handdator

Visa fullständig version : Varför är vuxna oftast överviktiga?


Poop
2011-10-29, 13:06
Skulle vilja veta just om detta. Är det bara för att de har sämre förbränning i vuxenålder? Kan tänka mig att familj/jobb kan göra att de får mindre tid till motion, eller?

Spartansk
2011-10-29, 13:08
Ju längre man har levt på kaloriöverskott, desto fetare blir man. Vuxna som lever på kaloriöverskott är därför fetare än ungdomar som lever på kaloriöverskott.

Stefan J
2011-10-29, 13:19
För att de flesta blir lata och bekväma med åldern. Och annat i livet blir viktigare. Rutor på magen och ådror som syns är inte så viktigt längre när man har ett heltidsjobb, varit gift i 15 år och har 2-3 barn att engagera sig i. Jag skulle aldrig själv vilja bli så (är 31 idag), men det här med att vara duktig på en idrott eller jättemån om sitt utseende blir för de flesta ganska oviktigt med åren. Och hur viktigt är det egentligen på det stora hela? Jag tränar fortfarande hårt, men jag vet ju samtidigt att ur ett större perspektiv är det jag gör ganska meningslöst. Det är bara viktigt för just mig.

Pansartax
2011-10-29, 13:23
Sänkt ämnesomsättning måste väl bidra också? Man äter som om man vore 25 när man är 40.

the_matsson
2011-10-29, 13:28
Vad Stefan skrev känns rätt vettigt.

Sen om vi ska snacka om ren övervikt (alltså inte bara avsaknaden av rutor) så är det väl för de själva under lång tid har bestämt över sitt eget matintag, och då är det ganska lätt att överäta. Som garderobs-LCHFare skyller jag detta på att kolhydrater är gott, billigt, och man blir snabbt hungrig igen. :)

begt
2011-10-29, 13:40
Orken att träna tryter med åren, och så är det förstås mycket annat som pockar på uppmärksamhet.

Eddie Vedder
2011-10-29, 13:43
Skulle vilja veta just om detta. Är det bara för att de har sämre förbränning i vuxenålder? Kan tänka mig att familj/jobb kan göra att de får mindre tid till motion, eller?

Var bor du? Skillnaderna är ganska stora mellan regioner. Samma sak mellan utbildningsnivåer och de hänger ju ihop.

Illustrerade mannen
2011-10-29, 13:58
Hmm... Jag är 43, har två små killar, arbetar som chef på socialförvaltningen, särbo, tränar så ofta jag kan (ca 3-4 pass per vecka), sköter min kost och min sömn, har pluggat vid universitetet i ca 9 år. Är i nästan lika (bra) form som när jag var 25...
Av mina "bekanta" och deras vanor måste jag dra slutsatsen att utbildningsnivå har en viss betydelse. En grov generalisering visar att de som är välutbildade och har "kvalificerade" jobb sköter sin fysik och de som är lite mer avsigkomna inte gör det... Alkohol, nikotin och mycket osund kost är betydligt vanligare bland den senaste gruppen... Den senare gruppen tittar hellre på sport - hockey på tv och en öl i handen typ...
Men visst kostar det på mer att "hålla formen" nu jämför med hur det var för 20 år sedan...

Lillgrabben
2011-10-29, 14:28
Hmm... Jag är 43, har två små killar, arbetar som chef på socialförvaltningen, särbo, tränar så ofta jag kan (ca 3-4 pass per vecka), sköter min kost och min sömn, har pluggat vid universitetet i ca 9 år. Är i nästan lika (bra) form som när jag var 25...
Av mina "bekanta" och deras vanor måste jag dra slutsatsen att utbildningsnivå har en viss betydelse. En grov generalisering visar att de som är välutbildade och har "kvalificerade" jobb sköter sin fysik och de som är lite mer avsigkomna inte gör det... Alkohol, nikotin och mycket osund kost är betydligt vanligare bland den senaste gruppen... Den senare gruppen tittar hellre på sport - hockey på tv och en öl i handen typ...
Men visst kostar det på mer att "hålla formen" nu jämför med hur det var för 20 år sedan...

