handdator

Visa fullständig version : Blanda repsantal jämfört med periodisering?


SvingarN
2011-11-01, 20:36
Köra 5x5 på basövningarna och 8-12 reps på allt annat. Borde inte det vara det bästa upplägget om man vill ha det bästa av 2 världar? (5x5 för styrka och högre reps för volym)

Tänkte testa det istället för att köra hög/lågreps-perioder, då det känns mindre givande att köra 5 reps på typ flies/hantellyft åt sidan osv och på samma sätt mindre givande att köra 12 reps på mark/bänk osv.

Vad har det för svagheter jämfört med att periodisera repsantalen?
(ursäktar om frågan kommit upp tidigare, jag hittade iaf inte)

Stefan J
2011-11-01, 20:53
Köra 5x5 på basövningarna och 8-12 reps på allt annat. Borde inte det vara det bästa upplägget om man vill ha det bästa av 2 världar? (5x5 för styrka och högre reps för volym)

Tänkte testa det istället för att köra hög/lågreps-perioder, då det känns mindre givande att köra 5 reps på typ flies/hantellyft åt sidan osv och på samma sätt mindre givande att köra 12 reps på mark/bänk osv.

Vad har det för svagheter jämfört med att periodisera repsantalen?
(ursäktar om frågan kommit upp tidigare, jag hittade iaf inte)

Låter jättevettigt. För övrigt är det inte helt olikt hur en hel del lyftare tränar, i alla fall under grundträningen. Förstår inte var myten om att styrkelyftare bara kör 1-3 reps i en övning och sedan går hem kommer ifrån. Finns kanske en del, men de flesta duktiga som jag känner köttar på hårt med komplement och då blir det reppande också.