handdator

Visa fullständig version : jag har kommit på det


SannaK
2011-10-29, 19:38
nu har jag kommit på varför alla tjejer sällan är vältränade utan bara smala, för att det är ett sånt j*vla mäck.
man ska äta si och så, man ska träna si och så, man får göra det men man får inte göra så.
GAH! im going crazy. har nada lust att tvinga i mig så mycket protein varje dag i resten av mitt liv, samt få ångest bara för att man ska iväg en vecka och varken kan träna eller äta på det sättet som stödjer sitt kroppsmål (vältränad)

daloatf
2011-10-29, 19:42
På en vecka lär det knappast hända något negativt på din kropp. Om du bara bara tränar regelbundet och någorlunda rutinmässigt så kommer du hamna i facket vältränade efter en stund.

King Grub
2011-10-29, 19:47
För att se vältränad ut är det träningen som är viktig, inte kosten. Hård träning ett par tre gånger i veckan och en helt vanlig normalkost så ser man vältränad ut efter ett par år.

Pansartax
2011-10-29, 19:49
För att se vältränad ut är det träningen som är viktig, inte kosten. Hård träning ett par tre gånger i veckan och en helt vanlig normalkost så ser man vältränad ut efter ett par år.

Hur tänker du nu Grub?

På gymmet bryter vi ned våra muskler med tung träning, musklerna behöver sedan näring för att kunna återuppbyggas större och starkare, för återuppbyggnad behöver vi någon sorts föda.

Är vi inte överens om det ens på det här forumet?

Du kan inte urinera på din kost och förvänta dig mirakel.

mikaelj
2011-10-29, 19:53
Vaddå bryter ned våra muskler av träning?

King Grub
2011-10-29, 19:54
för återuppbyggnad behöver vi någon sorts föda.

Ja? Skrev jag att man skulle svälta? En normalkost skrev jag.

Lychgate
2011-10-29, 19:54
Hur tänker du nu Grub?

På gymmet bryter vi ned våra muskler med tung träning, musklerna behöver sedan näring för att kunna återuppbyggas större och starkare, för återuppbyggnad behöver vi någon sorts föda.

Är vi inte överens om det ens på det här forumet?

Du kan inte urinera på din kost och förvänta dig mirakel.

Vanlig kost för en svensk är husmanskost. Sen att det i dagens läge verkar så skevt att vardags kost innebär hamburgare/pizza och antagligen fylla varje helg är en annan sak.

Pansartax
2011-10-29, 20:01
Ja? Skrev jag att man skulle svälta? En normalkost skrev jag.

Vad du skrev:

För att se vältränad ut är det träningen som är viktig, inte kosten.

Vad du egentligen borde sagt:

För att se vältränad ut är kosten lika viktig som träningen.

Lychgate: Jag har inget emot hamburgare/pizza, men en lunch för en tjej kan vara ett äpple och ett glas vatten.

mikaelj: Jag vet inte vad du pysslar med när du tränar men det är vad jag gör i alla fall :)

King Grub
2011-10-29, 20:02
Vad du egentligen borde sagt:

För att se vältränad ut är kosten lika viktig som träningen.

Absolut inte!

Kostens betydelse för resultaten är kraftigt överdriven.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124805

Pansartax
2011-10-29, 20:04
För vadå? För att må bra eller för att bygga muskler? Jag uppfattade det som att SannaK ville bygga muskler.

SannaK
2011-10-29, 20:04
På en vecka lär det knappast hända något negativt på din kropp. Om du bara bara tränar regelbundet och någorlunda rutinmässigt så kommer du hamna i facket vältränade efter en stund.

Men jag försöker bli av med fett nu och behålla musklerna, vilket känns som det jobbigaste valen, bli vältränad, bara äta mycket, bli smal, äta lite, men detta är definitivt jobbigaste!

SannaK
2011-10-29, 20:06
Hur tänker du nu Grub?

På gymmet bryter vi ned våra muskler med tung träning, musklerna behöver sedan näring för att kunna återuppbyggas större och starkare, för återuppbyggnad behöver vi någon sorts föda.

Är vi inte överens om det ens på det här forumet?

Du kan inte urinera på din kost och förvänta dig mirakel.

men protein behövs väl inte LIKA mycket när kaloribehovet ökas?

Pansartax
2011-10-29, 20:07
Men jag försöker bli av med fett nu och behålla musklerna, vilket känns som det jobbigaste valen, bli vältränad, bara äta mycket, bli smal, äta lite, men detta är definitivt jobbigaste!

Ät mycket protein bara, mejeriprodukter, nästan allt som finns i havet, kött, ägg, kyckling, proteinpulver.

SannaK
2011-10-29, 20:07
Absolut inte!

Kostens betydelse för resultaten är kraftigt överdriven.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124805

det skulle jag med tro!

SannaK
2011-10-29, 20:08
För vadå? För att må bra eller för att bygga muskler? Jag uppfattade det som att SannaK ville bygga muskler.

jag har byggt, nu vill jag deffa=behålla musklerna, gå ned i fett.

SannaK
2011-10-29, 20:09
Ät mycket protein bara, mejeriprodukter, nästan allt som finns i havet, kött, ägg, kyckling, proteinpulver.

ja, och det försöker jag med, men det blir verkligen till ett krav.
idag har jag bara kommit upp i 77 gram (för jag vill njuta av helgen och kunna äta en bulle också)
så nu har jag något ångest..

Pansartax
2011-10-29, 20:10
men protein behövs väl inte LIKA mycket när kaloribehovet ökas?

Protein behövs alltid, det är lite inne just nu att försöka vara så lite optimal/bry sig så lite som möjligt men det är bara en fluga och det är snart borta.

Skaffa en aptit för proteinrik mat, det tar tid men när du väl vant dig är du fast. Proteinrik mat mättar bättre och det känns som att man äter en "rejäl måltid", det blir kul att äta och det är så det ska vara. Kom ihåg varför du tränar och vad du vill uppnå, visualisera dina mål.

SannaK
2011-10-29, 20:16
Protein behövs alltid, det är lite inne just nu att försöka vara så lite optimal/bry sig så lite som möjligt men det är bara en fluga och det är snart borta.

Skaffa en aptit för proteinrik mat, det tar tid men när du väl vant dig är du fast. Kom ihåg varför du tränar och vad du vill uppnå, visualisera dina mål.

jo, det är ju livsviktigt med protein.
jag vet exakt vad jag vill med min träning och allt därkring, men ibland, som idag, känns bara allt som ett krav, tänk vad skönt att bara kunna äta normalt, och se ut som man vill. och då menar jag självklart normala portioner. det är så lätt att bara gå ned i vikt, det skulle jag lätt kunna göra, men allt detta protein...gah!!
jag vill verkligen till mitt mål men ibland äre jobbigt påvägen dit bara.

Pansartax
2011-10-29, 20:25
jo, det är ju livsviktigt med protein.
jag vet exakt vad jag vill med min träning och allt därkring, men ibland, som idag, känns bara allt som ett krav, tänk vad skönt att bara kunna äta normalt, och se ut som man vill. och då menar jag självklart normala portioner. det är så lätt att bara gå ned i vikt, det skulle jag lätt kunna göra, men allt detta protein...gah!!
jag vill verkligen till mitt mål men ibland äre jobbigt påvägen dit bara.

Livet är snorsvårt, och så är det bara.

5B5V-xi95VA

Life is tough, that’s a given. When you stand up, you’re gonna be shoved back down. When you’re down, you’re gonna be stepped on. My advice to you doesn’t come with a lot of bells and whistles. It’s no secret: you’ll fall down, you stumble, you get pushed, you land square on your face. And every time that happens, you get back on your feet. You get up just as fast as you can, no matter how many times you need to do it. Remember this: success has been and continues to be defined as getting up one more time than you’ve been knocked down. If experience has taught me anything, it’s that nothing is free and living ain’t easy. Life is hard, real hard, incredibly hard. You fail more often than you win, nobody is handing you anything. It’s up to you to puff up your chest, stretch your neck and overcome all that is difficult – the nasty, the mean, the unfair. If you want more than what you have now, prove it! If you want to beat the very best out there that is, get out there and earn it! Once you decide that, you’ll know where it is you want to be. Then you won’t stop pushing forward until you get there! That’s how winners are made. At the end of the day, success is what we all want. We all want to win, and the race will be won. There is no question about that. So c’mon, get out on top, run faster, dream bigger, live better than you ever have before. This is in you. You can do this. Do it for yourself. Prove it to yourself.

Ristretto
2011-10-29, 20:30
mikaelj: Jag vet inte vad du pysslar med när du tränar men det är vad jag gör i alla fall :)

Menar du då att din proteinbalans blir mer negativ med träning och ingen mat än ingen träning och ingen mat?

Pansartax
2011-10-29, 20:35
Menar du då att din proteinbalans blir mer negativ med träning och ingen mat än ingen träning och ingen mat?

Vart får du allt ifrån? Jag förstår inte ens vad det där har med någonting av det jag skrev tidigare.

Du kanske borde börja här.

http://www.bodybuilding.com/fun/issa7.htm

mikaelj
2011-10-29, 20:36
Vart får du allt ifrån? Jag förstår inte ens vad det där har med någonting av det jag skrev tidigare.

Du kanske borde börja här.

http://www.bodybuilding.com/fun/issa7.htm

Du skrev följande: "På gymmet bryter vi ned våra muskler med tung träning, musklerna behöver sedan näring för att kunna återuppbyggas större och starkare, för återuppbyggnad behöver vi någon sorts föda."

Vad händer då om vi enbart tränar och håller oss till energibalans, så att de förstörda musklerna inte kan återuppbyggas? (Eller vad det nu är för trams du argumenterar för)

Så vitt jag vet är styrketräning proteinbesparande. Du kanske har hört nå't annat bud?

Nedbrytningen som skrevs i under stycket "Breaking down" är helt vanlig proteinomsättning. Sker oavsett om du lyfter eller inte.

SannaK
2011-10-29, 20:39
Jag tror iaf att ni är lika extrema/besatta/överdrivna i er kost som de med ätstörningar är i sin. Eat fucking normal!

Pansartax
2011-10-29, 20:41
Vad händer då om vi enbart tränar och håller oss till energibalans

Ingenting.

mikaelj
2011-10-29, 20:43
Jag tror iaf att ni är lika extrema/besatta/överdrivna i er kost som de med ätstörningar är i sin. Eat fucking normal!

Jag håller med.

Ingenting.

Vilket inte är sant. Äter du på energibalans och tränar kommer du få mer och mer muskler över tid.

Dennis93
2011-10-29, 20:49
Du skrev följande: "På gymmet bryter vi ned våra muskler med tung träning, musklerna behöver sedan näring för att kunna återuppbyggas större och starkare, för återuppbyggnad behöver vi någon sorts föda."

Vad händer då om vi enbart tränar och håller oss till energibalans, så att de förstörda musklerna inte kan återuppbyggas? (Eller vad det nu är för trams du argumenterar för)

Så vitt jag vet är styrketräning proteinbesparande. Du kanske har hört nå't annat bud?

Nedbrytningen som skrevs i under stycket "Breaking down" är helt vanlig proteinomsättning. Sker oavsett om du lyfter eller inte.

Har du nån bra länk som beskriver hur det fungerar? Som jag har hört/lärt mig så när man går till gymmet så "förstör" man musklerna genom att lyfta och att de sedan byggs tillbaka större/starkare när man tillför protein mm genom sin mat ?

Pansartax
2011-10-29, 20:50
Jag håller med.



Vilket inte är sant. Äter du på energibalans och tränar kommer du få mer och mer muskler över tid.

Vet du någon som har fått det att fungera? Har du hört talas om någon som har fått det att fungera? Över vilken tidsperiod och hur pass noga kontrollerat har det varit?

Hur kan man ens hamna på exakt balans? Är det någon som har legat helt still i ett halvår och ätit exakt samma sak? Hatten av för den snubben i så fall, jag menar.. om han behövde gå upp och pissa en gång oplanerat mitt i natten... det hade förstört allt.

Dennis93: Det är korrekt, du behöver inte lyssna på mig eller MikaelJ om du inte vill men det du säger är sant och det är det du ska fortsätta tro och träna efter. Låt ingen annan säga något annat till dig för det är en indirekt lögn.

MikaelJ tillhör medicinbollsmaffian och han är ute på djupt vatten.

