handdator

Visa fullständig version : Ulnartunnelsyndrom


Proxy
2011-10-30, 18:28
Hej!

Har börjat få problem med ulnar-nerven. Finns ingen smärta alls när jag tränar, däremot så har detta börjat störa min sömn något ohyggligt.
Sover alltid med ena armen vikt under kudden, och vaknar många gånger av att armen har somnat. Då lägger jag mig på samma sätt fast med andra armen, och vaknar senare av att den har somnat.
Känner även av det då jag sitter i skrivbortsställning och jag får den karaktäristiska domnande känslan från armbågen ner ulnar-benet och ut i lillfingret och halva ringfingret.
Det känns alltså klart och tydligt som att den kläms i cubital-tunneln.

Finns det något sätt att råda bot på detta innan det blir en direkt skada?
Har haft nervkläm tidigare, och jag vill verkligen inte åka på det igen.

Mvh

mattilainen
2011-10-30, 18:36
Det kan ju vara liknande karpaltunnelsyndrom vilket ofta behöver operation för. Har du enbart problem när du ligger i vissa ställningar eller kommer det ibland även när du är vaken och aktiv?

Jag tycker du ska gå till vårdcentralen och kolla upp dig. Kräva en remiss till en neurografi eller skriva en egenremiss till ditt sjukhus där de genomför denna typen av undersökning kan du ju även göra. Ofta är det lill-, ring- och långfingret som domnar bort i ulnartunnelsyndrom.

Proxy
2011-10-30, 18:41
Det kan ju vara liknande karpaltunnelsyndrom vilket ofta behöver operation för. Har du enbart problem när du ligger i vissa ställningar eller kommer det ibland även när du är vaken och aktiv?

Japp, det är därför jag gärna blir av med det innan det går så långt att operation är oundvikligt.

Har inga "problem" när jag är vaken, men jag känner som sagt av det, särskilt när jag sitter i skrivbordsställning. Det gör inte direkt ont, men jag känner den där domnande känslan.

Problemet med att armarna i princip domnar helt kommer bara när jag ligger med armen i en position där armbågen är böjd. Då ligger den alltid som stöd för huvudet under kudden också.
Om jag t.ex. lyckas somna på rygg så får jag inte samma problem.

Proxy
2011-10-30, 18:50
Jag tycker du ska gå till vårdcentralen och kolla upp dig. Kräva en remiss till en neurografi eller skriva en egenremiss till ditt sjukhus där de genomför denna typen av undersökning kan du ju även göra. Ofta är det lill-, ring- och långfingret som domnar bort i ulnartunnelsyndrom.

Hmm. Vad kommer att hända då, dom konstaterar att jag har ulnartunnelsymptom? Det är ju inte så allvarligt så att jag behöver operation, så jag vet inte riktigt vad dom kan tänkas göra åt det.
Yepp, lillfingret och ringfingret domnar. Långfingret känns det oftast inte i, förutom när hela armen domnar bort.

mattilainen
2011-10-30, 18:51
Japp, det är därför jag gärna blir av med det innan det går så långt att operation är oundvikligt.

Har inga "problem" när jag är vaken, men jag känner som sagt av det, särskilt när jag sitter i skrivbordsställning. Det gör inte direkt ont, men jag känner den där domnande känslan.

Problemet med att armarna i princip domnar helt kommer bara när jag ligger med armen i en position där armbågen är böjd. Då ligger den alltid som stöd för huvudet under kudden också.
Om jag t.ex. lyckas somna på rygg så får jag inte samma problem.

Att armen domnar just när man sover är det vanligaste tror jag. Antingen är ju nerven klämd i handleden, underarmen eller i armbågsleden, men också ibland i axeln eller nacken. Det vanligaste är nog vid armbågsleden av det jag har hört. Kanske kan en sjukgymnast ge dig några tips om det finns något som kan hjälpa till? Kan ju vara värt 70 - 100 kr att gå och testa i alla fall :)

Morrris
2011-10-30, 18:55
Har haft liknande problem i perioder. Testa att ta det lugnt med tricepsträning och undvik att sova som du gör. Hjälpte mig iaf.

