handdator

Visa fullständig version : Svårare att bygga muskler då man är bulkig


Rumi
2011-10-30, 15:22
Tjena Kolozzeumare!

Alltså hur mycket svårare är det att bygga muskler då man redan är ganska bulkig?

Är det ens värt det att deffa ner sig till ett bra utgångsläge och sedan bulka? Eller är det lika bra att köra på från ett - redan bulkigt utgångsläge - och sedan köra på med tung styrketräning för att bygga mer muskler och sedan deffa?

Ronn
2011-10-30, 15:25
Bulkig? Fet menar du?

Om du börjar som otränad kan du börja med underskott och det till trots bygga muskler så det är ett bra sett att börja på.

Inge Enveten
2011-10-30, 16:15
Styrketräna utifrån syftet med styrketräningen och ät utifrån syftet med styrketräningen.

Bygga muskler? Styrka?

Bli rippad? Bryr dig inte?

Mer än 15 % kroppsfett så skulle jag inte rekommendera kcal-överskott för någon som tränar i estetiska syften. Om det nu inte är så att man tycker att högre kroppsfett är estetiskt tilltalande,

Dreas
2011-10-30, 16:40
Jag är rätt bulkig för tillfället. Och för att öka i iaf bänkpress verkar min kropp vilja ha mig här över 15% i bf. Ökar bättre än på länge i bänken t.ex.

Testa dig fram, det finns fördelar med båda, vad som funkar för dig är svårt att säga.

Sniggel
2011-10-31, 11:42
Om du redan blivit "rätt så bulkig" så kanske du inte vill bli mer bulkig.
Jag personligen hade valt att äta ordentligt, dvs stanna på samma vikt, eventuellt tappa lite beroende på hur hög ämnesomsättning du har vid en "rätt så bulkig vikt" (jag har tappat vikt tidigare när jag gick från att vräka i mig till att äta så fort jag blev hungrig istället, då var jag, vad jag kallar "rätt så bulkig").

Och så klart träna på och försöka bli starkare. Jag tror att om man deffar så fort man är "klar" med en bulk så <varning för lite anekdoter/broscience här> hinner inte kroppen "befästa" muskelmassan (och styrkan) så att den blir permanent.
i det läget kommer man tappa det mesta man bulkat till sig om man inte har tålamodet att vänta i ett år eller så innan man deffar.