handdator

Visa fullständig version : Irriterad tjej


Åla
2011-11-01, 17:13
Har sedan nio veckor tillbaka deffat för första gången i mitt liv, och tränat 6 dagar i veckan, är 20 år och väger 61 kg och är ca 168 cm.

Innan jag började så vägde jag 63 kg, alltså gått ner 2 kg. Jag spelade innebandy 1 dag i veckan och åt i princip vad jag ville.

Jag går i skolan och utbildar mig till målare och rör mig därför väldigt mycket. Äter tre gånger i skolan, och hamnar på ca 500 kcal. (Banan, keso, räkor, melon, kalkon) På gymmet gör jag av med ca 400-600 kcal varje gång jag är där, Kör cardio och kondition i en och en halv timme 4 dagar i veckan och två gånger kör jag styrketräning för att behålla muskler.

Mitt kcalintag varje dag hamnade på 2000 kcal och när jag kommer hem från skolan + gym så ligger jag alltså runt 0 kcal och äter en måltid på kvällen som är ca 500-800 kcal, vilket innebär om jag fattat allt rätt att jag då ligger på ca 1200 kcal underskott. Detta är ju ett jäkla stort underskott av kcal men jag känner att de 4 målen funkar bra för mig för jag blir mätt och mår bra av det.

Min fråga är hur jag bara kan ha gått ner 2 kg? Många pratar hela tiden om att 7000-7500 kcal är ett kilo och ligger man på 1000 under sitt dagliga behov varje dag så går man ner 1 kilo på en vecka.. jag vill gärna gå ner till 56-57 kg men det verkar ju inte funka för mig. Är det för att jag äter för lite? Kan ju inte trycka i mig mer eftersom jag blir mätt och sen när står man still i vikt om man äter för lite? ( en kompis som sa att det kunde vara skälet)

Jag fattar helt enkelt noll... Jag har verkligen kämpat i nio veckor och ska fortsätta men vill gärna göra det rätt.. hjäälp.. =(

Och jo jag har unnat mig typ ett 100g choklad en lördagkväll då och då (typ 3 ggr på nio veckor) men med tanke på mitt stora underskott kan det väl inte göra så att jag står still? Börjar tvivla på det där med kcal in och ut.... :(

Jokester
2011-11-01, 17:35
Du har räknat fel antingen på hur mycket du gör av med eller på hur mycket du äter.

anton2000
2011-11-01, 17:41
Vad vill du ha för svar egentligen?
Att räkna ut dagsbehov och förbrukning via formler på internet ger inga exakta resultat. Det är bara riktvärden och kan skilja väldigt mycket med hur det egentligen ligger till.
Så om du inte går ner så snabbt som du vill så ligger du på ett för litet underskott, svårare än så är det inte.

Sen kan även vågen spela lite spratt, måttband och spegel är bättre för att se resultat.

LeBron
2011-11-01, 17:51
Hur? Du har räknat fel någonstans.

Inge Enveten
2011-11-01, 17:51
För det första, din kompis pratar i nattmössan.

Hur har du kommit fram till kaloriintaget i dina måltider?

vicarious
2011-11-01, 18:01
Vad vill du ha för svar egentligen?
Att räkna ut dagsbehov och förbrukning via formler på internet ger inga exakta resultat. Det är bara riktvärden och kan skilja väldigt mycket med hur det egentligen ligger till.
Så om du inte går ner så snabbt som du vill så ligger du på ett för litet underskott, svårare än så är det inte.

Sen kan även vågen spela lite spratt, måttband och spegel är bättre för att se resultat.

+1.

Det finns egentligen två tänkbara scenarion.

1. Du har räknat fel och/eller förlitat dig för mycket på teoretiska uträkningar på ett papper.

2. Du har räknat rätt men teorin överensstämmer inte med praktiken. Lösning: ät mindre eller rör på dig mer.

Åla
2011-11-01, 18:07
Jag har räknat ut exakt allt jag äter på livsmedelsverkets hemsida och jag väger ALL mat... om jag nu äter för mycket så är det deffguidens fel eftersom jag räknat ut kcalbehov genom den och jag kan inte röra mig mer, finns ingen tid till det + vågen är digital och ny...så ja fast nä...

vicarious
2011-11-01, 18:08
Det intressanta är väl egentligen hur mycket av dessa 2kg du tappat som är fett. Ser du någon skillnad i spegeln? Har du tagit några mått?

2kg kan det skilja från en dag till en annan. Mag & tarminnehåll kan variera, hur mycket vätska man har bundet i kroppen kan variera (salt, glykogen) osv.

vicarious
2011-11-01, 18:09
Jag har räknat ut exakt allt jag äter på livsmedelsverkets hemsida och jag väger ALL mat... om jag nu äter för mycket så är det deffguidens fel eftersom jag räknat ut kcalbehov genom den och jag kan inte röra mig mer, finns ingen tid till det + vågen är digital och ny...så ja fast nä...

Den formeln är från 1919. Finns inga som helst garantier. Och dessutom kan du ha uppskattat din aktivitetsfaktor fel.

Lösningen är hård men enkel - ät mindre och/eller rör på dig mer.

Åla
2011-11-01, 18:11
ja jag har tagit mått och jag har minskat runt lår och midja men det är fan inte mycket.. jag har läst på som fan och räknar hit o dit och tränar riktigt mycket, är inte född igår ... känns bara orättvist.. man tappar motivationen.

vicarious
2011-11-01, 18:13
Testa träna lite mindre? Finns ingen poäng i att träna sig till leda. Man måste inte träna för att gå ner i vikt.

Åla
2011-11-01, 18:14
men hur kan jag få reda på hur mycket jag behöver då? jag tränar 6 dagar i veckan 1,5 h varje dag, cyklar till o från skolan och spacklar och målar hela dagarna i ända och min aktivitetsfaktor satte jag på 1,5 om jag minns rätt.. bara konstigt och ville höra vad ni smartheads hade att säga !

Åla
2011-11-01, 18:15
om jag nu bara gått ner 2 kg med all denna träning + min kost så verkar det ju inte logiskt att sluta träna och behålla samma kost.. fan ta keso och allt mög.

Inge Enveten
2011-11-01, 18:24
Jag har räknat ut exakt allt jag äter på livsmedelsverkets hemsida och jag väger ALL mat... om jag nu äter för mycket så är det deffguidens fel eftersom jag räknat ut kcalbehov genom den och jag kan inte röra mig mer, finns ingen tid till det + vågen är digital och ny...så ja fast nä...

Satans jävla deffguide, det är den det är fel på.

Åla
2011-11-01, 18:25
Va hur ironisk du vill men jag är ett levande bevis på att detta inte funkar... så awesome...

Inge Enveten
2011-11-01, 18:32
Va hur ironisk du vill men jag är ett levande bevis på att detta inte funkar... så awesome...

Om vi går efter vad som är sannolikt så är det inte så att du har någon annorlunda metabolism. Jag förstår att du gärna vill tro att det inte är så. Det vore lättare att se på ditt misslyckande och tänka "äh men jag har lite speciell kropp, det är den det är fel på". Visst, om du somnar lättare, fortsätt tro så.

För det fall det visar sig att du efter en läkarkoll faktiskt har någon snedriven metabolism ber jag om ursäkt. Tills dess gäller ovanstående stycke.

Åla
2011-11-01, 18:34
vad är metabolism?

Tolkia
2011-11-01, 18:35
Ämnesomsättning.

mn8eii
2011-11-01, 18:35
Räkna kalorier och uppskatta sitt dagsbehov av dem med hjälp av formler i all ära, men faktum är att i verkligheten behöver det inte vara så jävla svårt att gå ned i vikt. Nu har du ätit och rört dig på ett visst sätt i nio veckor och konstaterar att du inte är nöjd med din viktminskning. Vad har du för alternativ att välja på för att efter nio veckor till vara mer nöjd med din viktutveckling? Du kan (1) äta mindre, (2) röra på dig mer, (3) både äta mindre och röra på dig mer, (4) acceptera att det var för jobbigt att deffa och stanna på 21.6 i BMI som i ärlighetens namn är ett ganska normalt BMI. Alla har inte karaktären som behövs för att ligga lägre än så.

Åla
2011-11-01, 18:46
det är ju inte så att jag håller på att gå under av detta, bara säger att jag har legat på mer än 1000 kcal underskott varje dag och det händer knappt något. Så jag håller inte med om att det funkar...och från att inte träna alls till att ändra hela sin livsstil till detta så borde man ju gå ned i vikt. Och nä jag är inte dum i huvudet som räknat fel.. men alltid kul att ni ger tips att antingen halt svälta ihjäl sig eller tälta på gymmet..

