handdator

Visa fullständig version : 1 månad seriös träning.


Kalle1994
2011-10-31, 14:40
Halloj allihopa! Då har jag kört en månad seriös träning, tränade 4 ggr i veckan (endast maskiner och jag fick synliga resultat som jag är nöjd över). Nu vill jag bli ännu lite mer seriösare och gå över till fria vikter. Dagens pass ägnade jag åt endast stångar och hantlar, och det var skoj. En konstig grej som jag upptäckte var att jag svettades mer än vad jag gör när jag kör maskin, men ändå så är det jobbigare i maskin för den är verkligen inriktad på att träna just den muskeln? Så när jag körde en triceps övning så kände jag att det tog lite lite i ryggen också. Är det så att när man kör med fria vikter så får musklerna jobba mera och man får bättre balanssinne osv.. Tyckte ändå att passet var lite "mesigt" om man jämför med maskin, är jag ute och cyklar eller ligger det något i det? Och jag tillägga att jag får ihop 8 träningspass i veckan, tränar kickboxning på kvällen också, dricker kreatin och protein.

bulletin
2011-10-31, 14:42
När du sitter i en maskin behöver du inte anstränga resten av kroppen då maskiner oftast har stöd för det. I t.ex. stångrodd (går att jämföras med sittandes rodd i maskin) så måste du aktivera muskler såsom, quadriceps, ländrygg och balansmuskler. Istället för bra lats o biceps.

Kalle1994
2011-10-31, 14:48
Så maskiner är inge vidare bra med andra ord?

Gabriel174
2011-10-31, 14:55
Så maskiner är inge vidare bra med andra ord?

Jo, dom är bra.

mangemani
2011-10-31, 14:55
fria vikter är bra, men att påstå att maskiner skulle vara dåliga, är bara BS.
går lika väl att bygga muskler och en fin fysik i maskiner som det gör med fria vikter.
dock så involverar fria vikter mer muskler per övning än i maskiner, vilket då föredras att köra med enligt en hel del, men går lika bra i maskiner med.

Kalle1994
2011-10-31, 14:55
*förvirrad*

Kalle1994
2011-10-31, 14:56
fria vikter är bra, men att påstå att maskiner skulle vara dåliga, är bara BS.
går lika väl att bygga muskler och en fin fysik i maskiner som det gör med fria vikter.
dock så involverar fria vikter mer muskler per övning än i maskiner, vilket då föredras att köra med enligt en hel del, men går lika bra i maskiner med.

Jag märkte stor skillnad på mig själv med 1 månads maskinövningar.

amarth
2011-10-31, 14:57
Om fria vikter känns "mesigare" gör du ju definitivt något brutalt fel..

Kalle1994
2011-10-31, 15:01
Om fria vikter känns "mesigare" gör du ju definitivt något brutalt fel..

Okej mesigare var fel ord, man kan säga att både maskin och fri vikter är jobbigt. Men jag svettas mer av fria <-<

apfel
2011-10-31, 15:15
du involverar mer muskler i flerledsövningar med fria vikter(ex bänkpress, marklyft och knäböj) därav är det mer påfrestande att träna med fria vikter, därför svettas du mer.

Sniggel
2011-10-31, 15:20
En ungefärlig förklaring

Fria vikter:
Tränar många fler muskler än den huvudmuskel man vill träna
T ex i stående press - bröst, triceps, axlar, hela magmuskelpaketet samt ländrygg och även benen något.
Eftersom man tränar fler muskler så behövs mer energi och därför svettas man mer men det kan bli svårare att "bränna ut" en enskild muskel, speciellt för en nybörjare

Maskiner:
Om de är rätt inställda så sköter de all stabilitet åt dig och du kan fokusera maximalt på att ta ut den muskel du vill träna. Nästan enbart en muskel eller muskelgrupp tränas och det går åt mindre energi, men det är lättare att köra "fullt ut" på den muskel man tränar.
En nackdel är att man kanske inte lär sig att använda musklerna tillsammans i vardagliga livet när man lyfter saker. Därför bör man inte enbart träna maskiner. Risken finns då att man får en obalans i styrkeförhållande och skadar de stabiliserande muskler som är för svaga.

Kalle1994
2011-10-31, 15:36
En ungefärlig förklaring

Fria vikter:
Tränar många fler muskler än den huvudmuskel man vill träna
T ex i stående press - bröst, triceps, axlar, hela magmuskelpaketet samt ländrygg och även benen något.
Eftersom man tränar fler muskler så behövs mer energi och därför svettas man mer men det kan bli svårare att "bränna ut" en enskild muskel, speciellt för en nybörjare

Maskiner:
Om de är rätt inställda så sköter de all stabilitet åt dig och du kan fokusera maximalt på att ta ut den muskel du vill träna. Nästan enbart en muskel eller muskelgrupp tränas och det går åt mindre energi, men det är lättare att köra "fullt ut" på den muskel man tränar.
En nackdel är att man kanske inte lär sig att använda musklerna tillsammans i vardagliga livet när man lyfter saker. Därför bör man inte enbart träna maskiner. Risken finns då att man får en obalans i styrkeförhållande och skadar de stabiliserande muskler som är för svaga.

Jo det låter rimligt :P Tack, jag kanske bara är ovan med det hela.

Kalle1994
2011-11-01, 10:50
Nu i efterhand kan jag tillägga att jag har träningsvärk vilket jag inte brukar ha så ofta av maskinrr

Bjern
2011-11-01, 11:04
Nu i efterhand kan jag tillägga att jag har träningsvärk vilket jag inte brukar ha så ofta av maskinrr

Träningsvärk är ju inte per automatik bättre.

Jag tror på att man borde kombinera fria vikter och maskiner, mina pass brukar jag alltid börja med fria vikter och basövningar, avslutar lättare på maskiner.