handdator

Visa fullständig version : många som "fuskar" i knäböj..


Jo0oHaN
2011-11-01, 20:07
Har under en längre tid observerat att ca 95% böjer inte mer än max till 90grader på mitt gym. Detta får ju då mig att fundera på om det kanske finns några fördelar med att inte gå djupare, eller gör dom bara fel eller har andra syften med övningen?

Fishtank
2011-11-01, 20:08
Oftast för oviga och inte kan övningen vad jag fått det till

Fordon
2011-11-01, 20:10
->Random gymmare<- har nog en stor fördel att inte gå djupare då i stort sätt alla saknar full rörlighet för övningen..

Spartansk
2011-11-01, 20:11
Oftast för oviga och inte kan övningen vad jag fått det till

Så är det med mig. :em:*gah!*

J-Bq
2011-11-01, 20:18
Jag har alltid gått ATG men för ett tag sen blev jag rekommenderad av en napprapat att inte göra det eftersom jag har överrörlig rygg och styva sätesmuskler. Så såna kan det också finnas ;)

mattilainen
2011-11-01, 20:26
var man tränar spelar stor roll. På friskis där jag tränade innan körde 95 % inte knäböj alls, av de 5 % som resterade körde enbart jag under 90 grader. Speciellt fotbollskillar brukar köra 45 graders böjar :D

Ristretto
2011-11-01, 20:27
Jag har alltid gått ATG men för ett tag sen blev jag rekommenderad av en napprapat att inte göra det eftersom jag har överrörlig rygg och styva sätesmuskler. Så såna kan det också finnas ;)

Vad ska du få ut av att inte gå djupt då?

Jo0oHaN
2011-11-01, 20:34
var man tränar spelar stor roll. På friskis där jag tränade innan körde 95 % inte knäböj alls, av de 5 % som resterade körde enbart jag under 90 grader. Speciellt fotbollskillar brukar köra 45 graders böjar :D

På tal om fotbollskillar. Tränar på samma gym som svenska mästarna HIF *cupid*. Många av dom kör ca 90grader sen explosivt upp och hoppar ca 1dm med vikten. Antar att det är för explosivitet i nickdueller t.ex?

J-Bq
2011-11-01, 20:38
Vad ska du få ut av att inte gå djupt då?

Mindre skaderisk för korsryggen.

Jag antar att det har att göra med kombinationen överrorlig rygg och styva sätesmuskler. Säkert "felkompenserar" nåt sätt?

Martinio0o
2011-11-01, 20:40
På tal om fotbollskillar. Tränar på samma gym som svenska mästarna HIF *cupid*. Många av dom kör ca 90grader sen explosivt upp och hoppar ca 1dm med vikten. Antar att det är för explosivitet i nickdueller t.ex?

Vet inte om det funkar men ibland kan jag också hoppa i försök att få till mer fart, men det är med riktigt lätta vikter.

Jag tror som andra har sagt att det är för att folk är stela och för lata för att fixa till det. Och många vet nog inte bättre. Det är ju samma sak i bänkpress, många kör ju inte full rom (inte för att man måste det, men ändå).

Ristretto
2011-11-01, 20:41
Mindre skaderisk för korsryggen.

Jag antar att det har att göra med kombinationen överrorlig rygg och styva sätesmuskler. Säkert "felkompenserar" nåt sätt?
Oj, jag läste "överrörlig rygg och sätesmuskler".

Om röven är styv så föstår jag rekommendationen.:)

filmjölk
2011-11-01, 20:42
Korta knäböj är ju lite av en glädjeövning också. Man kan lasta på mycket vikt på stången, och det är bra för själen att få känna sig stark.

vicarious
2011-11-01, 20:42
Jag är än så länge helt ensam om att köra fria knäböj på mitt gym, av de jag har sett träna där. Sett någon enstaka som kör knäböj i smithen, annars är det sparsamt med benträning överhuvudtaget :D Tränar iofs på ett ganska litet gym men ändå..