Zorban
2011-11-01, 18:48
Du kan inte ha legat på 1000 i underskott. Antingen har din metabolism gått åt helvete, då borde du se en läkare, eller så har du uppskattat din förbränning fel, eller så räknar du fel på hur mycket du äter :)

Du verkar ha många osäkerhetsfaktorer i dina beräkningar. Dels räknar du hur mycket du förbränner på gymmet. Dels måste du uppskattat din aktivitetsfaktor? Tänk om du förbränner mindre än du tror på gymmet, har en lägre aktivitetsfaktor än du tror, och dessutom räknar lite fel (ingen människa kan räkna kalorier helt exakt, förutom Fredrik_S).

vicarious
2011-11-01, 18:53
det är ju inte så att jag håller på att gå under av detta, bara säger att jag har legat på mer än 1000 kcal underskott varje dag och det händer knappt något.

Nej det har du inte. Du kanske tror att du har det men som alla här har sagt, teoretiska uträkningar är inget som är hugget i sten och det kan skilja i praktiken.

Ingen av oss här försöker vara otrevliga eller ohjälpsamma, vi försöker bara lite krasst förklara hur det ligger till.

Kroppen måste ta energi någonstans ifrån. Hade du legat på 1000 kcal underskott varje dag i nio veckor kan jag garantera dig att du hade gått ner mer än 2kg.

mn8eii
2011-11-01, 18:54
Uppenbarligen har du inte legat på ett sådant underskott om du bara gått ned 2 kilo på 9 veckor. Ifall det är du som räknat fel, uppskattat fel eller formlerna du använt är felaktiga är irrelevant för din fortsatta viktnedgång. Ät mindre, träna mer, ät mindre och träna mer, eller ge upp dina försök att gå ned i vikt. Så enkelt är det.

Sen som andra redan påpekat så är vågen ett ganska kasst verktyg för att mäta framgångar i gymmet. Det kan mycket väl vara så att du har gått ned mer än 2 kg fett men dessutom lagt på dig en mängd muskler som balanserar upp viktnedgången.

Åla
2011-11-01, 18:59
Amen.. herregud. osäkerhetsfaktorer? Jag har ju sagt allt. Jag har räknat ut kcal i allt jag äter i skolan + gym som är fram till kl 18.00 på kvällen och jag äter endast 500 kcal i skolan som jag sen förbränner på gymmet då jag skriver in min vikt och ålder på alla jävla maskiner jag använder och jaaa jag förbränner mellan 400-600 varje dag där (1,5 h ja du hinner göra jävligt mycket på den tiden) sen kommer jag hem och äter antingen ris och kyckling (nej ingen ketchup eller stekt kycklingen i smör) eller så äter jag lax som jag väger + wook...) och enligt deffguiden ska jag ha 2000 kcal varje dag och aktivitetsfaktorn satte jag på 1,5 vilket jag inte tyckte va fel eftersom jag rör mig så mycket..

tänk lite till så kommer du också förstå att jag visst ligger på 1000 under om inte mer.

men om allt jag gör är fel (fast det är rätt) så då får jag va ett retardbarn...

Åla
2011-11-01, 19:03
men okej, då ska jag bara packa mina saker och hämta mitt tält så ska jag vara på gymmet forever and ever and ever och bara slicka på ett salladsblad... förstå min irritation.. ger det tre veckor med mer träning och om jag inte ser skillnad då ska jag uppsöka doktorn och är det inget fel på mig ska jag skriva av mig här igen på mitt egna lilla envisa sätt=)

mattilainen
2011-11-01, 19:03
väger du dig varje vecka? Har du gått ner 0.5 kg på en vecka så VET du att du legat i snitt -500 kcal i underskott per dag. Har du legat på -1000 per dag så Går du ner ca 1 kg per vecka.

Som alla andra skriver så har du stoppat mer energi i dig än vad du gjort av med. Annars skulle du som sagt gått ner mer än 2 kg på 9 veckor om du legat på -1000 kcal per dag. Sen kan det självklart vara vätska/glykogen som tillkommer och kan vara lite missvisande, men inte 7 kg.

Om du har vägt ALLT du har ätit så visa oss vad du har ätit. Skriv exakt vad du ätit den senaste veckan och skriv hur mycket du har gått ner. Någonstans är det ju fel, eftersom du inte gått ner det du skulle gjort om du hade legat på det underskottet som du säger.

Detta är inte för att på något vis vara otrevlig men du får det att låta som det måste vara något annat fel, typ formeln eller något. Varför inte räkna ut ditt kaloribehov med enbart benedics formel och sedan plussa på det du gör av med. Gångra kaloribehovet med 1.2 och om du gör något speciellt, typ som att träna så plussar du på den energiförbrukningen. En timmes gym brukar väl uppskattas till 100 - 250 kcal, vilket inte heller är speciellt mycket. Att säga att man tränar 6 ggr i veckan betyder alltså inte alltid att du gjort av med speciellt mycket energi i alla fall. Förstår du? Du har ANTAGLIGEN missbedömt vad du fått i dig kontra det du gjort av med.


Amen.. herregud. osäkerhetsfaktorer? Jag har ju sagt allt. Jag har räknat ut kcal i allt jag äter i skolan + gym som är fram till kl 18.00 på kvällen och jag äter endast 500 kcal i skolan som jag sen förbränner på gymmet då jag skriver in min vikt och ålder på alla jävla maskiner jag använder och jaaa jag förbränner mellan 400-600 varje dag där (1,5 h ja du hinner göra jävligt mycket på den tiden) sen kommer jag hem och äter antingen ris och kyckling (nej ingen ketchup eller stekt kycklingen i smör) eller så äter jag lax som jag väger + wook...) och enligt deffguiden ska jag ha 2000 kcal varje dag och aktivitetsfaktorn satte jag på 1,5 vilket jag inte tyckte va fel eftersom jag rör mig så mycket..

tänk lite till så kommer du också förstå att jag visst ligger på 1000 under om inte mer.

men om allt jag gör är fel (fast det är rätt) så då får jag va ett retardbarn...
Som sagt, 1.5 h på gym betyder inte alltid att du gör av med så mycket kcal. Du kan inte lita på en maskin där du skriver i din vikt och ålder t.ex. Det borde du ju ha som bevis nu när du provat i 9 veckor? Det fungerar antagligen inte. Skit i att sätta aktivitetsfaktorn till 1.5 och gå med 1.2 och sedan plussa på det du gör av med. Bättre då att sätta för lågt så du får dina resultat än att sätta för högt och inte gå ner? Varför envisas du med att sätta aktivitetsfaktorn till 1.5 när du bevisligen inte går ner. Antingen ändrar du som sagt aktiviteten eller så sänker du matintaget, på något vis får du i dig mer energi än du gör av med.

Ät ca 1500 - 1800 kcal en vecka och utvärdera. Har du gått ner fungerar det. Annars borde du uppsöka läkare som sagt. Jag äter 2200 kcal per dag och går ner ca 1 kg i veckan. Dock tränar jag kampsport 3 ggr veckan, gym 4 ggr veckan och cyklar/springer. Jag väger 88 kg nu och är 182 lång. Förstår du var jag vill komma? Jag aktiverar mig mer än genomsnittet och ändå ligger jag runt 2 000 kcal per dag utan att gå ner allt för mycket.


Visa oss det du ätit. Skriv allt du ätit under senaste veckan och din uträkning.

mini
2011-11-01, 19:05
Tycker du att du öppnar för att få konstruktiv hjälp i den här tråden?

Sniggel
2011-11-01, 19:08
Först och främst så kan man inte lita till 100% på livsmedelstabeller då de anger ett snittvärde och livsmedel varierar ofta mycket från vad de uppskattas innehålla.

Om du är så pass säker på att du räknat rätt på kalori in och man tar hänsyn till viss variation (man kan aldrig lita till 100% på kaloriuppgifterna), då är det kalori ut som är felräknad. T ex att Harris & Benediktekvationen inte ger en bra uppskattning av just din energiförbrukning. Eller att du uppskattat din aktivitetsfaktor fel genom att du överskattar hur mycket energi du förbränner när du tränar och rör på dig.

Det är tyvärr isåfall den hårda sanningen.

mn8eii
2011-11-01, 19:10
Amen.. herregud. osäkerhetsfaktorer? Jag har ju sagt allt. Jag har räknat ut kcal i allt jag äter i skolan + gym som är fram till kl 18.00 på kvällen och jag äter endast 500 kcal i skolan som jag sen förbränner på gymmet då jag skriver in min vikt och ålder på alla jävla maskiner jag använder och jaaa jag förbränner mellan 400-600 varje dag där (1,5 h ja du hinner göra jävligt mycket på den tiden) sen kommer jag hem och äter antingen ris och kyckling (nej ingen ketchup eller stekt kycklingen i smör) eller så äter jag lax som jag väger + wook...) och enligt deffguiden ska jag ha 2000 kcal varje dag och aktivitetsfaktorn satte jag på 1,5 vilket jag inte tyckte va fel eftersom jag rör mig så mycket..

tänk lite till så kommer du också förstå att jag visst ligger på 1000 under om inte mer.

men om allt jag gör är fel (fast det är rätt) så då får jag va ett retardbarn...