Till en viss del kan nog utbildningsnivå förklara saker & ting. Men jag tror även att en individ med ett fysiskt lätt arbete, har mycket mer ork till fysisk motion på fritiden än vad exempelvis en byggnadsarbetare, skogsarbetare etc har.

Eddie Vedder
2011-10-29, 14:30
Till en viss del kan nog utbildningsnivå förklara saker & ting. Men jag tror även att en individ med ett fysiskt lätt arbete, har mycket mer ork till fysisk motion på fritiden än vad exempelvis en byggnadsarbetare, skogsarbetare etc har.

Jag misstänker en helt annorlunda arbetsmiljö snarare. Som byggnadsarbetare har man ju egentligen ett drömläge att aldrig bli fet. Men det kanske inte är en så tillåtande miljö för lax och wokade grönsaker och nej tack till alkohol?

mini
2011-10-29, 14:35
När man är vuxen får man äta godis till frukost om man vill.

Lillgrabben
2011-10-29, 14:36
Jag misstänker en helt annorlunda arbetsmiljö snarare. Som byggnadsarbetare har man ju egentligen ett drömläge att aldrig bli fet. Men det kanske inte är en så tillåtande miljö för lax och wokade grönsaker och nej tack till alkohol?

Det kan säkert också vara en en del av kombinationen, med olika faktorer som påverkar inblandade individer! Gissningsvis finns även starka regionella skillnader vad gäller mathållning, motion osv.

Eddie Vedder
2011-10-29, 14:38
Gissningsvis finns även starka regionella skillnader vad gäller mathållning, motion osv.

Fast frågan är som sagt om den regionella skillnaden bara är en konsekvens av skillnaden mellan socioekonomi och utbildning. Att folk generellt sett är smalare i Uppsala än Degerfors tror jag inte är orternas väldigt annorlunda matkultur. För jämför jag motsvarande utbildningsnivå och socioekonomi här med Degerfors ser jag mer gemensamma drag.

Pepz
2011-10-29, 14:52
för att alla vuxna är styrkelyftare?

Trashcan
2011-10-29, 16:16
Ju längre man har levt på kaloriöverskott, desto fetare blir man. Vuxna som lever på kaloriöverskott är därför fetare än ungdomar som lever på kaloriöverskott.

Jag tror på detta.
Folk under 20-25 är feta mer sällan eftersom dom inte hunnit bli tjocka än. Att lägga på sig 1 kg fett om året är inte så märkvärdigt, och märks alltså inte på unga, men när de lagt på sig 1 kg fett om året i 20 år så var det helt plötsligt 20 kg fett. Skillnad i livsstil på unga och vuxna tror jag inte är den största faktorn(även om det med all säkerhet också bidrar), det är ju långt ifrån alla ungdomar som tränar regelbundet...

Springer
2011-10-29, 17:00
Hur fysiskt är egentligen jobb spö.byggnadsarbetare/skogsarbetare? Den sistnämnda kategorin som sitter i maskin och jobbar, där blir ju inte mycket mer än vi stackars kontorsarbetare som springer i trappor mellan möten.

Kanske myten om jobbets energibehov överstiger verkligen.

På originalfrågan tror jag mest på teorin att unga inte hunnit bli feta än, i smitt kan jag tanka mig att kroppen gärna lägger på sig litet lager om man inte är vaksam.

Tolkia
2011-10-29, 17:13
Två frågor inställer sig: "Är de?" respektive "När räknas man som vuxen?"
Men det kanske inte är en så tillåtande miljö för lax och wokade grönsaker och nej tack till alkohol?
Just när det gäller nej tack till alkohol är mitt intryck att inte heller en akademikermiljö är särskilt tillåtande, åtminstone inte förrän den under lång tid tvingats att vänja sig. Svenskarna verkar lida av något slags kollektiv neuros på den punkten.

stridis
2011-10-29, 17:17
Just när det gäller nej tack till alkohol är mitt intryck att inte heller en akademikermiljö är särskilt tillåtande, åtminstone inte förrän den under lång tid tvingats att vänja sig. Svenskarna verkar lida av något slags kollektiv neuros på den punkten.