Morty
2011-11-01, 20:43
"Jumping squats" är för explosivitet, ja. Men inte nödvändigtvis för nickdueller utan antagligen mer för sprints etc.

EDIT: Spammare! Jag svarade jo0o0o0ohan

Martinio0o
2011-11-01, 20:43
Korta knäböj är ju lite av en glädjeövning också. Man kan lasta på mycket vikt på stången, och det är bra för själen att få känna sig stark.

Yep, eller bara för att det ska kännas lättare när man tar av till sina ynka 170 som man egentligen ska böja på.

Idefi
2011-11-01, 20:44
Fotbollsspelare brukar ofta vara extremt stela (jag själv ^^), jag tar mig ner i 90-95 grader ungefär. Försöker så långt jag kan varenda pass och stretchar, så förhoppningsvis går det ännu längre ner om ett tag.

Ame
2011-11-01, 20:45
Det finns ju också de som har ett annat syfte med träningen än att bli bättre på knäböj i sig eller att bara bygga muskelmassa.

vicarious
2011-11-01, 20:48
Det finns ju också de som har ett annat syfte med träningen än att bli bättre på knäböj i sig eller att bara bygga muskelmassa.

*jorgen* :D

J-Bq
2011-11-01, 20:53
Oj, jag läste "överrörlig rygg och sätesmuskler".

Om röven är styv så föstår jag rekommendationen.:)

GISSA om jag börjat stretcha, det är ju pinsamt att halvböja, och faktist så känns det som jag har mera koll på ryggen och korsryggen när jag får gå ända ner.

Krogbyggaren
2011-11-01, 21:03
Mitt mål är att kunna få till riktigt sexiga knäböj. Har börjat köra Sheos stretch och redan fått riktigt bra resultat av bara några veckor. Det ska bli intressant att se hur mina böjar ser ut om 1-3 månader.

z_bumbi
2011-11-01, 21:05
Mitt mål är att kunna få till riktigt sexiga knäböj.

300 utan bälte?

Rahf
2011-11-01, 21:12
300 utan bälte?

69 till att börja med.

Krogbyggaren
2011-11-01, 21:13
300 utan bälte?

En vacker dag min son, en vacker dag.

69 till att börja med.

Nah, reppar på 100kg+ men kommer bara ner till 90/lutar en aning för mycket fram. Så Behöver nog inte strippa av allt för mycket vikt när jag kör 1RM.


Edit; LOL kom precis på vad du menade.. är trött...

Supermicke
2011-11-01, 21:27
samtidigt så är det ju fan drygare att stanna vid 90grader vid knäna än göra full-rom :D

Ronn
2011-11-01, 21:30
Att stanna vid 90 är inte så bra för knäna det är ju desutom jobbigare att gå upp då.

mikaelj
2011-11-01, 21:41
Menar ni att lårets undersida är parallell mot golvet när ni säger 90 grader?

Supermicke
2011-11-01, 21:45
själv tänker jag man sätter in ett vinkeljärn mellan vaden och baksidalår, typ där någonstans blir det ju mayhem att komma upp :P

Anders The Peak
2011-11-01, 21:49
Nu tror jag att det är ganska vanligt bland elitidrottare att köra lite kortare böj jämfört med en tyngdlyftarböj. De är antagligen lite rädda om att nöta för mycket på knäleden/höftleden och har mest behov av styrka just i det här området.

Fuskar tycker jag inte är ett bra ord för de är inte speciellt viktkåta och har inga behov att hävda sig i övningen.
Men oftast har de mer styrka jämfört med de flesta(många) här. Anja Persson kör hockeyböj på 180 kg

Snaky
2011-11-01, 22:05
Själv hade jag alltid problem med ryggen då jag körde atg.
Så därför kör jag oftast inte mycket mer än 90grader, Tävlar inte så då går jag efter vad som känns bäst :)

Crocker
2011-11-01, 22:49
Nu tror jag att det är ganska vanligt bland elitidrottare att köra lite kortare böj jämfört med en tyngdlyftarböj. De är antagligen lite rädda om att nöta för mycket på knäleden/höftleden och har mest behov av styrka just i det här området.

Fuskar tycker jag inte är ett bra ord för de är inte speciellt viktkåta och har inga behov att hävda sig i övningen.
Men oftast har de mer styrka jämfört med de flesta(många) här. Anja Persson kör hockeyböj på 180 kg
Vad väger Anja? Det känns som en skev slutsats utav en idrottare.
Isåfall kan jag påstå att jag har WR i knäböj, då jag utan tvekan kan fixa det med en riktigt grund böj.

Ame
2011-11-01, 23:06
Vad väger Anja? Det känns som en skev slutsats utav en idrottare.
Isåfall kan jag påstå att jag har WR i knäböj, då jag utan tvekan kan fixa det med en riktigt grund böj.

Vad är det för skev slutsats du tänker på? Och vad har det med saken att göra vad du kan göra i grunda böjar?

r1kkie
2011-11-01, 23:10
Måste också bara får klarhet i vad NI menar med 90 graders böj. För att få reda på de gjorde jag en fin liten bild.
http://i40.tinypic.com/1eo2c.png

För mig är en 90 graders böj den första gubben. Dvs 90 grader i knävecket.
:)

NiHa
2011-11-01, 23:13
Många har inte en susning om vad 90 grader är eller räknas. Knät och vecket vid sidan av höften ska vara i samma höjdläge vilket reducerar de knäböjande gymmisarna till någon ynka procent, resten gör grunda eller mycket grunda böjar vilket är OK om man har 330kg eller mer på stången. Själv har jag aldrig stretchat men är av naturen ganska rörlig så för mig har det aldrig varit problem att gå djupt. Tycker det både tar och känns bäst att riktigt sätta sig på huk, stanna någon sekund för att sedan resa sig upp.Brukar generera träningsvärk på insidan av låren mot jumsken samt mellan hamstring och röven. Jag tänker på om dessa cheaters någon gång råkar faila med för tung vikt, vad kan hända då`Skada sig eller? Bäst att köra riktigt i stället för då blir man även stark i marklyftdelen.

NiHa
2011-11-01, 23:15
r1kkie: som jag skrev så blir det gubbe nr2 som är 90-gradersböj ;-)

Pansartax
2011-11-01, 23:23
Alla vet ju givetvis hur det ska se ut

http://www.thedialecticalplaya.com/wp-content/uploads/2010/05/Anatoly-Pisarenko-Back-Squat-e1273322700274.jpg

Sen att göra det själv är för vissa inte lika enkelt.

don ramon
2011-11-01, 23:59
Alla vet ju givetvis hur det ska se ut

Sen att göra det själv är för vissa inte lika enkelt.

sexigt *stön*

JJOHANSSON
2011-11-02, 00:11
alla vet ju givetvis hur det ska se ut

http://www.thedialecticalplaya.com/wp-content/uploads/2010/05/anatoly-pisarenko-back-squat-e1273322700274.jpg

sen att göra det själv är för vissa inte lika enkelt.

+1

ceejay
2011-11-02, 05:14
knäböj ska utföras atg eller inte alls.

regus
2011-11-02, 06:01
knäböj ska utföras atg eller inte alls.

För att?

Sheogorath
2011-11-02, 07:01
Många har inte en susning om vad 90 grader är eller räknas. Knät och vecket vid sidan av höften ska vara i samma höjdläge vilket reducerar de knäböjande gymmisarna till någon ynka procent, resten gör grunda eller mycket grunda böjar vilket är OK om man har 330kg eller mer på stången. Själv har jag aldrig stretchat men är av naturen ganska rörlig så för mig har det aldrig varit problem att gå djupt. Tycker det både tar och känns bäst att riktigt sätta sig på huk, stanna någon sekund för att sedan resa sig upp.Brukar generera träningsvärk på insidan av låren mot jumsken samt mellan hamstring och röven. Jag tänker på om dessa cheaters någon gång råkar faila med för tung vikt, vad kan hända då`Skada sig eller? Bäst att köra riktigt i stället för då blir man även stark i marklyftdelen.

Jag är med på vad du säger, men hur får du det till "90 grader"? 90 grader mellan lårben och en tänkt lodlinje? Vad du beskriver är böjar till under parallelläge eller sk. SL-djup. Se posten precis ovan din.

Silveta
2011-11-02, 07:30
Måste också bara får klarhet i vad NI menar med 90 graders böj. För att få reda på de gjorde jag en fin liten bild.
http://i40.tinypic.com/1eo2c.png

För mig är en 90 graders böj den första gubben. Dvs 90 grader i knävecket.
:)

Så om jag förstår det rätt av vad folk skriver i tråden.. gubbe nummer 2 är alltså en godkänd böj ?

Det är så långt jag kommer ner i princip, borde jag kanske stretcha loss som en galning eller?

rooz
2011-11-02, 07:34
Godkänd av kolo-maffian eller enligt SL-standard?

Silveta
2011-11-02, 07:35
Godkänd av kolo-maffian eller enligt SL-standard?

bägge helst :em:

rooz
2011-11-02, 07:42
bägge helst :em:

Tyvärr.

z_bumbi
2011-11-02, 07:43
Jag är med på vad du säger, men hur får du det till "90 grader"? 90 grader mellan lårben och en tänkt lodlinje? Vad du beskriver är böjar till under parallelläge eller sk. SL-djup. Se posten precis ovan din.

Höftvecket ska vara under knät för att vara godkänt i SL.

tokborn
2011-11-02, 07:44
Nu tror jag att det är ganska vanligt bland elitidrottare att köra lite kortare böj jämfört med en tyngdlyftarböj. De är antagligen lite rädda om att nöta för mycket på knäleden/höftleden och har mest behov av styrka just i det här området.

Fuskar tycker jag inte är ett bra ord för de är inte speciellt viktkåta och har inga behov att hävda sig i övningen.
Men oftast har de mer styrka jämfört med de flesta(många) här. Anja Persson kör hockeyböj på 180 kg

Beror ju på vilka idrottare du pratar om, jag har bara tränat med viktkåta friidrottare och jag själv vill alltid öka i styrka. Jag provade på att köra en liten lokal styrkelyftstävling i helgen och att köra tävlingsdjup var precis som vilket träningspass som helst... tror de elitidrottare som vet fördelarna av att köra fulldjupa gör det. Ibland händer det ju dock att man kör med 120 grader i knäled bara för att jobba med de vinklarna man utväxlar mest effekt.

Lillgrabben
2011-11-02, 07:50
knäböj ska utföras atg eller inte alls.

Nåja...

Det är många idrottsmän på riktigt hög nivå som tränar knäböjar & ffa grunda sådana, som ett viktigt specialkomplement till sin övriga träning. Att säga böj djupt eller inte går inte hem hos så många, även om kanske benstyrkan i en djup böj ökar bäst av djust djupa böjar...

Silveta
2011-11-02, 08:01
Tyvärr.

får väl börja träna på lägre vikter och stretcha så man kommer ner i djup då, vill ju ändå göra "rätt" så att säga.

Sheogorath
2011-11-02, 08:06
Höftvecket ska vara under knät för att vara godkänt i SL.

Nähä? ;)

Nej men jag hade missat att han jag replikerade på hade beskrivit parallell böj och inte godkänt SL-djup. Nu vet han också om han läser detta.

mini
2011-11-02, 08:09
knäböj ska utföras atg eller inte alls.

Trams. Sluta prutta ur dig felaktiga oneliners när du bevisligen inte har någon aning.