Om du försöker lugna ned dig lite och tänker efter så förstår du förhoppningsvis själv att du omöjligt kan ha legat på det underskottet i nio veckor.

Enda sättet att beräkna någons dagliga förbränning görs på ett laboratorium med försökspersonen instängd i ett förseglat utrymme. Där är det möjligt att mäta alla parametrar som behövs men ändå blir den uträkningen inte särskilt användbar då en instängd person omöjligt uppnår samma aktivitetsnivå som i frihet.

Alla sorters formler som finns är bara uppskattningar och bör tas med en rejäl nypa salt. Fungerar säkert för en del som riktmärken men jag tycker inte man ska bli upprörd ifall det visar sig att den inte riktigt stämmer till 100%.

Zorban
2011-11-01, 19:10
men okej, då ska jag bara packa mina saker och hämta mitt tält så ska jag vara på gymmet forever and ever and ever och bara slicka på ett salladsblad... förstå min irritation.. ger det tre veckor med mer träning och om jag inte ser skillnad då ska jag uppsöka doktorn och är det inget fel på mig ska jag skriva av mig här igen på mitt egna lilla envisa sätt=)
Formlerna är bara uppskattningar i deffguiden. Framför allt är aktivitetsfaktorn svår att avgöra. Att säga att ens aktivitetsfaktor är 1.5 för att man "rör sig mycket" är inte direkt exakt vetenskap. Prova med 1.2 och justera.

Dessutom är 3 chokladkakor, när en kvinna säger det, egentligen 9 stycken (3-regeln). Där är 5000 kcal bara där.

Tolkia
2011-11-01, 19:14
Skriv ned hur du äter. Det går inte att säga ett skit om var problemet ligger när du inte beskriver situationen.

Åla
2011-11-01, 19:14
jag står på crosstrainern i 30-40 min 4 dagar i veckan och jag skriver in min vikt och ålder och då uppskattas det till ca 250-300 kcal och sen springer jag eller går snabbt i uppförsbacke i 30 min vilket är ca 200 kcal sen kör jag step 100 kcal.... och två dagar styrketränar jag med allt från rygg till biceps, mage, triceps bla bla bla i 1,5 h.

Min kost består enbart av detta :

keso
banan
äpple
melon
räkor
kalkonpålägg
kyckling
ris
gurka
mörk knäckemacka
lax
torsk
wok

inte allt på samma dag men det är det jag lever på och jo jag väger och räknar :/
men som sagt, ska räkna om allt, och träna som en idiot eller svälta mig som en dåre...

förstår att ni vill hjälpa och inte är otrevliga men man blir irriterad när man vet att man gör rätt.. och även OM OM OM jag skulle räkna fel på något litet jävla hörn så skulle jag ändå inte bara gått ner 2 kg...

mattilainen
2011-11-01, 19:19
jag står på crosstrainern i 30-40 min 4 dagar i veckan och jag skriver in min vikt och ålder och då uppskattas det till ca 250-300 kcal och sen springer jag eller går snabbt i uppförsbacke i 30 min vilket är ca 200 kcal sen kör jag step 100 kcal.... och två dagar styrketränar jag med allt från rygg till biceps, mage, triceps bla bla bla i 1,5 h.

Min kost består enbart av detta :

keso
banan
äpple
melon
räkor
kalkonpålägg
kyckling
ris
gurka
mörk knäckemacka
lax
torsk
wok

inte allt på samma dag men det är det jag lever på och jo jag väger och räknar :/
men som sagt, ska räkna om allt, och träna som en idiot eller svälta mig som en dåre...

förstår att ni vill hjälpa och inte är otrevliga men man blir irriterad när man vet att man gör rätt.. och även OM OM OM jag skulle räkna fel på något litet jävla hörn så skulle jag ändå inte bara gått ner 2 kg...

Kan du skriva ner VAD du ätit och HUR mycket du ätit senaste veckan? Vi menar inte att du ska räkna upp saker du äter för det spelar som sagt ingen roll. Om du nu väger och mäter allt så noga som du säger så skriv ner och visa oss. Att skriva osm du gjort nu visar ingenting.

Som sagt, skriv ner här det du ätit och hur mycket du ätit av den maten. T.ex

"100 g kyckling 100 kcal" exempel.

Om jag kan äta 2200 kcal per dag utan att känna minsta hunger så kan nog en tjej det. Jag är ett matvrak och älskar mat. Det jag vill komma till är att man inte alls behöver svälta sig för att gå ner i vikt.

Tolkia
2011-11-01, 19:19
Jag menar att du skall skriva ned hur du äter under dagen, när, vad och hur mycket, inte bara rada livsmedel. Av uppräkningen du gör sluter jag mig dock till att du behöver styra upp kosten; antingen har du glömt något, eller så fattas det fett.

Mattilainen: Två själar, samma tanke.

Fishtank
2011-11-01, 19:20
Du har räknat fel helt enkelt

Jag gymmar 7 dagar i veckan och springer ett par gånger.
Aktivt jobb där jag simmar 2 gånger i veckan cirkus 2 timmar i jobbet, Har idrott med elever varje dag där jag är aktiv hela tiden.
Jag ligger på 2000 kcal och går ner 1 kg i veckan

mn8eii
2011-11-01, 19:20
Som sagt, det behöver inte vara du som räknat fel, finns ändå felkällor så det blir över. Bara för att en maskin säger att du gjort av med 300 kcal så behöver det inte stämma. Finns inget som garanterar att gång i uppförsbacke gör av med 200 kcal. Step behöver inte förbränna 100 kcal. Harris Benedict-formeln är bara en uppskattning och stämmer inte till 100% på alla individer. Listan med felkällor kan göras hur lång som helst.

mattilainen
2011-11-01, 19:23
Som sagt, det behöver inte vara du som räknat fel, finns ändå felkällor så det blir över. Bara för att en maskin säger att du gjort av med 300 kcal så behöver det inte stämma. Finns inget som garanterar att gång i uppförsbacke gör av med 200 kcal. Step behöver inte förbränna 100 kcal. Harris Benedict-formeln är bara en uppskattning och stämmer inte till 100% på alla individer. Listan med felkällor kan göras hur lång som helst.

Att klaga på formeln först tycker jag är lite dåligt. Det finns ju som sagt så mycket annat som spelar in så det borde ju vara det sista man ska se som felkällan.

mn8eii
2011-11-01, 19:26
Att klaga på formeln först tycker jag är lite dåligt. Det finns ju som sagt så mycket annat som spelar in så det borde ju vara det sista man ska se som felkällan.

Visst finns det massor med felkällor men du kommer fortfarande inte ifrån att formeln endast bör ses som en uppskattning och riktmärke, inte definitiv sanning.

Åla
2011-11-01, 19:40
som ni vill, följ mig om ni orkar med mitt aggressiva jag ! =)
Börjar imorgon.. enjoy.


http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5388510#post5388510

312
2011-11-01, 19:43
Amen.. herregud. osäkerhetsfaktorer? Jag har ju sagt allt. Jag har räknat ut kcal i allt jag äter i skolan + gym som är fram till kl 18.00 på kvällen och jag äter endast 500 kcal i skolan som jag sen förbränner på gymmet då jag skriver in min vikt och ålder på alla jävla maskiner jag använder och jaaa jag förbränner mellan 400-600 varje dag där

Jo, för alla maskiner på gymmet visar ju exakta värden.. Snälla..

Vissa maskiner på gymmet brukar väl visa ganska så rejält för mycket? Har för mig att det nästan var det dubbla av vad man brände.

mattilainen
2011-11-01, 19:54
som ni vill, följ mig om ni orkar med mitt aggressiva jag ! =)
Börjar imorgon.. enjoy.


http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5388510#post5388510

Varför kan du inte skriva ut det du ätit under senaste veckan? Vad och hur mycket.

Fishtank
2011-11-01, 20:10
Kommer tveklöst följa din journal
Underhållande tråd so far iaf :)

Paperbasket
2011-11-01, 20:37
Varför kan du inte skriva ut det du ätit under senaste veckan? Vad och hur mycket.

För folk som har "full koll" men ändå går ner/upp/står stilla till skillnad från det de vill kanske troligen inte har full koll och vill sen inte erkänna detta när de kommer på det.

I dunno.

puman83
2011-11-02, 04:53
Har sedan nio veckor tillbaka deffat för första gången i mitt liv, och tränat 6 dagar i veckan, är 20 år och väger 61 kg och är ca 168 cm.