Ofan. Trodde det bara var Chalmers (och även Handels) studenter som var galna. GU-studenter har varit ganska mer tillåtande. Mattedoktorander tar ett nej bra iaf.

Eddie Vedder
2011-10-29, 17:18
Just när det gäller nej tack till alkohol är mitt intryck att inte heller en akademikermiljö är särskilt tillåtande, åtminstone inte förrän den under lång tid tvingats att vänja sig. Svenskarna verkar lida av något slags kollektiv neuros på den punkten.

Fast det var ju inte "akademikermiljö" vi pratade om. I alla fall inte om du syftar på studenter. Om du inkluderar alla som någon gång läst på högskola/universitet så tror jag faktiskt inte att studentsuparstilen sitter i livet ut.

Den som är intresserad av siffror kan ju kolla här på Folkhälsorapporten 2009 (http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8495/2009-126-71_200912671.pdf).

Tolkia
2011-10-29, 17:40
Fast det var ju inte "akademikermiljö" vi pratade om. I alla fall inte om du syftar på studenter. Om du inkluderar alla som någon gång läst på högskola/universitet så tror jag faktiskt inte att studentsuparstilen sitter i livet ut.

Den som är intresserad av siffror kan ju kolla här på Folkhälsorapporten 2009 (http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8495/2009-126-71_200912671.pdf).
Jag pratar inte om studentsupande nu; jag pratar om vilket förhållande (vuxna) personer med högre utbildning har till alkohol, och jag vågar påstå att det är väldigt vanligt att man har ett förhållande till den som jag skulle kalla tveksamt.

1684_
2011-10-29, 17:42
Tycker många vuxna verkar, ha en sån... inställning som att man ska ta de luuugnt. Alltså, myspromenera, gå lite löst på löpbandet, lyfta 1-3kgs hantel lite, fika, äta ute, bjuda folk på go mat, ta mat en extra gång osv och bara... njuta? Sen verkar många vuxna ha noll koll på näringsämnen å kalorier. Ja jag vet inte, inget fel på de heller för man lever bara en gång men hemska tanke att bli gammal.

Sen oss kvinnor, kommer in i klimateriet å då förändras ju hormoner dessutom. Många kanske har även ont i kroppen och problem att röra på sig men då måste man skära om kosten oxå.

Eddie Vedder
2011-10-29, 18:02
Jag pratar inte om studentsupande nu; jag pratar om vilket förhållande (vuxna) personer med högre utbildning har till alkohol, och jag vågar påstå att det är väldigt vanligt att man har ett förhållande till den som jag skulle kalla tveksamt.

Där ser man. Då har vi olika erfarenheter helt enkelt. :)

Beelz
2011-10-29, 20:43
dom har skaffat familj bil hus o allt vad det innebär och bara skiter i allt sen ;D

johanhej
2011-10-30, 08:44
Kan det inte ha lite med hormonerna att göra? Äldre tenderar väl att lägga på sig mer bukfett än unga, och därav upplevs de som fetare. Det är sällan man ser vuxna som är väldigt tjocka i ansiktet, så länge de inte lider av grav övervikt.

Sen tycks vuxna också (efter egna observationer) generellt sett ha ett betydligt större sötsug än unga, vilket också kan bidra.

Trashcan
2011-10-30, 09:23
Sen tycks vuxna också (efter egna observationer) generellt sett ha ett betydligt större sötsug än unga, vilket också kan bidra.

Wat.
Vilken kategori ser man egentligen oftast hälla i sig litervis med läsk osv?

Anders The Peak
2011-10-30, 09:48
Den här generaliseringen stämmer den verkligen dvs vuxna är ofta överviktiga och yngre är det inte. Det låter som en grov generalisering.

Men det kan kanske liknas med många yrkesskador hos tex vissa poliser de ser bara bus och banditer i alla de möter... Nu var det ingen kritik mot polisen utan det går igen i många yrkesområden.

