, 09:30
Jag gör:
Positiva fasen: Jag pressar/drar upp vikten så fort som möjligt, sen får tyngden på skivstången avgöra farten.
Negativa fasen: Den farten som är optimal för att kunna dra eller pressa vikten så snabbt som möjligt igen. Olika fart beroende på övning.

Förutom; rehab/prehab-övningar: Typ, rotatorcuffövningar et all.

Hur man ska göra beror på vad man vill ha ut av övningen/sin träning.

ToughLove
2011-11-02, 09:42
Men om man tar biceps t.ex där ska man väll köra en 2-3 i positiva ? till skillnad mot t.ex latsdrag där man kan gå lös,

regus
2011-11-02, 09:49
Men om man tar biceps t.ex där ska man väll köra en 2-3 i positiva ?

För att?

Bjornmoberg
2011-11-02, 10:55
Jag kör negativa fasen: Håller emot i ja sisdär några sek.
Positiva fasen: så explosivt jag kan och vikterna tillåter mig. Funkar great för mig =)

mikeni
2011-11-02, 11:09
Tycker att det blir bäst att köra så snabbt som möjligt alla delar av lyftet utan att förlora kontrollen eller tekniken.

ToughLove
2011-11-02, 11:16
Tycker man får bättre kontakt då, brukar även hålla och klämma någon sekund på bicep för att känna den krampande känslan, så man värkligen vet att man aktiverar biceps :S kanske borde sluta med det

Stoltz
2011-11-02, 11:48
Jag kör nästan alltid 3 sec i den negativa fasen, håller emot vikten. I den positiva fasen kör jag explosivt men kontrollerat. Runt 1 sec för att aktivera de snabba fibrerna :)
Bra eller dåligt, dont know men så kör jag och det fungerar för mig.

Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen :D *cupid*

Sparven från Minsk
2011-11-02, 12:10
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen :D *cupid*

Jag lyfter inte tyngt, men snyggast! :thumbup: