handdator

Visa fullständig version : Vägen mot spröjsad mage. :)


KrippaW
2011-10-30, 11:43
Jag startar väl en journal jag också!

Född -83
Bor i Stockholm med sambo och två barn.


Kort träningsbakgrund:
Spelat massor med badminton som junior. Aldrig varit i fantastisk form, men i riktigt bra form åtminstone när jag var runt 16-17 år. Fortsatte äta som när man tränade hela tiden, men slutade med badmintonen resulterade i att man så sakteliga lade på sig en 8-9kg och har sedan 20 års-åldern pendlat mellan att ha vägt 86-94kg på mina knappa 177 centimeter.

Sedan några år tillbaka har jag tagit upp badmintonen igen, och tränar 2-3 ggr i veckan, långa pass. Dock har jag känt att kroppen inte riktigt gillar de extra kilona och därför gjorde jag äntligen slag i saken och började räkna kalorier för att gå ner i vikt.

Började den 7/6-2011 på nästan 89kg och tappade 9kg på 11 veckor. Tyvärr har jag ingen bra startbild, utan den första bilden jag har är på 83,5kg och då har jag redan tappat de riktiga tjockiskilona. Efter dessa 9kg så har jag i stort sett stått still, men jag tycker mig ha byggt på en del muskler.

Styrketränat har jag i stort sett aldrig gjort, men nu är jag i thailand 1 okt- 31 dec och tänkte passa på att träna riktigt ordentligt under tiden jag är här. Jag har tränat nästan varje dag sedan vi kom hit på ett gym i närheten. Eftersom jag är total nybörjare vad gäller styrketräning så startar jag denna journal så att jag har någonstans där jag kan ställa frågor allt eftersom de dyker upp. Jag kommer nedan att posta ett par videos också, för att få feedback på teknik. Vore katastrof att skada sig...

Bilder och videos kommer strax.

All feedback är välkommen!

KrippaW
2011-10-30, 18:41
Fattar inte varför jag inte bara kan redigera. Finns inte som alternativ trots att jag är inloggad.

Här kommer iallafall tre bilder. Den första är för 3,5kg och ca 2,5 månader sedan. Den andra är kanske en dryg månad gammal och den sista från förra veckan. Försöker komma ner ytterligare 5-6kg i vikt under de två månader som vi är kvar här i Thailand. Har gått bra med träningen hittills, men sämre med kosthållningen. Har nog legat på balans ungefär.

http://i.imgur.com/j3gdv.jpg


http://img850.imageshack.us/img850/9412/img0418wf.jpg


http://i.imgur.com/tafEy.jpg

KrippaW
2011-12-23, 06:50
Snart på väg hem från Thailand. Har tränat mycket i ca 2 månader, men ganska planlöst lyftande och dålig kosthållning har gjort att resultaten uteblivit tyvärr... När jag kommer hem blir det att köra efter träningsschema och börja räkna kalorier tills jag tappat typ 5-7kg till. Detta för att för första gången få känna sig lite slim. :)

Postar några bilder trots att det inte är någon direkt skillnad.

http://i.imgur.com/DpHw4.jpg

http://i.imgur.com/B2hNH.jpg

KrippaW
2011-12-23, 07:02
http://i.imgur.com/E1XY8.jpg

KrippaW
2011-12-24, 06:26
Vad tror ni om detta träningsschema? Perfekt för mig att man kan se utförande av varje övning eftersom jag inte har koll på vad allt heter. :)

http://traningsprogram.org/traningsprogram-gym

Råkar någon träna i Årsta på Svärdlångsvägen så skicka gärna PM. :)

KrippaW
2011-12-26, 06:28
Om en vecka är jag hemma i Svea igen. Då blir det 11 veckors kaloriräknande. Vill tappa ca 7kg under den tiden. Sen tror jag att jag befinner mig i ett läge då jag skulle må bra av att sakta men säkert lägga på mig muskler. Inga fler Chang, singha eller Leo! Har druckit öl motsvarande ca 5kg fett under tiden jag varit här. Känns ju lite onödigt i efterhand, men till en god curry är det nästan nödvändigt. :) Tur att man tränat så bra i övrigt så att jag stått still i vikt i alla fall...