Men som tidigare nämnts så har socialgrupp/utbildningsbakgrund haft stor betydelse historiskt sett.

När det gäller syn på alkohol och droger är den förändrad. Acceptansen för alkohol och hur det dricks idag hade varit nära förknippad med alkoholism på 50-talet.

Eddie Vedder
2011-10-30, 10:01
Den här generaliseringen stämmer den verkligen dvs vuxna är ofta överviktiga och yngre är det inte. Det låter som en grov generalisering.

Nej det är överdrivna generaliseringar. Att vuxna som grupp "oftast" är överviktiga stämmer inte. Men att det är vanligare i medelåldern än i barnår och bland gamla stämmer.

Så omfattningen verkar vara ett missförstånd. Just därför var jag intresserad av var trådskaparen bor. För det kan ju vara i ett område med mer övervikt och fetma än andra områden.

Rahf
2011-10-30, 10:08
Där ser man. Då har vi olika erfarenheter helt enkelt. :)

Håller med Tolkia. Efter att ha vuxit upp runt många sådana 'typer' så kan jag av empirisk erfarenhet skriva under på att det är rätt vanligt förekommande. Nu menar jag alltså alkohol i allmänhet, och tveksam attityd i synnerhet. Detta appliceras då på folk som är relativt framgångsrika med eller utan en högre utbildning.

Ape3
2011-10-30, 11:54
Ämnesomsättningen sänks med åldern, vi lär väl ha kvar våra frukostvanor och samma mängd på tallriken som när behovet var större?
Jag kan tänka mig att det inte känns lönt längre att träna och se fit ut. Latmasken tar över? Man unnar sig mer utan att träna mer?

Scratch89
2011-10-30, 11:58
Håller med Tolkia. Efter att ha vuxit upp runt många sådana 'typer' så kan jag av empirisk erfarenhet skriva under på att det är rätt vanligt förekommande. Nu menar jag alltså alkohol i allmänhet, och tveksam attityd i synnerhet. Detta appliceras då på folk som är relativt framgångsrika med eller utan en högre utbildning.

Den totala mängden blir nog i alla fall rätt så stor hos vuxna arbetande akademiker. Studenter super till som satan en gång i veckan, medan de "vuxna" dricker två glas vin varje kväll, förutom fredag och lördag där man dricker fyra.

Ronn
2011-10-30, 12:12
Det behöver ju inte vara ett beteénde som man skaffar i vuxen ålder, har man ett levnadsätt som innebär att man lägger på sig lite varje år så blir det väldigt synbart efter X antal år, altså kan ju beteéndet har funnits där sen länge behöver inte vara så att det finns en brytpunkt då alla spärrar släpptes.

Oftast är det väl sociala faktorer som spelar in snarare än lättja, man tar en afterwork med kollegerna, går ut o käkar lunch på restaurang, äter något gott och dricker något gott på helgen i olika sammanhang, att vara koloit och tacka nej till att gå ut för att man har träningsmål kan väl snarare ses som en avvikelse från normen.

clappen
2011-10-30, 12:28
Jag som ung skulle kunna tänka mig att när jag blir gammal så skulle jag inte bry mig alls och äta det jag egentligen vill, istället för min relativt strika kost och träning som jag kör på nu.

Tror inte jag kommer bry mig lika mycket om utseendet när jag är gammal och stadgad som jag gör nu. Sen har nog många rätt bra poäng i tråden som spartanskt m.fl.

Eddie Vedder
2011-10-30, 15:02
Den totala mängden blir nog i alla fall rätt så stor hos vuxna arbetande akademiker. Studenter super till som satan tre gång i veckan, medan de "vuxna" dricker två glas vin varje kväll, förutom fredag och lördag där man dricker fyra.

Korrigerade lite. :D

Rahf
2011-10-30, 22:59
Den totala mängden blir nog i alla fall rätt så stor hos vuxna arbetande akademiker. Studenter super till som satan en gång i veckan, medan de "vuxna" dricker två glas vin varje kväll, förutom fredag och lördag där man dricker fyra.

