handdator

Visa fullständig version : Skivstångsallergi?


pialia
2011-10-29, 23:31
Är det någon som vet vad t.ex. eleikostänger är tillverkade av(vilka metaller de består av) och om det är vanligt med allergi mot dessa? Jag har hört att man ska passa sig med billiga örhängen och dylikt för man kan reagera knepigt om det är skumma metaller.

Jag har nämligen märkt att jag kan få pyttesmå blåsor(typ?) på händerna lite då och då. Precis samma sak fick jag när jag sprang mycket och hade en tendens att hålla i nycklarna under löprundan.

All info is muchos apreciado!

långochsvag
2011-10-29, 23:34
På Gävle KK är det nog större risk att du blivit smittad av någon f.d. knarkare eller dylikt.

Skämt åsido.

pialia
2011-10-29, 23:35
På Gävle KK är det nog större risk att du blivit smittad av någon f.d. knarkare eller dylikt.

Knarkar min nyckelknippa också?

långochsvag
2011-10-29, 23:37
Knarkar min nyckelknippa också?

Det där med "blåsor" är väl ganska vanligt iallafall efter marklyft och chins när handen blivit strypt lite väl mycket.

pialia
2011-10-29, 23:39
Det där med "blåsor" är väl ganska vanligt iallafall efter marklyft och chins när handen blivit strypt lite väl mycket.

Att handflatorna tar stryk är ingen nyhet för mig, det är inte där problemet sitter.

Rickard
2011-10-29, 23:44
Krom.
http://www.tf.nu/artiklar/har-du-drabbats-av-krom-eller-nickelallergi/

pialia
2011-10-29, 23:51
Krom.
http://www.tf.nu/artiklar/har-du-drabbats-av-krom-eller-nickelallergi/

Interedesting.

krappen
2011-10-30, 00:13
Jag har haft nickelallergi sedan jag var liten, tror det finns antibiotika att käka nu men då fick jag rådet att helt enkelt undvika alla metaller med nickel i. Jag kunde exempelvis inte ha nycklar i fickan (det gick igenom jeansfickorna), bälte eller någon form av halsband som ej var av högkaratsguld eller väldigt rent silver, det finns nickel i billiga silversmycken också.

Sverker
2011-10-30, 07:59
Gissar på nickel. Skivstänger innehåller både krom och nickel.

Borde fungera att du tränar med handskar.

Ristretto
2011-10-30, 09:13
SL-stänger är inte ytbehandlade med krom. Innehåller själva stången också krom?

hallar
2011-10-30, 09:24
Detta tycker jag är en utmärkt sak som du helt enkelt kan maila och fråga eleiko om. Jag har svårt att tänka mig att de har allergiframkallande metaller i sina stänger men det är en viktig fråga.

Edit: Nej nu tänker faktiskt jag maila och fråga, blev nyfiken.

Dreas
2011-10-30, 09:36
Jag har haft problem med nickelallergi förut, men då har det ju varit att saker legat och skavt en längre tid. Av stänger har jag aldrig fått problem. Iofs så kramar jag inte stänger lika mycket/länge som en OLare heller :)

filmjölk
2011-10-30, 09:40
Träningshandskar, inte varianten med avklippt för fingertopparna, utan trädgårdshandskar, arbetshandskar el dyl heltäckande.

pialia
2011-10-30, 10:09
Jag stör mig inte tillräckligt på det för att använda handskar samt att det bara är från rycken som problemet uppstår, vilket redan är en tillräckligt finkänslig övning utan handskar i ekvationen. Jag var mest nyfiken om det faktiskt kunde vara skivstången som är orsaken.

http://sadpanda.us/images/721767-D4ZBCEX.jpg
Som ni ser så kommer sidan av knogen vid pekfingret i kontakt med räfflingen när man håller ryckbredd på greppet och detta skinn är inte i närheten lika härdat som handflatan. Det är alltså här jag kan få utslagen(?) om jag kör mycket ryck och slarvar med återfuktningen av händerna efter räffling+magnesium.

Detta tycker jag är en utmärkt sak som du helt enkelt kan maila och fråga eleiko om. Jag har svårt att tänka mig att de har allergiframkallande metaller i sina stänger men det är en viktig fråga.

Edit: Nej nu tänker faktiskt jag maila och fråga, blev nyfiken.

Jag väntar ivrigt på ditt svar från Eleiko!

Vunnis
2011-10-30, 10:14
Låter det så troligt att det är nickelallergin som spökar om det bara är vid ryck du märker av det? :confused:
Då låter det väl mer som att huden där är för usel för att orka med friktionen och all stryk den får stå ut med, tycker jag, och att det hjälper om du återfuktar som du säger tyder väl ännu mer på det?

pialia
2011-10-30, 10:23
Låter det så troligt att det är nickelallergin som spökar om det bara är vid ryck du märker av det? :confused:
Då låter det väl mer som att huden där är för usel för att orka med friktionen och all stryk den får stå ut med, tycker jag, och att det hjälper om du återfuktar som du säger tyder väl ännu mer på det?

Att huden blir sliten är en sak, men det är väl bara logiskt att man lättare får utslag om de övre hudlagren är trasiga? Det uppkommer fortfarande om jag tar hand om huden, men jag märker att det inte blir lika mycket om huden håller sig någorlunda hel.

Rickard
2011-10-30, 10:26
Träna i latexhandskar, problem solved! :laugh:

krappen
2011-10-30, 18:27
Träna i latexdräkt, problem solved.

bubbe
2011-10-30, 18:35
Jag har fått samma sak, fast jag trodde det var värme / fukt med allt tvättande/slipande/målande på båten i somras. Det har blivit bättre nu efter ett par månader utan segling (its a wet job).

Skulle annars kunna misstänka magnesia. Jag brukar inte duscha direkt efter träningen och då kan magnesiat ligga kvar ett tag efter om händerna inte tvättas av.

Nitrometan
2011-10-31, 08:35
SL-stänger är inte ytbehandlade med krom. Innehåller själva stången också krom?

Ja. Det är en stålblandning med krom, vanadium och lite annat godis.


En kompis trodde att han hade en nickelallergi som gjorde att han var tvungen att träna med handskar, men efter flera år visade det sig att det var en lindrig form av psoriasis.