handdator

Visa fullständig version : Gainer med creatine some permanent del av matintaget?


Aeis
2011-10-31, 15:01
Förut har jag läst att man inte bör äta creatine mer än ett par veckor i sträck för att kroppen inte ska vänja sig vid det eller något sådant. Detta var dock över 6 år sedan så nya rön kanske har kommit...

I dagsläget äter jag en gainer utan creatine dagligen:
Den heter "up your mass".

Men den är rätt dyr och ett billigt och bra alternativ verkar vara "serious mass": http://shop.kolozzeum.com/sv/erbjudanden/optimum-nutrition-serious-mass-5455gr.html

Men min fråga är, serious mass, kan jag äta den dagligen som jag gör med min nuvarande gainer eller får jag i mig för mycket creatine då?

z_bumbi
2011-10-31, 15:05
5 g kreatin kan vara lagom att utgå ifrån och sedan får du räkna på om det blir mycket eller lite. Du kan också ta 10 g varannan dag om det funkar bättre.

Aeis
2011-10-31, 17:42
5 g kreatin kan vara lagom att utgå ifrån och sedan får du räkna på om det blir mycket eller lite. Du kan också ta 10 g varannan dag om det funkar bättre.

5g är dagsbehovet? som man bör äta varje dag alltså?

En servering av denna produkt innehåller 1g creatine monohydrate. Så då kan jag äta denna kostant utan att behöva oroa mig?

z_bumbi
2011-10-31, 18:04
Det finns inget dagsbehov av kreatin via kosten men 5 g är den vanliga dagliga dosen om man vill använda det som tillskott. Är det bara 1 g i gainern så måste du alltså i alla fall få i dig mer kreatin och eftersom det i alla fall brukar vara billigare att köpa kreatinet separat samt att du om du vill göra ett uppehåll kan göra det på det viset så förstår jag inte varför du vill ha kreatin i en gainer.

För att mer direkt svara på din fråga så nej kreatinmängden gör inte att du inte kan äta gainern varje dag.