handdator

Visa fullständig version : 17-årig fotbollsspelare satsar på gym!


Winger
2011-10-31, 16:00
Hej, jag (kille) har spelat fotboll i ungefär hela mitt liv och alltid haft det som huvudgrej, så har inte förutom några få undantag satt min fot inne i ett gym. Självklart har vi kört styrke/konditionsövningar men främst med egen vikt (Situps, armhävningar, utfall, hoppa över häckar osv..) men det har endast varit 1 gång i veckan under vintertid så det har inte gett så mycket.

Nu är det så att nästa år ska vi spela i seniorserien och då krävs det en hyfsad fysik för att klara sig undan alla skador och smällar, så jag tänkte bygga upp min fysik nu de närmaste 6 månaderna. Med fysik menar jag fysik som ger mig fördel på fotbollsplanen, snabbhet, styrka och spänst. Klart vill jag få en snygg kropp men det är inte huvudprioritet, sen lär jag väl få en kropp som är behaglig att kolla på på köpet?

Jag har läst runt ett hundratal sidor här på Kolozzeum, flashback och övriga sidor. (Google is my friend :D) Det + det jag visste (Läser speciallidrott - fotboll på gymnasiet så har lärt mig rätt mycket om kost och träning där) har gjort att jag kommit fram till att jag i huvudsak ska träna explosiviteten och rörligheten. Men jag skulle vilja få lite tips och kunskap från er här på forumet eftersom ni förmodligen vet bäst ;)

Har sedan jag skaffat gymkort för några veckor sedan mest harvat runt och testat maskiner, cyklat och kört det jag känt för, men nu tog jag ett sånt där träningsblad och började fylla i övningar jag ville ha.

Sittande benpress 10x3
Baksida axlar 12x3
Bålrotation 12x3
Bröstmaskin 12x3
Baksida lår 7x3 (har hört att baksidan inte tål mycket stryk och att man ska köra få reps iaf från början så vågar inte köra längre.)
Rygglyft 12x3 (med vikt)
Stående Vadpress 20x3
Sittande mage 12x3

Har jag kört de senaste två gångerna men funderar på att byta och vill då ha hjälp att skapa ett nytt träningsprogram. Det ska fungera att komplettera det med 3-4 pass fotboll /vecka (Lagom intensitet). Ett helkroppspass två gånger /vecka kanske?

Sen flera år tillbaka har jag fått höra av man ska ta det lugnt med vikter för att inte riskera skador m.m och allt det har jag gjort att jag inte vågat ta i.. Har förstått att man ska köra så pass att de sista 4 repsen på sista setet ska vara nästan outhärligt, är det rätt?.

Vissa av övningarna kunde jag köra igenom utan några vidare svårigheter så till gången efter ökade jag vikten på dem.

En fråga, ska jag fortsätta med maskiner tills jag byggt upp en allmän styrka och sedan gå till fria vikter? Är inte direkt svag, men tror nog jag skulle behöva lite starkare muskler. Eller ska jag gå direkt till fria vikter nu på en gång?

Fria vikter ger väl mer simulering till flera muskler medan maskiner isolerar? En fotbollsspelare kanske ska träna med fria vikter, känns som man blir rörligare då.

När jag googlar runt på styrkeövningar säger de flesta att jag ska göra benböj, frivändning, marklyft m.m men jag tror inte jag kommer sätta tekniken på en gång utan göra fel och då riskera skador. Lite hjälp angående detta tack!

Sedan det här med kost och vila, för att bygga muskler ska jag äta ca 2g protein per kilo, men känner att jag har svårt att lyckats med det varje dag. Ska söka runt efter proteindrinkar men är rädd att de innehåller några otillåtna dopningsmedel.. kanske man kan göra egna?

En grej till, idag efter träningen åt jag två bananer, en gainomax + lite ur en sportdryck. Sedan kunde jag inte åka hem och få in mig någonting förrän efter lite mer än två timmar, då åt jag laxfilé med potatismos + en skinkbit. Var min träning förgäves eftersom jag inte fick i mig protein förrän då eller gjorde det ingenting?

Sammanfattning
Kille på 17 år som vill förbättra sin snabbhet, styrka, spänst så han blir bättre på fotbollsplanen. Vill ha ett träningsprogram som passar tillsammans med 3-4 fotbollsträningar / vecka. Fria vikter vs maskiner? Vad för proteintillskott? Tips på teknik med fria vikter, såsom knäböj, marklyft, frivändning.

Jag tänker fortsätta föra dagbok här på mina gympass, ser mycket fram emot detta! Har märkt att jag fått upp ett jävla intresse av gym, styrketräning och sånt, hoppas det håller i sig och inte bara är något jag lessnar på efter en månad *rolleyes*

Förlåt för ett otroligt långt inlägg, har svårt att fatta mig kort.. Hoppas någon orkar läsa igenom det dock :)

Winger
2011-10-31, 17:03
kanske ska flytta tråden till ett annat ämne?

Winger
2011-11-01, 19:30
Kan någon moderator flytta den här tråden till lämpligt ämne? :)

Filipb
2011-11-03, 11:04
Baksida lår: jag har inte hört något om att det tål lite, så jag tror du kan köra lika många reps där som övriga övningar.

Fria vikter: Jag tycker du kan köra med fria vikter redan nu. De tar visserligen mer tid att lära sig än maskiner, men om du börjar med dem nu slipper du lära dig utföra dem senare! :)

Dessutom tycker jag det låter som en bra idé att köra med låga vikter i början. Ignorera de stora och starka på gymmet och kö ditt eget race. Du kommer öka i din egen takt. Se bara till att få in en bra teknik så kommer det ökninar efter det!

Angående proteinbristen rekommenderar jag kvarg och keso med funlight. Låt oss säga att du tar 250 g (halvt paket) som mellanmål så har du redan 30 g protein!

Angående ditt träningsprogram kan du läsa här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Lycka till, och kör hårt! :)