handdator

Visa fullständig version : Överskott på kalorier under deff!


Tumenago
2011-10-30, 18:20
Tjena Tjena, nu är det så att jag håller på med att deffa och får i mig ca.1600 Kalorier/Dag men har nu under de 3 senaste dagarna fått i mig iallafall mer än 3000kalorier/dag och då undrar jag eftersom att jag har fått i mig så mycket så kan jag tänka mig att jag lagt på mig 2-3kg men eftersom att jag lade på mig det så snabbt så undrar jag om det går snabbt att gå ner det igen? :)

begt
2011-10-30, 19:06
Det beror på hur mycket du tränat/gjort dig av med förstås. Men om du har haft en förbrukning på t.ex. 2500 kcal/dag och så antar jag att du ätit 3500 kcal/dag i 3 dagar så är det ett kaloriöverskott på bara 3000 kcal. Alltså nästan 0.5 kg, inte flera kg alltså. Det betyder också att du förmodligen är fullproppad med energi och glykogen så om du t.ex. skulle träna mycket de närmsta dagarna så skulle du inte lägga på dig mycket fett alls.

Det tar ju några dagar innan kolhydraterna omvandlas till fett om de inte förbränns, såvida man inte dunkar i sig väldigt mycket som man inte gör sig av med. Det kan vara smart att äta lite kolhydratfattigt som fisk eller kyckling så att kroppen tar lite av de reserverna. Men det rör sig hur som helst om ett så litet överskott så det är inget att bry sig om.