handdator

Visa fullständig version : Nackproblem


Explosivitet
2011-11-01, 13:44
Överbelastade nacken vid träning av trapsen förra vintern. Körde för tungt och ohejdat. Över en natt fick jag en riktigt äcklig känsla i lägre delen nacken såfort jag lyfte något. Jag slutade träna i 9 månader och kände inte av problemet, men visste att det fanns kvar.

Så nu i början av hösten började jag testa kiropraktiv för nacken. Han sa att jag hade en låsning som han knäckte ur. Jag återkom några gånger och det verkade som nacken gled tillbak i felläge. Sen köpte jag gymkort efter några veckor och har nu kommit igång med träningen så smått igen. Dock finns fortfarande problemet kvar.

Kan inte köra traps öht. Om jag tar mer än 10-12 kilo i hantlar för biceps blixtrar det till bak i nacken, så det går inte.

Var hos kiropraktorn tidigare idag, och hade inte varit där på 3 veckor ungefär. Han sa att nacken gått tillbaka i fellläge igen.

Så jag undrar nu, någon som haft liknande problem och fått det fixat?

Vart kan man vända sig? (bor i Stockholm, förslag på duktig sjukpersonal mottages gärna via PM)

Hur ska jag kunna träna, utan att riskera att fucka upp nacken mer? (Unviker redan att träna traps, dra ner bakom nacken och lite andra övningar, men är exempelvis marklyft en dålig idé?)

Vill så jävla gärna träna, hoppas ni har några bra tips.

O_Wao
2011-11-01, 13:56
Du funderade inte på att söka läkare i första tillfället när det strulade till sig?

Kiropraktor kan kanske knäcka nacken åter, men du behöver ju hjälp med att bygga upp stöd och hjälp för nacken. Sjukgymnast vore kanske en idé så du får hjälp med den biten.

Börja med att vända dig till vårdcentralen, det kan ju behöva röntgas, dessutom.

Explosivitet
2011-11-01, 18:43
Efter 4 månader uppsökte jag två läkare kort efter vartannat, som inte verkade förstå alls vad det rörde sig om. Fick nervpiller, muskelavslappnade som inte hjälpte mot själva orsaken.

Var också hos en sjukgymnast innan kiropraktorn, men hon var helt värdelös, så unless jag inte har någon bra rekommendation att gå på känns det lönlöst att slänga ut pengar till höger och vänster.

Lallle
2011-11-01, 20:23
Efter 4 månader uppsökte jag två läkare kort efter vartannat, som inte verkade förstå alls vad det rörde sig om. Fick nervpiller, muskelavslappnade som inte hjälpte mot själva orsaken.

Var också hos en sjukgymnast innan kiropraktorn, men hon var helt värdelös, så unless jag inte har någon bra rekommendation att gå på känns det lönlöst att slänga ut pengar till höger och vänster.

Var det kiropraktorn eller sjukgymnasten som var värdelös, eller båda? Förstår inte riktigt.

Explosivitet
2011-11-04, 10:54
Kiropraktorn.

Lallle
2011-11-04, 10:58
Om du ska till en kiropraktor så föreslår jag att du kollar upp att det är någon som är medlem i legitimerade kiropraktors riksorganisation, vilket man inte är om man är utbildad i Sverige, då den inte anses bra nog.