handdator

Visa fullständig version : Effekt av egenvald musik på styrka, explosivitet och humör


King Grub
2011-10-29, 11:32
There has been much investigation into the use of music as an ergogenic aid to facilitate physical performance. However, previous studies have primarily focused on pre-determined music and aerobic exercise. The purpose of this study was to investigate the effects of self-selected music (SSM) vs. no music (NM) on mood and performance of the bench press and squat jump. Twenty resistance-trained college males completed two experimental conditions, one while listening to SSM and the other with NM. Subjects reported their profile of mood states (POMS) and rating of perceived exertion (RPE) before and after performing three sets to failure of the bench press at 75% 1RM and three reps of the squat jump at 30% 1RM. Statistical analyses revealed no differences in squat jump height or relative ground reaction force but take off velocity (SSM-2.06 ± 0.17 m/s; NM-1.99 ± 0.18 m/s), rate of velocity development (SSM-5.92 ± 1.46 m/s; NM-5.63 ± 1.70 m/s) and rate of force development (SSM-3175.61 ± 1792.37 N/s; NM-2519.12 ± 1470.32 N/s) were greater with SSM while RPE (SSM-5.71 ± 1.37; NM-6.36 ± 1.61) was greater with NM. Bench press reps to failure and RPE were not different between conditions. POMS scores of vigor (SSM-20.15 ± 5.58; NM-17.45 ± 5.84), tension (SSM-8.40 ± 3.99; NM-6.07 ± 3.26), and fatigue (SSM-8.65 ± 4.49; NM-7.40 ± 4.38) were greater with SSM. This study demonstrated increased performance during an explosive exercise and an altered mood state when listening to self-selected music. Therefore, listening to self-selected music might be beneficial for acute power performance.

J Strength Cond Res. 2011 Sep 28. EFFECTS OF SELF-SELECTED MUSIC ON STRENGTH, EXPLOSIVENESS AND MOOD.

Victuhh
2011-10-29, 12:06
Märker ju själv när man sitter mellan setten på marklyft och en favorit med disturbed eller lillasyster kommer på, jävlar vilket drag det blir.. Helt pirrig i kroppen och känner sig oövervinnerlig

benacii
2011-10-29, 12:13
måste skaffa en mp3 :(

hugok
2011-10-29, 12:35
Jag lyckades göra en 9a på 89% av 1rm i böj tack vare musiken en gång.

Silencer
2011-10-29, 12:41
Vem var det nu som hånade mig för att jag skrev att musik har en meditativ effekt under träningen och att man taggar till och presterar bättre med det än utan. Ska se om jag hittar den gamla tråden.

the_matsson
2011-10-29, 13:20
Optimaffian rushar mp3-marknaden!

Edit: Fast seriöst, kanske ska skaffa en mp3 igen. Det enda jag minns om den förra jag hade (~8-9 år sedan) var att jag kunde byta spår och växla mellan mp3/radio när jag hade den i munnen...

Spridis
2011-10-29, 13:35
Det motsatta, att styrkan tryter när man tvingas höra skitmusik har jag tyvärr upplevt allt för många gånger. Så visst, upplevd styrka är säkert i viss mån beroende av musikval!

Leif Blads eller Vikingarna gör att jag tappar ca 17,94% i styrka medans James Dio gör mej till Hulken! Satyricon vågar jag inte höra på eftersom jag är rädd att stången böjs.

Linjedomarn
2011-10-29, 14:15
Förklarar varför det gick så dåligt idag på gymmet när det bara spelades låtar i stil med ''what are words''

Zaqwer
2011-10-29, 14:17
Låter vettigt, man blir ju inte överdrivet taggad när det blir reklampaus på radion mitt i ett tungt sett.

Eddie Vedder
2011-10-29, 14:26
Märker ju själv när man sitter mellan setten på marklyft och en favorit med disturbed eller lillasyster kommer på, jävlar vilket drag det blir.. Helt pirrig i kroppen och känner sig oövervinnerlig

Jag märker också när Disturbed går på. Jag blir förbannad på att de spelar sånt skräp. ;) För egen del funkar inte min favoritmusik, musiken tar fokus från träningen. Men det finns musik som är riktigt bra för träningen tycker jag. Devildriver och Panthera är favoriter som även är bra träningsmusik, Pearl Jam går inte. :)

bear.flowertwig
2011-10-29, 14:28
Springer inte en meter eller lyfter ett kilo utan ny bra musik. Vissa löppass låter jag ibland dra iväg bara för att man lyssnar till en mix som är så bra att peppen bara måste följas...

