handdator

Visa fullständig version : Dina nördspecs


Baluu
2011-10-29, 04:26
Det finns en "nördtråd" på kolozzeum, men vad är nördigt med att ha coola grafikkort? Det här är tråden för riktiga nördar. Finns det några nördar här förutom jag? *popcorn*
Här kan man blotta sin nördpenis och nördklitta utan att skämmas.

Mina nördspecs.

Dator 1.
OS: FreeBSD
WM: WMFS
Editor of choice: Vim
Mailprogram: Mutt
Webbläsare: Vimprobable
Övrigt: Skriver LaTeX i Vim (vim-latex.sourceforge.net) (har också egna mappningar för att snabba upp del saker) och ibland också med Org-Mode (när jag vill ta snabba anteckningar). Använder Git flitigt för att hålla allt jag har synkroniserat. Apvlv för att gå igenom pdf-filer.

Dator 2.
OS: Dualboot med Windows 7 och Arch Linux
WM: Xmonad
Övrigt: Som i dator 1.

Programmeringsspråk och annat datorrelaterat.
C++, Java, lite Haskell, PHP och annat webbrelaterat (HTML, CSS, Javascript, SQL osv).

Prenumererarationer.
The American Mathematical Monthly

Häftigaste nördmötet.
Ett par fieldsmedaljörer och Stephen Hawking.

Filmer, serier o dyl.
Star Trek TNG FWT! Annars gillar jag också TBBT och allt annat som börjar på "star". Gillar de flesta serier, filmer och tidningsserier som involverar superhjältar.

Övrigt.
Totalolaror rorövovarorsospoproråkoketot. Matte upptar 7h+ av min dag i snitt (inkl. pauser).

Con.
Läser inte serietidningar (gillar dem dock) och är varken en comitter eller har patchat något signifikant. Jag kör djupa böj. Följer inga mangaserier. Ser inte nördig ut heller.

Nördscore: 8-8.5/10

Spartansk
2011-10-29, 04:44
Hur går det med tjejerna då? Riktiga nördar är oskulder.

Sheogorath
2011-10-29, 07:08
Jag räknar kalorier på mina ätardagar under deff. Nyss åt jag 459,7 kcal marshmallows. Det är ganska nördigt (har tjej dock).

Baluu
2011-10-29, 07:18
Jag räknar kalorier på mina ätardagar under deff. Nyss åt jag 459,7 kcal marshmallows. Det är ganska nördigt (har tjej dock).

Det är på samma nivå som att varje morgon räkna hur många hermesväskor man har. Inte speciellt nördnördigt.

Nördscore: 2/10.

Sheogorath
2011-10-29, 07:23
Det är på samma nivå som att varje morgon räkna hur många hermesväskor man har. Inte speciellt nördnördigt.

Nördscore: 2/10.

Jag hade nästan inga vänner under min skoltid och tyckte om att håva vatteninsekter. Flera timmar, själv, även på vintern.

Baluu
2011-10-29, 07:25
jag hade nästan inga vänner under min skoltid och tyckte om att håva vatteninsekter. Flera timmar, själv, även på vintern.
7/10!!

Jockefoten
2011-10-29, 07:28
Att vara nörd betyder inte att man måste vara insnöad på datorer och sci-fi.

Baluu
2011-10-29, 07:32
7/10!!
Hold on. Hur gammal var du? Jag hade själv en period då jag fångade in grodor, men sånt har nog de flesta gjort en gång i tiden?

Att vara nörd betyder inte att man måste vara insnöad på datorer och sci-fi.
Jodå.
Nörd:
http://2.bp.blogspot.com/_CNbxXjbmKMM/TGHRURU53BI/AAAAAAAAADs/gwgCwsSjVSg/s1600/geek2.jpeg

Inbillare:
http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/46563/dessie_nrdglason.jpg

Vetenskap, datorer och sci-fi är nåra av nördighetens byggstenar. Att äga nördglassögon, en mac och räkna sina magrutor varje morgon är icke nördigt.

mini
2011-10-29, 07:36
Den här tråden har potential. *popcorn*

Olegh
2011-10-29, 07:38
Jag är ganska nördig, fast kanske inte enligt Baluus felaktiga definition. Ni får tro på mitt ord.

