handdator

Visa fullständig version : Glycerin vs glycerol och maltitol?


puman83
2011-11-01, 08:27
Är glycerine och glycerol samma sak? Är det så farligt att äta en bar med maltitol om den har högt proteininnehåll?

Vilka "ingredienser" ska man akta sig för när man väljer proteinbar?

Vill inte ha något annat så föreslå inte shake tack.:furious:

Eddie Vedder
2011-11-01, 08:57
Är det så farligt att äta en bar med maltitol om den har högt proteininnehåll?

Farligt? Nej verkligen inte.

puman83
2011-11-01, 09:10
Men jag menar är det jätte dåligt?

Vad ska jag akta mig för i en bar? Är det sötningsmedel och glycerin/ol bara?

Vad är bra proteininnehåll?

Eddie Vedder
2011-11-01, 09:14
Men jag menar är det jätte dåligt?

Känns magen bra? Annars är det väl inget direkt dåligt.

Sverker
2011-11-01, 19:34
Glycerol / glycerin är samma sak.
Skall inte förväxlas med glykol som ska finnas i bilens kylare och som är direkt giftigt att dricka.


Glycerol är som vilket annat näringsämne som helst. Det ger kalorier och omsätts långsmat i kroppen. Är vidrigt sött och fungerar som sötningsmedel i kakorna.

willtjam
2012-02-21, 22:38
Bumpelidump!

Jag hittade precis en proteinbar (troligsvis samma som TS snackar om) som innehåller 20,9 g sockeralkoholer/bar (60 g). Alkoholen som den innehåller är maltitol, som enligt hemsidan inte ska ha någon effekt på blodsockret (om det nu gör någon skillnad). Min fråga är: räknas dessa gram som kolhydrater? Lyle McDonald skriver "The sugar alcohols being used in these foods are converted, to one degree or another, to glucose in the liver and should be counted as carbohydrates."
Hur fungerar detta?

Dom skriver såhär:
- varav sockeralkoholer 18,4 g
- varav sockerarter 1,7 g
= Netto kolhydrater* 2,5 g
* De kolhydrater som har en noterad effekt på blodsockret.

Sverker
2012-02-22, 07:13
Det betyder att sockeralkoholerna omsätts, och troligen förbränns, i levern. Ungefär som ren alkohol. Sockeralkoholerna hinner helt enkelt inte ut i blodet som glukos. Påverkar inte blodsockret på kort sikt efter intaget.



De ska räknas som kalorier eftersom de förbränns ISTÄLLET FÖR andra energikällor som glukos eller fettsyror.

willtjam
2012-02-22, 10:33
Coolt! Så det är alltså lite lurendrejeri när dom skriver att bara 2,5 g av 20,9 kolhydrater räknas, men halvsanning eftersom dom bara pratar om effekten på blodsockret. Lurigt värre.

Kischen
2012-02-22, 11:38
Coolt! Så det är alltså lite lurendrejeri när dom skriver att bara 2,5 g av 20,9 kolhydrater räknas, men halvsanning eftersom dom bara pratar om effekten på blodsockret. Lurigt värre.

Kan vara värt att veta för diabetiker?

exevision
2012-02-22, 11:42
Glycerol / glycerin är samma sak.
Skall inte förväxlas med glykol som ska finnas i bilens kylare och som är direkt giftigt att dricka.

Ja, etylen glykol är väldigt giftig. Därför ska man välja propylen glykol, miljövänlig och skonsam mot katter och andra djur ;)

willtjam
2012-02-22, 11:57
Kan vara värt att veta för diabetiker?

Det har du så klart rätt i. Det glömde jag bort.

Ristretto
2012-02-22, 12:05
Har läst här att man får bättre vaskuläritet och tryck av glycerol, stämmer det? Vad är mekanismen isåfall?

Klein
2012-02-22, 12:12
Har läst här att man får bättre vaskuläritet och tryck av glycerol, stämmer det? Vad är mekanismen isåfall?

Glycerol binder vätska i blodet och ökar alltså blodvolymen.

Kischen
2012-02-22, 14:21
Har läst här att man får bättre vaskuläritet och tryck av glycerol, stämmer det? Vad är mekanismen isåfall?

Definitivt vaskulärare av det. Apotekets är god.