Och som sagt det omvända: spinnigpass till schizofrena blandningar av eurohits, schlager och slitna rockdängor är ju en plåga liksom slöa gym med radion påslagen.

Spartansk
2011-10-29, 16:08
Jag lyssnade på Lady Gaga i dag i stället för Mix Megapol. Var starkare i både böj och bänk än förra passet!

Redhaad
2011-10-29, 21:50
Hardstyle :hbang:

vicarious
2011-10-29, 21:53
Klockrent :) Är det fler än mig som t om går så långt att man står och väntar tills den bästa delen av låten kommer innan man börjar t ex böja eller marka?

aijou
2011-10-29, 22:01
Jag märker också när Disturbed går på. Jag blir förbannad på att de spelar sånt skräp. ;) För egen del funkar inte min favoritmusik, musiken tar fokus från träningen. Men det finns musik som är riktigt bra för träningen tycker jag. Devildriver och Panthera är favoriter som även är bra träningsmusik, Pearl Jam går inte. :)

+1 Pearl Jam är fantastiskt bra, men till träningen lyssnar jag hellre på något riktigt hårt och tungt. Som listan jag gjort i Spotify-länken nedan. :hbang:

Fast när jag inte har egen musik med mig så blir jag ganska glad när jag hör Pearl Jam eller Alice in Chains spelas på gymmet med tanke på att de oftast spelar typ Kent i vanliga fall. Och sämre träningsmusik finns nog inte. *mini *grr27*

Dennis93
2011-10-29, 22:11
Klockrent :) Är det fler än mig som t om går så långt att man står och väntar tills den bästa delen av låten kommer innan man börjar t ex böja eller marka?

Haha jaaa :hbang: Fast nu har jag inte haft egen musik på ett tag mina lurar gick sönder :cryout: Har ni några tips på några bra gärna under 500:- ? Har ett par Koss porta pro men tycker de är bättre till när man är ute och springer, känns lite klumpiga på gymmet av nån anledning.

Fartman
2011-10-29, 22:25
Jag märker också när Disturbed går på. Jag blir förbannad på att de spelar sånt skräp. ;) För egen del funkar inte min favoritmusik, musiken tar fokus från träningen. Men det finns musik som är riktigt bra för träningen tycker jag. Devildriver och Panthera är favoriter som även är bra träningsmusik, Pearl Jam går inte. :)

Hehe, jo det ska ju vara favoriterna inom träningsmusik såklart. Jag lyssnar aldrig på min typ av träningsmusik annat än i träningssammanhang, och där skulle aldrig min "riktiga" favoritmusik fungera då den börjar dra mer och mer åt det lite slöa, lugna och gubbiga hållet :D

bear.flowertwig
2011-10-29, 22:33
Klockrent :) Är det fler än mig som t om går så långt att man står och väntar tills den bästa delen av låten kommer innan man börjar t ex böja eller marka?

:thumbup:

Haha jaaa :hbang: Fast nu har jag inte haft egen musik på ett tag mina lurar gick sönder :cryout: Har ni några tips på några bra gärna under 500:- ? Har ett par Koss porta pro men tycker de är bättre till när man är ute och springer, känns lite klumpiga på gymmet av nån anledning.

Vill du ha in ear är har Sennheiser riktigt prisvärda runt 300:-

Alzie
2011-10-29, 22:46
Klockrent :) Är det fler än mig som t om går så långt att man står och väntar tills den bästa delen av låten kommer innan man börjar t ex böja eller marka?

Klart man måste vänta på flippet!

Dennis93
2011-10-29, 22:50
:thumbup:



Vill du ha in ear är har Sennheiser riktigt prisvärda runt 300:-

Någon speciell modell vi snackar om då? Fanns ju sjukt många :Virro Kollade lite på prisjakt...

EDIT: Är denna vi snackar om antar jag ? http://www.webhallen.com/hemelektronik/92662-sennheiser_horlurar_cx300-ii_precision-svart verkar ju nice :D Tack!

