handdator

Visa fullständig version : Dragremmar vid bänkpress/knäböj??


Blindguard1
2011-11-01, 11:54
Hej!

Jag var på gymmet tidigare idag och fick hjälp av en snubbe som tävlar i tyngdlyftning, han påstod att om man använde remmar när man körde bänk och knäböj så kan man köra tyngre, ungefär 50kg tyngre och det ska resultera i bättre resultat. Men nu är det så att han sa namnen på dessa remmar men jag kommer inte ihåg vad dem heter, och jag tror inte ens att dem kallas remmar, det är bara vad jag antog.

Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta vad jag söker? Uppskattas verkligen om någon kunde hjälpa mig. Remmarna var blå och man satte dem högst upp på powerboxen sen drog man ner dem under stången så att dem liksom satt längst in bland vikterna och hjälpa en att trycka upp stången men vikten på nedgången var den samma.

Mvh
Blindguard

MtotheM
2011-11-01, 12:21
Det heter snarare band än remmar. Remmar sätter man fast händerna i stången med och det ger nada för bänk och böj. Band kan nog användas som komplement i träningen men det är inte så att du blir starkare på grund av banden och banden hjälper även på ner vägen. Dessa kan fördelaktigen användas för att träna med högre belastning i vissa moment. Tex om du fäster dom i toppen av buren så är vikten större i toppläget och du får hjälp upp första biten i bottenläget.

Blindguard1
2011-11-01, 12:58
Tack för det snabba svaret MtotheM, ja, det är exakt det jag är ute efter! Har du något tips på några återsäljare som säljer bra band samt namn på banden?

limenka
2011-11-01, 13:08
Tack för det snabba svaret MtotheM, ja, det är exakt det jag är ute efter! Har du något tips på några återsäljare som säljer bra band samt namn på banden?

Power bands. Vet inte om jag får länka återförsäljare.

z_bumbi
2011-11-01, 13:09
Extremepower har band.

http://www.extremepower.se/flexbands-c-23_33.html

Jag tror också den som hjälpte dig sysslade med styrkelyft och inte tyngdlyftning.

En annan fråga är om det kanske är rätt läge för dig att skaffa band, vad gör du övningarna och hur länge har du tränar?

Blindguard1
2011-11-01, 13:17
Jag har inte tränat så länge, bara 8 månader, men det känns som att det går för långsamt att öka i bänkpress och han gav mig det tipset eftersom det hjälpte honom mycket. Jag har legat på 77.5kg i ungefär 2 veckor nu.

Jag kör Bänk, böj och mark på Måndag Onsdag och Torsdag, på Onsdag kör jag explosivt och Måndag och Torsdag blir det tyngre. Samt assistansövningar på varannat pass. Så måndag blir pass 1, onsdag pass 2, torsdag pass 1, måndag pass 2 o.s.v. Där assistansövningarna är helt olika på pass 1 jämfört med pass 2.

Och ja, styrkelyft, inte tyngdlyftning, blev lite fel.

5x5 på allt förutom assistans som är 3x8-12 & dips som är 5xfailure.

Pass 1

Bänkpress (uppvärmning 3*60%, 3*70%)
Knäböj (uppvärmning 3*60%, 3*70%)
Marklyft (uppvärmning 3*60%, 3*70%)
Smalbänk
Kabelcrunches
Hammercurl
Shrugs
Vadpress

Pass 2

Bänkpress (uppvärmning 3*60%, 3*70%)
Knäböj (uppvärmning 3*60%, 3*70%)
Marklyft (uppvärmning 3*60%, 3*70%)
Skivstångs rodd
Militärpress
Dips
Hantelpress

Ungrim
2011-11-01, 13:22
Iom att du bara tränat 8 månader så tror jag du har ganska mycket att testa och tekniker att träna in innan du börjar med band och grejer.
Styrka kommer inte över en natt...

Morrris
2011-11-01, 13:28
Ditt 1RM har alltså stått still i två veckor?

Blindguard1
2011-11-01, 13:28
Jag vet, under 7 månader så har jag nästan bara tränat in tekniker, jag tycker själv att jag behärskar de tre momenten väldigt bra, visst kan jag blir bättre, men det är mer finputsning som är kvar. Mitt 1RM vet jag inte, brukar inte testa det varje vecka. Men mina reps har stått still. Men om vi säger så här, jag kan inte köra tyngre för då orkar jag inte 5x5. Och jag har ökat kanske 5kg på ungefär 2 månader.

limenka
2011-11-01, 13:29
Jag vet, under 7 månader så har jag nästan bara tränat in tekniker, jag tycker själv att jag behärskar de tre momenten väldigt bra, visst kan jag blir bättre, men det är mer finputsning som är kvar.

Njaaaaaaaaaaa..man blir aldrig så bra så det är finputsning kvar. Låt det ta sin tid.

Blindguard1
2011-11-01, 13:38
Så ni tycker att jag inte bör köpa band och stå still på samma vikt eller kanske öka minimalt på en månads tid?

limenka
2011-11-01, 13:40
Så ni tycker att jag inte bör köpa band och stå still på samma vikt eller kanske öka minimalt på en månads tid?

Du behöver dem inte. Banden är inte någon mirakel grej som gör att du ökar 10kg på första passet. Det är en helt annan övning som kräver träning för att ge effekt.

Blindguard1
2011-11-01, 13:43
Du behöver dem inte. Banden är inte någon mirakel grej som gör att du ökar 10kg på första passet. Det är en helt annan övning som kräver träning för att ge effekt. Nej nej, det förstår jag, men skulle dem inte kunna hjälpa mig att öka snabbare i vanlig bänkpress? För just nu så står jag ju som sagt nästan stilla.