Proxy
2011-10-30, 19:01
Har haft liknande problem i perioder. Testa att ta det lugnt med tricepsträning och undvik att sova som du gör. Hjälpte mig iaf.

Hmm, hade hoppats att slippa att ta det lugnt med träningen, kanske bara undvika övningar som sätter onödig stress på armbågen som skullcrushers och tyngre pushdowns med armbågarna lite utåt. Är ju helt symptom-fri där, tränar alltid korrekt dorsalflexerat och känner ingen smärta eller domning alls.

Frågan är hur man ska göra det, tvinga armarna att ligga raka på något sätt? Det är ju lätt hänt att man lägger sig på det gamla vanliga viset om man t.ex. vaknar mitt i natten.

Halice
2011-10-30, 19:06
Har likande problem med både ulna o karpaltunnel syndrom. Vissa läkare på vårdcentralen skriver ut nån form utav inflammationsdämpande som diklofenak till en början. Om besväret inte försvinner efter den kuren får man en remiss till en neurografi. Sen efter vad de ser på undersökningen så får ni diskutera om vad som anses bäst.

Silencer
2011-10-30, 19:10
Jag hade liknande problem att armen domnade varje natt. Det försvann efter några veckor av sig själv. Men kommer tillbaka ibland...

Sheogorath
2011-10-30, 20:18
Jag har inte behandlat något patient för detta (och är tveksam till om det ens finns sjukgymnastik i traditionell bemärkelse som hjälper) och samtliga jag har kommit i kontakt med har jag uppmärksammat p.g.a. operationsärr vid armbågen. Med det inte sagt att de andra inte finns: däremot finns det ju inga ärr som vittnar om att de lidit av åkomman. Efter lite Googlande: nerven komprimeras när armbågen är böjd och det ges förslag på stödskena till natten för att avlasta nerven. De tillverkas i så fall av arbetsterapeut. Men då får man alltså sova med sträckt arm, som jag förstår det. Alternativet är alltså operation, eller att avvakta och se om det går över.

Morrris
2011-10-30, 20:22
Hmm, hade hoppats att slippa att ta det lugnt med träningen, kanske bara undvika övningar som sätter onödig stress på armbågen som skullcrushers och tyngre pushdowns med armbågarna lite utåt. Är ju helt symptom-fri där, tränar alltid korrekt dorsalflexerat och känner ingen smärta eller domning alls.

Frågan är hur man ska göra det, tvinga armarna att ligga raka på något sätt? Det är ju lätt hänt att man lägger sig på det gamla vanliga viset om man t.ex. vaknar mitt i natten.

All tricepsträning med överdriven fokus på extension... Låter väldigt flummigt, men jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Tänk dig hyperstrikta pushdowns utan någon rörelse i axelleden och maximalt sträck i bottenläget. Det gav mig problem.

Liggande tricepsext. och dylikt funkade utmärkt dock.

Proxy
2011-10-31, 20:11
Okej, tack så mycket alla!

Pratade med min mor som är sjuksköterska och hon sade samma sak. Om man går till vårdcentralen så kommer dom bara att skriva ut lite Voltaren, om det inte fungerar så får man gå till neurologen som inte kommer göra någonting, för operation är inte på tal.

Så jag börjar med Voltaren, kan ju hjälpa om det är något krux med muskelfästet som bildar cubital-tunneln. Lär ju inte vara det, för jag har ju inte ont där.
Börjar också att försöka sova med raka armar, vilket kommer att vara skitsvårt. Försökte i natt, kommer ihåg att jag vaknade många gånger, men tror inte att jag blev helt bortdomnad i armarna som tidigare.

Återkommer med hur det går!

All tricepsträning med överdriven fokus på extension... Låter väldigt flummigt, men jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Tänk dig hyperstrikta pushdowns utan någon rörelse i axelleden och maximalt sträck i bottenläget. Det gav mig problem.