Danne2k
2011-10-30, 01:17
Säkert en av anledningarna till att det börjat gå bättre sen jag började träna på atletklubb för någon månad sedan. Nästan bara tung och hård musik som Rammstein, Dark Tranqility, Metallica, Iron Maiden osv. på de gemensamma träningarna :D

Just how I like it!

ceejay
2011-10-30, 02:40
intressant :)

jag brukar prestera bättre om det är mycket folk omkring också, typ folk som jag känner halvbra. Kroppen inser att jag måste ta i och imponera :]

Inge Enveten
2011-10-30, 09:31
Klockrent :) Är det fler än mig som t om går så långt att man står och väntar tills den bästa delen av låten kommer innan man börjar t ex böja eller marka?

Eller spolar fram

Jag håller på att byta låtar också en massa när det är ett huvudset. Kör jag i kabelcrossen eller biceps typ låter jag bara musiken flyta på oftast.

Eddie Vedder
2011-10-30, 10:25
+1 Pearl Jam är fantastiskt bra, men till träningen lyssnar jag hellre på något riktigt hårt och tungt. Som listan jag gjort i Spotify-länken nedan. :hbang:

Fast när jag inte har egen musik med mig så blir jag ganska glad när jag hör Pearl Jam eller Alice in Chains spelas på gymmet med tanke på att de oftast spelar typ Kent i vanliga fall. Och sämre träningsmusik finns nog inte. *mini *grr27*

Jag blir alltid gråtfärdig av Pearl Jam. Inte det bästa träningsmode. :D Och ja Kent är världens sämsta musik i alla kategorier som finns. Bortsett från kategorin "Pretentiöst".

Om jag cyklar/löper ute kan jag inte ha musik heller. Jag skulle bli en fara för både mig själv och andra. På trainern går det ju men då väljer jag Sommar i P1 istället.

daloatf
2011-10-30, 10:44
Klockrent :) Är det fler än mig som t om går så långt att man står och väntar tills den bästa delen av låten kommer innan man börjar t ex böja eller marka?

Yes, jag gör så när jag väl har med mig musik :)

Fastback
2011-10-30, 10:47
Det har man själv märkt också! Utan tagg-listan på och lurarna i öronen så är man inte alls lika taggad. Kör man med med musik vill man bara mörda vikterna! :D

Sniggel
2011-10-30, 10:57
Har haft en låt på hjärnan sen igår:

"... and we will fade into darkneeeeess! Fade into darkneeess!"

Den har definitivt minskat min repstålighet när jag tränat :P

Dags att laga sina lurar och ladda mp3:n igen tror jag.

SiSenior
2011-10-30, 11:17
Jag upplever att "egenvald radiokanal" fungerar bättre än "egenvald musik". Kan jag hela låttexterna har jag en tendens att sjunga med. Har jag istället en radiokanal som spelar house inställd på telefonen kan massa oväntad och taggande musik dyka upp när man som mest behöver de.

Wipflash
2011-10-30, 11:49
arnold behövde ingen musik

Silencer
2011-10-30, 12:03
Klockrent :) Är det fler än mig som t om går så långt att man står och väntar tills den bästa delen av låten kommer innan man börjar t ex böja eller marka?

Jag trodde jag var ensam!!! Broder!!! :D

Medan jag väntar taggar jag till, andas djupt, hetsar upp mig själv och sen bara kör jag när det bästa kommer.

anton2000
2011-10-30, 12:50
Någon speciell modell vi snackar om då? Fanns ju sjukt många :Virro Kollade lite på prisjakt...

EDIT: Är denna vi snackar om antar jag ? http://www.webhallen.com/hemelektronik/92662-sennheiser_horlurar_cx300-ii_precision-svart verkar ju nice :D Tack!

Kör slutna lurar istället. Bättre ljud och man slipper mecka med att justera lurarna hela tiden.
http://www.webhallen.com/hemelektronik/108706-akg_horlur_k404

On topic så är egen musik ett måste. Det är verkligen underbart att gå in i sin egna lilla värld med tung musik och (förhoppningsvis) tunga vikter *flex*

aijou
2011-10-30, 13:22
Jag blir alltid gråtfärdig av Pearl Jam. Inte det bästa träningsmode. :D Och ja Kent är världens sämsta musik i alla kategorier som finns. Bortsett från kategorin "Pretentiöst".

Om jag cyklar/löper ute kan jag inte ha musik heller. Jag skulle bli en fara för både mig själv och andra. På trainern går det ju men då väljer jag Sommar i P1 istället.