Mer.

paatrik
2011-10-31, 09:13
Den totala mängden blir nog i alla fall rätt så stor hos vuxna arbetande akademiker. Studenter super till som satan en gång i veckan, medan de "vuxna" dricker två glas vin varje kväll, förutom fredag och lördag där man dricker fyra.

Vuxna akademiker dricker två glas vin varje kväll? Känns som en grooov generalisering av egna erfarenheter. Personlige är den siffran helt främmande.

Scratch89
2011-10-31, 14:46
Korrigerade lite. :D
Så sant. :D

Mer.
Mer vad?

Vuxna akademiker dricker två glas vin varje kväll? Känns som en grooov generalisering av egna erfarenheter. Personlige är den siffran helt främmande.
Mina siffror var för att få fram exempel mellan binge drinking och att dela ut det över veckan. Man kan lika gärna jämföra svenskar med fransmän eller spanjorer.
Självklart var det en generalisering. Det är inte alla studenter som super varje vecka heller, om ens alls.

Sverker
2011-10-31, 18:11
Förhoppningsvis är drickandet en fråga om mognad och om ansvar. Dricker man som student så drabbar det bara en själv. Sämre studieresultat eller mindre pengar till böcker.


Vuxna har oftare ansvar för andra. Moraliskt eller ekonomiskt.

Poop
2011-10-31, 18:56
Jag bor i Kiruna, och jag tycker att jag ser mycket övervikt här uppe.

Sniggel
2011-10-31, 19:07
Ämnesomsättningen sänks med åldern, vi lär väl ha kvar våra frukostvanor och samma mängd på tallriken som när behovet var större?
Jag kan tänka mig att det inte känns lönt längre att träna och se fit ut. Latmasken tar över? Man unnar sig mer utan att träna mer?

Jag tror det förstnämnda är en bagatell jämfört med resten av faktorerna.
Vanorna är nog den absolut största faktorn. Vad man gör och vad man inte gör.
Ätvanorna tror jag faktiskt inte behålls i ursprungligt skick, både på gott och ont.
Men hur man tar sig fram eller hur mycket man håller sig inomhus tror jag är den största faktorn.

SteelPulse
2011-11-01, 17:04
Jag är snart 40 år och först nu ser jag över kost, träning och utseende. Jag brydde mig inte alls förut hur min kropp såg ut. Bromsa förfallet.

thenut
2011-11-01, 23:05
Som 35-årig två-barns far kan jag säga att tid är en enorm faktor även om det egentligen inte tar så lång tid att ta sig till gymmet så är det illa nog när man åker hemifrån vid sju på morgonen och kommer hem halv sex dag efter dag, då blir varje halvtimme dyrbar...

Sen att man sitter framför en dator hela dagarna på jobbet hjälper väl inte direkt heller :P

Langster
2011-11-01, 23:39
Som 35-årig två-barns far kan jag säga att tid är en enorm faktor även om det egentligen inte tar så lång tid att ta sig till gymmet så är det illa nog när man åker hemifrån vid sju på morgonen och kommer hem halv sex dag efter dag, då blir varje halvtimme dyrbar...

Sen att man sitter framför en dator hela dagarna på jobbet hjälper väl inte direkt heller :P
Fast vad har det med övervikt att göra? Att äta mindre borde ju rimligtvis ta mindre tid.

Du menar förstås att du inte har tid till att träna, men hur mycket man tränar har ganska liten betydelse i jämförelse med hur mycket man äter om man vill undvika övervikt.

Sverker
2011-11-02, 06:57
Nu gäller det kanske 300 -500 kcal förbränning per träningspass och tre träningspass per vecka. Räknat över 15 - 20 år så blir det många kilo fett.

Eddie Vedder
2011-11-02, 08:24
Jag bor i Kiruna, och jag tycker att jag ser mycket övervikt här uppe.

Där kom svaret som jag väntade på. :) Och ja, Norrland är väldigt överrepresenterat av både övervikt/fetma och hjärt- kärlsjukdom. Din observation är alltså korrekt men inte generaliserbar för hela befolkningen.