Ristretto
2011-10-29, 21:05
Vart får du allt ifrån? Jag förstår inte ens vad det där har med någonting av det jag skrev tidigare.



Om du läser dina tidigare inlägg så inser du att du skriver på ett sätt som får det att låta som att du tror att styrketräning gör att man förlorar muskelmassa.

King Grub
2011-10-29, 21:07
Ingenting.

:laugh:

Tror du verkligen att träningsresultat (inkl muskeltillväxt) är 100% relaterade till energibalansen? Helt inkorrekt.

mikaelj
2011-10-29, 21:08
MikaelJ tillhör medicinbollsmaffian och han är ute på djupt vatten.

Haha, ja, där fick du mig. Jag är en riktig knubbsäl!

+1 på Ristretto. Pansartax uttrycker sig sämre än en lågstadieelev.

Pansartax
2011-10-29, 21:09
Om du läser dina tidigare inlägg så inser du att du skriver på ett sätt som får det att låta som att du tror att styrketräning gör att man förlorar muskelmassa.

Okej, jag ska försöka i ett inlägg så tydligt som möjligt förklar vad jag menar.

DU går till gymmet, du lyfter vikter (Förslagsvis tunga), du bryter ned dina muskler, dina muskler blir trasiga, de måste "lappas ihop", du bygger ihop det med mat och kärlek, protein är klistret som läker dina trasiga muskler.

Dina muskler växer.

Här har du en video som förklar det.

1_VL2VvCDwg

Förlåt för att jag inte är speciellt akademisk i mina uttalande, all balls no brain.

King Grub
2011-10-29, 21:11
du bryter ned dina muskler, dina muskler blir trasiga, de måste "lappas ihop", du bygger ihop det med mat och kärlek, protein är klistret som läker dina trasiga muskler

Så där fungerar inte muskeltillväxt...

http://journals.cambridge.org/production/action/cjoGetFulltext?fulltextid=813136

Ristretto
2011-10-29, 21:13
Okej, jag ska försöka i ett inlägg så tydligt som möjligt förklar vad jag menar.

DU går till gymmet, du lyfter vikter (Förslagsvis tunga), du bryter ned dina muskler, dina muskler blir trasiga, de måste "lappas ihop", du bygger ihop det med mat och kärlek, protein är klistret som läker dina trasiga muskler.

Dina muskler växer.

Här har du en video som förklar det.

1_VL2VvCDwg

Förlåt för att jag inte är speciellt akademisk i mina uttalande, all balls no brain.

Jag vet hur det fungerar och din förklaring är dålig. Saken är att du antagligen tappar mindre muskler (och bygger såklart) oavsett hur du äter om du styrketränar.

Pansartax
2011-10-29, 21:14
Så där fungerar inte muskeltillväxt...

http://journals.cambridge.org/production/action/cjoGetFulltext?fulltextid=813136

Jag måste faktiskt erkänna att jag inte riktigt förstod vad den där länken hade med saken att göra?

Insulin, amino acids and resistance exercise all lead to
enhancements in protein synthesis in skeletal muscle.

Jaha?

Ristretto: Men du kan ju inte bygga muskler om du inte tillför tillräckligt med näring, är vi inte ens överens där?

King Grub
2011-10-29, 21:24
Att det är Akt/mTOR-signaleringens regelring av mRNA som leder till fosforylering av proteiner och tillväxt. Inte nedbrutna muskler som "lappas".

Ett påstående att det skulle hända "ingenting" om man tränade på energibalans är befängt och helt inkorrekt.

midwinterholes
2011-10-29, 21:28
nu har jag kommit på varför alla tjejer sällan är vältränade utan bara smala, för att det är ett sånt j*vla mäck.
man ska äta si och så, man ska träna si och så, man får göra det men man får inte göra så.
GAH! im going crazy. har nada lust att tvinga i mig så mycket protein varje dag i resten av mitt liv, samt få ångest bara för att man ska iväg en vecka och varken kan träna eller äta på det sättet som stödjer sitt kroppsmål (vältränad)
Gör det inte då. Jag tycker det är underbart att det är så få som orkar med att göra det som krävs. Ju fetare alla andra är desto mer vältränad ser jag ut att vara.

Pansartax
2011-10-29, 21:44
Att det är Akt/mTOR-signaleringens regelring av mRNA som leder till fosforylering av proteiner och tillväxt. Inte nedbrutna muskler som "lappas".

Ett påstående att det skulle hända "ingenting" om man tränade på energibalans är befängt och helt inkorrekt.

Jag vet att du inte byggde dina muskler så när du var 14 Grub så jag förstår inte varför du ska hålla på såhär nu för, bara för att du vill ha rätt? Jag tror alla förstår vad det handlar om, ingen ide att komplicera det.

JohPz
2011-10-30, 00:00
Så där fungerar inte muskeltillväxt...

http://journals.cambridge.org/production/action/cjoGetFulltext?fulltextid=813136

Trevligt att en sådan här urbota dum tråd kunde resultera i att man hittade lite intressant läsning. Tackar.

Pansartax
2011-10-30, 00:10
Det finns två sätt att se det på, Grub tror på det ena och jag på det andra svårare än så är det inte.

Grapeman
2011-10-30, 00:13
Det finns två sätt att se det på, Grub tror på det ena och jag på det andra svårare än så är det inte.

Tro och tro... :p Studie på det? :)

Sent from mah Desiré using grepptalk.

Pansartax
2011-10-30, 00:15
Tro och tro.........

Sent from mah Desiré using grepptalk.

Vad menar du? Ytterst luddigt när jag använde ordet framför oss båda, vem syftade du på och vad menade du?

Kischen
2011-10-30, 00:15
tro och tro... :p studie på det? :)

sent from mah desiré using grepptalk.

+1

Han menar att du "tror" Grub hänvisar till studier.

WHITEFOLKS
2011-10-30, 00:25
Vad du skrev:

För att se vältränad ut är det träningen som är viktig, inte kosten.

Vad du egentligen borde sagt:

För att se vältränad ut är kosten lika viktig som träningen.

Lychgate: Jag har inget emot hamburgare/pizza, men en lunch för en tjej kan vara ett äpple och ett glas vatten.

mikaelj: Jag vet inte vad du pysslar med när du tränar men det är vad jag gör i alla fall :)


Det är nog den här posten som sammfattar det hela bäst.

Givetvis måste kosten vara "tillräckligt bra", dock får du nog bättre resultat med 100% rätt träning och "skolmat" än med det vanliga viktvevandet och perfekt kost.

Träningen är därmed "viktigare" för resultaten än kosten men båda måste finnas där till viss del. När grundbehovet är tillfredställt så gör träningen mer än kosten.

Eddie Vedder
2011-10-30, 00:26
Det finns två sätt att se det på, Grub tror på det ena och jag på det andra svårare än så är det inte.

Men herregud vilket nonsens. Tror du att King Grub själv skrivit artikeln han hänvisar till och att den är ett rent påhitt? Och du säger ju själv att du knappt förstår vad som sägs så hur kan du konstatera att du inte håller med?

Och att kosten behöver vara lika noggrann för träningsresultat är ju befängt. Det heter träningsresultat just för att det är resultat från träning. Slarvträna men onanera med kostdeltaljer och få nollresultat. Ät helt okej husmanskost i rätt mängder med väldigt noggrann, hård och regelbunden träning så får man bra resultat.

Pansartax
2011-10-30, 00:29
Men herregud vilket nonsens. Tror du att King Grub själv skrivit artikeln han hänvisar till och att den är ett rent påhitt?

Jag utgår ifrån att han tror på det han själv länkar till annars vore det meningslöst för honom att länka till den överhuvudtaget om ingen av oss bryr sig om den eller fäster större intresse för den.

Jag förstår inte hur du kunde i den meningen läsa in att jag på något sätt tror att han skrev det han länkade själv?

Pansartax
2011-10-30, 00:30
Det är nog den här posten som sammfattar det hela bäst.

Givetvis måste kosten vara "tillräckligt bra", dock får du nog bättre resultat med 100% rätt träning och "skolmat" än med det vanliga viktvevandet och perfekt kost.

Träningen är därmed "viktigare" för resultaten än kosten men båda måste finnas där till viss del. När grundbehovet är tillfredställt så gör träningen mer än kosten.

Jag tycker att det är en 50/50 situation, finns inte det enda där så kan inte det andra finnas där heller och det kan aldrig bli helt 100.

Jag respekterar dock att ni andra tycker olika och hatten av till er som lyckas bygga muskler på kaloriminus eller har lyckats räkna ut vad eran exakta kaloriförbrukning är och på så sätt kan ligga på en exakt balans varje dag, fan mer än vad jag klarar av.

Eddie Vedder
2011-10-30, 00:38
Jag utgår ifrån att han tror på det han själv länkar till annars vore det meningslöst för honom att länka till den överhuvudtaget om ingen av oss bryr sig om den eller fäster större intresse för den.

Jag förstår inte hur du kunde i den meningen läsa in att jag på något sätt tror att han skrev det han länkade själv?

Jag menade att du får det att framstå som om det är mellan dig och Grub. Men det är ju inte hans text. Det är alltså en fråga om vad som idag anses vara fakta så det är du ensam mot ett forskarsamhälle.

Jag respekterar dock att ni andra tycker olika och hatten av till er som lyckas bygga muskler på kaloriminus eller har lyckats räkna ut vad eran exakta kaloriförbrukning är och på så sätt kan ligga på en exakt balans varje dag, fan mer än vad jag klarar av.

Ingen har snackat om kaloriminus. Det handlar som sagt om köttbullar och potatis vs. torsk och råris. Som om det sista är ett måste för resultat och lika viktigt som träning. Givetvis är det inte 50/50.

Pansartax
2011-10-30, 00:40
det är du ensam mot ett forskarsamhälle.

Det stämmer, det är en evig kamp mot internet, myter, komplikationer samt fan och hans moster.

Pansartax
2011-10-30, 00:46
Ingen har snackat om kaloriminus. Det handlar som sagt om köttbullar och potatis vs. torsk och råris. Som om det sista är ett måste för resultat och lika viktigt som träning. Givetvis är det inte 50/50.

Jag bryr mig inte om vad man äter så länge man äter något och det är proteinrikt, köttbullar gjorda på nötfärs får min båt att flyta så det låter lugnt för mig, potatis är en fin kolhydratskälla inget ont där heller.

Men äta bör man och maten ska vara minst lika viktig som träningen om inte viktigare.

Det är inte 2/3 träning och 1/3 mat, det är 1/2 träning och 1/2 mat.

Tacos
2011-10-30, 07:07
nu har jag kommit på varför alla tjejer sällan är vältränade utan bara smala

Jag upplever att tjejer ibland är "rädda" för styrketräning. Många verkar tro att dom skall "svälla" upp och se ut som Hulken i kroppen efter någon månads styrketräning.

"Men jag vill inte ha massa synliga muskler, jag vill bara ha lite fastare kropp"

Tycker det är en ganska vanlig kommentar.

Lychgate
2011-10-30, 07:27
33.333% Träning, 33.333% Mat, 33.333% Vila/Sömn.

http://27.media.tumblr.com/avatar_6feb8634e3d0_128.png

Trött
2011-10-30, 08:48
Det där gäller ju för killar också, det är inte bara tjejer som behöver tänka på kosten och träna hårt.

Jag tror att en av anledningarna till att många tjejer inte styrketränar är att det inte ses som särskilt feminint att göra det och att många tycker att muskulösa tjejer inte är så snygga (struntprat). För det första, som många redan har påpekat, så bygger man inte muskler så snabbt (har aldrig styrketränat men det är ju lätt att läsa sig till just den delen) och för det andra så är det jättesnyggt med muskler på tjejer. Synd att inte flera tycker så.

En annan anledning, som jag dock inte vet stämmer (men jag har en känsla av att det är så), är att många tidningar som inriktar sig på hälsa och träning för tjejer fokuserar mer på cardio och kost än på styrketräning. Som sagt osäker på om det här gäller för dessa tidningar men det gäller definitivt för skräptidningar som Veckorevyn, Cosmopolitan osv. Och när tjejer läser dessa tidningar så tror de ju att det är cardio som är vägen till en snygg kropp.

Just det här med skönhetsideal stör mig. Tycker att vältränade kvinnor med muskler är ett bra mycket hälsosammare ideal än det man ser i de flesta tjejtidningar...