Innan jag började så vägde jag 63 kg, alltså gått ner 2 kg. Jag spelade innebandy 1 dag i veckan och åt i princip vad jag ville.

Jag går i skolan och utbildar mig till målare och rör mig därför väldigt mycket. Äter tre gånger i skolan, och hamnar på ca 500 kcal. (Banan, keso, räkor, melon, kalkon) På gymmet gör jag av med ca 400-600 kcal varje gång jag är där, Kör cardio och kondition i en och en halv timme 4 dagar i veckan och två gånger kör jag styrketräning för att behålla muskler.

Mitt kcalintag varje dag hamnade på 2000 kcal och när jag kommer hem från skolan + gym så ligger jag alltså runt 0 kcal och äter en måltid på kvällen som är ca 500-800 kcal, vilket innebär om jag fattat allt rätt att jag då ligger på ca 1200 kcal underskott. Detta är ju ett jäkla stort underskott av kcal men jag känner att de 4 målen funkar bra för mig för jag blir mätt och mår bra av det.

Min fråga är hur jag bara kan ha gått ner 2 kg? Många pratar hela tiden om att 7000-7500 kcal är ett kilo och ligger man på 1000 under sitt dagliga behov varje dag så går man ner 1 kilo på en vecka.. jag vill gärna gå ner till 56-57 kg men det verkar ju inte funka för mig. Är det för att jag äter för lite? Kan ju inte trycka i mig mer eftersom jag blir mätt och sen när står man still i vikt om man äter för lite? ( en kompis som sa att det kunde vara skälet)

Jag fattar helt enkelt noll... Jag har verkligen kämpat i nio veckor och ska fortsätta men vill gärna göra det rätt.. hjäälp.. =(

Och jo jag har unnat mig typ ett 100g choklad en lördagkväll då och då (typ 3 ggr på nio veckor) men med tanke på mitt stora underskott kan det väl inte göra så att jag står still? Börjar tvivla på det där med kcal in och ut.... :(

Jag tänkte som dig innan jag gjorde entré i detta forum. Jag har tränat stenhårt i 1 månad nu och hållt mig mellan 900-1200 kcal om dagen. Vågen kanske har sagt 2 kg ner. Men däremot fettet försvinner. Det märks så tydligt. Så nu struntar jag i vågen, jag har blivit mycket starkare, vigare, uthålligare och fått mindre fett. Med tanke på mitt kcal intag och min träning 2-3 om dagen borde jag gått ner mer men kroppen förändras. Jag blev rekommenderad den här boken: Läs den du kommer att ändra inställning till vikten.http://www.filestube.com/a1zM1Kdzbr9kPS0ap6NCx4/Lyle-McDonald-The-Rapid-Fat-Loss-Handbook.html

Slutsats: Vill du hellre gå ner 5 kg på 2 veckor och 3 kg är vatten eller vill du bli av med fettet?

puman83
2011-11-02, 05:00
äter antingen ris och kyckling (nej ingen ketchup eller stekt kycklingen i smör) eller så äter jag lax som jag väger + wook...)


Vet du hur mkt fett det är i lax. Äter du 125 g bara så får du i dig ca 235 kcal. Eller ett ägg - 90 kcal. Kcal går lätt upp om man inte vaktar de.

Åla
2011-11-02, 07:07
Ja jag vet hur mycket det är i lax och i ägg, jag har som sagt kollat upp allt. Har inte räknat något fel hur mycket ni än vill tro det. Jag erkänner att jag inte hade någon koll alls för tio veckor sen när jag hade en vecka kvar innan start, men jag är inget dumhuvud och jag läste på och har även läst boken "forma kroppen och maximera din prestation" läst runt på kolozzeum, läst deffguiden, sökt upp alla matvarors innehåll av kcal... skrivit upp allt och har ett exakt schema, dock så kan maskinerna på gymmet vara missvisande men även om så skulle jag ändå gått ner mer än två kg på nio veckor om jag nu inte "slappar" på gymmet vilket jag absolut inte gör, jag är jävligt envis och motiverad (jag var motiverad) men har ändå kämpat som fan. Tråkigt att ni inte tror på mig, ju mer svar jag får detso mer får jag höra att mycket ni rekommenderar här till folk, som ni nu säger kan vara missvisande, och då är det ju inte mitt fel att jag inte går ner om jag nu följt exakt allt folk här säger att si och så ska man göra och räkna. Jag har två människor som står mig nära som har tränat på gym i flera år och som nu ska börja träna med p.t ( pt som vill eftersom de här människorna e grymma) och ska jag vara ärlig så tror jag inte att de två heller lärt mig fel, de är sjukt duktiga och kan det mesta, och även de har sagt att det är konstigt att jag inte har gått ner mer, inte ens mycket i mått, och jag blev lika irriterad på dem när de ger mig exakt samma råd som ni gjorde i början, och det funkade inte för det.

Känns som att det är lite känsligt för många att jag kritiserar era teorier, men kan inte göra annat när mina resultat blir såhär. Det är ju också tråkigt för mig som faktiskt hoppades och trodde att detta skulle funka. Och nä, än en gång, jag har inte räknat fel.

Ronn
2011-11-02, 07:27
Men varför haka upp sig på siffror? Siffrorna ger dig en fingervisning på ett ungefär, därefter får du ju själv justera om du ser att det inte stämmer, går du inte ner så justera ner ytterligare.

Hela din världsbild verkar rasera för att en formel inte gav dig exakta värden, skärp dig.

rooz
2011-11-02, 07:48
Det är alltid någons annans fel:thumbup:

Alla gånger jag har behövt gå ned i vikt så har jag gjort det enligt deffguiden, och det blir bara bättre och bättre resultat, så funkar gör den allt.

Lägg upp veckans matintag och kcal-mängd med det. Räkna allt du äter.

mini
2011-11-02, 07:49
Jag tycker att du ska söka läkare då. Går du inte ner på 1200 kcal och ett aktivt liv är det ju något fel.

Danne2k
2011-11-02, 08:00
Men lol, hur Jävla envis får man vara?

Läs.
Ta till dig av det som sägs.
Inse att någonstans har du räknat fel.

Känns som du bara stångar huvudet i väggen..

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Sniggel
2011-11-02, 08:57
Ja jag vet hur mycket det är i lax och i ägg, jag har som sagt kollat upp allt. Har inte räknat något fel hur mycket ni än vill tro det. Jag erkänner att jag inte hade någon koll alls för tio veckor sen när jag hade en vecka kvar innan start, men jag är inget dumhuvud och jag läste på och har även läst boken "forma kroppen och maximera din prestation" läst runt på kolozzeum, läst deffguiden, sökt upp alla matvarors innehåll av kcal... skrivit upp allt och har ett exakt schema, dock så kan maskinerna på gymmet vara missvisande men även om så skulle jag ändå gått ner mer än två kg på nio veckor om jag nu inte "slappar" på gymmet vilket jag absolut inte gör, jag är jävligt envis och motiverad (jag var motiverad) men har ändå kämpat som fan. Tråkigt att ni inte tror på mig, ju mer svar jag får detso mer får jag höra att mycket ni rekommenderar här till folk, som ni nu säger kan vara missvisande, och då är det ju inte mitt fel att jag inte går ner om jag nu följt exakt allt folk här säger att si och så ska man göra och räkna. Jag har två människor som står mig nära som har tränat på gym i flera år och som nu ska börja träna med p.t ( pt som vill eftersom de här människorna e grymma) och ska jag vara ärlig så tror jag inte att de två heller lärt mig fel, de är sjukt duktiga och kan det mesta, och även de har sagt att det är konstigt att jag inte har gått ner mer, inte ens mycket i mått, och jag blev lika irriterad på dem när de ger mig exakt samma råd som ni gjorde i början, och det funkade inte för det.

Känns som att det är lite känsligt för många att jag kritiserar era teorier, men kan inte göra annat när mina resultat blir såhär. Det är ju också tråkigt för mig som faktiskt hoppades och trodde att detta skulle funka. Och nä, än en gång, jag har inte räknat fel.

Vi tror på dig. Du säger att du har gått ner enbart 2 kg. Detta är ett tecken på att du inte ligger på ett kraftigt kaloriunderskott. Att säga att kalori in och ut inte stämmer är som att påstå att man satte en 3-poängare i basket häromdagen men att basketbollen försvann när den gick igenom korgen.
Kalroier försvinner helt enkelt inte.
Så antingen är kalori in feluppskattad, eller så är kalori ut feluppskattad (eller en kombination).