Nu gäller det kanske 300 -500 kcal förbränning per träningspass och tre träningspass per vecka. Räknat över 15 - 20 år så blir det många kilo fett.

Ja i teorin ja. Men det förutsätter ju att man är helt viktstabil innan träningen sätter igång och sedan inte ändrar ett dugg. Vilket jag tror är ovanligt i praktiken, många börjar träna och börjar då "unna sig för att de tränat".

Träning som viktnedgångsverktyg ser jag som värdelöst för de allra flesta. Det är kosten som måste fixas om man nu inte är så tränad att man kan förbränna 800 kcal och mer på konditionsträning.

thenut
2011-11-02, 08:59
Fast vad har det med övervikt att göra? Att äta mindre borde ju rimligtvis ta mindre tid.

Du menar förstås att du inte har tid till att träna, men hur mycket man tränar har ganska liten betydelse i jämförelse med hur mycket man äter om man vill undvika övervikt.

Mjo, det har du självklart rätt i. Samtidigt blir det nog generellt (gissning här, tänker inte säga att det är så) rätt enkelt att man fortsätter i sina gamla fotspår med matmängd etc. Jag märkte en rätt markant skillnad runt 30-års åldern, då började man lättare lägga på sig ett extra-kilo eller två.

Ett allmänt stressigt liv påverkar nog även viljan/orken/karaktären när det gäller att strukturera sin kost och träning.

Langster
2011-11-02, 09:41
Nu gäller det kanske 300 -500 kcal förbränning per träningspass och tre träningspass per vecka. Räknat över 15 - 20 år så blir det många kilo fett.

Det funkar inte så, det vet du. Det är dessutom bra mycket lättare, speciellt om man har ont om tid, att helt enkelt inte äta 150 kcal mer än vad man gör av med per dag istället... Om man nu är medveten och inte vill bli tjock. Jag tror dock att de flesta tror att det är brist på träning som gör dem feta, det är ju svårt att koppla ett överskott på 150 kcal om dagen i 20 år till att man blir fet om man inte ens vet vad en kalori är.

Langster
2011-11-02, 09:48
Mjo, det har du självklart rätt i. Samtidigt blir det nog generellt (gissning här, tänker inte säga att det är så) rätt enkelt att man fortsätter i sina gamla fotspår med matmängd etc. Jag märkte en rätt markant skillnad runt 30-års åldern, då började man lättare lägga på sig ett extra-kilo eller två.

Ett allmänt stressigt liv påverkar nog även viljan/orken/karaktären när det gäller att strukturera sin kost och träning.

Javisst är det så. Själv har jag jobbat 8-10 timmar om dagen + i snitt 1,5 timmars resor om dagen sen jag gick ut gymnasiet och jag blev tjockare med åren. Men runt 30 och efter märkte jag en rätt markant skillnad, jag har lättare att komma i form och hålla den nu. Det beror inte på åldern eller att jag har mindre att göra nu, det beror på att jag har en bättre förståelse för vad som krävs av en för att man inte ska bli fet nu. Framförallt förståelsen för att det i princip är omöjligt att träna sig i form har hjälpt mig. Det handlar till 90% om kosten.

Kurash
2011-11-02, 10:08
När man är vuxen får man äta godis till frukost om man vill.

Detta är själva definitionen på att vara vuxen.

Rahf
2011-11-02, 10:23
Langster, för mig har det varit ungefär samma sak, fast omvänt. Mindre fokus på kost och mer energi lagd på kvalitetsträning.

z_bumbi
2011-11-02, 10:28
Det är självklart att genom högre förbrukning så kan man uppnå samma effekt som att äta mindre så jag vet inte riktigt vad så många baserar det på att det inte gäller?
Fördelen med att träna blir däremot att fördelningen i kroppen blir bättre.

Sen måste man självklart hålla koll på vad man äter även om man tränar men det omvända gäller ju också, man måste hålla koll på sin träning för att justera kostintaget.

Eddie Vedder
2011-11-02, 10:30
Det är självklart att genom högre förbrukning så kan man uppnå samma effekt som att äta mindre så jag vet inte riktigt vad så många baserar det på att det inte gäller?