King Grub
2011-10-30, 09:36
Det finns två sätt att se det på, Grub tror på det ena och jag på det andra svårare än så är det inte.

Nej då, det handlar om att du påstår direkta felaktigheter och lägger fram en nonsensaktig broscienceförklaring för att backa upp det du säger.

Pansartax
2011-10-30, 09:44
Nej då, det handlar om att du påstår direkta felaktigheter och lägger fram en nonsensaktig broscienceförklaring för att backa upp det du säger.

På vilket sätt är det felaktigt, skadar vi inte fibrerna i våra muskler när vi tränar? :)

Tolkia
2011-10-30, 09:49
Jag tror iaf att ni är lika extrema/besatta/överdrivna i er kost som de med ätstörningar är i sin. Eat fucking normal!
Du har en poäng i att det finns mycket ätstörningar bland folk med träning som hobby; Kolozzeum givetvis ej undantaget. Med tanke på din egen trådhistorik, inlägg i den här tråden inkluderat, så är det dock kanske något av stenkastande i glashus att rikta sig till "ni" och "er" på det sätt du gör.
Det stämmer, det är en evig kamp mot internet, myter, komplikationer samt fan och hans moster.
Synd bara för din egen linje att du i det här fallet är "internet". Det är en konst att kunna förenkla utan att ljuga, och Grub gör det utmärkt på tråden första sida.

King Grub
2011-10-30, 09:52
På vilket sätt är det felaktigt, skadar vi inte fibrerna i våra muskler när vi tränar? :)

Muskelnedbrytningen är förhöjd efter träning, men det är inte det som innebär muskeltillväxt, det är inte pga att nedbrytningen måste "lappas" som tillväxt sker, utan pga det jag beskriver tidigare.

Ditt största felaktiga påstående är dock att "ingenting" skulle ske om man tränade på energibalans, som om träningsresultaten vore 100% energiberoende. Det är väldigt fel.

En person tränar styrketräning hårt och korrekt i fem år, på energibalans.

En annan lever ett normalt liv men utan träning i fem år, på energibalans.

Alla andra förutsättningar är identiska. Både ser lika ut vid start. Deras kost är likvärdigt sammansatt.

Tror du verkligen att båda personerna ser lika ut efter dom fem åren? Eller ett år för den delen.

Dreas
2011-10-30, 09:53
På vilket sätt är det felaktigt, skadar vi inte fibrerna i våra muskler när vi tränar? :)Du påstår att vi ökar muskelnedbrytningen under tiden vi tränar, vilket är fel. Det sker efter träningen sist jag kollade.

Du påstår att du måste ligga på kcalöverskott för att få en positiv proteinbalans/muskeluppbyggnad, vilket också är fel.

Protein är inte guds gåva till mänskligheten, för de flesta räcker det ypperligt och lite därtill att ligga på 2g protein per kg kroppsvikt.

Du påstår även att maten är lika viktig som tränandet, det har du ju blivit motbevisad i tråden.

Varför skriver du överhuvudtaget? Du har ingen koll utan sprider nu vad du sitter och tror som om det vore sanningen.

Vad är poängen med att försöka få folk att optinojja mer när det verkligen inte behövs? Mer protein än vanligt kan vara att föredra (upp till 2g/kg kroppsvikt kanske), men sen har träning och vila/sömn en större inverkan på resultaten än vad småpetande med maten har, för gemene man iaf.

Pansartax
2011-10-30, 09:54
Synd bara för din egen linje att du i det här fallet är "internet". Det är en konst att kunna förenkla utan att ljuga, och Grub gör det utmärkt på tråden första sida.

Nej då, jag är inte internet i det här fallet och här har du varför;

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5382515&postcount=26

Han tror på något, jag tror på något och jag backar upp oss båda.

Internet i det här fallet hade varit att som vanligt bara låta Grub posta en studie och sen låta tråden dö, där har du internet i sin gång.

Eddie Vedder
2011-10-30, 09:55
Jag bryr mig inte om vad man äter så länge man äter något och det är proteinrikt, köttbullar gjorda på nötfärs får min båt att flyta så det låter lugnt för mig, potatis är en fin kolhydratskälla inget ont där heller.

Men äta bör man och maten ska vara minst lika viktig som träningen om inte viktigare.

Det är inte 2/3 träning och 1/3 mat, det är 1/2 träning och 1/2 mat.

Om du tror att alla med resultat är detaljgalna när det kommer till kosten har du fel. Men du kan vara säker på att de tar sin träning på yttersta allvar. Det är inte en fråga om att välja det ena eller det andra utan det är en fråga om vad man kan fokusera mer eller mindre på men ändå få resultat. Och en hyperdetaljonani med maten kommer inte ge ett piss om du slarvtränar. Tillräckigt med energi och protein och inget övrigt krångel men 100 procent träningsfokus ger däremot resultat. Alltså är träningen viktigare. Och varför köttbullar av nötfärs ger mer resultat än köttbullar av blandfärs är ytterligare ett mysterium. Proteinet kan man kompensera upp.

Pansartax
2011-10-30, 09:57
Varför skriver du överhuvudtaget?

För att det finns olika teorier?

http://www.bodybuilding.com/fun/mayner1.htm

Currently Researched Theories

Currently there are a couple of well-researched theories that attempt to explain what is involved in the process resulting in muscle hypertrophy.

Muscle Damage Theory
The first is called the Muscle Damage Theory. This theory states that when muscles are damaged through exercise; the resulting damage turns on a cascading sequence of signals that result in muscle hypertrophy. Although this appears to be the most widely and supported theory; it doe not appear to be the only game in town

Ja, det sker efter träningen? Varför äter vi annars mat för efter träningen? För att hindra nedbrytningen.

Av allt det du påstår att jag har påstått så är det snarare du som sitter och påstår saker.

Dreas
2011-10-30, 10:00
För att det finns olika teorier?

http://www.bodybuilding.com/fun/mayner1.htm

Currently Researched Theories

Currently there are a couple of well-researched theories that attempt to explain what is involved in the process resulting in muscle hypertrophy.

Muscle Damage Theory
The first is called the Muscle Damage Theory. This theory states that when muscles are damaged through exercise; the resulting damage turns on a cascading sequence of signals that result in muscle hypertrophy. Although this appears to be the most widely and supported theory; it doe not appear to be the only game in town

Ja, det sker efter träningen? Varför äter vi annars mat för efter träningen? För att hindra nedbrytningen.Vilka teorier? Du länkar till en artikel.

Försöker du påstå att en artikel väger lika mycket som en forskningsrapport?

Broscience vs forskning, än en gång.

Peka gärna på vart jag påstår att du påstår något som du inte påstår :D

King Grub
2011-10-30, 10:02
Ja, det sker efter träningen? Varför äter vi annars mat för efter träningen? För att hindra nedbrytningen.

Nej, för att den av styrketräningen uppreglerade uppbyggnaden skall kunna ske fullt ut.

Och det är efter att högintensiva kontraktioner stimulerat PKB-aktivitet, som ökar fosforyleringen av TSC2 och aktiverar mTOR, vilket resulterar i dramatiskt förhöjd proteinsyntes. Denna proteinsyntes kan bara stimuleras maximalt om det finns tillgång till essentiella aminosyror -> tillförsel av föda. Den är inte kalorirelaterad.

Pansartax
2011-10-30, 10:06
Vilka teorier? Du länkar till en artikel.

Försöker du påstå att en artikel väger lika mycket som en forskningsrapport?

Broscience vs forskning, än en gång.

Peka gärna på vart jag påstår att du påstår något som du inte påstår :D

Vad är det av det som du kallar broscience?

Pansartax
2011-10-30, 10:08
Och det är efter att högintensiva kontraktioner stimulerat PKB-aktivitet, som ökar fosforyleringen av TSC2 och aktiverar mTOR, vilket resulterar i dramatiskt förhöjd proteinsyntes. Denna proteinsyntes kan bara stimuleras maximalt om det finns tillgång till essentiella aminosyror -> tillförsel av föda. Den är inte kalorirelaterad.

Med andra ord bygger man muskler på kaloriminus? Ja det är ju konstigt varför inte det fungerar i verkligheten.

Eddie Vedder
2011-10-30, 10:12
Med andra ord bygger man muskler på kaloriminus? Ja det är ju konstigt varför inte det fungerar i verkligheten.

Skilj på akut effekt och långtidseffekt. Man kan naturligtvis stimulera MPS under deff/bantning men det betyder inte att energiintaget räcker för positiv kvävebalans över en längre mätperiod.

Pansartax
2011-10-30, 10:15
det betyder inte att energiintaget räcker för positiv kvävebalans över en längre mätperiod.

Precis.

Vad är det i slutändan som vi behöver då?

M..at?

Dreas
2011-10-30, 10:18
Vad är det av det som du kallar broscience?Du påstår att maten är jätteviktig och att den utgör 1/2 av något(resultaten?).

Precis.

Vad är det i slutändan som vi behöver då?

M..at?Vem påstår att vi inte behöver mat?

Eddie Vedder
2011-10-30, 10:22
Vad är det i slutändan som vi behöver då?

M..at?

Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag har ALDRIG sagt att man inte ska äta. Du ser ju själv mina inlägg. Jag pratar om hur pass mycket man måste fokusera på det ena eller det andra för resultat.

Pansartax
2011-10-30, 10:29
Vem påstår att vi inte behöver mat?

Ingen? Vad är det med dig och påstående egentligen, kolla upp det verkar inte som om du har en sund inställning till påståenden.

Dreas
2011-10-30, 10:32
Ingen? Vad är det med dig och påstående egentligen, kolla upp det verkar inte som om du har en sund inställning till påståenden.Hävdar du menande att min inställning till påståenden inte är sund?

Pansartax
2011-10-30, 10:35
Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag har ALDRIG sagt att man inte ska äta. Du ser ju själv mina inlägg. Jag pratar om hur pass mycket man måste fokusera på det ena eller det andra för resultat.

Du lägger så mycket vikt på det som du vill ha resultat; VIll du vinna Mr olympia då har du en närings och kost-expert som hjälper dig med alla dina måltider/någon annan människa som hjälper dig extra mycket och då får du resultat där efter, är du ute efter att få en sund frisk stark kropp ja då kanske lite hejsansvejsan mat fungerar, vad vet jag jag är ute efter det första så.

Stoppar du in en 5a i karusellen får du vad du betalar för, det är samma sak med mat. Vill du stå på scen i USA, vill du vinna Mr O, då anser jag att man måste ta kosten på väldigt stort allvar.

Dreas: Ja det låter helt klart inte friskt.

daloatf
2011-10-30, 10:39
Fokusera på träning, ät mat och sov.

Case closed.

Eddie Vedder
2011-10-30, 10:41
Du lägger så mycket vikt på det som du vill ha resultat; VIll du vinna Mr olympia då har du en närings och kost-expert som hjälper dig med alla dina måltider/någon annan människa som hjälper dig extra mycket och då får du resultat där efter, är du ute efter att få en sund frisk stark kropp ja då kanske lite hejsansvejsan mat fungerar, vad vet jag jag är ute efter det första så.

Jag med en kostrådgivare som fixar allt det kan man ju fokuserar fullt på det viktigaste; träningen. :) Ordet hejsansvejsan har jag aldrig nämnt. Men Mr. O är självklart en annan femma men det trodde jag inte vi diskuterade här.

King Grub
2011-10-30, 10:43
Okej, vi pratar om personer som har kapacitet att och vill vinna Mr/Ms Olympia och har det som mål? Då är jag med på att kosten måste anpassas ordentligt därefter. Jag fick för mig att det var "vältränad" vi handlade om. En sådan muskeltillväxt, en sådan som är allmänt imponerande och får personen att stå ut från mängden.

Lillleif
2011-10-30, 10:54
Okej, vi pratar om personer som har kapacitet att och vill vinna Mr/Ms Olympia och har det som mål? Då är jag med på att kosten måste anpassas ordentligt därefter.

...och "tillskotten".