Kan inte annat än att hålla med på alla punkter. :)

Kör jag cardio utomhus så brukar jag lyssna på gamspot.com's podcast där de snackar tv/datorspelsnyheter i en och en halv timme. ;) känns som att tiden går snabbare när man lyssnar på något med "handling".

Eddie Vedder
2011-10-30, 15:54
Kör jag cardio utomhus så brukar jag lyssna på gamspot.com's podcast där de snackar tv/datorspelsnyheter i en och en halv timme. ;) känns som att tiden går snabbare när man lyssnar på något med "handling".

Din avatarbild blev plötsligt så självklar. :D

Silencer
2011-10-30, 16:06
Förstår aijou. Konditionsträning handlar ju om att man blir uttråkad snarare än uttröttad. Man måste lyckas distrahera sig på något sätt.

aijou
2011-10-30, 16:26
Din avatarbild blev plötsligt så självklar. :D
:D

Förstår aijou. Konditionsträning handlar ju om att man blir uttråkad snarare än uttröttad. Man måste lyckas distrahera sig på något sätt.
Exakt! kör man kortare pass så funkar musik bra. Men under längre konditionspass så måste jag distrahera mig själv så jag glömmer bort tiden för att inte dö av tristess.

Clabben
2011-10-30, 16:31
Musiken spelar ruskigt stor roll. Ett bra tips är att ha en speciell "maxnings-låt" som du ENBART lyssnar på när du ska maxa. Det vrider om direkt i skallen för mig när jag hör min maxningslåt och blir sjukt taggad. Förut utnyttjade jag den känslan och spelade den när jag ville tagga till så då avtog effekten, nu vet jag bättre än så! :)

Fishtank
2011-10-30, 16:59
Glad att jag tränar på ett gym där det nästan uteslutande spelas tung rock och ingen jävla tuggummipop

miaz
2011-10-30, 17:09
har alltid kört med lurar. inte för att jag tror att jag presterar bättre
med egenvald musik, utan för att jag presterar otroligt mycket sämre med radioskrän.

LadyG
2011-10-30, 20:49
Musiken spelar ruskigt stor roll. Ett bra tips är att ha en speciell "maxnings-låt" som du ENBART lyssnar på när du ska maxa. Det vrider om direkt i skallen för mig när jag hör min maxningslåt och blir sjukt taggad. Förut utnyttjade jag den känslan och spelade den när jag ville tagga till så då avtog effekten, nu vet jag bättre än så! :)

Det där fungerar på löpning också. Jag använder en viss låt, med hög BPM, för att hjälpa mig hålla farten i intervallerna och hur det nu kom sig råkade den dyka upp i mp3:an (helt oavsiktligt dessutom!) när jag var ute och sprang och jodå. Det gick undan då också, per automatik.

Jag trodde det hade med Pavlovs Hundar att göra. Pingla i klockan så dreglar hundarna - spela rätt låt för löparen så ökar tempot. Typ.

Johanss0n
2011-10-30, 20:55
Det intressanta vore ju att veta hur pass mycket SÄMRE det går när man inte kan välja musik om man är van vid det. Tror snarare det är en fördel om man klarar av att träna till Lugna Favoriter och fokusera helt på själva lyftet.

Jokester
2011-10-30, 20:59
Klockrent :) Är det fler än mig som t om går så långt att man står och väntar tills den bästa delen av låten kommer innan man börjar t ex böja eller marka?

Nej, jag brukar oftast köra under introt på låten då jag ofta brukar vila precis en låt mellan varje set bänk/böj/mark.

RAUBEZ
2011-10-31, 00:47
någon månad sedan stod jag och förberedde mentalt inför ett nytt PR försök i marklyft.
Så började den här låten spelas i hela gymmet...
http://www.youtube.com/watch?v=fLexgOxsZu0

kändes som om jag skulle svimma av vrede, har alltid haft MP3 sedan dess.

Clabben
2011-11-01, 21:59
Det där fungerar på löpning också. Jag använder en viss låt, med hög BPM, för att hjälpa mig hålla farten i intervallerna och hur det nu kom sig råkade den dyka upp i mp3:an (helt oavsiktligt dessutom!) när jag var ute och sprang och jodå. Det gick undan då också, per automatik.

Jag trodde det hade med Pavlovs Hundar att göra. Pingla i klockan så dreglar hundarna - spela rätt låt för löparen så ökar tempot. Typ.

Det var min tanke också :)