Lychgate
2011-11-02, 08:14
Brukar köra tillräckligt djupt för att lårbenet ska vara i linje med golvet. Alltså bild 2 på förra sidan. Går djupare med lättare vikter men själv har jag en knäskada så en hel del kraft försvinner under den nivån för tillfället.

Silveta
2011-11-02, 08:18
Brukar köra tillräckligt djupt för att lårbenet ska vara i linje med golvet. Alltså bild 2 på förra sidan. Går djupare med lättare vikter men själv har jag en knäskada så en hel del kraft försvinner under den nivån för tillfället.

Jag har samma problem, jag kör också till att ovansidan av låret är plant med golvet så att säga, allt under det och jag får knappt upp 60kg *cry*

EeJay
2011-11-02, 08:24
Måste också bara får klarhet i vad NI menar med 90 graders böj. För att få reda på de gjorde jag en fin liten bild.
http://i40.tinypic.com/1eo2c.png

För mig är en 90 graders böj den första gubben. Dvs 90 grader i knävecket.
:)

Bägge dessa gubbar har ju helt klart bristande rörlighet. Dom har tappat tyngdpunkten på tok för långt fram vilket sätter en farlig belastning på ryggen. Bägge tycks ha god rörlighet i fotled men jag ser nog att det är hamstrings som begränsar dessa. Kan du rita dom bakifrån också så att man har bättre möjlighet att utvärdera?

Gubbe 2 cheatar för övrigt med sjukt korta lårben.

Adama
2011-11-02, 08:24
Brukar köra tillräckligt djupt för att lårbenet ska vara i linje med golvet. Alltså bild 2 på förra sidan. Går djupare med lättare vikter men själv har jag en knäskada så en hel del kraft försvinner under den nivån för tillfället.

Mmm fast att gå djupare är ju tyngre/svårare för alla, oavsett skada eller inte :)

EeJay
2011-11-02, 08:25
knäböj ska utföras atg eller inte alls.

Så det finns aldrig någonsin ett syfte med att köra grunda knäböj?

Lychgate
2011-11-02, 08:28
Bägge dessa gubbar har ju helt klart bristande rörlighet. Dom har tappat tyngdpunkten på tok för långt fram vilket sätter en farlig belastning på ryggen. Bägge tycks ha god rörlighet i fotled men jag ser nog att det är hamstrings som begränsar dessa. Kan du rita dom bakifrån också så att man har bättre möjlighet att utvärdera?

Gubbe 2 cheatar för övrigt med sjukt korta lårben.

För att inte tala om hur räkiga dom är. Skin och ben!

;)

Mmm fast att gå djupare är ju tyngre/svårare för alla, oavsett skada eller inte :)Det är klart, dock knastrar det inte i knät för dom flesta. Tänk att gnugga två skorpor mot varandra. :)

EeJay
2011-11-02, 08:30
För att inte tala om hur räkiga dom är. Skin och ben!

;)


Hey hey skärpning! Nu ska vi ge kostruktiv kritik och inte bara klanka ned på gubbar! Dom kanske precis har börjat träna eller har någon autoimmun sjukdom... vem vet?

Stronghead
2011-11-02, 08:33
Nåja...

Det är många idrottsmän på riktigt hög nivå som tränar knäböjar & ffa grunda sådana, som ett viktigt specialkomplement till sin övriga träning. Att säga böj djupt eller inte går inte hem hos så många, även om kanske benstyrkan i en djup böj ökar bäst av djust djupa böjar...

Dock är ju knäböj inte bara en primär övning för just styrka, en del tränar för maximal muskelutveckling och då kanske inte grunda böj är felaktigt.