Grapeman
2011-10-30, 10:54
Ifall man ser till dina (Pansartax) tidigare inlägg där du hänvisar till artiklar där någon snarare hänvisar till beprövade erfarenheter och spekulationer än något som går in på en mer cellulär nivå. (har i och för sig bara sett ditt utklipp)

Ex.
Muscle Damage Theory
The first is called the Muscle Damage Theory. This theory states that when muscles are damaged through exercise; the resulting damage turns on a cascading sequence of signals that result in muscle hypertrophy. Although this appears to be the most widely and supported theory; it doe(s) not appear to be the only game in


Det är ju inte så att man inte vet hur protein bildas och celldelning går till. Hur man stimulerar muskulär tillväxt och hur detta yttrar sig samt kostens eventuella limitering.

I just det här fallet (du) verkar det mest handla om att du gärna vill hålla dig till din ursprungliga förklaring och inte vill ta till dig information som presenteras.

Jag säger inte att du måste ändra dig, men du kan ju åtminstonde försöka att reflektera och bearbeta denna objektivt och kanske bli lite klokare under tiden.

Sniggel
2011-10-30, 12:47
Kan man säga emot detta?

Ligger på kaloriunderskott och tränar:
Förlorar mer fett och mindre muskler än den som bara ligger på kaloriunderskott -> kommer att se mer vältränad ut

Ligger på kaloriöverskott och tränar:
Bygger mer muskler och lägger på sig mindre fett än den som bara ligger på ett kaloriöverskott -> kommer att se mer vältränad ut

Ligger på kaloribalans och tränar:
kommer att bygga på sig muskler och förlora fett, något som någon som bara ligger på kaloribalans inte kommer att erfara -> kommer att se mer vältränad ut

Inge Enveten
2011-10-30, 13:19
Ligger på kaloribalans och tränar:
kommer att bygga på sig muskler och förlora fett, något som någon som bara ligger på kaloribalans inte kommer att erfara -> kommer att se mer vältränad ut

Förlora fett kommer man inte göra utan kaloriunderskott väl? Möjligtvis minska i fettprocent genom att du på balans lyckas lägga på dig muskler.

Lillleif
2011-10-30, 13:38
Förlora fett kommer man inte göra utan kaloriunderskott väl? Möjligtvis minska i fettprocent genom att du på balans lyckas lägga på dig muskler.

Om du vid samma vikt har mer muskler och lägre fettprocent, har du inte förlorat fett då?

mikaelj
2011-10-30, 14:03
Jag upplever att tjejer ibland är "rädda" för styrketräning. Många verkar tro att dom skall "svälla" upp och se ut som Hulken i kroppen efter någon månads styrketräning.

"Men jag vill inte ha massa synliga muskler, jag vill bara ha lite fastare kropp"

Tycker det är en ganska vanlig kommentar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Spridis
2011-10-30, 14:15
SOK:s kostråd (http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800037408/Kostpolicy+SOK+2009.pdf) kanske inte är så illa ändå när man läser denna tråd.

Sniggel
2011-10-30, 14:34
Förlora fett kommer man inte göra utan kaloriunderskott väl? Möjligtvis minska i fettprocent genom att du på balans lyckas lägga på dig muskler.

Om man rent definitionsmässigt ligger på kaloribalans (över en given mätperiod) och lägger på sig muskler, då måste energi ha försvunnit nån annanstans ifrån annars är det inte kaloribalans.

Om man lägger på sig muskler utan att tappa fett (ej heller lägga på sig) så är det istället ett kaloriöverskott rent definitionsmässigt.


edit: sen är där en pyttedetalj om att att muskler inte är lika energirika som fettdepåer som kan innebära att man kan gå upp i vikt på ett kaloriunderskott (1000 kcal fett brända +800 kcal muskelmassa inlagrad = viktuppgång) om man ska vara petig.
Nu är jag medveten om att detta kommer att misstolkas helt och hållet men jag skriver det ändå.

Dennis93
2011-10-30, 14:38
Om du vid samma vikt har mer muskler och lägre fettprocent, har du inte förlorat fett då?

Nej. För mängden fett kan vara densamma. Om du väger 70kg och har 7kg fett alltså 10% sen bygger du 2kg muskler utan att lägga på dig fett. Då väger du 72kg med 7kg fett alltså 9.72% fett. Lika mycket fett men mer muskler alltså en lägre %.

WHITEFOLKS
2011-10-30, 14:45
Nej. För mängden fett kan vara densamma. Om du väger 70kg och har 7kg fett alltså 10% sen bygger du 2kg muskler utan att lägga på dig fett. Då väger du 72kg med 7kg fett alltså 9.72% fett. Lika mycket fett men mer muskler alltså en lägre %.

Hans förutsättningar var samma vikt/lägre fettprocent.

SannaK
2011-10-30, 14:49
Jag upplever att tjejer ibland är "rädda" för styrketräning. Många verkar tro att dom skall "svälla" upp och se ut som Hulken i kroppen efter någon månads styrketräning.

"Men jag vill inte ha massa synliga muskler, jag vill bara ha lite fastare kropp"

Tycker det är en ganska vanlig kommentar.


ja, det stämmer.
MEN vi tjejer tycker oftast att det inte är så snyggt med SYNLIGA magrutor på oss själva. har man väldigt lite kroppsfett från början och börjar styrketräna ordentligt, så får man ju fortfarande synliga muskler, även om de inte är stora.

SannaK
2011-10-30, 14:52
Det där gäller ju för killar också, det är inte bara tjejer som behöver tänka på kosten och träna hårt.

Jag tror att en av anledningarna till att många tjejer inte styrketränar är att det inte ses som särskilt feminint att göra det och att många tycker att muskulösa tjejer inte är så snygga (struntprat). För det första, som många redan har påpekat, så bygger man inte muskler så snabbt (har aldrig styrketränat men det är ju lätt att läsa sig till just den delen) och för det andra så är det jättesnyggt med muskler på tjejer. Synd att inte flera tycker så.

En annan anledning, som jag dock inte vet stämmer (men jag har en känsla av att det är så), är att många tidningar som inriktar sig på hälsa och träning för tjejer fokuserar mer på cardio och kost än på styrketräning. Som sagt osäker på om det här gäller för dessa tidningar men det gäller definitivt för skräptidningar som Veckorevyn, Cosmopolitan osv. Och när tjejer läser dessa tidningar så tror de ju att det är cardio som är vägen till en snygg kropp.

Just det här med skönhetsideal stör mig. Tycker att vältränade kvinnor med muskler är ett bra mycket hälsosammare ideal än det man ser i de flesta tjejtidningar...

mer cardio än styrka, där har du rätt jag älskar att läsa tidningar, cosmo som träningstidningar, och alla är inriktade på cardio.
men varför tycker då killar att muskler är snyggt? det ligger något i det, något som härstammar från våra farfäder, genom alla tider har killen varit den "stora och starka" det är maskulint och snyggt, medan en tjej ska vara liten och smal. det har ALLTID varit så, det ligger i våra gener.

SannaK
2011-10-30, 14:54
Du har en poäng i att det finns mycket ätstörningar bland folk med träning som hobby; Kolozzeum givetvis ej undantaget. Med tanke på din egen trådhistorik, inlägg i den här tråden inkluderat, så är det dock kanske något av stenkastande i glashus att rikta sig till "ni" och "er" på det sätt du gör.


verkligen. man ska ena dagen äta 200 kcal andra dagen 4000 kcal. vad är detta? är det häslosamt och normalt ätande?

det är trams att blanda in mig, jag har ju tydligen lärt mig att inte vara så extrem längre eftersom jag skrev detta :)

Dennis93
2011-10-30, 14:55
Hans förutsättningar var samma vikt/lägre fettprocent.

Jaha, missade det :smash:

Ja då har man ju självklart minskat i fett :)

SannaK
2011-10-30, 14:57
Kan man säga emot detta?

Ligger på kaloriunderskott och tränar:
Förlorar mer fett och mindre muskler än den som bara ligger på kaloriunderskott -> kommer att se mer vältränad ut

Ligger på kaloriöverskott och tränar:
Bygger mer muskler och lägger på sig mindre fett än den som bara ligger på ett kaloriöverskott -> kommer att se mer vältränad ut

Ligger på kaloribalans och tränar:
kommer att bygga på sig muskler och förlora fett, något som någon som bara ligger på kaloribalans inte kommer att erfara -> kommer att se mer vältränad ut

kort och gott, tack :)

kettlebellGuden
2011-10-30, 15:08
mer cardio än styrka, där har du rätt jag älskar att läsa tidningar, cosmo som träningstidningar, och alla är inriktade på cardio.
men varför tycker då killar att muskler är snyggt? det ligger något i det, något som härstammar från våra farfäder, genom alla tider har killen varit den "stora och starka" det är maskulint och snyggt, medan en tjej ska vara liten och smal. det har ALLTID varit så, det ligger i våra gener.

En sak som är säker är att cardiobunnies inte är särskilt snygga, men en kvinna som iaf har lite muskler och låg kroppsfett är riktigt het.

Sheogorath
2011-10-30, 15:12
För en person med normal kosthållning gäller att:


Personen kan inte bli vältränad bara av att reglera kosten.
Personen kan bli vältränad utan att reglera kosten, genom att träna.


Ergo: det är inte 50/50 mellan kost och träning, Pansartax.

Jag är tredje personen som skriver detta och du förstår fortfarande inte?

SannaK
2011-10-30, 15:34
En sak som är säker är att cardiobunnies inte är särskilt snygga, men en kvinna som iaf har lite muskler och låg kroppsfett är riktigt het.

smaken är som baken.

http://beautybanter.com/wp-content/uploads/2011/08/tumblr_llc9nxfqjV1qblq88o1_500-346x500.jpg

Dreas
2011-10-30, 15:48
Sanna, du kan börja styrketräna, risken(chansen) att du kommer bli stor och få väldigt synliga muskler är inte jättestor.

Kanske armmusklerna blir lite mer definierade, men överlag så gör det mer nytta än du verkar tro.

Inge Enveten
2011-10-30, 16:19
Om du vid samma vikt har mer muskler och lägre fettprocent, har du inte förlorat fett då?

Korrekt

Trött
2011-10-30, 16:23
mer cardio än styrka, där har du rätt jag älskar att läsa tidningar, cosmo som träningstidningar, och alla är inriktade på cardio.
men varför tycker då killar att muskler är snyggt? det ligger något i det, något som härstammar från våra farfäder, genom alla tider har killen varit den "stora och starka" det är maskulint och snyggt, medan en tjej ska vara liten och smal. det har ALLTID varit så, det ligger i våra gener.

Nej, det ligger inte i våra gener att kvinnan ska vara liten och smal. Hur är det bra ur överlevnadssynpunkt?

I en hård vardag, som det ju är i naturen, så är det mer fördelaktigt att ha ett BMI på säg 22-24 än ett på typ 18 som många tjejer verkar eftersträva.

Tacos
2011-10-30, 16:36
ja, det stämmer.
MEN vi tjejer tycker oftast att det inte är så snyggt med SYNLIGA magrutor på oss själva. har man väldigt lite kroppsfett från början och börjar styrketräna ordentligt, så får man ju fortfarande synliga muskler, även om de inte är stora.

Förstår vad du menar......

.....men jag tycker nog ändå en smal vältränad kropp är snyggare än en smal otränad kropp. Hela hållningen blir liksom bättre på en tränad kropp (Gäller såklart både killar och tjejer)

Eddie Vedder
2011-10-30, 16:49
medan en tjej ska vara liten och smal. det har ALLTID varit så, det ligger i våra gener.

Är du på riktigt? :D Det du pratar om är på sin höjd ideal i olika sociokulturella och historiska kontexter men absolut inget naturbundet. Kvinnor har en egenskap att lagra fett på rumpa och lår exempelvis, tror du att det bara är en evolutionär miss eller kan det - tvärtom - kanske vara så att den kroppsformen har en fördel?

Att mannen skulle ha en evolutionär fördel av stora muskler är också ett mysterium för mig. Vad skulle den tunga kroppen vara bra till? Man blir tung, långsammare och kräver mer energi för att överleva. En evolutionär fördel har nog snarare varit en mager kropp och så energisnål livsstil som möjligt. Den fysiska otillräckligheten har ju människan kompenserat för genom ett intellekt som fått oss att kunna skapa redskap så vi kan döda starkare djur och strategiskt planera hur vi ska fånga in dom och överrumpla dom.