Robbmeister
2011-11-01, 14:51
Det är bara att nöta vanlig bänk och kanske lite FU bänk och smalbänk som komplement
+ någon form av progression så kommer du att öka förr eller senare.

Blindguard1
2011-11-01, 15:05
Det är bara att nöta vanlig bänk och kanske lite FU bänk och smalbänk som komplement
+ någon form av progression så kommer du att öka förr eller senare.

Jo, jag kör smalbänk för tillfället, vad är progression? Kan du förklara lite eller länka?

Matsa
2011-11-01, 15:12
Exakt vad är det du förväntar dig att banden skall ge dig? Gummiband är ett bra verktyg för att t.ex förbättra utlåsningen. De är användbara och tjänar vissa syften, men det kanske inte är vad just du behöver. Det bästa vore nog om du kunde lista ut varför du har stått stilla i bänken, då kan du sedan välja rätt verktyg för att komma tillrätta med det.

Eftersom du bara har tränat i 8 månader gissar jag på att ditt problem kommer att lösa sig ganska snart om du bara ger det lite tålamod och fortsätter träna och äta bra. Att ligga på samma vikt i två veckor är inget att oroa sig för. Du behöver förmodligen bli starkare rent generellt snarare än att specialträna särskilda delar av lyftet. Du har garanterat även rum för hur mycket teknikförbättringar som helst, när man är nybörjare tror man gärna att man använder perfekt teknik men ju längre man tränar desto mer inser man att det finns massor att förbättra om man vill. I början är dock det viktigaste att träna in en säker teknik (och det tvivlar jag inte på att du har), om den är maximalt effektiv eller inte är underordnat.

Karlsson88
2011-11-01, 15:28
Jo, jag kör smalbänk för tillfället, vad är progression? Kan du förklara lite eller länka?


Säg att du har som nyårslöfte att göra 30 armhävningar varje morgon. Tror du att du då kommer vara vältränad i slutet av året om du gör det varje morgon? Svaret är nej, eftersom kroppen kommer att anpassa sig till att kunna göra 30 armhävningar men sen kommer det inte att hända något eftersom kroppen då redan har anpassat sig till att göra just detta. Du måste alltså efter ett litet tag istället göra minst 31 armhävningar varje morgon för att fortsätta utvecklas. Detta kallas progression.

Blindguard1
2011-11-01, 15:48
Säg att du har som nyårslöfte att göra 30 armhävningar varje morgon. Tror du att du då kommer vara vältränad i slutet av året om du gör det varje morgon? Svaret är nej, eftersom kroppen kommer att anpassa sig till att kunna göra 30 armhävningar men sen kommer det inte att hända något eftersom kroppen då redan har anpassat sig till att göra just detta. Du måste alltså efter ett litet tag istället göra minst 31 armhävningar varje morgon för att fortsätta utvecklas. Detta kallas progression.

Ok, så du tycker att jag borde t.ex. köra bänkpress 5x5 i tre månader, sen byta till att kanske köra 5x4 men lite tyngre etc?

Robbmeister
2011-11-01, 16:03
Ok, så du tycker att jag borde t.ex. köra bänkpress 5x5 i tre månader, sen byta till att kanske köra 5x4 men lite tyngre etc?

Du kan köra 5x5. Börja om på en lätt vikt och höj med 2.5 kg varje bänkpass tills det tar stopp och då börjar du om på en lätt vikt igen och börjar om. :)

Blindguard1
2011-11-01, 16:03
Du kan köra 5x5. Börja om på en lätt vikt och höj med 2.5 kg varje bänkpass tills det tar stopp och då börjar du om på en lätt vikt igen och börjar om. :)

Aah, det har jag aldrig tänkt på... jag tränar som sagt med 77.5kg nu, vad tycker du är lätt isåfall? 70?

Robbmeister
2011-11-01, 16:08
60 kanske. Det känns säkert lite kasst att börja om på en sån lätt vikt men du kommer mest troligt att klara högre och högre vikter till slut.

Blindguard1
2011-11-01, 16:13
Jo, men jag har alltid trott att progression är mer för kroppsbyggning och inte styrketräning, även att för att träna styrka måste man köra tungt hela tiden?

Nitrometan
2011-11-01, 17:15
Progression betyder framsteg. Att göra 1 kg mer denna månaden än förra är progression.

Sen kan man planera sin progression genom att ha ett träningsprogram som precis talar om vilka vikter man ska göra.

Blindguard1
2011-11-01, 17:22
Progression betyder framsteg. Att göra 1 kg mer denna månaden än förra är progression.

Sen kan man planera sin progression genom att ha ett träningsprogram som precis talar om vilka vikter man ska göra.

Jo, det vet jag att det gör, men när någon säger "Du kan köra lite progression också" så antar jag att den menar något annat än att man ska göra framsteg på gymmet.

limenka
2011-11-01, 17:32
Jo, det vet jag att det gör, men när någon säger "Du kan köra lite progression också" så antar jag att den menar något annat än att man ska göra framsteg på gymmet.

Vem säger sånt? Aldrig hört att man kan köra progression innan :confused:

Blindguard1
2011-11-01, 18:08
Vem säger sånt? Aldrig hört att man kan köra progression innan :confused:



Det är bara att nöta vanlig bänk och kanske lite FU bänk och smalbänk som komplement
+ någon form av progression så kommer du att öka förr eller senare.

aere