Inge Enveten
2011-11-02, 08:40
När byxorna dras ner ser man vem som kört sina böjar ordentligt :D

tntballe
2011-11-02, 09:21
Har man fått till en väl utförd djup böj så vill man inte böja på annat sätt ♥

RobbanColeman
2011-11-02, 10:19
Den mest överskattade övningen gällandes bodybulding? :)

z_bumbi
2011-11-02, 10:25
Den mest överskattade övningen gällandes bodybulding? :)

Bamsecurls

Men jag har ingen aning om vad det har med tråden att göra.

mattilainen
2011-11-02, 10:36
Mitt mål är att kunna få till riktigt sexiga knäböj. Har börjat köra Sheos stretch och redan fått riktigt bra resultat av bara några veckor. Det ska bli intressant att se hur mina böjar ser ut om 1-3 månader.

ge mig hans stretch :D Visa please

Loke
2011-11-02, 10:40
Många har inte en susning om vad 90 grader är eller räknas. Knät och vecket vid sidan av höften ska vara i samma höjdläge vilket reducerar de knäböjande gymmisarna till någon ynka procent, resten gör grunda eller mycket grunda böjar

De flesta som böjer grunt är nog folk som tränar på att böja djupt. Jag tycker inte grunda böjar är det vanligaste man ser på mitt gym, det vanligaste är böjar som går aldeles för snabbt ner, studsar på vaden och lätt flyger upp igen eftersom vikterna var aldeles för låga. Det tycker jag verkar värre än grunda böjar.

Sheogorath
2011-11-02, 11:22
ge mig hans stretch :D Visa please

Ursäkta kvalitet, tjäckt språk mm. Teh old, inte orkat göra ny. Den verkar duga iaf. :)

MqyV9KIBuPw

mikaelj
2011-11-02, 11:30
De flesta som böjer grunt är nog folk som tränar på att böja djupt. Jag tycker inte grunda böjar är det vanligaste man ser på mitt gym, det vanligaste är böjar som går aldeles för snabbt ner, studsar på vaden och lätt flyger upp igen eftersom vikterna var aldeles för låga. Det tycker jag verkar värre än grunda böjar.

Varför?

Pansartax
2011-11-02, 11:33
Den mest överskattade övningen gällandes bodybulding? :)

Marklyft är värre.

mikaelj
2011-11-02, 11:38
Marklyft är värre.

Tits, Pansartax.

Loke
2011-11-02, 11:38
Varför?

Därför att studsar på vaden borde vara rätt plågsamt för knäet och skulle nog också kunna innebära att ryggen fäller sig om man är trött.

Sedan är som sagt vikterna också onödigt lätta, så någon vidare benträning är det inte heller.

NiHa
2011-11-02, 12:30
Sheogorath: "90 grader mellan lårben och en tänkt lodlinje" (upprätt stående) är korrekt. Man har alltså ändrar vinkel med just 90 grader med avsseende på lårbenet :-) Många gör en variant att dom går så djupt dom kan och sen "sänker" genom att luta sig mer framåt*screwy* det är därför jag tycker att man ska placera stången längre ner på skuldrorna för att ha mer gynsam lodlinje.

Sheogorath
2011-11-02, 12:39
Sheogorath: "90 grader mellan lårben och en tänkt lodlinje" (upprätt stående) är korrekt. Man har alltså ändrar vinkel med just 90 grader med avsseende på lårbenet :-) Många gör en variant att dom går så djupt dom kan och sen "sänker" genom att luta sig mer framåt*screwy* det är därför jag tycker att man ska placera stången längre ner på skuldrorna för att ha mer gynsam lodlinje.

Och jag tycker att man kan skippa benämningen 90 grader för att undvika förveckling med 90 grader i knäleden.

madballz
2011-11-02, 12:50
Jag gör ATG böjar! Dock tar det på knäna...

ChuckTesta
2011-11-02, 13:04
Därför att studsar på vaden borde vara rätt plågsamt för knäet och skulle nog också kunna innebära att ryggen fäller sig om man är trött.

Sedan är som sagt vikterna också onödigt lätta, så någon vidare benträning är det inte heller.

Onödigt lätta vikter och knäböjning som denna?