Tror jag. :)

LillSkalman
2011-10-30, 16:55
Är det inte fler som börjar ana att denna tråden endast är en trolltråd redan från början?

young_george
2011-10-30, 17:00
Är du på riktigt? :D Det du pratar om är på sin höjd ideal i olika sociokulturella och historiska kontexter men absolut inget naturbundet. Kvinnor har en egenskap att lagra fett på rumpa och lår exempelvis, tror du att det bara är en evolutionär miss eller kan det - tvärtom - kanske vara så att den kroppsformen har en fördel?

Att mannen skulle ha en evolutionär fördel av stora muskler är också ett mysterium för mig. Vad skulle den tunga kroppen vara bra till? Man blir tung, långsammare och kräver mer energi för att överleva. En evolutionär fördel har nog snarare varit en mager kropp och så energisnål livsstil som möjligt. Den fysiska otillräckligheten har ju människan kompenserat för genom ett intellekt som fått oss att kunna skapa redskap så vi kan döda starkare djur och strategiskt planera hur vi ska fånga in dom och överrumpla dom.

Tror jag. :)

Har man en stor kropp kan man låta folk med mindre kroppar springa åt en. :)

SannaK
2011-10-30, 17:37
Nej, det ligger inte i våra gener att kvinnan ska vara liten och smal. Hur är det bra ur överlevnadssynpunkt?

I en hård vardag, som det ju är i naturen, så är det mer fördelaktigt att ha ett BMI på säg 22-24 än ett på typ 18 som många tjejer verkar eftersträva.

i generna att vi VILL. varför vill männen vara stora och ha muskler?

SannaK
2011-10-30, 17:38
Sanna, du kan börja styrketräna, risken(chansen) att du kommer bli stor och få väldigt synliga muskler är inte jättestor.

Kanske armmusklerna blir lite mer definierade, men överlag så gör det mer nytta än du verkar tro.

börjat? jag har styrketränat i 1 år :P

SannaK
2011-10-30, 17:39
Förstår vad du menar......

.....men jag tycker nog ändå en smal vältränad kropp är snyggare än en smal otränad kropp. Hela hållningen blir liksom bättre på en tränad kropp (Gäller såklart både killar och tjejer)


ja, DU tycker det :) alla håller inte med om det.

SannaK
2011-10-30, 17:40
Är du på riktigt? :D Det du pratar om är på sin höjd ideal i olika sociokulturella och historiska kontexter men absolut inget naturbundet. Kvinnor har en egenskap att lagra fett på rumpa och lår exempelvis, tror du att det bara är en evolutionär miss eller kan det - tvärtom - kanske vara så att den kroppsformen har en fördel?

Att mannen skulle ha en evolutionär fördel av stora muskler är också ett mysterium för mig. Vad skulle den tunga kroppen vara bra till? Man blir tung, långsammare och kräver mer energi för att överleva. En evolutionär fördel har nog snarare varit en mager kropp och så energisnål livsstil som möjligt. Den fysiska otillräckligheten har ju människan kompenserat för genom ett intellekt som fått oss att kunna skapa redskap så vi kan döda starkare djur och strategiskt planera hur vi ska fånga in dom och överrumpla dom.

Tror jag. :)

det är såklart det måste finnas en fördel med det.
jag tror du missuppfattat, det jag menar är att vi av naturen VILL vara smala och slanka. medan männen "ska" vara stora oxh starka. varför vet jag inte. men det är så.

Pansartax
2011-10-30, 17:47
Tjejer som tränar i fitness/bikini eller figur har oftast väldigt vältränade kroppar men samtidigt också väldigt vackra/kvinnliga.

IFBB Europa

PJCeIQbMerA

Och en personlig favorit, Laura Michelle, WBFF pro bikini modell.

FAJKpX_xx-o

Proxy
2011-10-30, 17:47
i generna att vi VILL. varför vill männen vara stora och ha muskler?

Därför att män är män, och män vill vara alfa. :) Varför tjejer vill vara små och ha lite kroppsfett har nog mer med dagens sociala faktorer att göra. Det är helt enkelt så skönhetsidealet ser ut idag, jag tror inte att antika Greklands damer hade strävat efter att bli så smala.
Däremot så tror jag att mäns drift att vara stor och stark har mer med männens natur att göra.

SannaK
2011-10-30, 17:53
Tjejer som tränar i fitness/bikini eller figur har oftast väldigt vältränade kroppar men samtidigt också väldigt vackra/kvinnliga.

IFBB Europa

PJCeIQbMerA

Och en personlig favorit, Laura Michelle, WBFF pro bikini modell.

FAJKpX_xx-o

too much!! men det är smaken bara som avgör.

SannaK
2011-10-30, 17:56
Därför att män är män, och män vill vara alfa. :) Varför tjejer vill vara små och ha lite kroppsfett har nog mer med dagens sociala faktorer att göra. Det är helt enkelt så skönhetsidealet ser ut idag, jag tror inte att antika Greklands damer hade strävat efter att bli så smala.
Däremot så tror jag att mäns drift att vara stor och stark har mer med männens natur att göra.

män vill vara alfa, EXAKT, det tror jag med! har alltid varit så, kommer alltid att vara. även om inte stora, så muskliga. smal men hård enligt mig :P

Pansartax
2011-10-30, 17:56
too much!! men det är smaken bara som avgör.

Dom är bättre lite offseason och med lite vätska i kroppen kanske +5 kg, dvs när dom inte tränar för tävling eller sådär.. på scenen och så så har man ju på sig färg som gör att tvättbrädan och alla muskler syns tydligare.

Tänk på att dom väger ca 60 kg på scen, så de tjejerna du ser där är inte direkt undernärda.

Tacos
2011-10-30, 17:57
ja, DU tycker det :) alla håller inte med om det.

Absolut, alla får tycka precis som dom vill. Utrycker bara mina egna åsikter som bygger på MINA erfarenheter.

Tycker att det är du som generaliserar mest i den här tråden.

SannaK
2011-10-30, 18:06
Dom är bättre lite offseason och med lite vätska i kroppen kanske +5 kg, dvs när dom inte tränar för tävling eller sådär.. på scenen och så så har man ju på sig färg som gör att tvättbrädan och alla muskler syns tydligare.

Tänk på att dom väger ca 60 kg på scen, så de tjejerna du ser där är inte direkt undernärda.

det finns något och någon för alla :)

Eddie Vedder
2011-10-30, 18:07
men det är så.

Där tror jag att du har fel.

SannaK
2011-10-30, 18:10
Där tror jag att du har fel.

män vill vara alfa iaf.
eller så kanske kvinnor vill känna sig små och omhändertagna, därav vill vara smal och liten.
jag skulle iaf inte vilja ha mer muskler än en kille. han är mannen, jag är tjejen.

Tolkia
2011-10-30, 18:21
TS uttalar sig mycket tvärsäkert om vad "vi" tjejer "alltid" tycker. Det vore snyggt att stå för sina egna åsikter istället för att klistra dem på alla andra, för det finns många tjejer som garanterat inte känner sig ingå i TS "vi" när det gäller vad som är vältränad, snyggt eller lagom smalt. Att försöka motivera sina utseendeideal med att de skulle vara genetiskt bestämda när man postat de exempelbilder som TS tidigare postat är inget annat än trams.

SannaK
2011-10-30, 18:46
TS uttalar sig mycket tvärsäkert om vad "vi" tjejer "alltid" tycker. Det vore snyggt att stå för sina egna åsikter istället för att klistra dem på alla andra, för det finns många tjejer som garanterat inte känner sig ingå i TS "vi" när det gäller vad som är vältränad, snyggt eller lagom smalt. Att försöka motivera sina utseendeideal med att de skulle vara genetiskt bestämda när man postat de exempelbilder som TS tidigare postat är inget annat än trams.

TS är?
om du menar mig. jag står verkligen för det jag tycker. för jag tror på det starkt.
jag generaliserar, för det är den vanligaste uppfattningen. vi (jag, och de andra tjejerna som tycker som jag).
vadå motivera? vad allvarligt du ser på det. jag tycker det bara är sjukt snyggt, punkt slut.
såklart det finns dem som inte tycker som jag, som dig, som han eller som hon, detta är bara vad jag tycker.

King Grub
2011-10-30, 18:58
detta är bara vad jag tycker.

Då har du uttryckt dig rätt klumpigt tidigare, eftersom du uttryckligen talar om "vi" och generaliserar precis som om det gäller samtliga.

SannaK
2011-10-30, 19:24
Då har du uttryckt dig rätt klumpigt tidigare, eftersom du uttryckligen talar om "vi" och generaliserar precis som om det gäller samtliga.


big deal!
om man inte tycker så, varför tar man åt sig.....
det gäller SAMTLIGA ja (med andra ord, inte alla), för tjejer ÖVERLAG tycker så. dem FLESTA tjejerna gillar inte att ha muskler, nej, och det är ju alldeles sant.

King Grub
2011-10-30, 19:37
http://undergroundfreakz.com/s/contrib/sally/indifferent.gif

Spartansk
2011-10-30, 19:44
SAMTLIGA ja (med andra ord, inte alla)

"Samtliga" betyder "alla".

Sheogorath
2011-10-30, 20:09
hehe

Jokester
2011-10-30, 20:14
Denna tråd var ju faktiskt riktigt underhållande. :thumbup:

SannaK
2011-10-30, 20:20
juste, samtliga betyder alla. men what the heck ,ni vet vad jag menar :)

Sheogorath
2011-10-30, 20:25
juste, samtliga betyder alla. men what the heck ,ni vet vad jag menar :)

Jag förstår vad du menar, men du får försöka lära dig att uttrycka dig.

Lika lite som jag tror att man kan fostras till bög eller straight tror jag att man kan fostras till andra sexuella preferenser, exempelvis preferens för kvinnor som är "petite". Därför håller jag inte alls med Eddie m.fl. i den här tråden som har ett socio/kulturellt synsätt på den här saken.

Jokester
2011-10-30, 20:26
jag förstår vad du menar, men du får försöka lära dig att uttrycka dig.

Lika lite som jag tror att man kan fostras till bög eller straight tror jag att man kan fostras till andra sexuella preferenser, exempelvis preferens för kvinnor som är "petite". Därför håller jag inte alls med eddie m.fl. I den här tråden som har ett socio/kulturellt synsätt på den här saken.

+1

Spartansk
2011-10-30, 20:31
Lika lite som jag tror att man kan fostras till bög eller straight tror jag att man kan fostras till andra sexuella preferenser, exempelvis preferens för kvinnor som är "petite". Därför håller jag inte alls med Eddie m.fl. i den här tråden som har ett socio/kulturellt synsätt på den här saken.

Hörde på ett radioprogram att heterosexuella i tidig barndom lär sig sina preferenser för det motsatta könet. Man har t ex kunnat påvisa att barn med rökande föräldrar tyckte att rökning var sexigt som vuxna.

Eddie Vedder
2011-10-30, 20:32
män vill vara alfa iaf.
eller så kanske kvinnor vill känna sig små och omhändertagna, därav vill vara smal och liten.
jag skulle iaf inte vilja ha mer muskler än en kille. han är mannen, jag är tjejen.

Vad svarar du på nu? Du började ju prata om naturliga evolutionära fördelar. Nu pratar du om ideal. Bestäm dig.

Och du sätter dig på väldigt höga hästryggar genom att ständigt tala för både det kvinnliga och manliga släktets idealkroppar.

LadyG
2011-10-30, 20:38
män vill vara alfa iaf.
eller så kanske kvinnor vill känna sig små och omhändertagna, därav vill vara smal och liten.
jag skulle iaf inte vilja ha mer muskler än en kille. han är mannen, jag är tjejen.

:confused: Du menar osjälvständiga små flickor som inte klarar sig själva och måste be "mannen i huset" att öppna gurkburkarna, bära matkassarna eller byta till vinterdäck?

Nej tack, det där kan jag inte hålla med om och tack och lov är det inga av mina väninnor som resonerar så där skevt heller.

Fast det är väl skillnad på Flickor och Kvinnor.

Lychgate
2011-10-30, 20:39
Jag är en stereotyp. :cryout:

Jokester
2011-10-30, 20:47
Hörde på ett radioprogram att heterosexuella i tidig barndom lär sig sina preferenser för det motsatta könet. Man har t ex kunnat påvisa att barn med rökande föräldrar tyckte att rökning var sexigt som vuxna.

Nej. För mig är det precis tvärtom. Mina föräldrar och min äldre bror har rökt/snusat hela min uppväxt, och just därför så finns det inget som är mer avtändande för mig än just tobak.

