handdator

Visa fullständig version : Jobb & Träning


tobnotch
2011-10-31, 16:58
Jag jobbar för nuvarande som byggnadsarbetare, där man får bära tungt och plocka en massa småtjaffs hela dagarna. Man känner sig rätt sliten efter en dag på jobbet med andra ord.

Så min fråga är: hur får ni det att gå ihop med jobb (ni som jobbar med liknande) och träning?
Jag har orken att ta mig till gymmet någon timme efter jag kommit hem, men kommer det ge något då kroppen redan är sliten och sedan ska slita på jobbet nästa dag för att sedan gymma osv? ni förstår cykeln. Räcker sömnen som vila för musklerna? För mycket mer vila än så blir det inte.

Bra svar uppskattas verkligen!

exor
2011-10-31, 17:32
Jag jobbar på en flyttfirma i våran tungavdelning, lyfter tungt hela dagarna och tränar 3 dagar i veckan på gym direkt efter jobbet med en annan kollega. Så visst går det när kroppen har vant sig vid jobbet.

tdaman
2011-10-31, 17:37
Har aldrig jobbat med något så fysiskt krävande själv men kan ge mig fan på att man tänker i dina banor då när man tagit ut sig så på jobbet. Som föregående talare redan skrivit så anpassar sig kroppen till det mesta. Folk får säga vad dom vill om magnus samuelsson, men den killen sliter på en gård varje dag och är ju inte liten direkt, så jag tror det ska fungera bra ändå.

entropy
2011-10-31, 17:47
Hög intensitet, LÅG volym och hög frekvens på basövningarna använde jag när jag hade mitt fysiskt mest krävande jobb. Jag fick de bästa ökningarna jag någonsin fått.

Lite mer specifikt tränade jag böj, bänk och mark 3 gånger per vecka, med skivstångsrodd istället för mark en gång. En övning 2 reps, en övning 5 reps och en övning 8 reps. Därtill 2 övningar för något annat, som axlar, rygg eller armar. Antal set efter dagsform och alltid minst 2 reps från fall.

tobnotch
2011-10-31, 18:18
Hög intensitet, LÅG volym och hög frekvens på basövningarna använde jag när jag hade mitt fysiskt mest krävande jobb. Jag fick de bästa ökningarna jag någonsin fått.

Lite mer specifikt tränade jag böj, bänk och mark 3 gånger per vecka, med skivstångsrodd istället för mark en gång. En övning 2 reps, en övning 5 reps och en övning 8 reps. Därtill 2 övningar för något annat, som axlar, rygg eller armar. Antal set efter dagsform och alltid minst 2 reps från fall.

Menar du att du körde böj 1setx2rep, 1setx5rep och 1setx8rep. Sedan bänk 1setx2rep, 1setx5rep och 1setx8rep och samma med mark?

Funderar annars på att ta upp SL (5x5) igen.

entropy
2011-10-31, 18:22
Menar du att du körde böj 1setx2rep, 1setx5rep och 1setx8rep. Sedan bänk 1setx2rep, 1setx5rep och 1setx8rep och samma med mark?

Funderar annars på att ta upp SL (5x5) igen.

Oftast blev det i alla fall 2 set. Antalet var som sagt efter dagsformen och det är väl lite det som tillåter det att fungera med en tung vardag.

EDIT: nu läste jag lite slarvigt. Ett pass kunde exempelvis vara 3 tvåor mark, 2 femmor mark och 3 åttor bänk + 2 tior chins och 1 tia hantelrodd.

z_bumbi
2011-10-31, 18:26
Det är en fråga om tillvänjning och planering. Jag vet t ex att Allan brukade köra ben på fredagar för att kunna jobba normalt de övriga dagarna men också att många lägger sina pass på helgerna för att ha en chans att orka med det i längden. Ett pass mitt i veckan och två på helgen gör att de flesta kan ta sig framåt i sin träning.
Hoppa inte heller över konditionsträningen då en bättre kondition gör att arbetsdagarna blir mindre slitiga vilket i sin tur gör att kvällspasset antagligen blir lättare att få in.

tobnotch
2011-10-31, 18:41
Det är en fråga om tillvänjning och planering. Jag vet t ex att Allan brukade köra ben på fredagar för att kunna jobba normalt de övriga dagarna men också att många lägger sina pass på helgerna för att ha en chans att orka med det i längden. Ett pass mitt i veckan och två på helgen gör att de flesta kan ta sig framåt i sin träning.
Hoppa inte heller över konditionsträningen då en bättre kondition gör att arbetsdagarna blir mindre slitiga vilket i sin tur gör att kvällspasset antagligen blir lättare att få in.

Tack för svaren ni!

Att orka med är, iallafall i dagsläget, inget problem då jag älskar att träna. Min fråga var mer om musklerna har orken att växa om de får så lite vila som de kommer få? (några timmar fritid och sedan ca 7h sömn)

buten
2011-10-31, 18:45
Jobbar som bilmekaniker, visst kanske inte så jättetungt, men man får stå länge i konstiga ställningar och som tex stå med armarna i luften en hel dag, kan kännas en del i axlarna/rygg tex.
Tränar 5 dagar i veckan ungefär
Det konstiga är att passen jag kör dagarna jag inte jobbar tex lördag och söndag går mycket sämre än passen jag kör efter jobbet. Vet ej varför men jag har vänjt mig att köra 1 timme efter jobbet och tycker inte det är så jobbigt längre.

