handdator

Visa fullständig version : Bättre på frivändning


dalmas
2011-11-01, 23:07
Hej, sökte efter någon tråd om detta, men hittade inte. Visa gärna om jag gjort en grovmiss i sökning här på Kolozzeum.

Hursom: Jag har insett att jag kan överstöta (heter det så? säger push-press annars) mer än vad jag kan frivända, och då min dröm är att kunna göra 100+ kg i en riktig stöt måste jag bli MYCKET bättre på att göra frivändningar, dvs. klara tyngre vikter.

Så, hur bör jag lägga upp frivändningsträningen för att göra en fin ökning? Så som jag har det nu har jag ett styrkepass där jag kör 1,2 eller 3'or (om 4-6 set) med antingen frivändningar och/eller hela stötmomentet. Finns det nå bra assistansövningar? Tips på bra teknikvideos på youtube (har kollat på en del, men kanske missat nån bra)?

Mvh, masjäveln.

Rickard
2011-11-01, 23:12
http://www.pendlay.com/Clean-progression-series_df_55.html

Sedan är det inte mer än att nöta teknik. Det tar tid. Kör mycket från häng, alltså att du först marklyfter stången, sedan sänker till strax ovanför knäna och sedan gör en vändning.
Assistansövningarna är knäböj fram, stötdrag, att utföra delar av momentet i frivändningen.

Det är inte styrkan som stoppar dig, det är smidighet och teknik. Så nu är det bara att jobba på.

dalmas
2011-11-01, 23:15
http://www.pendlay.com/Clean-progression-series_df_55.html

Sedan är det inte mer än att nöta teknik. Det tar tid. Kör mycket från häng, alltså att du först marklyfter stången, sedan sänker till strax ovanför knäna och sedan gör en vändning.
Assistansövningarna är knäböj fram, stötdrag, att utföra delar av momentet i frivändningen.

Det är inte styrkan som stoppar dig, det är smidighet och teknik. Så nu är det bara att jobba på.

Great! fan nu är jag taggad :) dock, vad är stötdrag?

Rahf
2011-11-01, 23:36
Här är ett exempel:

R-JcXw6IlaY

Iron claw
2011-11-06, 07:48
känns som det oftare är teniken/smidigheten som sätter gränser vid OL snarare än styrkan

minishcap
2011-11-06, 08:03
känns som det oftare är teniken/smidigheten som sätter gränser vid OL snarare än styrkan

Samt huvudet. Ibland blir det så när man börjar draget att man får kortslutning i huvudet eller tänker "helvete vad tungt" och man helt enkelt ger upp och fejkar sträckning i hamstrings. ;)