Sheogorath
2011-10-30, 20:49
Hörde på ett radioprogram att heterosexuella i tidig barndom lär sig sina preferenser för det motsatta könet. Man har t ex kunnat påvisa att barn med rökande föräldrar tyckte att rökning var sexigt som vuxna.

Det är möjligt att småattribut av det slaget kan påverkas av det sociala arvet. Men kroppstyp för att inte tala om kön är helt enkelt för grundläggande tror jag. Sen kan man ju ha flera olika preferenser (jag tycker om många olika slags kvinnor..). Men frångår man dessa är man precis lika sann mot sin sexualitet som de två tjejerna som hånglar upp varandra på festen för att få lite jubel. Brott mot de egna preferenserna förekommer faktiskt under lite mer allvarliga omständigheter i vårt samhälle. Jag tänker på homosexuella män som lever med en kvinna, heterosexuella kvinnor inom feministrörelsen som försöker vara lesbiska osv.

Spartansk
2011-10-30, 20:56
Det är möjligt att småattribut av det slaget kan påverkas av det sociala arvet. Men kroppstyp för att inte tala om kön är helt enkelt för grundläggande tror jag. Sen kan man ju ha flera olika preferenser (jag tycker om många olika slags kvinnor..). Men frångår man dessa är man precis lika sann mot sin sexualitet som de två tjejerna som hånglar upp varandra på festen för att få lite jubel. Brott mot de egna preferenserna förekommer faktiskt under lite mer allvarliga omständigheter i vårt samhälle. Jag tänker på homosexuella män som lever med en kvinna, heterosexuella kvinnor inom feministrörelsen som försöker vara lesbiska osv.

Jag tror som dig. Överlag tror jag folk lägger för stor vikt vid det sociala arvet, även inom andra områden.

MtotheM
2011-10-30, 21:27
nu har jag kommit på varför alla tjejer sällan är vältränade utan bara smala, för att det är ett sånt j*vla mäck.
man ska äta si och så, man ska träna si och så, man får göra det men man får inte göra så.
GAH! im going crazy. har nada lust att tvinga i mig så mycket protein varje dag i resten av mitt liv, samt få ångest bara för att man ska iväg en vecka och varken kan träna eller äta på det sättet som stödjer sitt kroppsmål (vältränad)

Jag tror mer på att kvinnor inte vågar släppa silverhantlarna som dom svingar på utan ansträngning uppåt 100rep med. (Om ändå myter dog ut :() Jag tror faktiskt jag bara sett 1 på 100 kvinnor faktiskt se ansträngda ut medan dom styrketränar.

Det är synd då jag faktiskt tror dom flesta killarna gillar en mer muskulös fysik på en tjej till skillnad från vad du påstår tjejerna själva vill ha. Tjejer brukar även sträva efter en lägre fettprocent jämfört med vad killar föredrar från det jag märkt.

Med andra ord bygger man muskler på kaloriminus? Ja det är ju konstigt varför inte det fungerar i verkligheten.

<------ Living proof att det går.

mikaelj
2011-10-30, 21:32
Jag tror mer på att kvinnor inte vågar släppa silverhantlarna som dom svingar på utan ansträngning uppåt 100rep med. (Om ändå myter dog ut :() Jag tror faktiskt jag bara sett 1 på 100 kvinnor faktiskt se ansträngda ut medan dom styrketränar.

Det är synd då jag faktiskt tror dom flesta killarna gillar en mer muskulös fysik på en tjej till skillnad från vad du påstår tjejerna själva vill ha. Tjejer brukar även sträva efter en lägre fettprocent jämfört med vad killar föredrar från det jag märkt.



<------ Living proof att det går.

Favorit i repris, eftersom SannaK inte verkar ha läst det första gången: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Pansartax
2011-10-30, 21:34
<------ Living proof att det går.

Jaså, hur mycket i CM har du ökat och vart? Hur har du kontrollerat att du har legat på minus?

MtotheM
2011-10-30, 21:53
Jaså, hur mycket i CM har du ökat och vart? Hur har du kontrollerat att du har legat på minus?

Jag har kontrollerat att jag ligger på minus med hjälp av en våg. Inte svårt att vara säker när man gått ner 20+ kg (ca 0.7kg/v).

Eftersom jag främst mäter min prestation i form av styrka så har jag inte några exakta cm mått som ändå inte hade funkat med tanke på fettet som jag tappat. Jag har dock bla märkbart ökat i latsen (bredd då omkrets skulle ge ett falskt mått). I styrka däremot har jag ökat i princip i alla övningar (tex. 20kg i mark på 6 månader varav jag kört mark seriöst i 3). Och då har jag gymmat i strax över 2 år innan deffen.

Proxy
2011-10-30, 22:01
Pansartax, det är enkel fysiologi. Kaloriöverskott är inte ett måste för muskeltillväxt. Man kan dra anekdoter åt båda hållen hela dagen, men det är ett enkelt faktum.

Pansartax
2011-10-30, 22:03
Jag har kontrollerat att jag ligger på minus med hjälp av en våg. Inte svårt att vara säker när man gått ner 20+ kg (ca 0.7kg/v).

Eftersom jag främst mäter min prestation i form av styrka så har jag inte några exakta cm mått som ändå inte hade funkat med tanke på fettet som jag tappat. Jag har dock bla märkbart ökat i latsen (bredd då omkrets skulle ge ett falskt mått). I styrka däremot har jag ökat i princip i alla övningar (tex. 20kg i mark på 6 månader varav jag kört mark seriöst i 3). Och då har jag gymmat i strax över 2 år innan deffen.

Styrkeökningen kan vara på grund av bättre teknik, som i att man faktiskt ska pausa tills domaren säger press innan man skjutsar upp stången i bänkpress. (Såg du vad jag gjorde där?)

Att dina lats ser breda ut är för att du har tappat fläsk runt midjan, det gör att latsen ser bredare ut.

MtotheM
2011-10-30, 22:15
Styrkeökningen kan vara på grund av bättre teknik, som i att man faktiskt ska pausa tills domaren säger press innan man skjutsar upp stången i bänkpress. (Såg du vad jag gjorde där?)

Att dina lats ser breda ut är för att du har tappat fläsk runt midjan, det gör att latsen ser bredare ut.

Latsen är mätbart större.

Man får sämre vinklar och stöd mot bältet när man minskar i fett, det väger upp mot tekniken (som snarare försämrats då jag bla får sämre driv i benen i bänken och även likadant i marken) (Såg du vad jag gjorde där?)

Tolkia
2011-10-30, 22:30
Lika lite som jag tror att man kan fostras till bög eller straight tror jag att man kan fostras till andra sexuella preferenser, exempelvis preferens för kvinnor som är "petite". Därför håller jag inte alls med Eddie m.fl. i den här tråden som har ett socio/kulturellt synsätt på den här saken.
Det är iofs rätt stor skillnad mellan sexuell preferens av typen "tänder på kvinna" och "tänder på väldigt liten och tunn kvinna" (SannaK). På samma sätt som det är väldigt stor skillnad mellan vad en viss person tänder på och vad en stor grupp (t.ex. alla kvinnor eller alla män) tänder på. Jag tror att man gör det sjukt enkelt för sig om man bestämmer sig för att det är antingen 100% det ena eller 100% det andra.

Jokester
2011-10-30, 22:31
Styrkeökningen kan vara på grund av bättre teknik, som i att man faktiskt ska pausa tills domaren säger press innan man skjutsar upp stången i bänkpress. (Såg du vad jag gjorde där?)

Att dina lats ser breda ut är för att du har tappat fläsk runt midjan, det gör att latsen ser bredare ut.

Men är du trög på riktigt eller? Klart man kan öka på kaloriunderskott, kolla på vilken fet nybörjare som helst.

Pansartax
2011-10-30, 22:50
Latsen är mätbart större.

Man får sämre vinklar och stöd mot bältet när man minskar i fett, det väger upp mot tekniken (som snarare försämrats då jag bla får sämre driv i benen i bänken och även likadant i marken) (Såg du vad jag gjorde där?)

Ursäkter, vi har pratat om det där med medicinbollsmage och vi kom fram till att det inte alls var nödvändigt. Och dessa vinklar du pratar om, vad är det? Pressa skiten bara det är ingen vetskap.

Seså, du får bättre teknik för varje pass (Det är väl åtminstone vad man kan hoppas på) och det är därför du gör styrkeökningar.

Grattis till vingarna dock, aldrig fel :) Ett steg närmare Yates

http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=2666503&stc=1&d=1282413670

Ristretto
2011-10-30, 22:56
Denna tråd var ju faktiskt riktigt underhållande. :thumbup:

+1 Man är borta nån dag från den och sen har allt detta hunnit hända. *popcorn*

SannaK
2011-10-30, 23:21
Vad svarar du på nu? Du började ju prata om naturliga evolutionära fördelar. Nu pratar du om ideal. Bestäm dig.

Och du sätter dig på väldigt höga hästryggar genom att ständigt tala för både det kvinnliga och manliga släktets idealkroppar.

det kanske är både och helt enkelt. ingen kan ju veta exakt.

SannaK
2011-10-30, 23:22
:confused: Du menar osjälvständiga små flickor som inte klarar sig själva och måste be "mannen i huset" att öppna gurkburkarna, bära matkassarna eller byta till vinterdäck?

Nej tack, det där kan jag inte hålla med om och tack och lov är det inga av mina väninnor som resonerar så där skevt heller.

Fast det är väl skillnad på Flickor och Kvinnor.

jag VET inte, det var en teori från tomma intet som jag har bara.

SannaK
2011-10-30, 23:25
Favorit i repris, eftersom SannaK inte verkar ha läst det första gången: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

jag har läst den och förstår den men jag måste inte hålla med.
alla har olika smak, varför är det så svårt att acceptera?

Eddie Vedder
2011-10-31, 07:10
det kanske är både och helt enkelt. ingen kan ju veta exakt.

Sluta säga att det är så då. :)

Lika lite som jag tror att man kan fostras till bög eller straight tror jag att man kan fostras till andra sexuella preferenser, exempelvis preferens för kvinnor som är "petite". Därför håller jag inte alls med Eddie m.fl. i den här tråden som har ett socio/kulturellt synsätt på den här saken.

Så hur förklarar du då de kraftigt varierande idealkropperna mellan olika kuturell och olika historiska kontexter? Varför är feta kvinnor attraktivare i en annan historisk kontext, eller en nuvarande annan kultur och varför är vit hud ett ideal vid en tidpunkt och solbränd hud i en annan. Att fostras till att ha preferenser är ju en självklarhet, det är inte samma sak som sexuell läggning. Exempelvis är det medfött huruvida man har de genetiska föutsättningarna att bli supergrov lättare än andra. Men vad som lockar en till att börja styrketräna är väl inget du tror är en fysiologisk dragning till gymmet?

Sheogorath
2011-10-31, 07:56
Sluta säga att det är så då. :)



Så hur förklarar du då de kraftigt varierande idealkropperna mellan olika kuturell och olika historiska kontexter? Varför är feta kvinnor attraktivare i en annan historisk kontext, eller en nuvarande annan kultur och varför är vit hud ett ideal vid en tidpunkt och solbränd hud i en annan. Att fostras till att ha preferenser är ju en självklarhet, det är inte samma sak som sexuell läggning. Exempelvis är det medfött huruvida man har de genetiska föutsättningarna att bli supergrov lättare än andra. Men vad som lockar en till att börja styrketräna är väl inget du tror är en fysiologisk dragning till gymmet?

Jag tror inte att det vi ser som forna ideal i en viss historisk kontext är den stora gruppens preferenser alla gånger; det går mode i det där. Det är bara att se på situationen idag: de ulta-smala cat-walk-kvinnorna är ö.h.t. inte den breda massans sexuella preferens. Det vi ser idag som ideal från den tiden (tavlor på bleka svulstiga donnor med valkar här och där) kan jag tänka mig är just en sådan trend. Skulle vi istället gå in i huvudet på bondgrabben i torparsamhället och titta på vad han går igång på skulle jag inte tro att det skiljer sig nämnvärt från vad som får det att kittla i pojkbyxan idag.

Jag säger inte att 100 % är genetiskt.

Eddie Vedder
2011-10-31, 08:02
Skulle vi istället gå in i huvudet på bondgrabben i torparsamhället och titta på vad han går igång på skulle jag inte tro att det skiljer sig nämnvärt från vad som får det att kittla i pojkbyxan idag.