Hej kyckling och vitkål, här kommer jag!

KrippaW
2011-12-28, 18:49
Snubblade in i stronglifts 5x5-tråden och blev lite hooked. :) Appen är nedladdad och det ska tydligen dyka upp ett erbjudande om gymkort första veckan i januari på gymmet hemma. Tänkte köra på detta under tiden jag ligger på underskott (vill inte kalla det deffa eftersom jag inte har så mycket muskler och banta låter så trist ;)) så får vi se hur det går. Måste se till att hitta bra vikter att börja på bara, har verkligen ingen aning om mina max... Sen får man hoppas att man kan be någon kolla tekniken också. Har youtubat en del, men alltid svårt att omsätta i praktik.

Tre nätter kvar i Thailand, sen blir det hemresa. Känns skumt efter så lång tid.

KrippaW
2012-01-02, 14:42
Projekt viktnedgång nr 2 igång. :) Kom hem natten till igår. Sprang i lugnt tempo 30 minuter. Hade tänkt springa längre, men var lite tunnt klädd och det började regna, så det fick duga. Idag har jag spelat badminton 2,5h, ätit gröt och två ägg. Inte börjat räkna kalorier än dock, får se hur jag gör med det.

KrippaW
2012-01-03, 16:26
Började räkna kcal igår. Knappa 1400 kcal netto efter ett rejält pass badminton på drygt 2h. Har satt 800kcal som dagsunderskott och har då en budget på knappt 1800kcal per dygn.

Tillgång till tillförlitlig våg idag för första gången på länge, och dagsvikten efter frukost med t-shirt och kallingar låg på 80,4kg.

Känner mig fortfarande lite jetlaggad, men tänkte ta en liten löptur ikväll efter middagen. Lustigt hur mycket mindre slapp magen känns här hemma i kalla Svea jämfört med i Thailand. Undrar om det är rent psykologiskt eller om kylan gör sitt till. :)

KrippaW
2012-01-04, 08:16
Fyfan vilket väder. :(

Frukosten idag bestod av ca 90g kokt pasta och 8st ICA köttbullar. Äter ytterst sällan halv-/helfabrikat men idag fanns inget bättre att tillgå. Totalt enegriinnehåll 340kcal.

Igår blev det ingen träning alls tyvärr, men höll utan problem mitt underskott. Fick till och med in en lussebulle med mjölk på kvällen. :)

Ikväll blir det dock middag på restaurang, så kan bli svårt att hålla koll på kalorierna då. Får se om jag hinner med en rejäl löptur, samt ska bara äta lite soppa till lunch så borde det bli ok.

I stort sett alla vänner jag träffat sedan vi kom hem har kommenterat att jag ser slim ut, vilket är skoj! Känns bra att ha lyckats hålla vikten utan problem efter sommarens viktnedgång. Jag var lite nojjig att man skulle åka upp några kilon efter att jag slutade räkna kcal.

KrippaW
2012-01-04, 10:51
Vägde mig nu på jobbet med samma förutsättningar som igår. Vikt 79,5kg. Onödigt att väga sig varje dag kanske, men ser till att väga mig de gånger jag har en tillförlitlig våg då den hemma har klappat ihop.

KrippaW
2012-01-05, 09:15
Uppskattade gårdagens middag till 1500kcal. Krabba på rågbröd, ankbröst med kastanjepure och en liten chokladkaka till kaffet. Någon löpning blev det inte, helt slut!

Idag jobb, imorrn badminton igen. Ser fram emot det!

KrippaW
2012-01-05, 10:59
Ingen matlåda idag. Blev extraprisshopping i närlivsbutiken. Dagens lunch består av 250g broccoli, 100g Philadelphia 12% samt ett halvt paket scan köttbullar. Totalt 630kcal vilket lämnar 1000kcal åt resten av dagen pga kass frukost.

MrLomax
2012-02-20, 16:19
Bump! Hur går det kompis?
Mycket jobb, familj och badminton? För lite styrketräning?