Bamse79
2011-11-02, 09:20
Ja jag vet hur mycket det är i lax och i ägg, jag har som sagt kollat upp allt. Har inte räknat något fel hur mycket ni än vill tro det. Jag erkänner att jag inte hade någon koll alls för tio veckor sen när jag hade en vecka kvar innan start, men jag är inget dumhuvud och jag läste på och har även läst boken "forma kroppen och maximera din prestation" läst runt på kolozzeum, läst deffguiden, sökt upp alla matvarors innehåll av kcal... skrivit upp allt och har ett exakt schema, dock så kan maskinerna på gymmet vara missvisande men även om så skulle jag ändå gått ner mer än två kg på nio veckor om jag nu inte "slappar" på gymmet vilket jag absolut inte gör, jag är jävligt envis och motiverad (jag var motiverad) men har ändå kämpat som fan. Tråkigt att ni inte tror på mig, ju mer svar jag får detso mer får jag höra att mycket ni rekommenderar här till folk, som ni nu säger kan vara missvisande, och då är det ju inte mitt fel att jag inte går ner om jag nu följt exakt allt folk här säger att si och så ska man göra och räkna. Jag har två människor som står mig nära som har tränat på gym i flera år och som nu ska börja träna med p.t ( pt som vill eftersom de här människorna e grymma) och ska jag vara ärlig så tror jag inte att de två heller lärt mig fel, de är sjukt duktiga och kan det mesta, och även de har sagt att det är konstigt att jag inte har gått ner mer, inte ens mycket i mått, och jag blev lika irriterad på dem när de ger mig exakt samma råd som ni gjorde i början, och det funkade inte för det.

Känns som att det är lite känsligt för många att jag kritiserar era teorier, men kan inte göra annat när mina resultat blir såhär. Det är ju också tråkigt för mig som faktiskt hoppades och trodde att detta skulle funka. Och nä, än en gång, jag har inte räknat fel.

Du har säkert inte räknat fel. Men du har missbedömt ditt behov. Prova lägg dig på 1500-1700 kcal ist ska du se att det börjar röra på sig mera. Häng inte upp dit på siffror i tabeller förutom ditt intag och utgå efter det tycker jag iaf. Sikta på att gå ner 0.5-0.9 kg /vecka. Gör du inte det så äter du för mycket och dra ner på intaget! Lycka till!

Sheogorath
2011-11-02, 09:24
Hur mycket man gått ner i vikt vittnar om vilket underskott man legat på under den perioden. Punkt. Slut.

kaer
2011-11-02, 09:47
Mitt kcalintag varje dag hamnade på 2000 kcal och när jag kommer hem från skolan + gym så ligger jag alltså runt 0 kcal och äter en måltid på kvällen som är ca 500-800 kcal, vilket innebär om jag fattat allt rätt att jag då ligger på ca 1200 kcal underskott. Detta är ju ett jäkla stort underskott av kcal men jag känner att de 4 målen funkar bra för mig för jag blir mätt och mår bra av det.


Det är möjligt att jag inte förstår vad du skriver men...
Äter du 2000 kcal om dan, och sen ca 500 till på kvällen, och ska då ligga på 1200 kcal i underskott?
Du beräknar alltså ditt totala dagsbehov till 3700 kcal? Det låter väldigt mycket för 63kg tjej tycker jag. Eller har jag missat något, vad användner du som ditt totala dagliga energibehov?

Langster
2011-11-02, 09:55
Oavsett hur uträkningarna ser ut så låter till och med 2000 kcal mycket för en tjej på 63 kg som ska gå ned i vikt.

Själv väger jag 90 kg och behöver ligga på omkring 2300 kcal/dag för att gå ned i vikt, och då går det ändå rätt långsamt.

Eddie Vedder
2011-11-02, 10:09
Själv väger jag 90 kg och behöver ligga på omkring 2300 kcal/dag för att gå ned i vikt, och då går det ändå rätt långsamt.

Intressant. Åt jag så lite skulle till och med jag gå ner i vikt. Och nej jag konditionstränar knappt alls längre.

Matsa
2011-11-02, 10:46
Det är möjligt att jag inte förstår vad du skriver men...
Äter du 2000 kcal om dan, och sen ca 500 till på kvällen, och ska då ligga på 1200 kcal i underskott?
Du beräknar alltså ditt totala dagsbehov till 3700 kcal? Det låter väldigt mycket för 63kg tjej tycker jag. Eller har jag missat något, vad användner du som ditt totala dagliga energibehov?

Jag steg visserligen upp vid midnatt för att jobba så jag är lite långsam, men jag TROR att hon menar så här:

Hon har räknat ut sitt dagliga behov till 2000kcal, i skolan äter hon totalt 500kcal fördelat på 3 mål, på gymmet gör hon av med 400-600kcal vilket är ungefär vad hon har ätit i skolan och hon hamnar således på 0 igen. Hemma äter hon ca 500-800kcal vilket skulle innebära ett underskott på någonstans runt 1200kcal om hon behöver 2000kcal för balans.

För att vara mer korrekt så har hon alltså ett behov på 2400-2600kcal per dag (med träningen inräknad) och äter 1000-1300kcal per dag vilket alltså ger henne ett underskott på 1100-1600kcal per dag.

Verkar det stämma?

Hursomhelst så har hon redan fått rätt svar. Tabeller och formler ger en bra utgångspunkt men eftersom det finns viss variation kan det vara svårt att beräkna exakt, inte ens den mest noggranna beräkning är mycket mer än en uppskattning. På grund av detta kan man få göra förändringar utifrån utgångspunkten, om man inte går ned i vikt får man välja på att antingen få i sig mindre energi eller göra av med mer energi. Oavsett vad man tidigare har räknat ut.

Åla
2011-11-02, 11:23
Tack, äntligen någon som förstår. =)

Och det är det jag säger hela tiden ju, att jag SAMMANLAGT PÅ EN HEL DAG får i mig ungefär 1000-1300 kcal, och sen tränar jag också i 1,5 h och gör av med 400-600 kcal ( men ja jag ska träna mer för ni säger att maskinerna ljuger med kcal och då får jag lyssna på det )

MEN ! det konstiga är ju då att om jag måste dra ner på kcalintaget fast det redan är så lågt, eller att jag måste göra av med mer, låter liiite konstigt för så lite kcal kan jag inte hamna på.. och jag är inte helt blind när det gäller deffguiden som ni verkar tro, men det jag tycker är konstigt att 2000kcal ( som min uträkning blev till) inte verkar vara för högt..

Men, ska som jag tidigare skrivit, träna mer och äta mindre.

Det är iaf sjukt intressant att många blir så stirriga av det jag skriver ! :)

Tolkia
2011-11-02, 11:26
Man undrar ju varför du inte, efter uppmaningar från ett flertal personer och fyra sidor av rant, vill uppge vad du äter en vanlig dag? Det är en GANSKA viktig detalj i sammanhanget.

Om du har anledning att oroa dig för t.ex. hypotyreos (vilket ju bara du vet) tycker jag, som mini, att du bör söka läkare. Ingen här kan hjälpa dig med den saken.

Åla
2011-11-02, 11:59
jag har faktiskt inte det uppskrivet någonstans vad jag har ätit varje dag, jag har dock gjort en lista som jag har här hemma med kcal /100 g som är efter livsmedelsverket och det är den jag går efter och använder när jag gör maten. Och jag väger allt och räknar. så det spelar ingen roll egentligen om jag hade skrivit ner exakt vad jag äter dag för dag, för endast jag vet hur mycket kcal det innehåller när jag står där och lagar, och jag har som sagt tusen gånger innan sagt att jag gör av med det jag käkar under dagen och bara en måltid är kvar som jag behåller.

som idag tex har jag nu käkat 140 g banan och 50 g kalkon som en liten frukost. Och så har alla mina frukostar sett ut, kan byta ut kalkon mot räkor, och fram till gymmet ser måltiderna ut så och efter gymmet blir det 240 g ris som jag delar med min sambo och av det äter jag ca 100 g med 2-3 kycklinginnerfileer ( de små, väldigt små ) eller ibland 150 g 200 g wook...

Och jag har sagt tack för svar och att jag tagit åt mig att träna mer /äta mindre =)

Langster
2011-11-02, 12:01
Intressant. Åt jag så lite skulle till och med jag gå ner i vikt. Och nej jag konditionstränar knappt alls längre.

Ja, jag är väl ekonomiskt byggd? Eller så är jag jättemycket äldre än du. Tror inte det är något fel på mig direkt, jag hade en liten överproduktion av sköldkörtelhormon enda gången jag fått det kollat.

Stefan J
2011-11-02, 12:05
Ja, jag är väl ekonomiskt byggd? Eller så är jag jättemycket äldre än du. Tror inte det är något fel på mig direkt, jag hade en liten överproduktion av sköldkörtelhormon enda gången jag fått det kollat.