Ja det finns ju alltid en normalfördelning. Men samtidigt finns det förmodligen en hel del avvikelser som man inte gärna skyltar med. Just på grund av vad som ansett normalt och socialt accepterat.

Men att en heterosexuell person tänder på vissa attribut är inte konstigt. Precis som att alla kroppar vill ha näring men smakpreferenser och matlust varierar kraftigt och är till stor del socialt inlärt. Vi svenskar är ju inte genetiskt anpassade till att gå bananas när de äter marsvin i Landet Brunsås exempelvis. :)

Sheogorath
2011-10-31, 08:09
Ja det finns ju alltid en normalfördelning. Men samtidigt finns det förmodligen en hel del avvikelser som man inte gärna skyltar med. Just på grund av vad som ansett normalt och socialt accepterat.

Men att en heterosexuell person tänder på vissa attribut är inte konstigt. Precis som att alla kroppar vill ha näring men smakpreferenser och matlust varierar kraftigt och är till stor del socialt inlärt. Vi svenskar är ju inte genetiskt anpassade till att gå bananas när de äter marsvin i Landet Brunsås exempelvis. :)

Visst finns det en social inlärning. Däremot tror jag det både har varit och är EXRTREMT ovanligt för en heterosexuell man att gå igång på en kvinna som är både längre och bredare byggd än han själv (oavsett om det handlar om fett eller muskler). Däremot tror jag det både och har varit och är EXTREMT vanligt att gå igång på en kropp som uppfattas som liten/nätt med väl avgränsad midja med tydlig kurvatur med rumpa och bröst. Det är det här jag tror SannaK försöker få fram.

Eddie Vedder
2011-10-31, 08:13
Visst finns det en social inlärning. Däremot tror jag det både har varit och är EXRTREMT ovanligt för en heterosexuell man att gå igång på en kvinna som är både längre och bredare byggd än han själv (oavsett om det handlar om fett eller muskler). Däremot tror jag det både och har varit och är EXTREMT vanligt att gå igång på en kropp som uppfattas som liten/nätt med väl avgränsad midja med tydlig kurvatur med rumpa och bröst. Det är det här jag tror SannaK försöker få fram.

Ja det är kanske ovanligt i Sverige 2011 men jag tror helt enkelt mer att det är socialt inlärt än vad du gör. :) Skulle du ha matats med bilder på större kvinnor hela ditt liv, större kvinnor i skönhetstävlingar, filmer, musik etc. så kanske dina preferenser också hade sett annorlunda ut.

"Clash of the sciences" :D

Sheogorath
2011-10-31, 08:15
Ja, det var väl ganska uppenbart att det här skulle sluta med ett "Vi får väl enas om att vara oense". ;)

knazcandy
2011-10-31, 08:32
nu har jag kommit på varför alla tjejer sällan är vältränade utan bara smala, för att det är ett sånt j*vla mäck.
man ska äta si och så, man ska träna si och så, man får göra det men man får inte göra så.
GAH! im going crazy. har nada lust att tvinga i mig så mycket protein varje dag i resten av mitt liv, samt få ångest bara för att man ska iväg en vecka och varken kan träna eller äta på det sättet som stödjer sitt kroppsmål (vältränad)


Jag tror också att det handlar om avsaknaden av intresse för träning och kost som gör att många tjejer är smala istället för "vältränade". Jag tycker att allt detta "mäckande" faktsikt har en charm och även om en del av oss här på kolo är väldigt strikta så är det också för att man är väldigt målmedveten. Inget kommer gratis i livet och vägen till en vältränad kropp är en resa i sig som är lika viktig (erfarenheter) som att nå "målet".

Nelli
2011-10-31, 11:14
Jag tror också att det handlar om avsaknaden av intresse för träning och kost som gör att många tjejer är smala istället för "vältränade". Jag tycker att allt detta "mäckande" faktsikt har en charm och även om en del av oss här på kolo är väldigt strikta så är det också för att man är väldigt målmedveten. Inget kommer gratis i livet och vägen till en vältränad kropp är en resa i sig som är lika viktig (erfarenheter) som att nå "målet".

Jag håller med om att inget kommer gratis här i livet.
Jag älskar att träna, röra mig och vara fysiskt stark, känslan i kroppen av ett tränings pass att känna mig stark och säker i det.
Hur bra jag känner mig när jag äter bra och vad jag lärt mig under resans gång inte minst under tävlings dietandet och genomförandet.

Det handlar om intresse och vad man tycker är kul. Gillar man inte att röra på sig, tycker det är jobbigt med mat och kost så är det klart att det r ett rent helvete med det..........
Tycker man det är kul så är det en helt annan femma.

Robbmeister
2011-10-31, 15:01
det handlar om intresse och vad man tycker är kul. Gillar man inte att röra på sig, tycker det är jobbigt med mat och kost så är det klart att det r ett rent helvete med det..........
Tycker man det är kul så är det en helt annan femma.

+1

SannaK
2011-10-31, 16:14
Visst finns det en social inlärning. Däremot tror jag det både har varit och är EXRTREMT ovanligt för en heterosexuell man att gå igång på en kvinna som är både längre och bredare byggd än han själv (oavsett om det handlar om fett eller muskler). Däremot tror jag det både och har varit och är EXTREMT vanligt att gå igång på en kropp som uppfattas som liten/nätt med väl avgränsad midja med tydlig kurvatur med rumpa och bröst. Det är det här jag tror SannaK försöker få fram.

det är det jag försöker få fram :)

SannaK
2011-10-31, 16:16
Jag tror också att det handlar om avsaknaden av intresse för träning och kost som gör att många tjejer är smala istället för "vältränade". Jag tycker att allt detta "mäckande" faktsikt har en charm och även om en del av oss här på kolo är väldigt strikta så är det också för att man är väldigt målmedveten. Inget kommer gratis i livet och vägen till en vältränad kropp är en resa i sig som är lika viktig (erfarenheter) som att nå "målet".

jag TROR också att det kan vara så att tjejer har skönhet och kläder som intresse, vilket vi lägger ner mycket tid och pengar och engagemang på. det är VÅRAN grej.
Medan killar "har" inte det att bry sig om (förutom lite gele i håret) så deras grej blir att lägga ner tid, engagemang och pengar på sin kropp.
Ingen har rätt att döma någon!

Eddie Vedder
2011-10-31, 16:18
jag TROR också att det kan vara så att tjejer har skönhet och kläder som intresse, vilket vi lägger ner mycket tid och pengar och engagemang på. det är VÅRAN grej.
Medan killar "har" inte det att bry sig om (förutom lite gele i håret) så deras grej blir att lägga ner tid, engagemang och pengar på sin kropp.

Generaliseringarnas och sterotypiseringarnas okrönta drottning. :) Och ännu värre är det nog för italienska kvinnor som dagligen dessutom måste stenugnsbaka pizzor åt sina män.

Trött
2011-10-31, 16:20
generaliseringarnas och sterotypiseringarnas okrönta drottning. :) och ännu värre är det nog för italienska kvinnor som dagligen dessutom måste stenugnsbaka pizzor åt sina män.

+1

SannaK
2011-10-31, 16:27
Generaliseringarnas och sterotypiseringarnas okrönta drottning. :) Och ännu värre är det nog för italienska kvinnor som dagligen dessutom måste stenugnsbaka pizzor åt sina män.

haha, jag skrev ju att jag TROR :)

Eddie Vedder
2011-10-31, 16:33
haha, jag skrev ju att jag TROR :)

Ja men det var ju fortfarande en generalisering.

SannaK
2011-10-31, 16:35
Ja men det var ju fortfarande en generalisering.

ok, no more generalisering! :P

knazcandy
2011-10-31, 16:57
jag TROR också att det kan vara så att tjejer har skönhet och kläder som intresse, vilket vi lägger ner mycket tid och pengar och engagemang på. det är VÅRAN grej.
Medan killar "har" inte det att bry sig om (förutom lite gele i håret) så deras grej blir att lägga ner tid, engagemang och pengar på sin kropp.
Ingen har rätt att döma någon!

Så du menar att vår grej är att shoppa? Och killarnas grej är att bygga?
Låter som ett urdrag ur en fjortis dagbok..

SannaK
2011-10-31, 17:00
Så du menar att vår grej är att shoppa? Och killarnas grej är att bygga?
Låter som ett urdrag ur en fjortis dagbok..

nej, absolut inte.
men det är vanligt. hur många av alla tjejer VILL ha muskler? inte många, men det börjar iaf BLI fler :)
det är VANLIGT att killar vill ha muskler :)

knazcandy
2011-10-31, 17:10
nej, absolut inte.
men det är vanligt. hur många av alla tjejer VILL ha muskler? inte många, men det börjar iaf BLI fler :)
det är VANLIGT att killar vill ha muskler :)

Kan väl vara en åldersfråga med. Fjortisar vill vara magra, för det är så media säger att man ska se ut. Med åren kommer oftast bättre självkänsla och då förändras förhoppningsvis synen på vad en hälsosam kropp är.

Springer
2011-10-31, 17:51
Nej tack, det där kan jag inte hålla med om och tack och lov är det inga av mina väninnor som resonerar så där skevt heller.



Nej, för om de sa annorlunda skulle de antagligen bli ustötta ur gruppen. ;-) Som vanligt, vad man säger att man gillar/tror på/vill är inte alltid det man gillar/tror på/vill.

kettlebellGuden
2011-10-31, 18:07
det är VANLIGT att killar vill ha muskler :)

Lite humor... om du tar och gör en sifoundersökning på killar i västvärlden mellan ålder 15 och 75 så är iaf jag övertygad om att "bygga muskler" är något som de flesta lägger rejält lågt på sina listor över intressen.

Tacksamt nog har väl majoriteten av världen inte så extremt stort intresse av att bli biffiga..

SannaK
2011-10-31, 20:37
Kan väl vara en åldersfråga med. Fjortisar vill vara magra, för det är så media säger att man ska se ut. Med åren kommer oftast bättre självkänsla och då förändras förhoppningsvis synen på vad en hälsosam kropp är.

sen kanske vissa bara helt enkelt tycker det är snyggt att vara riktigt smal, utan muskler. det finns allt.

knazcandy
2011-10-31, 21:30
nu har jag kommit på varför alla tjejer sällan är vältränade utan bara smala, för att det är ett sånt j*vla mäck.
man ska äta si och så, man ska träna si och så, man får göra det men man får inte göra så.
GAH! im going crazy. har nada lust att tvinga i mig så mycket protein varje dag i resten av mitt liv, samt få ångest bara för att man ska iväg en vecka och varken kan träna eller äta på det sättet som stödjer sitt kroppsmål (vältränad)

Alla tjejer?

Eddie Vedder
2011-10-31, 21:33
Alla tjejer?

Det spelar ingen roll hur många killar som går emot SannaK's snedvridna världsbild om stereotyp manlighet och hur många av er tjejer som går emot hennes dito för tjejer. SannaK vet hur det är och därmed basta. Kolla hennes tråd om att vara "hård" exempelvis.

kettlebellGuden
2011-10-31, 21:38
Faktiskt tror jag att fler killar är mer intresserade av att levla upp i sin xbox än att få massa muskler.

Proxy
2011-10-31, 21:47
Jag tror att många fler killar faktiskt vill vara lite större och bitigare. Många fler än man tror.
Att folk däremot inte gör det, d.v.s. lägger ner den tid och energi som krävs för att bli det, är en annan femma.

Eddie Vedder
2011-10-31, 21:50
Jag tror att många fler killar faktiskt vill vara lite större och bitigare. Många fler än man tror.
Att folk däremot inte gör det, d.v.s. lägger ner den tid och energi som krävs för att bli det, är en annan femma.

Jag tror snarare att folk som själva vill det har svårt att förstå hur andra kan tycka att det är ointressant. Jag har hört byggare som pratar om att det finns en avundsjuka bland svenskar till och med. Som om någon som inte själv är kroppsbyggare någonsin skulle avundas byggarlivet.

Proxy
2011-10-31, 21:55
Jag tror snarare att folk som själva vill det har svårt att förstå hur andra kan tycka att det är ointressant. Jag har hört byggare som pratar om att det finns en avundsjuka bland svenskar till och med. Som om någon som inte själv är kroppsbyggare någonsin skulle avundas byggarlivet.

