handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott m.m.


NothingSerious
2011-11-01, 21:48
Hej(utroppstecken)

Kan väl börja med att jag har gymmast nu i ca 3månader innan dess tränade jag i ett halvår med ett uppehåll på ca 5månader innan jag började nu igen för 3mån sedan.

Och har haft mycket funderingar på kosttillskotten, har även försökt läsa till mig mycket men får inte riktigt svaren jag vill ha.

Kan väl börja med att lägga upp hur jag tränar, är som sagt inget "proffs" eller dylikt och tar mer än gärna åt mig feedback.

Träning:
Måndag: Bröst/ben
Tisdag: Vila
Onsdag: Axlar/Triceps
Torsdag: 2h badminton
Fredag: Biceps/rygg
Lördag: Vila
Söndag: 2h badminton

Nu är det så att jag vill börja bygga lite mer. Med det vill jag ha så mycket hjälp som möjligt från eran sida.

Just nu är jag 1.85cm och väger ca 83kg, är inte extremt muskulös och jag är inte mullig iheller. Men vill bli lite mer "fit" och större.

Så till kosttillskotten och maten. Har precis fått hem "Dalblads Whey Class +" och köpte det pga rekommendationer.

När är det som bäst att ta kosttillskotten om man ska kolla på hur jag äter?

Jobbar som snickare f.ö. också, så sitter inte hemma bara och rullar tummar.

Till frukost på vardagar brukar det bli 1macka med ost/sylt/leverpastej eller dylikt precis när jag vaknat innan jag kör till jobb, frukost på jobb är 3mackor med samma som innan ost/sylt/leverpastej eller dylikt och till middag brukar det oftast bli maten som vi haft dagen innan.

Det är för sig väldigt varierande men det är allt från makaroner till fisk.

Så nu till den frågan jag vill ha svar på, om jag vill börja bygga vad ska jag skippa/lägga till för att få så mycket som möjligt utav träningen?
Ska jag hoppa mackan på morgonen och ta en shake istället och även en shake samtidigt som jag äter middag på jobb?

En proteinshake innan, samtidigt eller efter jag tränar/tränat?

Hur långt vänta med middag efter jag tränat?

Kan även tillägga att träningstiden(gymmet) brukar bli allt från 17-19, beroende på vad jag hinner.
Badmintonen är kl 14-16 söndagar och 20-22 på torsdagar.

Har skrivit allt jag kommit på för tillfälligt!

Så är VÄLDIGT tacksam för hjälp. Somsagt tar mer än gärna emot feedback på så som träning och även träning som mat.

Tack på förhand :)

Sparven från Minsk
2011-11-01, 21:55
Jah kan ge lite svar på kosttillskotten i alla fall.
-Multivitamin till frukost
-omega 3 någon gång under dagen
-Proteindrink (vassle) som komplement om du har svårt att få i dig protein
-EAA eller BCAA innan träning
-Valfri PWO om du vill testa (behövs ej)
-kreatin monohydrat

Thats it! :D

Jorgen
2011-11-01, 21:59
Du måste äta mer.

Jag är själv snickare och vet vad jobbet innebär, den maten du får i dig under en dag räcker inte om du vill gå upp i vikt.

Kischen
2011-11-01, 22:03
Har precis fått hem "Dalblads Whey Class +" och köpte det pga rekommendationer.


Köp ett billigare nästa gång, typ kolozzeums egna som finns i shoppen. Same same.

Ernie McCracken
2011-11-01, 22:11
Har inte hållt på så jättelänge men detta är vad jag lyckats snappa upp..

Försök lägg ihop ett schema så du tränar samma muskel 2 gånger/ vecka, och inte för stora muskler under samma dag, såsom rygg/ben exempelvis, eller i ditt fall bröst och ben.

Kostillskott i form av protein kan du käka i princip när som, 3 gånger om dagen skadar nog ingen. Om du tar en shake så skulle jag välja att ta den direkt efter träningen.

Bra kost med tillräckligt med protein, under hela dagen i ditt fall runt 150-200g, för att sedan öka den mängden om du inte tycker dig märka någon skillnad.

Ditt kcal behov kan du ju alltid räkna fram, jag är av samma storlek som dig och försöker ligga runt 3-3500 om dagen.

Och för att inte glömma vila!, Vila ordentligt.. 48-72 timmar innan du kliver på samma muskelgrupp igen.

Ja, där har vi en del som jag tycker är bra i.a.f, kommer säkert komma kommentarer om proteinmängd hit o dit men jag är som sagt ingen expert.

NothingSerious
2012-02-06, 20:07
Tackar för alla svaren och har som du sagt Ernie börjat köra 5ggr/vecka nu och försöker få ihop samma muskel 2ggr/vecka och tycker det lyckas rätt bra:

Men nu är det så att har snackat med lite med dom på gymmet schemamässigt med dom som tävlar lite i tyngdlyft osv.
Men vill även höra vad ni har för erfarenhet/åsikter.

Att köra: 6x3 2veckor sen köra 10x3 2veckor och sist 14x3 i 2veckor.

Vad anses om det? Sänka till en vecka? Fler reps/sets?

Tack på förhand.

NothingSerious
2012-02-07, 10:21
Tackar för alla svaren och har som du sagt Ernie börjat köra 5ggr/vecka nu och försöker få ihop samma muskel 2ggr/vecka och tycker det lyckas rätt bra:

Men nu är det så att har snackat med lite med dom på gymmet schemamässigt med dom som tävlar lite i tyngdlyft osv.
Men vill även höra vad ni har för erfarenhet/åsikter.

Att köra: 6x3 2veckor sen köra 10x3 2veckor och sist 14x3 i 2veckor.

Vad anses om det? Sänka till en vecka? Fler reps/sets?

Tack på förhand.


Åsikter om Dalblads Three In One protein. Är det stor skillnad om man jämför med Dalblads Whey class +?