Ja i teorin som sagt. Men kaloriförbrukningen och intaget är inte två av varandra oberoende faktorer. Och de flesta som är feta saknar förmåga att förbruka några väsentliga mängder energi.

z_bumbi
2011-11-02, 10:33
Ja i teorin som sagt. Men kaloriförbrukningen och intaget är inte två av varandra oberoende faktorer. Och de flesta som är feta saknar förmåga att förbruka några väsentliga mängder energi.

Vilka feta är det som saknar den förmågan?

Eddie Vedder
2011-11-02, 10:35
Vilka feta är det som saknar den förmågan?

Det skrev jag ju. De som inte är tillräckligt tränade.

Men visst, du och Anna Skipper kan ju tvinga ut kraftigt överviktiga på långa löprundor. :)

Tolkia
2011-11-02, 11:14
Eddie, jag tycker att du övedriver nu. Det är en jävla skillnad mellan långa löprundor och att inte röra sig ur soffan överhuvudtaget (sakna förmåga att förbruka energi, som du skriver). Jag skulle säga att de flesta feta personer, som inte lider av något handikapp eller någon allvarlig sjukdom, visst har förmåga att öka sin energiförbrukning. Att de inte kan göra det på det sätt du (eller Anna Skipper) skulle göra det (löprundor) är inte samma sak som att de inte kan alls. Även en halvtimmes långsam promenad om dagen (eller två kvartar, eller tre tiominutare, det är få som inte orkar gå i tio minuter) är en ökning jämfört med ingen alls.

Däremot kan jag hålla med om att det är olika hur bra kostrestriktion respektive motion fungerar för att justera vikten för olika personer, t.ex. p.g.a. att olika personer lever olika liv där olika saker prioriteras olika och p.g.a. skillnader i personlighet och fysiologi (hur hungrig man är t.ex.).

Status Quo
2011-11-02, 11:47
Jag pratar inte om studentsupande nu; jag pratar om vilket förhållande (vuxna) personer med högre utbildning har till alkohol, och jag vågar påstå att det är väldigt vanligt att man har ett förhållande till den som jag skulle kalla tveksamt.

Vadå tveksamt? Tvekar de på att dricka?

z_bumbi
2011-11-02, 11:58
Det skrev jag ju. De som inte är tillräckligt tränade.

Men visst, du och Anna Skipper kan ju tvinga ut kraftigt överviktiga på långa löprundor. :)

Är de så otränade att de inte kan röra på sig överhuvudtaget är det ju ännu mer anledning att komma igång med träningen. Visst några av de allra fetaste eller de som har skador etc har svårt att gå men då pratar vi om ett fåtal av alla som är överviktiga och feta och de flertalet av dessa kan fortfarande röra sig på något sätt.

Eddie Vedder
2011-11-02, 15:43
(sakna förmåga att förbruka energi, som du skriver).

Nu vet jag inte om jag uttrycker mig dåligt. Men jag har inte nämnt något om att inte kunna förbruka energi. Jag pratar om att ha tillräcklig fysik status för att kunna förbruka så mycket energi i ett träningspass att träningen blir ett enskilt viktnedgångsverktyg så att man inte behöver prioritera maten. Ska man kunna äta som man vill men bara träna mer krävs ju som sagt rejäla energiförbrukningsökningar. De flesta förbrukar ju inte mer än vad en banan kompenserar för.

Tolkia
2011-11-02, 15:50
Detta är ju vad du skrev:
Ja i teorin som sagt. Men kaloriförbrukningen och intaget är inte två av varandra oberoende faktorer. Och de flesta som är feta saknar förmåga att förbruka några väsentliga mängder energi.
Så ja, om det du skriver nu egentligen är vad du menade så uttryckte du dig konstigt; i din första post lät det ungefär som om majoriteten av feta personer är oförmögna att röra sig.