Jag ser din poäng, men jag vet inte om du missar min lite.
Poängen är att jag tror att väldigt många killar vill se bitiga ut, men dom är inte beredda att jobba för det.
Precis som med mycket annat egentligen, folk går runt och vill ha saker, men gör ingenting åt det.
Tror inte heller att någon avundas det livet som man behöver leva för att uppnå en drömfysik.

"Så där skulle jag vilja se ut!" *Fortsätter att mumsa på sin pizza och tar en sipp öl.*

Eddie Vedder
2011-10-31, 21:58
Jag ser din poäng, men jag vet inte om du missar min lite.
Poängen är att jag tror att väldigt många killar vill se bitiga ut, men dom är inte beredda att jobba för det.
Precis som med mycket annat egentligen, folk går runt och vill ha saker, men gör ingenting åt det.
Tror inte heller att någon avundas det livet som man behöver leva för att uppnå en drömfysik.

"Så där skulle jag vilja se ut!" *Fortsätter att mumsa på sin pizza och tar en sipp öl.*

Ja de som vill det vill det ju. :) Så jag håller med dig så långt. Jag tolkade det som att du, liksom SannaK menar att det är väldigt vanligt och jag tror faktiskt inte det. I alla fall inte stor enligt Kolodefinition. Men mindre fett och lite mer muskler önskar sig nog väldigt många, det är ju dock en allmän önskad att vara lite mer fit. Inte att ha stora muskler per se.

Kappman
2011-10-31, 22:06
Poängen är att jag tror att väldigt många killar vill se bitiga ut, men dom är inte beredda att jobba för det.
Precis som med mycket annat egentligen, folk går runt och vill ha saker, men gör ingenting åt det.*

De flesta snubbar jag känner vill inte vara en köttbulle. De kör hellre triatlon, crossfit och kampsport. Deras ideal ser ut därefter. De lider inte direkt brist på damsällskap heller....

Proxy
2011-10-31, 22:10
Ja de som vill det vill det ju. :) Så jag håller med dig så långt. Jag tolkade det som att du, liksom SannaK menar att det är väldigt vanligt och jag tror faktiskt inte det. I alla fall inte stor enligt Kolodefinition. Men mindre fett och lite mer muskler önskar sig nog väldigt många, det är ju dock en allmän önskad att vara lite mer fit. Inte att ha stora muskler per se.

Nej, det tror inte jag heller. Men "stor" enligt Svensson-definition, den klassiska "Brad Pitt"-kroppen ungefär.

Vad gäller lite större ideal, så är jag lite kluven. Nu är jag absolut inte objektiv i frågan, för jag har svårt att förstå hur man inte vill vara stor.
Det vore väldigt intressant att få veta hur det egentligen ligger till. Nu kan vi ju helt enkelt inte göra det, det går bara att spekulera.
Jag verkar ju dock vilja tro att tendensen att vilja vara stor, är större än vad du tror. Men som sagt, jag som alltid har varit kortast och minst har svårt att vara objektiv. :D

Eddie Vedder
2011-10-31, 22:15
det går bara att spekulera.

Eller ta en titt på den omfattande forskningen som finns om såna här saker. ;) Kroppsidealet för män förefaller vara en muskulär kropp ja. Men hur stor den egentligen är och hur pass stark den viljan är på riktigt är svårare att säga för jag är inte direkt inläst.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1054139X0100413X

Men man måste skilja på att "vilja" och VILJA. Jag "vill" ha ett körkort exempelvis. Men inte starkt nog att det är värt att övningsköra och sån skit. Så då kan man ju fråga sig hur stark den viljan är.

Proxy
2011-10-31, 22:29
Ah, givetvis finns det forskning. :D Orkar inte sätta mig in i det, men det låter ju inte orimligt att ett snittvärde hade hamnat runt definitionen "muskulär men inte för stor."
Tycker att du borde skaffa dig ett körkort Nicklas!

kettlebellGuden
2011-10-31, 23:24
Nej, det tror inte jag heller. Men "stor" enligt Svensson-definition, den klassiska "Brad Pitt"-kroppen ungefär.

Vad gäller lite större ideal, så är jag lite kluven. Nu är jag absolut inte objektiv i frågan, för jag har svårt att förstå hur man inte vill vara stor.
Det vore väldigt intressant att få veta hur det egentligen ligger till. Nu kan vi ju helt enkelt inte göra det, det går bara att spekulera.
Jag verkar ju dock vilja tro att tendensen att vilja vara stor, är större än vad du tror. Men som sagt, jag som alltid har varit kortast och minst har svårt att vara objektiv. :D

Det hade varit rätt intressant att få lite statistik på hur många som vill vara stora. Tycker att många man snackar med anser att t.ex. mr Yates som postades tidigare i tråden ser helt för jävlig ut och det är "too much". Fullt möjligt att det bara är något som de säger.


:edit: såg nu att där var en länk med forskning. KUL! synd att den bara var på ungar dock. Hade varit kul att se på ett större spann av individer. 15-75 år typ.

Pansartax
2011-10-31, 23:32
Ge mig en knapp till Ruhls massa och jag hade tryckt på den knappen fortare än en fluga fiser.

Edit: Hur fort en fluga fiser har jag ingen aning om men jag hade inte tvekat i alla fall, så kan vi säga.

Edit2: Helst av allt skulle jag vilja som jag gör nu, kämpa mig till den massan men jag vill ha det så mycket så skulle ett tillfälle ges genom en magisk lampa så skulle svaret "Ja, gör det nu" komma ut ur min mun utan någon sorts eftertänksamhet alls.

kettlebellGuden
2011-11-01, 07:48
Ge mig en knapp till Ruhls massa och jag hade tryckt på den knappen fortare än en fluga fiser.


En sak som är säker är att du inte är representativ för hela den manliga befolkningen.

knazcandy
2011-11-01, 07:53
Jag kan ju bara referera till mig själv ang det där med vilja och vilja. Ibland suktar man över bilder på tjejers kroppar som har vigt sitt liv åt träning och kost. Självklart skulle jag VILJA se ut sådan, men jag är inte beredd och lägga ner så mycket tid och kraft som det faktiskt krävs för att se ut på det sättet utan håller mig till en mer "lagom-nivå".

På den tiden när jag jobbade på gym så kunde jag se en väldigt tydlig skillnad mellan olika åldrar, speciellt vad det gäller tjejer/kvinnor. Unga tjejer kom in på gymmet och bad om hjälp för att de vill bli smala. När kvinnor kom in på gymmet så var oftast önskan en helt annan, dvs att få en starkare kropp, förebygga belastningsskador osv.
Vad det gäller killar/män så var inte alls någon större skillnad på vad man hade för målresultat. Sen att 18+ -killarna trodde de var stålmannen redan innan de ens satt sin fot på ett gym, det är en helt annan femma :D

Eddie Vedder
2011-11-01, 08:43
:edit: såg nu att där var en länk med forskning. KUL! synd att den bara var på ungar dock. Hade varit kul att se på ett större spann av individer. 15-75 år typ.

Finns mer:

http://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=body+ideal+men&btnG=S%C3%B6k&as_ylo=&as_vis=0

Upp till 75 är nog svårt men äldre åldersgrupper än 15 hittar du helt klart. :)

kettlebellGuden
2011-11-01, 10:59
Finns mer:

http://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=body+ideal+men&btnG=S%C3%B6k&as_ylo=&as_vis=0

Upp till 75 är nog svårt men äldre åldersgrupper än 15 hittar du helt klart. :)

Femhundra tack.

Sniggel
2011-11-01, 11:52
Det hade varit rätt intressant att få lite statistik på hur många som vill vara stora. Tycker att många man snackar med anser att t.ex. mr Yates som postades tidigare i tråden ser helt för jävlig ut och det är "too much". Fullt möjligt att det bara är något som de säger.


:edit: såg nu att där var en länk med forskning. KUL! synd att den bara var på ungar dock. Hade varit kul att se på ett större spann av individer. 15-75 år typ.

Jag tror definititivt att vi som vill bli stora är väldigt få. Med "vill" räknar jag även in "kan tänka mig att bli så stor om jag t om slipper göra jobbet".
Jag har sedan jag varit väldigt liten tyckt det varit snyggt med en stor och muskulös kropp.
Detta trots att jag från min omgivning (mamma och alla andra vuxna som någonsin kommenterat bodybuilders kroppar) fått höra "nä usch va fult". Detta var kanske inte lika vanligt när man kom upp i skolåldern då brukade folks åsikter variera rätt mycket, men de flesta tyckte att "för mycket muskler" (brad pitt) var fult, och så var det ungefär ända upp till gymnasiet även om toleransen ökade för hur mycket muskler man kunde ha och fortfarande ha en snygg kropp.
Detta innebar att jag i princip aldrig kommenterade vad jag tyckte eftersom man som alla andra ville "passa in".

Sniggel
2011-11-01, 18:47
det är såklart det måste finnas en fördel med det.
jag tror du missuppfattat, det jag menar är att vi av samhället VILL vara smala och slanka. medan männen "ska" vara stora oxh starka. varför vet jag inte. men det är så.

Rättade till...

Här är enbart ett exempel som säger emot det du påstår:

http://blog.modernmechanix.com/mags/qf/c/PhysicalCulture/11-1934/xlg_skinny_girls.jpg

Sniggel
2011-11-01, 18:53
Här fler äldre ideal:


http://www.myrtlebeachbizarre.com/women-statues.jpg

http://www.oneonta.edu/faculty/farberas/arth/Images/110images/sl9images/titian_venus_urbino.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_ZW0IF4CQIhU/Sxh3x4ExA6I/AAAAAAAABJw/iD6PBQ7SdWI/s320/Beautiful+Curvy+Woman+and+Mirror+Painting.jpg

http://simmeringhope.com/wp-content/uploads/2008/05/rubens_venus_at_a_mirror_c1615.jpg

Sniggel
2011-11-01, 18:57
25 000 år gammal hyllning till kvinnokroppen?:

http://www.sbmadocents.org/images_new/Lachaise_willendorf.jpg


Så, nu ger jag mig :P

L2310
2011-11-01, 19:49
big deal!
om man inte tycker så, varför tar man åt sig.....
det gäller SAMTLIGA ja (med andra ord, inte alla), för tjejer ÖVERLAG tycker så. dem FLESTA tjejerna gillar inte att ha muskler, nej, och det är ju alldeles sant.

Nu har jag inte läst alla sidor, men SannaK, skojar du eller? För det första så ja, samtliga betyder alla. För det andra, vad är det för påhitt om att tjejer inte gillar att ha muskler? Visst håller jag med om att det är ett jäkla snack hos många tjejer om att de "inte vågar gymma för att de kommer bli så biffiga och se ut som en kille" men det är ju rent skitsnack. Muskler på tjejer ÄR snyggt. Nog fan är har man hellre muskler och är smal (som i youtube-klippet som länkades innan, det är inte alls too much) än smal-smal (läs: smalfet). Sen tror jag knappast att tjejen på bilden du länkade aldrig har rört en vikt i sitt liv. Hon har en snygg kropp men du kommer nog få svårt att uppnå det om du aldrig tänker träna mer... :)

Eddie Vedder
2011-11-01, 21:37
25 000 år gammal hyllning till kvinnokroppen?


Ja eller nån som fått för sig att hugga en fet kärring i sten. :D Vet någon verkligen om det där är en fruktbarhetsgudinna eller har man bara antagit det? Ibland får jag känslan av att vi människor gärna mystifierar våra förfäders intentioner med olika avbilder, symboler och ritualer vi lär oss av.

Spartansk
2011-11-01, 21:39
Jag tror seriöst att den där venusfiguren helt enkelt kan vara porr.

kaer
2011-11-02, 09:50
Ja eller nån som fått för sig att hugga en fet kärring i sten. :D Vet någon verkligen om det där är en fruktbarhetsgudinna eller har man bara antagit det? Ibland får jag känslan av att vi människor gärna mystifierar våra förfäders intentioner med olika avbilder, symboler och ritualer vi lär oss av.

Tror på det med, jag brukar fantisera att vår civilisation kommer gå under och falla i glömska och sen fundera på vad de kommer att tro om 10000 år då de gräver upp vår skit.
De hittar ngns obskyra porrhårdisk. Gräver upp ngn inbiten hårdrockares dagbok, gör djupa tokningar av tunnebaneklotter.