WK7m6I5m6gY

NiHa
2011-11-02, 17:54
Sheogorath: Håller med för det blir rörigt när man ska förklara för nybörjare och medeltränande att det är grunda böjar dom kör med. Dom brukar ofta använda den delen av baken/benet som är närmast golvet som riktmärke för det luddiga 90-graders-märke vilket gör att det blir grunda böjar. Det jag brukar säga till dessa är att dom ska sänka vikten och sätta sig på huk och sen resa sig upp och att smidigheten kommer efter några pass. Ofta resulterar det i att dessa personer får en gruvlig träningsvärk i regionen insida lår ljumske.
Dom personer som mest fuskar/cheat är dom som ökar vikten och gör ännu grundare böjar samma gäller för benpressarna som även där ökar vikten och kraftigt minskar rörelsen.

Wequ
2011-11-02, 18:49
Alla vet ju givetvis hur det ska se ut

*BILD*

Sen att göra det själv är för vissa inte lika enkelt.

Det där är fan porr, vilken man :Virro

emi23j
2011-11-02, 19:36
Nu tror jag att det är ganska vanligt bland elitidrottare att köra lite kortare böj jämfört med en tyngdlyftarböj. De är antagligen lite rädda om att nöta för mycket på knäleden/höftleden och har mest behov av styrka just i det här området.

Fuskar tycker jag inte är ett bra ord för de är inte speciellt viktkåta och har inga behov att hävda sig i övningen.
Men oftast har de mer styrka jämfört med de flesta(många) här. Anja Persson kör hockeyböj på 180 kg

Nu vet inte jag hur Anja tränar. Men jag har ändå en känsla av att "riktiga" böjar finns med även i hennes program?

( Nu ska jag "sväva ut" här, och skulle vara intressant om du (eller någon annan) kommer med synpunkter. Jag är ingen specialist i biomekanik. )

Nu har du säkert rätt med ditt antagande att många elit-idrottare kör korta böjar, men varför skulle de vara bättre ur förebyggande synpunkt än "riktiga" böjar? Belastningen på knäled/höftled borde ju bli större på grund av den ökade vikten och en troligtvis icket optimal teknik?
och är det rent prestationsmässigt någon fördel att köra grunda böjar till skillnad mot djupa? Om det är maximal explosivitet man är ute efter finns det ju effektivare övningar.

Exdiaq
2011-11-02, 21:40
Har under en längre tid observerat att ca 95% böjer inte mer än max till 90grader på mitt gym. Detta får ju då mig att fundera på om det kanske finns några fördelar med att inte gå djupare, eller gör dom bara fel eller har andra syften med övningen?

Du tränar på Aktiverum va?

stridis
2011-11-02, 21:46
Nu har du säkert rätt med ditt antagande att många elit-idrottare kör korta böjar, men varför skulle de vara bättre ur förebyggande synpunkt än "riktiga" böjar? Belastningen på knäled/höftled borde ju bli större på grund av den ökade vikten och en troligtvis icket optimal teknik?
och är det rent prestationsmässigt någon fördel att köra grunda böjar till skillnad mot djupa? Om det är maximal explosivitet man är ute efter finns det ju effektivare övningar.

Anja behöver en hel del styrkeuthållighet och så, att parera stötar och ändra riktning och orka vara ihopkurad till på råga under färden samtidigt för högsta fart. Känns inte speciellt explosivt.

Exdiaq
2011-11-02, 22:11
98% överanalyserar till ingen nytta. Shut up and squat.

Jag försöker lära mig ATG-böjar. Ska jag sedan testas i hockey-böjar är det inga problem. Tränar jag hockey-böjar och ska testas i ATG-böjar blir det problem.

emi23j
2011-11-02, 22:36
Anja behöver en hel del styrkeuthållighet och så, att parera stötar och ändra riktning och orka vara ihopkurad till på råga under färden samtidigt för högsta fart. Känns inte speciellt explosivt.

Nu citerade du ju helt ur kontext. det som du citerade var skrivet om elit-idrottare (typ fotbollsspelare, hockey spelare, osv) som gör övningen för explosivitet. Anja kommenterades i "stycket" ovan.