Att det är svårt att använda träning som enda viktregleringsverktyg är ju f.ö. inget som utmärker feta, inte minst för att man gärna överskattar hur mycket man gör av med. Däremot tror jag att man inte skall underskatta vardagsmotionen; personer med arbeten där man rör sig mycket (t.ex. undersköterska på en vårdavdelning med mycket spring) kan göra av med mycket utan att aktiviteten är särskilt intensiv eller kräver en vansinnigt god fysisk status. Om vi pratar om att banta feta personer specifikt, så tror jag att det i många fall finns mycket att hämta här, inte minst eftersom det ofta inte finns samma motstånd mot vardagsrörelse som mot att ta sig till gymmet och träna ombytt (mindre jobbigt, helt enkelt).

Eddie Vedder
2011-11-02, 15:58
Så ja, om det du skriver nu egentligen är vad du menade så uttryckte du dig konstigt; i din första post lät det ungefär som om majoriteten av feta personer är oförmögna att röra sig.

Ledsen för det. Men ja, att dra till med "kom igång och träna" ser jag som värdefullt för alla som inte tränar. Oavsett vikt. Men vill man gå ner i vikt så kommer det bara leda till att individen promenerar eller tränar lite på gym och tror att det löser saken. Tror jag.

Man måste få koll på vad en "liten macka" faktiskt kan innehålla och vad mycket rörelse det faktiskt motsvarar. Och vice versa, vad lite mat ett Zumbapass eller dylikt motsvarar.

Landström
2011-11-02, 16:00
Jag bor i Kiruna, och jag tycker att jag ser mycket övervikt här uppe.

Ja det ser man men inte vet jag om jag tycker det är nån nämnvärd skillnad jämfört med andra städer. Många av de tjocka är ju entreprenörer söderifrån som kommer hit och jobbar och krökar i omgångar... :D

det beror på att jag har en bättre förståelse för vad som krävs av en för att man inte ska bli fet nu. Framförallt förståelsen för att det i princip är omöjligt att träna sig i form har hjälpt mig. Det handlar till 90% om kosten.

This. Vad man stoppar på gaffeln innan man stoppar den i munnen är det viktiga. Inte ens ålder.

Tolkia
2011-11-02, 16:04
Ledsen för det. Men ja, att dra till med "kom igång och träna" ser jag som värdefullt för alla som inte tränar. Oavsett vikt. Men vill man gå ner i vikt så kommer det bara leda till att individen promenerar eller tränar lite på gym och tror att det löser saken. Tror jag.

Man måste få koll på vad en "liten macka" faktiskt kan innehålla och vad mycket rörelse det faktiskt motsvarar. Och vice versa, vad lite mat ett Zumbapass eller dylikt motsvarar.
Ang. det sista måste jag säga att jag har mer än lite svårt för deras marknadsföring. *gah!*

Jag var på en föreläsning med Rössner en gång där han pratade om just det här, att när man rekommenderar sina patienter (hans patienter är ju rätt tjocka) att röra sig mer var det jävligt viktigt att man inte glömde bort att de kanske var i en sådan kondition att det var prestation för dem att gå tre varv i sjukhuskorridoren. Är det så, är det där man måste börja (men det är klart att ingen kommer att bli en spaghetti på tre varv i korridoren).

Multifaktoriella (U heard it before? :D) problem yada yada ya.

SteelPulse
2011-11-02, 20:01
Jag förstår att det är väldigt individuellt, men om ni skulle gissa, hur stor skillnad i tex procent är det i förbränning mellan en 20 åring och en 40 åring som har samma aktivitetsnivå? Är det en försumbar skillnad?

Eddie Vedder
2011-11-02, 20:42
Jag förstår att det är väldigt individuellt, men om ni skulle gissa, hur stor skillnad i tex procent är det i förbränning mellan en 20 åring och en 40 åring som har samma aktivitetsnivå? Är det en försumbar skillnad?

Du får ett hum genom att räkna ut med H&B-ekvationen fast ta olika åldrar.

SteelPulse
2011-11-02, 22:07
Du får ett hum genom att räkna ut med H&B-ekvationen fast ta olika åldrar.Tack. Typ 9% om jag räknade rätt.