handdator

Visa fullständig version : Resultat utan att få i sig tillräckligt med protein?


pTw
2011-10-30, 18:04
Visst självklart så vet jag att man får resultat utan "minst 2xKV gram protein varje dag". Bor hemma hos mina föräldrar då också dem är skilda. Detta gör deras ekonomi lite svårare att tillfredställa min hunger och proteinbehov. Om jag nu endast skulle kunna få i mig runt 100 gram protein en dag medans jag behöver runt 160-170 gram, vad har detta för nackdelar? Mina föräldrar tycker jag borde söka en psykolog ibland för att jag äter FÖR mycket enligt dem. Jag försöker bulka för tillfället och klarar inte av att gå runt hungerig.

paatrik
2011-10-30, 18:07
Visst självklart så vet jag att man får resultat utan "minst 2xKV gram protein varje dag". Bor hemma hos mina föräldrar då också dem är skilda. Detta gör deras ekonomi lite svårare att tillfredställa min hunger och proteinbehov. Om jag nu endast skulle kunna få i mig runt 100 gram protein en dag medans jag behöver runt 160-170 gram, vad har detta för nackdelar? Mina föräldrar tycker jag borde söka en psykolog ibland för att jag äter FÖR mycket enligt dem. Jag försöker bulka för tillfället och klarar inte av att gå runt hungerig.

Om du inte har något emot proteinpulver är ju det ett alternativ.

pTw
2011-10-30, 18:11
Om du inte har något emot proteinpulver är ju det ett alternativ.

Det kostar fortfarande. Har haft vassle och casein under många omgångar. Det ligger ju runt 20 gram i varje dl. Kostar ju mycket om man skall försöka få i sig 80 gram i protein ifrån endast vassle.

Fugly
2011-10-30, 18:11
Ät mer i skolan?

pTw
2011-10-30, 18:14
Ät mer i skolan?

ligger på runt 4-5 portioner i skolan och de brukar fungera under skoldagar men helger och lov så kan det bli svårt att fixa lunchen med proteinrika mål. är 17 år gammal.

kajjm
2011-10-30, 19:56
Man MÅSTE ju inte äta just 2g*kg
Det är bara en rekomenderad mängd för att säkerställa att man får i sig tillräckligt.

MÅnga menar ju på att tex. 1.4g/*kg räcker


Vill man ha OPTIMAL tillväxt är det mycket mer än bara proteinintaget som spelar in.. och är man inte elite tränad så tappar de flesta på andra bitar än just proteinintaget..

Proteinintaget är ju bara en del av många som skall falla på plats..

Sverker
2011-10-30, 20:23
Du kan säkert klara dig på 1.2 - 1.5 gram / kg ifall du utnyttjar att olika proteiner kompletterar varandra. Rejält med havregryn kompletteras av lite mjölk. Massor av pasta kompletteras av lite ost eller ett glas mjölk.

Sparven från Minsk
2011-10-30, 20:57
Ät normalt hemma, komplettera med någon proteindrink någon gång då och då, främst på helgen då du inte har tillgång till skollunchen.
Väl i skolan, ta om många gånger och ät som en häst där :)
Hur vet du att du ligger under 2 gram/kv? testat att mäta det?

vicarious
2011-10-30, 21:39
Jag skulle säga att det beror på hur det totala energiintaget ser ut. Högt proteinintag är viktigare vid kaloriunderskott.

pTw
2011-10-30, 23:28
Ät normalt hemma, komplettera med någon proteindrink någon gång då och då, främst på helgen då du inte har tillgång till skollunchen.
Väl i skolan, ta om många gånger och ät som en häst där :)
Hur vet du att du ligger under 2 gram/kv? testat att mäta det?

Brukar mäta genom att väga och läsa innehållet av proteinet i maten jag äter hemma, sedan när jag befinner mig i skolan så är det ju självklart svårt att mäta protein-innehållet. försöker så gott jag kan och har lite av en opti-nojja :P

Fartman
2011-10-31, 00:09
Lassa på ordentligt med käk och drick rikligt av gratismjölken i plugget. I övrigt så är det bara att göra så gott det går, du kan växa och bli stark även på ett lägre proteinintag.

benacii
2011-10-31, 00:14
30 bananer om dagen så växer du http://27.media.tumblr.com/avatar_6feb8634e3d0_128.png