handdator

Visa fullständig version : Norrmännen prioriterar inte doping.


Explosiven
2011-10-29, 05:25
"Norsk polis bjöds in - men kom inte - till ett möte efter svenska Operation Liquid 2009, ett av de hittills största tillslagen mot dopningsmaffian i Europa.

En norsk polischef berättar att dopning inte är högprioriterat i Norge." SvD


Länk till artikeln i SvD. (http://www.svd.se/nyheter/utrikes/norsk-polis-struntar-i-svenska-tips_6592976.svd)

Känns som dom gjorde helt rätt.

Vad tycker ni?

Brunfel
2011-10-29, 06:41
Känns som dom gjorde helt rätt.

Vad tycker ni?
http://images.memegenerator.net/instances/400x/6830721.jpg

Sheogorath
2011-10-29, 06:43
Not sure if föregående postare någonsin hört om olika åsikter i ett ämne or just very stupid.

Brunfel
2011-10-29, 06:56
Touché!
Men för att vara mer on topic då.
Nej, jag tycker inte de gjorde rätt. Jag har svårt att se att polisen skulle sakna resurser att gå på ett möte om brott som de verkar vara internationellt ökända för att vara dåliga på att bekämpa.

Detta utan att ventilera egna åsikter, eller skapa debatt om dopinglagar, vilket jag är osäker på om trådskaparen är ute efter.

Sheogorath
2011-10-29, 07:04
Touché!
Men för att vara mer on topic då.
Nej, jag tycker inte de gjorde rätt. Jag har svårt att se att polisen skulle sakna resurser att gå på ett möte om brott som de verkar vara internationellt ökända för att vara dåliga på att bekämpa.

Detta utan att ventilera egna åsikter, eller skapa debatt om dopinglagar, vilket jag är osäker på om trådskaparen är ute efter.

Fast om det inte är prioriterat i Norge... Det är som att jag skulle gå på en temadag om sjukgymnastik vid Huntingtons sjukdom. Det hade jag i så fall gjort för att det är intressant och gött att få lite avbrott i vardagen men det hade likförbaskat varit ett fasligt slöseri med resurser för min vårdcentral. Eftersom vi aldrig möter de patienterna. Ergo: är det inte ett prioriterat brott är det värdefulla resurser som går till spillo, resurser som hade kunnat riktas mot prioriterade uppgifter: Typ jaga troll eller vad man nu gör i Norge.

Dreas
2011-10-29, 09:20
Touché!
Men för att vara mer on topic då.
Nej, jag tycker inte de gjorde rätt. Jag har svårt att se att polisen skulle sakna resurser att gå på ett möte om brott som de verkar vara internationellt ökända för att vara dåliga på att bekämpa.

Detta utan att ventilera egna åsikter, eller skapa debatt om dopinglagar, vilket jag är osäker på om trådskaparen är ute efter.Ökända på att vara dåliga att bekämpa?

Norges lagar skiljer sig mot de svenska, det är väl det första man bör vara medveten om.

Brunfel
2011-10-30, 08:15
Dreas: Jag syftade bara på texten:
"Norrmän säljer mest illegala dopningspreparat i Skandinavien - kanske i hela Europa, enligt Cecilia Fant på svenska Rikskriminalpolisen."

Jo, det är klart att lagarna skiljer sig, och även prioriteringar. Men det är ju lite nonchalant av norrmännen att säga att "det här är inte prioriterat" som om dopingförsäljning i och från norge bara berör dem.

Sheograth:
Jag känner inte till vad du jobbar med exakt, men om det nu ingick i vårdcentralens uppgifter att behandla någon med huntingtons sjukdom så vore det kanske bra att NÅGON tog en titt på det om det skulle dyka upp.

Men ja, jag köper vad ni säger, gällande prioritering. Jag tycker det är ett något klumpigt uttalande bara (som förvisso kan vara en smula ur kontext).
Typ "Det här är olagligt, men vi låter dem hållas".

Krogbyggaren
2011-10-30, 11:50
Kul att se att Norge tar en annan approach.

Arf Pingvin
2011-10-30, 11:56
Om man någonsin tävlat i byggning eller strongman får man inte tävla i Norska landslaget i styrkelyft. Det är ett pragmatiskt synsätt. Det kanske inte är så prioriterat i sammhället i övrigt att man helt enkelt räknar med att nån som kommer utifrån den organiserade idrotten är en preppare.