När jag fick ett dietprogram av Baboom på forumet (Andreaz Engström) skulle jag ner från 110kg till 105kg. Det tog mig ca 3 månader. Då låg jag på 2600kcal träningsdagar och 2400kcal vilodagar. Så det ligger väl i linje med dina 2300kcal/dygn. Jag avundas dem med högre energibehov, men å andra sidan hade vi rett ut svält bättre :D

pialia
2011-11-02, 12:08
Epic thread is epic.

http://s3.amazonaws.com/kym-assets/photos/images/newsfeed/000/108/783/epicthread.png?1301098191

Silveta
2011-11-02, 12:10
jag har faktiskt inte det uppskrivet någonstans vad jag har ätit varje dag, jag har dock gjort en lista som jag har här hemma med kcal /100 g som är efter livsmedelsverket och det är den jag går efter och använder när jag gör maten. Och jag väger allt och räknar. så det spelar ingen roll egentligen om jag hade skrivit ner exakt vad jag äter dag för dag, för endast jag vet hur mycket kcal det innehåller när jag står där och lagar, och jag har som sagt tusen gånger innan sagt att jag gör av med det jag käkar under dagen och bara en måltid är kvar som jag behåller.

som idag tex har jag nu käkat 140 g banan och 50 g kalkon som en liten frukost. Och så har alla mina frukostar sett ut, kan byta ut kalkon mot räkor, och fram till gymmet ser måltiderna ut så och efter gymmet blir det 240 g ris som jag delar med min sambo och av det äter jag ca 100 g med 2-3 kycklinginnerfileer ( de små, väldigt små ) eller ibland 150 g 200 g wook...

Och jag har sagt tack för svar och att jag tagit åt mig att träna mer /äta mindre =)

Det fetmarkerade är det enda du fått ut av denna tråden?? *yourock*

Jokester
2011-11-02, 12:13
Intressant. Åt jag så lite skulle till och med jag gå ner i vikt. Och nej jag konditionstränar knappt alls längre.

Jag väger också 90kg och ligger jag över 2000kcal per dag även under träningsdagar går jag knappt ned något alls.

Åla
2011-11-02, 12:17
men jag ligger på 1000-1200 när jag tränar? :S Ja, det enda jag fått ut av det faktiskt, att träna mer/ äta mindre, för 90 % av vad många skriver, är 90 % av dem som fattat min poäng fel.

Sparven från Minsk
2011-11-02, 12:19
Det är iaf sjukt intressant att många blir så stirriga av det jag skriver ! :)

Uppenbarligen gjort fel någonstanns. Räknat fel på din dagsförbrukning eller hur mycket du stoppar i dig.

Väg allt, räkna på allt, träna. Allt detta ger ändå som alla säger bara en fingervisning.
Att du sen sätter dig i försvarsställning och skyller på felaktiga formler and stuff hjälper inte.

Testa att träna lite mindre och ligg kvar på samma kcal intag.
Testa att äta mindre och ligg kvar på samma träningsmängd. ¨

Något kommer fungera. Energi kan inte bara uppstå eller försvinna.
Ligger du tillräckligt lågt på mat så går man ned, förr eller senare. Din kropp är inte magisk i det hänseendet och svältläge är bullshit.

Gör om, testa så kommer det bli rätt. :thumbup:

Edit: Jag dietar just nu, 1,82 lång 80 kg, ligger själv på 1950 kcal vilodagar och 2500 kcal träningsdagar.

Tolkia
2011-11-02, 12:19
Poängen med att du skulle skriva ned hur du äter är i tråden är inte att du skall veta vad du äter, utan att VI SOM LÄSER skall göra det. Att du säger att du äter "mycket", "lite", "keso" eller "kexchoklad" säger ju inte oss så mycket när vi inte har hela bilden. Jag tror, baserat på vad du hittills har skrivit om bananer, keso och kalkon, att du skulle må bra av att lägga om matsedeln, t.ex. undrar jag hur det ser ut med fettintaget (mitt intryck är att det är dåligt, och jo man behöver fett även om man vill gå ned i vikt). Det finns hur många som helst på forumet som är mycket kunnigare än jag när det gäller kost, men de har inte en chans att bidra när du inte ger dem något att arbeta med.

Sparven från Minsk
2011-11-02, 12:24
Föresten, hur väger du maten? Rå? Behandlad?
Och vilket program använder du för att räkna ut kostens kcal?

Åla
2011-11-02, 12:25
skrev att jag skulle starta en träningsjournal och jag kommer att skriva ikväll vad och hur mycket jag äter. Jag har bara med hjälp av listan räknat i huvudet när jag lagar mat :) Jag ska prova att ändra kost/träning.

Åla
2011-11-02, 12:27
jag använder mig av livsmedelsverkets hemsida, sök näringsinnehåll. Jag väger tinad kyckling, okokt ris (fel? ) och fryst wok (den ska inte tinas, stekas direkt ) och keso banan och dylikt väger jag ju som det är..

Sheogorath
2011-11-02, 12:41
Åla, förstod du det jag med flera skrev till dig, att det som avgör vilket underskott du faktiskt legat på är hur mycket du gått ner i vikt?

Åla
2011-11-02, 12:44
Ja och därför skrev jag också att jag ska ändra på saker och ting eftersom jag bara gått ner 2 kg.

Sheogorath
2011-11-02, 12:50
Ja och därför skrev jag också att jag ska ändra på saker och ting eftersom jag bara gått ner 2 kg.

Ett väldigt konkret tips är att som regel ta bort 100 kcal per dag i nästkommande vecka om man inte nått veckans viktmål, förslagsvis -0,5 kg. Väg dig vid samma tidpunkt varje dag (förslagsvis nypissad morgonvikt i underkläder) och låt "veckans vikt" vara medianvikten av alla veckans mätningar. Du kan använda funktionen "median" i Excel. Fördelen med medianen framför medelvärdet är att du tar bort alla extremvärden uppåt och nedåt, t.ex. som att du varit extra hård eller lös i magen någon dag och därför har mer/mindre tarminnehåll etc, du kanske varit ute och dansat och därför håller extra lite vätska följande morgon osv.

Men som sagt: inte nått veckans mål? Åtgärd: bort med 100 kcal per dag i en vecka. Därefter ny utvärdering. Har man då gått ner som man ska gör man ingen åtgärd alls utan ligger kvar där man är.

Madame
2011-11-02, 12:52
Kul att du startat journal. Vad är målet med den? Ska du bevisa för oss att du inte alls gör fel? För du såg ju iaf till att börja journalen med att upplysa oss om du inte gör fel. Och om du "vinner", ska vi belöna dig med några minuskilon då? :)

Åla
2011-11-02, 13:06
ja jag tänkte att du skulle få några kilon av mig då

Springer
2011-11-02, 13:12
Många trista inlägg som inte hjälper alls. Kan ni inte bara vara tysta istället för att vara spydiga?

Jokester
2011-11-02, 13:22
Många trista inlägg som inte hjälper alls. Kan ni inte bara vara tysta istället för att vara spydiga?

Har du läst hela tråden?

Springer
2011-11-02, 13:23
Ja, har du? Väldigt få hjälpsamma råd, och väldigt mycket spydiga kommentarer.

Åla
2011-11-02, 13:27
Tack ! =)

Vet att jag kan vara envis och att det är ball när idioter skriver men tyvärr så är jag inte det. Har läst och sagt tack för svar men tror ärligt att jag är den som garvar mer åt er som kommenterar som om ni vore tappade i golvet, än ni åt mig =) har även sagt att jag ska räkna om och sätta upp nya mål så förstår inte vad vissa bölar över ;)

Jokester
2011-11-02, 13:28
Ja, har du? Väldigt få hjälpsamma råd, och väldigt mycket spydiga kommentarer.

Jag tycker att det var väldigt många bra råd som sedan övergick till mer spydiga när personen i fråga inte verkar ta åt sig av eller förstå budskapet.

Åla
2011-11-02, 13:29
haha gud, har sagt tack tusen gånger.

Silveta
2011-11-02, 13:29
Ja, har du? Väldigt få hjälpsamma råd, och väldigt mycket spydiga kommentarer.

http://images.memegenerator.net/instances/400x/9739819.jpg

Springer
2011-11-02, 13:37
QED. :cool:

Greggan
2011-11-02, 13:43
Det lättaste skulle ju vara om du började skriva ner exakt allt du äter (vad och hur mycket) i en vecka. Sedan efter det addera alla dagarna i veckan för att sedan dividera med 7 så att du får fram exakt vad du äter per dag på en hel vecka. Sedan om du kör mycket cardio (vilket jag har förstått att du gör) så kan maskinerna ljuga lite så att det är inte fel att använda http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php för att räkna ut exakt hur mycket du har förbränt.

