handdator

Visa fullständig version : Att börja deffa


madahh
2011-10-31, 20:37
Hej alla glada deffare.

Nu är det såhär.
I somras började jag träna på allvar 4-5ggr/vecka tung styrketräning och har gjort det fram tills nu. Jag har endast tränat för att få upp volymen och känner att det har jag gjort med råge. Jag har blivit oerhört mycket starkare och mycket större. Jag är 20 år, 180 cm , 78 kg. Har tränat mycket hela mitt liv, dock inte styrketräning förrän nu. Jag har dock endel fett kvar på kroppen som jag vill ha bort.

Är det för tidigt att börja deffa? Vill ju som sagt inte se ut som en tanig idiot när deffen är klar, du ser jag hellre stor ut med några procent bf för mycket. Funderade på att kötta fram till jul och sen dra en 4-5 månaders deff fram till sommaren, låter kanske bättre?

Kanske en dum fråga men skulle gärna vilja ha era tankar.

Sparven från Minsk
2011-10-31, 20:52
Hej alla glada deffare.

Nu är det såhär.
I somras började jag träna på allvar 4-5ggr/vecka tung styrketräning och har gjort det fram tills nu. Jag har endast tränat för att få upp volymen och känner att det har jag gjort med råge. Jag har blivit oerhört mycket starkare och mycket större. Jag är 20 år, 180 cm , 78 kg. Har tränat mycket hela mitt liv, dock inte styrketräning förrän nu. Jag har dock endel fett kvar på kroppen som jag vill ha bort.

Är det för tidigt att börja deffa? Vill ju som sagt inte se ut som en tanig idiot när deffen är klar, du ser jag hellre stor ut med några procent bf för mycket. Funderade på att kötta fram till jul och sen dra en 4-5 månaders deff fram till sommaren, låter kanske bättre?

Kanske en dum fråga men skulle gärna vilja ha era tankar.

Kan väl deffa när du vill och du känner dig fluffy eller tjockis. Finns ingen tid du måste hängt i gymmet för att kunna deffa ;)

LeBron
2011-10-31, 21:46
En bild säger mer en tusen ord. :)

hehelol
2011-11-01, 00:09
En bild säger mer en tusen ord. :)



+1.

Pic.Now.

Freddy2
2011-11-01, 14:09
Hej alla glada deffare.

Nu är det såhär.
I somras började jag träna på allvar 4-5ggr/vecka tung styrketräning och har gjort det fram tills nu. Jag har endast tränat för att få upp volymen och känner att det har jag gjort med råge. Jag har blivit oerhört mycket starkare och mycket större. Jag är 20 år, 180 cm , 78 kg. Har tränat mycket hela mitt liv, dock inte styrketräning förrän nu. Jag har dock endel fett kvar på kroppen som jag vill ha bort.

Är det för tidigt att börja deffa? Vill ju som sagt inte se ut som en tanig idiot när deffen är klar, du ser jag hellre stor ut med några procent bf för mycket. Funderade på att kötta fram till jul och sen dra en 4-5 månaders deff fram till sommaren, låter kanske bättre?

Kanske en dum fråga men skulle gärna vilja ha era tankar.

Du behöver inte ens "deffa". Höj vikterna ett steg, träna intensivare, kör 1-2 extra övningar på alla muskler. Och sänk sedan lite på kalorierna beroende på hur mkt kalorier du brukar ligga på i plus, höj protein intaget lite också . Det funkar för mig, du kan ju alltid testa. Du kan bli deffad utan massa cardio.

Nu finns inga bilder. Men om jag var du skulle jag kört på tills du nått den storleken du känner av att du kommer få den kroppen du strävar efter, med minskat fett. Om du känner att du har tillräckligt med muskler, då kan du deffa - om inte kör på.

Om du bestämmer dig för att deffa i januari till sommaren har du ju cirka 6 månader på dig, så kan du ju testa det jag sa(ifall det är något för dig då) i 2-3 månader, funkar det inte för dig så har du 3 månader till då du kan köra på något annat sätt. När du säger "en del fett" utgår jag från lite belly, och det behövs inte 6 månader för att få bort normalt sätt:P

Gå inte ut för hårt bara om du ska deffa för första gången

Spartansk
2011-11-01, 14:25
Du behöver inte ens "deffa". Höj vikterna ett steg, träna intensivare, kör 1-2 extra övningar på alla muskler. Och sänk sedan lite på kalorierna beroende på hur mkt kalorier du brukar ligga på i plus, höj protein intaget lite också .

Dude - det där är att deffa! ;)

Till madahh: Jag tycker definitivt du kan deffa. Om du har blivit "oerhört mycket starkare och större" så lär du inte se klen ut efter deffen!

vicarious
2011-11-01, 14:40
Dude - det där är att deffa! ;)

Till madahh: Jag tycker definitivt du kan deffa. Om du har blivit "oerhört mycket starkare och större" så lär du inte se klen ut efter deffen!

Nej det håller jag inte med om. Deff borde rimligtvis innebära ett lägre tempo, längre setvila och färre övningar eftersom man äter mindre.

Spartansk
2011-11-01, 14:42
Nej det håller jag inte med om. Deff borde rimligtvis innebära ett lägre tempo, längre setvila och färre övningar eftersom man äter mindre.

Deffa = försöka bli av med fettvikt samtidigt som man försöker behålla så mycket muskler som möjligt, i min värld. Om man nu gör detta genom att träna hårdare eller lugnare spelar mindre roll för om man ska kalla det deff eller inte, tycker jag. Dock håller jag med dig om att man borde minska tempo, setvila och/eller övningsantal under kalorirestriktion.