handdator

Visa fullständig version : den 7:e drar det igång


Zaglyon
2004-01-03, 23:25
Den 7:e drar min deff igång, eller rättare sagt diet. yeye lite stats:

Jag väger 80kg, är 180cm lång är 18 år och mitt energibehov är 3800kcal.

Jag kommer ha sovmorgon till 10.40, mån, tis och ons och torsdag börjar jag 9.20 så då tänkte jag att jag skulle ta tillfälle att gå morgon promenader iaf de 3 första dagarna och kanske torsdagen, annars tar jag det på lördagen eller inte alls ;).
Jag kommer dricka 1 kopp kaffe innan jag går ut på morgonen och 2 stora glas vatten. Morgonpromenaderna kommer vara 50-60min långa och jag kommer äta en frukost direkt när jag kommer hem vid 09:45 som ser ut som följande:

1 portion havregrynsgröt med 2-3dl mjölk(1 dl havregryn, jag vet inte hur mycket gröt det blir) med lite jordgubbssylt på för att inte spy ;).
2 hårdkokta ägg.
2 grova fullkorns mackor med hamburgekött eller skinka.
2 Omega-3 kapslar
1 Cla kapsel

Nåt jag borde ändra på eller ser det bra ut?

Mellanmål 12.45-13.00: 1 frukt.(nåt mer? Är dålig på mellanmål)

Lunch 15:45-16.00: Pasta ris eller dyl med kyckling, eller nån slags filé eller kotlett. 1 cla kapsel

Mellanmål innan träning 19.00: (Som sagt är dålig på mellanmål)

Proteintillskott efter träning: 33,4g prot, 2g kolh, 1,2g fett(nån till kolhydrat källa kanske?)

Middag 20.30-21.30: Kotletter, nån filé, fisk eller kyckling med potatis ris eller dyl.

Kvällsmål 22.30-23.30: Proteintillskott(samma som ovan)

Sova.

Ser det bra ut? Tiden kommer inte hålla helt men ca 3 timars mellanrum siktar jag på. Det kan även krångla lite eftersom man inte får bestämma när man ska äta middag i skolan. Våran middag är klockan 11.40-12.30 och då ska jag ju ta ett mellanmål egentligen och sen borde jag äta vid ca 16.00 och jag kommer oftast hem vid 15.50 så det kan krångla tills sig lite. Vad tycker ni? Ska jag skippa mellanmålet efter frukosten och äta middag istället? Det blir 2 timmar mellan frukost och middagen då.

Jag följer detta träningsfria dagar också förutom tillskottet efter träningen.

Korgull
2004-01-04, 02:46
Propotionerna ser hyffsat bra ut, snabba kolh. efter träning och gärna lite fett till kvällsmålet (givetvis på bekostnad av ditt kolh. intag under förmiddagen. -500kcal, ska det någ lösa sig...

Rocka :thumbup:

King Grub
2004-01-04, 07:30
Allt ser helt okej ut, med undantag av mellanmålen. Bara en frukt duger inte. Varför inte ett par kesomackor, makrillmackor eller liknande, eller varför inte rester från lunch/middag, fast i mindre portioner? Försök få i dig något med både kolhydrater, fett och protein, inte bara sockerarter och vatten som nu.

Zaglyon
2004-01-04, 14:09
ok då kör jag på makrillmacka eller liknande, rester suger :D. Istället för att ta ett proteintillskott efter träning tänkte jag man kunde ta en gainer då jag redan har en stående. Prot 30g, 59g kolh. <0,1g fett. Skulle d funka bättre?

Btw, makrillfilé kan jag köpa i konserv burk va? :em:

King Grub
2004-01-04, 14:12
Istället för att ta ett proteintillskott efter träning tänkte jag man kunde ta en gainer då jag redan har en stående. Prot 25g, 50g kolh. <0,1g fett. Skulle d funka bättre?

Det skulle fungera exakt likadant som om du tog rent vassle och åt snabba kolhydrater, t ex lösgodis, vitt bröd, cornflakes eller liknande till.

Btw, makrillfilé kan jag köpa i konserv burk va?

Japp, i tomatsås. Gott är det också.

Zaglyon
2004-01-04, 14:23
k då kör jag på detta! Här ska ätas o tränas! weeiiho! :eating: :bpump:

Tack för hjälpen! :bow: :thumbup:

Zaglyon
2004-01-04, 14:25
jo förresten! finns det nåt program där man kan räkna hur många kalorier man stoppar i sig istället för att sitta o räkna med papper och penna?

manko
2004-01-04, 17:43
hälsovakten finns ju :)

kharon
2004-01-04, 18:18
Originally posted by Zaglyon
jo förresten! finns det nåt program där man kan räkna hur många kalorier man stoppar i sig istället för att sitta o räkna med papper och penna?