EDIT: Men tror helt klart att musklerna får den vilan ändå på natten!

Sniggel
2011-10-31, 18:54
De gånger jag jobbat fysiskt, och vant mig, brukade träningen jag utförde efter jobbet, oftast gå riktigt bra, även om man kände sig väldigt sliten och långt ifrån pigg.
Men hur man känner sig säger inte alltid så mycket om hur man presterar om man tar sig till gymmet har jag insett. Det gäller att ta sig dit och sätta igång. Först när man börjar lyfta tunga vikter känner man om det kommer att gå bra eller inte, för det kan kännas riktigt motigt under uppvärmningen för att sedan släppa.

Hemi
2011-10-31, 19:03
Jag jobbade som sophämtare en period i ett land där man lyfter och bär alla säckar från marken och sedan hivar in dem i sopbilen. Gåendes och springandes emellan, 6-9 timmar om dagen. Det gick inte att träna alls och leder och senor låg på bristninggränsen hela tiden. Men tränad BLEV man.

Som skogsarbetare för länge sedan lade jag passen sent efter arbetet, nästan inpå läggdags. Provade att träna direkt efter jobbet men kände mig alltid liksom hög eller dimmig utan några timmars vila emellan. Annars, en aning lägre volym om vi snackar styrketräning. Planeringen sprack för det mesta då och då så jag gjorde program som lätt kunde modifieras om dagen varit extra tung.

mangemani
2011-10-31, 19:11
det jag har upplevt utav de perioder då jag har jobbat med tunga arbeten, är att träningen efteråt har gått så mycket enklare.
visst, man må vara slut i huvudet och man känner sig inte så motiverad att gå till gymmet efteråt, men tar man sig i kragen och går dit ändå, så piggnar man till och allt känns så mycket lättare och bättre och man känner sig piggare då man väl går därifrån.
men så är det iaf för mig, om det är olika från person till person, det kan jag ej svara på.

tobnotch
2011-10-31, 19:18
Tack för samtliga svar!

vill vara extra tydlig med att jag vet att folk skriver att de presterar bra om inte bättre efter slitsamt jobb,

Men har musklerna orken att växa av styrketräningen om de får så lite vila som de kommer få? alltså några timmars fritid och ca 7h sömn.
(för att sedan slita på jobbet dagen efter och så vidare)

Jake91
2011-10-31, 19:21
När jag började jobba som snickare minns jag att träningen gick segt, minskade från 5 till 3 pass i veckan där ett tag för de var vad jag orkade med. Men Efter ett tag vänjer sig kroppen. Visst man är inte så pigg på att träna efter jobbet varje dag men då tar jag en stor kopp kaffe+pwo o sen är de bara o köra på. Vila får jag göra när jag sover;)

edit: kolla på arne lundell, jobbar inte han som snickare?

thompaboy
2011-10-31, 19:34
TS hur mycket äter du? Håller du vikten? Jobbar själv på lager och insåg tämligen omgående att jag var tvungen att äta bra mycket mer än normalt (vilket är trevligt då jag är matglad). Hamnar man på energiunderskott pga jobbet och dessutom under en längre tid är det ju ingen nyhetsvarning på att träningen kan kännas seg. Äter man ordentligt och lyssnar på kroppen ser jag inga hinder. Jag tränar alltid under veckodagarna och tycker passen flyter på som dom ska. Möjligt att jag presterat ännu bättre (eller sämre) utan ett fysiskt jobb.

mangemani
2011-10-31, 20:17
Tack för samtliga svar!

vill vara extra tydlig med att jag vet att folk skriver att de presterar bra om inte bättre efter slitsamt jobb,

Men har musklerna orken att växa av styrketräningen om de får så lite vila som de kommer få? alltså några timmars fritid och ca 7h sömn.
(för att sedan slita på jobbet dagen efter och så vidare)

jadå, det tror jag nog ska funka för dig med.
jag sover mindre än 6 timmar(inklusive under perioden då jag hade ett mycket tungt jobb) och jag kunde då inte klaga på muskeltillväxten då.
men iof, jag åt ju efter aktiviteternas intensitet också, dvs rejält.

CalleP
2011-10-31, 20:19
Det viktigaste är att låta kroppen anpassa sig och trappa upp träningen långsamt.

Määng
2011-10-31, 22:16
Jobbar på en lastbilsterminal och det är ett rätt så fysiskt jobb.. Jobbar natt dessutom så man är typ alltid trött.
I början var det sjukt tungt att träna och sen fara och jobba men nu efter sex månader går det ganska. Brukar träna ungefär 1,5 timmar efter det att jag vaknat. Lite PWO och kolhydrater innan och lite bra musik i hörlurarna så fixar det sig.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

exor
2011-10-31, 22:28
Tillägg från mitt tidigare inlägg.

När du arbetar tungt så är kosten väldigt viktig. Jag som jobbar inom tungtransport (flytt). Bär pianon (ca 300kg) ner för 1-6 våningar, kassaskåp, mm. Äter minst 5000 kcal om dagen för att orka. Men mycket sitter nog i huvudet om du ska träna efter jobbet eller inte. Muskeltillväxten och återhämtningen blir inget problem så länge du äter mycket och sover minst 6 timmar per dygn.