Jockefoten
2011-10-29, 07:38
En forskare borde veta bättre.
Det är film och tv som tagit fram den stereotypa nörden som beskrivs i tråden, och som gett en skenbar bild av vad en nörd egentligen är.
Det finns dock ett ord som växt fram ur "nörd" som hade passat bättre in i tråden, nämligen Geek. Geek är mer av en subkultur som omfattar intresse för academica och annan intellektuell verksamhet, medan nörd är mer av en personlighetstyp.


Personligen skulle jag själv personifiera mig som en:
Litteraturnörd.
Filmnörd.
Idrottsnörd.
Datornörd.

Baluu
2011-10-29, 07:59
En forskare borde veta bättre.
Det är film och tv som tagit fram den stereotypa nörden som beskrivs i tråden, och som gett en skenbar bild av vad en nörd egentligen är.
Det finns dock ett ord som växt fram ur "nörd" som hade passat bättre in i tråden, nämligen Geek. Geek är mer av en subkultur som omfattar intresse för academica och annan intellektuell verksamhet, medan nörd är mer av en personlighetstyp.


Personligen skulle jag själv personifiera mig som en:
Litteraturnörd.
Filmnörd.
Idrottsnörd.
Datornörd.
Jag kan delvis hålla med dig om att "litteraturnörd" också borde räknas in. Men saker som "filmnörd", "idrottsnörd" och "shoppingnörd" är snarare nymodigheter. Ingen skulle associera "nörd" med "idrottsnörd" såvida det inte var uppenbart från kontexten. Det är därför man lagt till alla dessa prefix. Enligt wikipedia var den klassiska betydelsen "bookishness and social ineptitude". Men jag borde använt ordet geek, det har du rätt i.

mikaelj
2011-10-29, 08:11
Dator 1.
OS: FreeBSD
WM: WMFS
Editor of choice: Vim
Mailprogram: Mutt
Webbläsare: Vimprobable
Övrigt: Skriver LaTeX i Vim (vim-latex.sourceforge.net) (har också egna mappningar för att snabba upp del saker) och ibland också med Org-Mode (när jag vill ta snabba anteckningar). Använder Git flitigt för att hålla allt jag har synkroniserat. Apvlv för att gå igenom pdf-filer.

Vilket av dem? Jag tyckte senast jag undersökte vilka som finns att de var rätt svårjobbade.

Baluu
2011-10-29, 08:32
Vilket av dem? Jag tyckte senast jag undersökte vilka som finns att de var rätt svårjobbade.
Fördelen med orgmode som jag upplever det är dess wiki-aktiga syntax. Det är enklare att fetmarkera text (två knapptryck, **, jämfört med 5 för vim, FBF & Ctrl+J) och listor + tabeller är också enklare o snabbare. Jag skriver väldigt ostrikt LaTeX-kod med orgmode dock. Jag gillar också att väldigt mycket formateras direkt i editorn så jag behöver ej kompilera hela tiden för att försäkra mig om att det inte är något fel. Det är också enkelt att exportera resultatet till HTML-kod (en jag känner live-TeXar och lägger ut allt på nätet via HTML-kod) vilket är skönt att ha om man gillar det.

Men behöver jag skriva strikt LaTeX så äger Vim. Jag är inte så duktig på Emacs så jag vet inte hur snabbt en emacs-van person skriver kod (men jag börjar bli trött på Ctrl+j & Ctrl+p i vim så jag kan tänka mig att emacs skulle irritera mig rejält i längden). Kanske man borde skaffa pedaler (http://www.cb1.com/~john/computing/emacs/handsfree/pedals.html) :P

Hoppas på att Vimorganizer mognar till rejält så man slipper skriva i emacs =)

Trance
2011-10-29, 09:37
En forskare borde veta bättre.
Det är film och tv som tagit fram den stereotypa nörden som beskrivs i tråden, och som gett en skenbar bild av vad en nörd egentligen är.
Det finns dock ett ord som växt fram ur "nörd" som hade passat bättre in i tråden, nämligen Geek. Geek är mer av en subkultur som omfattar intresse för academica och annan intellektuell verksamhet, medan nörd är mer av en personlighetstyp.


