handdator

Visa fullständig version : försämras imunförsvar under träning?


Tricklev
2004-01-03, 20:38
har hört från några att imunförsvaret försämras under träningen och har tänkt att nu äntligen vil jag veta, är det sant?

acidbl00d
2004-01-03, 20:51
äter man för lite kolhydrater försämras det och äter man mycket kolhydrater förbättras det av träning

Karelin
2004-01-03, 21:33
...för mig har det bara varit possitivt... aldrig varit så frisk som sen jag började...

Tricklev
2004-01-03, 21:34
men asså har hört att den försämras under själva träningen och byggs upp efteråt som musklerna, nån som vet?

nottis
2004-01-03, 21:50
som jag fattat det så är immunförsvaret försvagat i ca en timme efter avslutad träning.

PyToN
2004-01-03, 21:53
Det är därför man ska ha ordentligt med kläder på sig när man åker från gymet.
/C

Assazel
2004-01-03, 22:13
jag är helt övertygad om att det försämras tillfälligt efter ett hårt pass men att i långa loppet stärks det.

Garnax
2004-01-04, 02:55
Att man blir förkyld har "inget" med att man kyler ner kroppen.

Har du inte någon bakterie i kroppen som kan ge dig förkylning
så kan du gå naken hem utan att bli annat än kall, har du dock redan bakterien i dig och kyler ner dig så slår det till.

oftopic men iaf :)

//Garnax

King Grub
2004-01-04, 07:39
Originally posted by Garnax
Att man blir förkyld har "inget" med att man kyler ner kroppen.

Har du inte någon bakterie i kroppen som kan ge dig förkylning
så kan du gå naken hem utan att bli annat än kall, har du dock redan bakterien i dig och kyler ner dig så slår det till.

oftopic men iaf :)

//Garnax

Virus snarare än bakterie, dock. :)

z_bumbi
2004-01-04, 13:51
Det är väldigt svårt att säga kategoriskt att immunförsvaret sjunker i en timme efter en träning eller om man får sämre eller bättre immunförsvar av träningen osv.

Allt beror på hur man tränar och sköter återhämtningen.

Tränar man några gånger i vecka och inte ligger och pressar sig maximalt så får man långsiktigt en förbättring av immunförsvaret.

Tränar man stenhårt och verkligen sliter ner kroppen så blir immunförsvaret sämre.
Tänk bara på alla idrottare som blir förkylda inför en stor tävling, det innebär helt enkelt att de passerat gränsen för vad deras kroppar stog ut med under uppladdningen.

För ett bra immunförsvar så krävs det en bra kondition och en bra
muskelmassa så man kan inte heller säga att det räcker att gå till gymet och slöa för att man inte vill riskera sitt immunförsvar. Det är hela tiden en balansgång och man lär sig förhoppningsvis hur man ska träna för att hålla sig så frisk som möjligt.

Sen är det ju kostens betydelse också. Äter man för lite får man försämrat immunförsvar, äter man fel saker händer samma sak osv.

King Grub
2004-01-04, 13:53
Min personliga erfarenhet, med mer än 10 timmars träning i veckan i många år, säger mig, att om man sköter sitt leverne utanför gymmet, så blir immunförsvaret som granit. :D Om tre månader är det 10 år sedan jag var förkyld en enda dag.

Assazel
2004-01-04, 13:54
kan även tillägga att jag aldrig har lyckats genomföra en kreatinkur, just pga att jag blir sjuk... summan av saffran är att jag tar ut mig rejält med kreatin och får ett horribelt imunförsvar...

Karl_alfred
2004-01-04, 13:56
Originally posted by King Grub
Min personliga erfarenhet, med mer än 10 timmars träning i veckan i många år, säger mig, att om man sköter sitt leverne utanför gymmet, så blir immunförsvaret som granit. :D Om tre månader är det 10 år sedan jag var förkyld en enda dag.

hur gör du?

är du extremt noga med mat, hygien mm?

King Grub
2004-01-04, 14:02
Originally posted by Karl_alfred


hur gör du?

är du extremt noga med mat, hygien mm?

Kosten sköter jag, ja. Jag är renlig, men inte till överdrift. Överdriven bakterieskräck har snarare motsatt effekt.

Jag arbetar hemma, så jag befinner mig inte i några större folksamlingar, men min flickvän träffar massor med folk (sjuka, dessutom!) och hon är sjuk ett par gånger om året, men det verkar inte bita på mig.

Jag har ingen bättre förklaring än så. Ett medicinskt mirakel. :D

Assazel
2004-01-04, 14:13
en nyckel till att klara sig är faktiskt att tvätta händerna och ansiktet när man umgåtts med sjuka. Och framförallt , detta kan låta lite patetiskt, om den som är sjuk lånat din telefon så tvätta av den noggrant.

Och pilla inte dig i näsan hur gärna du än vill ha ut den kråkan, iallfall inte när du träffat en sjukling.

Tror det finns en tråd om just hur man klarar sig bättre... bara att söka.

King Grub
2004-01-04, 14:19
Originally posted by boFFen
Bortsett från att det är äckligt, varför ska man inte peta ut snorkårkan?

Det är ju samma sak om man t ex kliar sig i ögonen - virus eller bakterier sprids via slemhinnor och dylikt, medan de har svårare att ta sig genom hud...

Du får väl tvätta dig om händerna innan du börjar gräva i snorhornet.

Mega Mike
2004-01-04, 17:34
Har samma erfarenhet som Grubben, sedan jag började träna regelbundet för lite drygt 3 år sedan har jag inte varit sjuk en enda gång.
Innan så blev jag förkyld flera gånger om året och fick huvudvärk några gånger i månaden, huvudvärken är oxså borta nu mera.

PyToN
2004-01-04, 19:27
En gång såg min mamma, hur en annan mamma torkade bort snor från sin unges ansike och senare åt upp det.
Är det nyttigt med snor, eller varför gjorde hon så?
:confused:
/C

Hnke
2004-01-04, 20:27
hon kanske bara var äcklig...lr?

AndersHermansson
2004-01-04, 22:00
När man tränar hårt bryter man ned kroppen. Om man samtidigt har en infektion så kan kroppen inte lägga lika mycket kraft åt att bekämpa den. Det antagandet förklarar iallafall mina egna erfarenheter av immunförsvar och träning. I längden stärks nog immunförsvaret. Kroppen mår bra på alla sätt av att vara aktiv :)

LunaSpice
2004-01-04, 22:26
Jag säger som flera redan har sagt. Immunförsvaret sänks under själva träningen och en stund efter. Om jag minns rätt så använder immunförsvaret väldigt mkt aminosyror som bränsle (främst glutamin).

Handhygien är dock A & O när det gäller smittokällor. En god handhygien bidrar ofta till mindre insjunkande i både förkylningar och maginfluensor av olika slag.

jakke
2004-01-04, 23:45
Ngt som kan knäcka även det bästa imunsystemet är Lumpen.. Bävar för hur man kommer vara veckorna efter lovet nu..