Kom ihåg att väga allt innan tillagning, dvs riset innan du har kokat det och kycklingfiléerna innan du har stekt/ugnsbakat/vad du nu vill göra med dom

Om du har excell så skulle jag rekomendera denna mallen som någon vänlig själ har gjort här på kolozzeum för att underlätta för oss byggare: web.comhem.se/ladyg/mall.zip här kan du lätt skriva ner vad och hur mycket du har ätit.

SLUTA HÖFTA MED MÅTTEN, VÄG ALLT ... för då blir det inte fel ;)

När det gäller vikten så kan du ju alltid passa på att väga dig varje morgon i en vecka. Addera alla resultat för att sedan dividera med 7 så får du samma princip som med kaloriintaget din vikts medelvärde.

Och förresten... kroppen kan bara släppa 70kcal/kg fett per dag (är väl inte hugget i sten men på ett ungefär) så att om du har ett bf på 22% och väger 61 betyder det att du har 13,42kg fett (61*0,22) vilket i sin tur leder till att din kropp endast kan släppa 939,4 kcal per dag. Sedan är ju detta som sagt inte något som är hugget i sten så att man bör väl räkna med iafl 50kcal/kg fett för att vara säker på att man inte lägger sig på ett allt för stort underskott och går ner massor med muskler istället. dvs om du ligger på ett bf av 22% (som jag sa som exempel här) så skulle jag inte legat på ett underskott mindre än 671kcal (13,42*50) för att gå på den säkra sidan. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3579710&postcount=2)

Lycka till nu!

Åla
2011-11-02, 13:53
okej =) tack för tipsen.

roligt att man kan svara på ett TREVLIGT sätt ! =)

mattilainen
2011-11-02, 14:06
Det som är det underligga är att du tolkar alla tips som negativa för de inte stämmer överens med de svar du VILL få. Mina tips har varit väldigt positiva även att du ignorerat det jag skrivit flertalet gånger.

Jag förstår inte om du har sån koll som du säger och väger och räknar allt du ätit de senaste 9 veckorna inte kan skriva ut här vad du äter en vanlig dag. Vad är det som ska vara så svårt? Skulle någon fråga mig vad jag åt igår skulle jag kunna säga "70 g korvbröd, 180 g hamburgare, 200 g jasminris och 400 g kyckling" utan att behöva tänka för jag skriver upp allt jag äter.

Förstår du vad jag vill komma? Igen, utan att låta negativ och inget illa menat men du tar inte till dig något verkar det som, du vill bara att du ska ha rätt och att det är något fel på allt annat än just dig. Du har ju gjort fel, det bevisar ju din viktnedgång. Du har ett för högt kaloriintag per dag vilket gör att du inte går ner så mycket som du velat.

Sänk kalorintaget så kommer du gå ner mer. Varför envisas du med att ligga kvar på 2000 kcal per dag när du uppenbarligen INTE går ner på detta, eller i alla fall går ner otroligt långsamt?

Sänk till 1500 någon vecka och se hur det blir skillnad.

Din attityd i tråden har varit "Jag har rätt och jag har gjort allt rätt, ni och eran formel har fel". Sen att skriva "Jag har ätit lite och mycket keso" ska hjälpa oss att ta reda på VAR det är fel? Du förstår väl själv att det inte går. Du äter lite? Jaha, du kanske tycker det men uppenbarligen äter du inte tillräckligt lite för att gå ner i vikt.

Läs detta med låtsas smilisar och ta det på ett bra sätt.

Sniggel
2011-11-02, 14:33
Nu var du väl ändå lite onödigt spydig mattilainen? *sarkasm*

Sheogorath
2011-11-02, 14:43
:laugh:

MilkmaN
2011-11-02, 14:46
Det är inte så jäkla märkligt egentligen, även om jag förstår att du blir konfiunderad. Är man relativt otränad, relativt lätt, och tjej, bränner man inte så många kalorier. Min flickvän räknade kalorier i 3 veckor, och vägde allting in på minsta grammet, och låg på 1000-1200kcal om dagen, utan att ha gått ner ett gram efter de tre veckorna. Förvisso ingen cardio, men dagliga promenader och styrka 2-3ggr i veckan.

Du bränner helt enkelt mindre än vad du tror, tyvärr!

Åla
2011-11-02, 15:11
vad gjorde hon sen då för att gå ner i vikt? eller hon gav upp?

LadyG
2011-11-02, 15:38
En källa till visdom och många bra artiklar, Träningslära, som jag tycker alla borde läsa:

Om vi ska göra en lite mindre ovetenskaplig överslagsräkning där vi ignorerar mindre felkällor för att ge lite perspektiv på det. Under viktnedgång kan det ske en sänkning av ens energiförbrukning som inte beror på ens viktnedgång på ungefär 10 %. Normalspannet på ett uträknat energibehov ligger kring ±15 % vilket innebär att även om man har en normal metabolism så kan den avvika 15 % från normalvärdet åt båda håll. Om vi nu tänker oss en person som ligger i ytterkanten nedåt och inkluderar den ytterligare sänkningen i metabolism pga pågående viktnedgång så hamnar vi på en siffra på ungefär 23 % lägre kaloriförbrukning än förväntat värde. Detta innebär att en stillasittande 25 årig kvinna som är 165 cm lång och väger 60 kg istället för en energiförbrukning på ~1850 kcal/dag kommer att ha en energiförbrukning på ~1400 kcal/dag. Allt under detta innebär alltså viktnedgång även för en tjej som inte rör sig mer än nödvändigt och som har en ovanligt låg metabolism.

Källa: Träningslära (http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-2-de-som-sticker-ut/)

En väldigt liknande studie som den sistnämnda här ovanför publicerades i slutet på 2010 fast denna gång hade man använt sig av både män och kvinnor (10). Deltagarna var normalviktiga, mellan 20-35 år och lite fysiskt aktiva. Deltagarna fick antingen motionera bort 200 kcal eller 300 kcal och sen uppskatta hur mycket kcal de själva trodde att de gjort av med. Resultatet blev 825 kcal respektive 897 kcal. En överskattning på mellan 300-400 %. Istället för som i den förra studien bara låta deltagarna äta och sen uppskatta sitt energiintag så bad man i denna studien deltagarna äta så många kcal som de själva trodde att de gjort av med under sin träning. Resultatet blev att deltagarna åt 557 respektive 607 kcal. Totalt hade de alltså missat kompensationen med ungefär 200-300 %.
Källa: Träningslära (http://traningslara.se/manniskor-ar-usla-pa-att-uppskatta-sin-energiforbrukning/)

De två artiklarna sammanfattar problematiken, tror åtminstone jag.

nifo6
2011-11-02, 16:40
Amen.. herregud. osäkerhetsfaktorer? Jag har ju sagt allt. Jag har räknat ut kcal i allt jag äter i skolan + gym som är fram till kl 18.00 på kvällen och jag äter endast 500 kcal i skolan som jag sen förbränner på gymmet då jag skriver in min vikt och ålder på alla jävla maskiner jag använder och jaaa jag förbränner mellan 400-600 varje dag där (1,5 h ja du hinner göra jävligt mycket på den tiden) sen kommer jag hem och äter antingen ris och kyckling (nej ingen ketchup eller stekt kycklingen i smör) eller så äter jag lax som jag väger + wook...) och enligt deffguiden ska jag ha 2000 kcal varje dag och aktivitetsfaktorn satte jag på 1,5 vilket jag inte tyckte va fel eftersom jag rör mig så mycket..

tänk lite till så kommer du också förstå att jag visst ligger på 1000 under om inte mer.

men om allt jag gör är fel (fast det är rätt) så då får jag va ett retardbarn...


Antar att du med deffgiuden menar Harris-Benedict formeln. När skulle du enligt den äta 2000 kcal? Var det efter du tagit summan du får fram x 1.5 eller var det före du tog x 1.5, eller var det summan x 1,5 minus det du vill gå ner, ex-vis 1000. När jag räknar och använder dina stats så kommer jag inte i närheten av summan 2000 vid någon av nämnda tillfällen.

mattilainen
2011-11-02, 17:03
Nu var du väl ändå lite onödigt spydig mattilainen? *sarkasm*

Kanske.

JohnTee
2011-11-02, 19:17
Har bara läst första och sista sidan i tråden, så det här kanske har sagts, men iom att du nämner förbrukning för olika aktiviteter samt din aktivitetsfaktor på första sidan, så tänkte jag bara kolla att du inte uppskattat en aktivitetsfaktor och sen lagt till tillåtna kalorier för att kompensera för en viss aktivitet. Alltså, antingen räknar du med aktivitetsfaktor och struntar sen i vad du gjort en viss dag, eller så utgår du från vila och lägger till för varje aktivitet utförd under dagen.

Ola Wallengren
2011-11-02, 19:25
Det enda som krävs är att du uppskattar energibalansen ca 10% fel för att få de resultat du fått. 10% kanske låter mycket men det är det inte, ganska rimligt faktiskt.