Köp trainerslab!

www.trainerslab.net

MunsöHustla
2004-01-05, 21:56
3800 kcal tycker jag låter väldigt mycket om man inte jobbar med kroppen på dagarna, själv väger jag 98 och ska deffa på 2150kcal...

Zaglyon
2004-01-06, 00:59
hmm har ingen aning hur jag kom upp till 3800... nu när jag testade igen fick jag 1700... hmm... hur fan funka den? Jag går på föreläsning 4timmar, sover 9, sitter vid datorn 4 timmar, styrketräning 1 timme, cykla 1 timme, gå 1 timme, äter o lagar mat 1 timme, klä mej 0,5 timme = 21,5 sen gör man ju inte mer var sätter man ut d då?

King Grub
2004-01-06, 11:17
Originally posted by Zaglyon
hmm har ingen aning hur jag kom upp till 3800... nu när jag testade igen fick jag 1700... hmm... hur fan funka den? Jag går på föreläsning 4timmar, sover 9, sitter vid datorn 4 timmar, styrketräning 1 timme, cykla 1 timme, gå 1 timme, äter o lagar mat 1 timme, klä mej 0,5 timme = 21,5 sen gör man ju inte mer var sätter man ut d då?

"Sen gör man ju inte mer"? Existerar du bara 21.5 timmar av dygnet? :D

Zaglyon
2004-01-06, 17:49
:thefinger

Metal_boy_
2004-01-07, 02:14
3800 kalorier är ju inte mycket att bygga muskler på..jag brukar ligga på 5-6000 kalorier...tycker alla här snackar deff för tidigt om man kollar längd o vikt..fasen kör på ät och bygg muskler i ett par år först..:bpump: :eating:

Zaglyon
2004-01-07, 18:11
det beror du på individen... trivs han inte i fett så tränar han ju bort de... jag har för mycket fett på mej, typ 7kg eller nåt som jag vill få bort så det blir väl mer diet än deff

Zaglyon
2004-01-08, 22:37
nu har jag hållit på sen den 7:e, har gått morgonpromenad ons, tors och ska gå 1 timme efter frukost imorgon pga tidsbrist, fläskkotlett utan ben nån som vet om det är bra? åt nämligen det idag, och vet inte vad jag ska söka på.

shirunai
2004-01-09, 01:52
precis jag känner att det är dags att deffa bort extra kilon, svårt att stretcha, magen skaver när man sitter ned. Man är omobil helt enkelt.

183cm 84.5kg morgonvikt. ca 25% bf

King Grub
2004-01-09, 11:53
Originally posted by Zaglyon
nu har jag hållit på sen den 7:e, har gått morgonpromenad ons, tors och ska gå 1 timme efter frukost imorgon pga tidsbrist, fläskkotlett utan ben nån som vet om det är bra? åt nämligen det idag, och vet inte vad jag ska söka på.

Fläskkotlett är en ypperlig proteinkälla, nästan utan fett, om du skär bort det synliga.

Sök på "fläskkotlett" på Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, så finner du det nog. ;)

Zaglyon
2004-01-09, 12:32
aha jag sökte på fläskkotlettfilé :smash:

King Grub
2004-01-09, 13:01
Originally posted by Zaglyon
aha jag sökte på fläskkotlettfilé :smash:

Aha! Fläskkotlett och fläskfilé är två olika saker. Båda är lika bra, dock, och goda.

Zaglyon
2004-01-09, 14:19
k, thx for da information man! :thumbup:

Zaglyon
2004-01-09, 14:23
jag ska laga käk nu och tog upp ett par merinerade kycklingfiléer... spelar det nån roll om de är marinerade? Är inte det som Panerade typ? Snabbt svar skulle uppskatas då jag håller på lagar käk nu men inte lagt på de GOODA filéerna :eating: :D

King Grub
2004-01-09, 14:33
Är filéerna marinerade när du köper dem, som t ex Kajsa:s? I sådana fall är det bara saltvatten. Det står väl på förpackningen vad marinaden består av?

Zaglyon
2004-01-10, 01:46
tack för ett så snabbt svar kingen, glömde svara förut... de va marinerade som köpta ja... har fått för mej att marinerade och panerade är samma sak... vet inte hur:smash:

Björn S
2004-01-10, 11:52
Tänkte kolla om jag kunde låna tråden ett inlägg (inte lönt att skapa helt nytt inlägg för en sådan här liten fråga).

