handdator

Visa fullständig version : CSN- hoppa av?


shut teh face
2011-10-29, 14:25
Hej,

En liten fråga, som CSN förmodligen kan svara på utmärkt, men det går inte att ringa under helgen med sådana här frågor - tydligen?! Skulle behöva veta i helgen..

Tjejen pluggar sedan i augusti 100% och har fått pengar augusti, september och oktober.

Nu ska hon hoppa av för hon fått arbete, och kommer då få ett streck i betyget, hon har inte klarat kursen. Jag antar att CSN inte kräver tillbaka pengarna omedelbart nu.

Men, om hon vill plugga igen i vår, är det OK? En viss procent av poängen måste ju vara godkänt, men det måste ju börja räknas på ifrån en viss högskolepoäng, för annars måste man ju alltid ha godkänt på första kursen.

Tack på förhud

krappen
2011-10-29, 14:57
Vet inte om nivå på studierna spelar roll, men det brukar vara så att om man har sökt studiemedel för heltid så brukar man behöva redovisa att man slutfört kurspoäng som motsvarar ungefär hälften av de kurser man sökt innan man kan få pengar igen så att säga.

mjeuuu
2011-10-29, 15:03
Man måste få klara 75% av de poäng man söker studiemedel för. Så om hon fortsätter plugga GISSAR jag på att hon kommer få läsa upp lite poäng utan studiemedel innan hon kan få pengar av CSN igen. Jag antar att CSN gör någon beräkning på hur många poäng hon har fått studiemedel för och tar 75% av det; den siffran är antalet poäng hon måste "läsa upp" utan studiemedel innan hon får det igen.

Lite gissningar bara... :)

PS: Jag var i en liknande situation själv för något år sen, och då blev det så som jag beskrev för mig åtminstone.

shut teh face
2011-10-29, 15:24
Okej.

Men det måste ju vara rätt vanligt att folk studerar småkurser, sen hoppar av för de fått jobb, och så vill man kanske plugga igen nån gång?

Scratch89
2011-10-29, 15:28
Om hon betalar tillbaka pengarna hon fått för kursens period så är det inga problem.

shut teh face
2011-10-29, 15:44
Om hon betalar tillbaka pengarna hon fått för kursens period så är det inga problem.
Jo precis, men kul att betala tillbaka 20k på två månaderslöner. :)

Som det ser ut nu så ska hon bara jobba i 2 månader! Men det är värt att hoppa av kurserna för det, ur ett meritperspektiv!

Scratch89
2011-10-29, 16:05
Men hur lång var den här kursen då? Har hon bara läst en kurs på heltid i tre månader?

Cilia
2011-10-29, 16:06
Jo precis, men kul att betala tillbaka 20k på två månaderslöner. :)

Som det ser ut nu så ska hon bara jobba i 2 månader! Men det är värt att hoppa av kurserna för det, ur ett meritperspektiv!

Du måste tänka att det är istället för lön. Jobbar u inte, ingen lön. Studerar du inte, inget studiemedel. Att hon fått ersättning i förskott är irrelevant

tossefar
2011-10-29, 18:34
Betalar hon tillbaka hela summan så är det inga problem. Annars blir hon utan CSN nästa termin. Tråkigt i hennes (och många andras) fall, men inte helt ologiskt heller.

shut teh face
2011-10-29, 19:00
Men hur lång var den här kursen då? Har hon bara läst en kurs på heltid i tre månader?
Ja, hon har även läst 7.5 poäng förut (utan lån) och fått godkänt på detta.

Vet inte om det förändrar något.

Cilia
2011-10-29, 19:07
Ja, hon har även läst 7.5 poäng förut (utan lån) och fått godkänt på detta.

Vet inte om det förändrar något.

Spelar ingen roll det är den här terminen som räknas

kettlebellGuden
2011-10-29, 19:43
Sen när började CSN bry sig om att man tog poängen på rätt termin? Tidigare har de bara kollat så man har poäng som motsvarar % av det man får lån för. Och speciellt första året är det helt andra regler än vad som gäller senare terminer.

Ring CSN och fråga vad som gäller för tanten din.... och wat.. 2 månaders jobb bra merit? Fattar inte.

shut teh face
2011-10-29, 19:55
Sen när började CSN bry sig om att man tog poängen på rätt termin? Tidigare har de bara kollat så man har poäng som motsvarar % av det man får lån för. Och speciellt första året är det helt andra regler än vad som gäller senare terminer.

Ring CSN och fråga vad som gäller för tanten din.... och wat.. 2 månaders jobb bra merit? Fattar inte.
Misstänkte också att kanske något special gällde "första året".

Scratch89
2011-10-30, 00:01
Två månaders jobb är ingen vidare merit, jag tycker att hon ska fortsätta läsa.

I alla fall, även fast man söker CSN per termin så kan du betala tillbaka månadsvis. Läste hon 7,5 poäng på en månad eller liknande, men har fått betalt för tre, kan hon betala tillbaka de två resterande. Eller om hon läste två månader och har poäng för detta, är det bara sista. Just återbetalning är inte bundna till vare sig år eller terminer.

shut teh face
2011-10-31, 13:05
Snackat med CSN nu

# Hon behöver inte betala tillbaka pengarna direkt, utan de blir mer som "vanlig återbetalning"

# Hon har rätt till CSN nästa år också, man tar tydligen och räknar ut en procent och eftersom hon bara fått studielån för 3 månader så var det lugnt. Hade hon dock pluggat 5 månader sen hoppat av så hade det blivit knivigt.