Åla
2011-11-02, 20:21
Har ikväll tagit mått runt min kropp och så här såg det ut :

innan jag började deffa

midjemått 77 cm
idag 66,5 cm

lår 65 cm
idag 57 cm

bröst 93 cm
idag 83 cm

lovehandels 93 cm
idag 85 cm

röv 104 cm
idag 97 cm

så jg har med andra ord fått resultat men frågan är hur jag inte kan ha tappat i vikt? jag har inte styrketränat..

mattilainen
2011-11-02, 20:26
Har ikväll tagit mått runt min kropp och så här såg det ut :

innan jag började deffa

midjemått 77 cm
idag 66,5 cm

lår 65 cm
idag 57 cm

bröst 93 cm
idag 83 cm

lovehandels 93 cm
idag 85 cm

röv 104 cm
idag 97 cm

så jg har med andra ord fått resultat men frågan är hur jag inte kan ha tappat i vikt? jag har inte styrketränat..

Eftersom du ignorerat mina inlägg alla gånger så tänker jag inte ens kommentera vad jag tror.

Fishtank
2011-11-02, 20:54
Har sedan nio veckor tillbaka deffat för första gången i mitt liv, och tränat 6 dagar i veckan, är 20 år och väger 61 kg och är ca 168 cm.

Innan jag började så vägde jag 63 kg, alltså gått ner 2 kg. Jag spelade innebandy 1 dag i veckan och åt i princip vad jag ville.

Jag går i skolan och utbildar mig till målare och rör mig därför väldigt mycket. Äter tre gånger i skolan, och hamnar på ca 500 kcal. (Banan, keso, räkor, melon, kalkon) På gymmet gör jag av med ca 400-600 kcal varje gång jag är där, Kör cardio och kondition i en och en halv timme 4 dagar i veckan och två gånger kör jag styrketräning för att behålla muskler.

Mitt kcalintag varje dag hamnade på 2000 kcal och när jag kommer hem från skolan + gym så ligger jag alltså runt 0 kcal och äter en måltid på kvällen som är ca 500-800 kcal, vilket innebär om jag fattat allt rätt att jag då ligger på ca 1200 kcal underskott. Detta är ju ett jäkla stort underskott av kcal men jag känner att de 4 målen funkar bra för mig för jag blir mätt och mår bra av det.

Min fråga är hur jag bara kan ha gått ner 2 kg? Många pratar hela tiden om att 7000-7500 kcal är ett kilo och ligger man på 1000 under sitt dagliga behov varje dag så går man ner 1 kilo på en vecka.. jag vill gärna gå ner till 56-57 kg men det verkar ju inte funka för mig. Är det för att jag äter för lite? Kan ju inte trycka i mig mer eftersom jag blir mätt och sen när står man still i vikt om man äter för lite? ( en kompis som sa att det kunde vara skälet)

Jag fattar helt enkelt noll... Jag har verkligen kämpat i nio veckor och ska fortsätta men vill gärna göra det rätt.. hjäälp.. =(

Och jo jag har unnat mig typ ett 100g choklad en lördagkväll då och då (typ 3 ggr på nio veckor) men med tanke på mitt stora underskott kan det väl inte göra så att jag står still? Börjar tvivla på det där med kcal in och ut.... :(


Inte styrketränat
I see

Vad är problemet
Du har gått ner i vikt och fått lite muskler på köpet
Good for you
Fortsätt som du gör nu då

mn8eii
2011-11-02, 21:30
Att fortsätta läsa den här tråden sätter fan i mig mitt mentala välbefinnande på spel. Är ju som att argumentera mot en tegelvägg. Lite som att klia sig själv på pungen och sen lukta på fingrarna, jag vet att jag borde sluta upp med det men likförbannat sitter jag med ett finger osandes av pungsvett under näsborren innan jag vet ordet av det igen.

mattilainen
2011-11-02, 21:47
att fortsätta läsa den här tråden sätter fan i mig mitt mentala välbefinnande på spel. är ju som att argumentera mot en tegelvägg. Lite som att klia sig själv på pungen och sen lukta på fingrarna, jag vet att jag borde sluta upp med det men likförbannat sitter jag med ett finger osandes av pungsvett under näsborren innan jag vet ordet av det igen.

+1

Lellan
2011-11-02, 22:57
vad gjorde hon sen då för att gå ner i vikt? eller hon gav upp?

Det här.. jag fattar inte? Antingen så väger du fel: då får du väga noggrannare - eller (mer sannolikt eftersom du redan väger noga) så har du lägre förbrukning än vad formeln räknar ut åt dig.

Istället för att gilla läget och anpassa det efter rådande situationer.. så.. tja.. gnäller du? Det KVITTAR liksom? Det ger ju bara stress, kortilsolpåslag som kanske kan sänka förbränningen ännu mer i värsta fall.. onödigt kan man tycka? I all välmening. :)

Jag väger dryga 80 kg, rör på mig hyfsat dagligen (1 h promenad + lite trappspring, styrketränar 4 ggr/v, konditionstränar 1 h el mer) och behöver ligga på 1340 kcal för att tappa rätt, 500-1000 kcal överskott en dag/v (den högre om jag rört mig extra). Visst kanske det vore roligare att kunna äta mer, men det känns ju onödigt att filosofera kring. Vill inte träna mer, prioriterar att ha kvalité i min träning och nu är det så här. Inget att fundera på! De här nuffrorna har kommit från att en pt hjälpt mig med kosten tidigare, och vi av erfarenhet vet vad jag behöver - ev har jag sabbat metabolism lite iom att ha varit fet tidigare el whatever.. Men jag mår bra, äter näringstätt - och liksom sånt där som att börja störa sig på maten el träningen lär ju knappast ta dig ngnstans? Bara göra tillvaron tristare?

Bit i det sura äpplet (el njut av det fast i mindre portion..;)) - din förbränning är lägre än vad du vill att den ska vara. Fortsätt äta som om den vore högre - el om det faktiskt är resultat du är ute efter och inte bara klaga över den krassa verkligheten: träna mer.. Poäng: gilla läget och anpassa så att du får resultat istället för frustration. Det måste vara skitjobbigt att väga och mäta så noggrannt och stressa upp sig över att inget händer.. när du skulle kunna glida genom tillvaron lite soft (fast kanske lite hungrigare) och invänta resultaten helt utan att lägga energi på att stressa upp dig.

Sparven från Minsk
2011-11-02, 23:25
Vad är viktigast?
Vad vågen visar eller hur du ser ut i spegeln?

Jag skiter i om vågen säger att jag väger 120 kg. Är jag smal och ser bra ut är det det som är det viktiga! Utseende, inte vad en mackapär ger mig för en siffra.

TorbjornFred
2011-11-03, 00:04
Finns inte en chans att hon är seriös. Sluta lägg er tid på den här personen.
Mitt i prick definitionen av ett troll. Är hon motförmodan seriös har hon alla svar gånger tre redan.

vicarious
2011-11-03, 00:22
Finns inte en chans att hon är seriös. Sluta lägg er tid på den här personen.
Mitt i prick definitionen av ett troll. Är hon motförmodan seriös har hon alla svar gånger tre redan.

Knappast troll.

puman83
2011-11-03, 03:43
men jag ligger på 1000-1200 när jag tränar? :S Ja, det enda jag fått ut av det faktiskt, att träna mer/ äta mindre, för 90 % av vad många skriver, är 90 % av dem som fattat min poäng fel.

Försök att inte räkna bort de kalorier du tränar varje dag.

Jag ligger på ca 1000 kcal om dan. Som idag tex: 140 tonfisk, 250 g viktväktarkeso, 2 rostbröd utan pålägg, 10 g socker, 10 gram pulverkaffe, 1 äpple, 1 päron, 125 g lax och en sjuhelvetes mkt sallad (gurka, isberg, ruccola, bladspenat).

Tränar 2 timmar på det. När jag tränar styrka lägger jag till 200-300 kcal i protein.

När du skriver ris och wook och kyckling med mer låter det som mer än 1000 kcal om dagen.

Sniggel
2011-11-03, 08:56
Har ikväll tagit mått runt min kropp och så här såg det ut :

innan jag började deffa

midjemått 77 cm
idag 66,5 cm

lår 65 cm
idag 57 cm

bröst 93 cm
idag 83 cm

lovehandels 93 cm
idag 85 cm

röv 104 cm
idag 97 cm

så jg har med andra ord fått resultat men frågan är hur jag inte kan ha tappat i vikt? jag har inte styrketränat..

Åh herregud vilka bra resultat...

2 kilos viktnedgång och 11 cm tappade runt midjan.
Grattis!

Skulle kunna spekulera i om det beror på att muskler innehåller mindre energi än fett och att kaloriförlusten du utsatt din kropp för "döljs" i ökad muskelmassa.