Går det lika bra att "* *" under deffen:
*Käka lika mycket som vanligt
*Köra cardio

Jag käkar runt 3500-4500kcal om dagen ungefär. Och nu under bulken så jag har gått upp ~15kg sedan oktober änsålänge. Och nu har jag inte velat köra någon cardio under tiden för att gå upp så mycket som möjligt ;)
Men jag älskar cardio så att köra MASSA cardio under deffen är lugnt.

Men som sagt, går det lika bra att köra massa cardio istället för att dra ner så mycket på maten?

Haré

King Grub
2004-01-10, 12:16
Originally posted by Feeble
Tänkte kolla om jag kunde låna tråden ett inlägg (inte lönt att skapa helt nytt inlägg för en sådan här liten fråga).

Går det lika bra att "* *" under deffen:
*Käka lika mycket som vanligt
*Köra cardio

Jag käkar runt 3500-4500kcal om dagen ungefär. Och nu under bulken så jag har gått upp ~15kg sedan oktober änsålänge. Och nu har jag inte velat köra någon cardio under tiden för att gå upp så mycket som möjligt ;)
Men jag älskar cardio så att köra MASSA cardio under deffen är lugnt.

Men som sagt, går det lika bra att köra massa cardio istället för att dra ner så mycket på maten?

Haré

Så länge det inte är frågan om en sådan mängd att musklerna blir lidande, så ja. Förbrukar du, säg, 500 kcal genom cardio, är det i praktiken samma sak som att du dragit bort 500 kcal från maten med inte rört på dig. Med cardio får du dessutom konditionsträningen alla fördelar, som bättre kondition, bättre insulinkänslighet.

En förutsättning för att det skall fungera är att du inte ligger alltför långt över din energibalans i dag. Måste du dagligen förbruka t ex 1500 kcal genom konditionsträning lär du förlora rejält med muskelmassa samtidigt. En kombination av cardio och diet brukar vara det bästa av båda världar.

Zaglyon
2004-01-11, 23:25
vad är cardio? Jag har lyckats lägga på mej 1kg sen den 7:e :D... väger 81kg morgon nu och 80kg morgon förut... Vad beror det på? Jag har följt schemat som står i första posten, styrketränat intensivt från förra veckan till nu: Fredag, Söndag, Tisdag, Onsdag, Fredag, Lördag... Resten av dagarna är Vila förutom den sista Söndagen(idag) som var intervall löpning ute 40/40. Jag har även druckit 1,5-3 liter vatten/dag.

Kan viktökningen bero på att jag hade ett träningsuppehåll från den 12:e decembertill den 2:e januari? Eller kanske så enkelt att jag har mer vätska i kroppen nu?

King Grub
2004-01-12, 11:18
Cardio = kardiovaskulär träning = konditionsträning.

En viktuppgång beror antagligen på att du ätit mer än du gjort av med och fläskat till dig lite. Alternativt glykogeninlagring eller vätskeretention.

Zaglyon
2004-01-12, 12:47
glykogeninlagring eller vätskeretention.

som betyder? glykogeninlagring kan jag gissa mej till men vätskeretention? = Mer vätska i kroppen eller?

Zaglyon
2004-01-12, 12:48
Originally posted by Zaglyon
glykogeninlagring eller vätskeretention.

som betyder? glykogeninlagring kan jag gissa mej till men vätskeretention? = Mer vätska i kroppen eller?

borde tillägga att magen krympit lite, inte samma "boll" längre

King Grub
2004-01-12, 12:59
Originally posted by Zaglyon
glykogeninlagring eller vätskeretention.

som betyder? glykogeninlagring kan jag gissa mej till men vätskeretention? = Mer vätska i kroppen eller?

Kvarhållning av vätska, ja, oftast beroende på vatten som bundits till kolhydrater eller salt. Eller kreatin, om man börjat använda det.

Zaglyon
2004-01-12, 13:14
ok, jag knaprar kreatin, ja. Gjort det 2 veckor snart

King Grub
2004-01-12, 13:18
Originally posted by Zaglyon
ok, jag knaprar kreatin, ja. Gjort det 2 veckor snart

Och kreatin binder vätska. Som tur är, i musklerna, inte under huden, i nämnvärd utsträckning. :)

Zaglyon
2004-01-12, 22:36
Känns bra att ha något att skylla på iaf :)

Blame Kreatin! Blame Kreatin! :booty::smokin:

Zaglyon
2004-01-12, 22:37
går det bra att lägga upp en diet dagbok i träningsdagbok forumet tros?

King Grub
2004-01-13, 11:10
Originally posted by Zaglyon
går det bra att lägga upp en diet dagbok i träningsdagbok forumet tros?

Jomenvisst.