Liggande tricepsext. och dylikt funkade utmärkt dock.

Förstår vad du menar, ingen överdriven stretch av triceps ett tag. Är ju inte konstigt, det är ju armflexion som orsakar symptomen.

Halice
2011-10-31, 21:24
Okej, tack så mycket alla!

Pratade med min mor som är sjuksköterska och hon sade samma sak. Om man går till vårdcentralen så kommer dom bara att skriva ut lite Voltaren, om det inte fungerar så får man gå till neurologen som inte kommer göra någonting, för operation är inte på tal.

Så jag börjar med Voltaren, kan ju hjälpa om det är något krux med muskelfästet som bildar cubital-tunneln. Lär ju inte vara det, för jag har ju inte ont där.
Börjar också att försöka sova med raka armar, vilket kommer att vara skitsvårt. Försökte i natt, kommer ihåg att jag vaknade många gånger, men tror inte att jag blev helt bortdomnad i armarna som tidigare.

Återkommer med hur det går!





Neurologen kan skicka dig vidare till tex arbetsterapeuten på handkirurgen. Där kan man få lite bättre tips på vad man kan göra för att underlätta vardagen. Men om du inte har några större problem av det kommer de nog inte göra det.

Sova med raka armar suger, jag lärde mig aldrig det o gör det fortfarande inte. Får leva med lite bort-domnande armar då o då. ;)

Sheogorath
2011-11-01, 12:15
Man kan knyta tjocka handukar runt armvecken som bullar till det så pass mycket att man inte kan böja armarna. Lite knöligt, men det ska tydligen fungera som substitut för stödskena.

Morrris
2011-11-01, 13:04
Oh, glömde en grej. Bicepscurls hjälper mig dessutom när armbågarna spökar på det sätt du beskriver.

Sån träning sysslar väl du redan med dock... ;)

Proxy
2011-11-04, 22:36
Okej, lite update då.

Började kännas lite på gymmet efter att jag hade startat tråden. Övningar där böjningen i armbågen var stor, var givetvis det som gjorde ont. Som tricepsextensions bakom huvudet.
http://gozel.blogg.se/images/2011/one-arm-tricep-extensions_149499649.jpg

Fungerade dock okej att träna lite lugnare och utan så stor armflexion.

Började att sova med något rakare armar och voltaren. Kändes inte som att det hjälpte mycket.
Fick sedan tipset att testa glukosamin, och det fungerade riktigt bra. Har inte alls kvar den domnande känslan i utsidan på handen och armarna domnar inte lika mycket när jag sover.

Går ju inte att vara helt säker på att det är glukosaminet som har hjälpt, men det verkar som att det är det.

Kommer med en till uppdatering senare.

Proxy
2011-11-06, 20:01
Känns det bara i handen eller känns det i armen också?

Proxy
2011-11-06, 20:05
Det "strålar" upp från handen till fingrarna.

Det är alltså bara området på bilden som domnar? Ingenting över armbågen eller i överarmen?

http://www.health-reply.com/img/jm/ulnar-cubital-tunnel-syndrome/elbow_cubtun_symptom01.jpg

Proxy
2011-11-06, 20:20
Yes box.

Nerven kläms i handen är min gissning. Det är i princip 2 ställen där nerven kläms i vanliga fall, och det är cubital-tunneln (armbågen) och guyon-tunneln i handleden/handen.

http://www.techcoastrehab.com/library/a45a.jpg

Om jag inte har fel så är det bara muskelvävnad, o.s.v. som utgör kanalen, så antiinflammatoriska och vila bör vara lösningen.
Jag hade testat voltaren-gel eller liknande och glukosamin, samt vila.

Proxy
2011-11-06, 20:48
Alltså det är inte ett problem hela tiden utan bara ett flera timmar cykling och det kanske är pga av att jag tyngd på handen jag klämmer nerven?

Japp, vanligt problem för cyklister tydligen.