Personligen skulle jag själv personifiera mig som en:
Litteraturnörd.
Filmnörd.
Idrottsnörd.
Datornörd.

Jag skulle säga tvärt om. Nu är det nästan populärt att kalla sig nörd vilket resulterar i att folk beskriver sig som du gör. Ett vanligt intresse och användande betyder inte att man blir nörd. Nörderi kräver ett djupdyk och en besatthet av ett (eller kanske några) ämnen som nästan definierar ens liv.

Jockefoten
2011-10-29, 09:49
Jag skulle säga tvärt om. Nu är det nästan populärt att kalla sig nörd vilket resulterar i att folk beskriver sig som du gör. Ett vanligt intresse och användande betyder inte att man blir nörd. Nörderi kräver ett djupdyk och en besatthet av ett (eller kanske några) ämnen som nästan definierar ens liv.

Ja det var ju exakt det jag försökte säga.
Men att dessa ämnena uteslutande skulle vara "dator" "sci-fi" och serietidningar stämmer inte.

Viktor_Balck
2011-10-29, 10:47
Hur går det med tjejerna då? Riktiga nördar är oskulder.

Haha :)

Tabbe
2011-10-29, 10:49
Jag prenumerar på kalle anka, läser endast fantasy och älskar stargate och marvel filmer.

Fast jag tränar/är snygg och läser på uni också, väger det upp?

score?

frozzon
2011-10-29, 10:54
räkande ut hur mycket attack power /crit osv osv jag behövde på min rogue för att komma upp i x dps när jag var i spanien och spelade golf, då kände jag mig ganska töntig.

LoveMachine
2011-10-29, 11:11
Kul tråd. Jag börjar med mina spec. och sen blir det en mer teoretisk diskussion om vem som är nörd.

Dator
OS: Windows på båda
Browser: Firefox
Mailklient: nej
Skriver i: MikTeX eller för småsaker OpenOffice
Installerat: SCUMM-pack, Deus Ex (inte II eller III), MatLab
Övrigt: Måttligt med HTML och Python samt mikroskopiskt med php och C++.

Förbedömning: Låg till medel

Studier
Japanska och japansk kultur (i Japan)
Civilingenjör i rymdteknik
Doktorand i rymdfysik

Förbedömmning: Medel till hög

Intressen
Anime (inte lika mycket som tidigare)
Litteratur
Historia
Frivilligförsvar.
Fysik och naturvetenskap
Politik och samhälle
Musik (köper fysiska album och gärna vinyl)
Kendo, japansk fäktning, dåligt självförsvar
Raka mig med klassisk rakkniv
Dykning
Styrketräning, så klart
SCI-FI, Star Trek DS9 FTW
Rollspel (say no more)
Warhammer 40k (please, I said no more)

Förbedömning: Hög till extrem även om två av sporterna drar ner betyget.

Blandat
Många perifera nördiga och normala vänner och en hård kärna av andra stornördar
Singel med ett obefintligt sexliv mitt användarnamn till trots
Köper T-shirts på ThinkGeek med mera

Förbedömmning: Medel till Hög

Men vad definierar en riktig nörd och inte bara någon med ett starkt intresse? I mina ögon så måste man uppfylla nördens budord.
Tag dina intressen på största allvar, men inte dig själv
Att nörda loss innebär i mina ögon att man accepterar att ens intressen inte ses på med blida ögon av omgivningen men man fortsätter eftersom man är passionerad. Acceptans är en hemlig dröm men inte ett krav. Att därför kalla sig modenörd eller idrottsnörd är bara sant i den mest generella innebörden då det inte är en aktivitet som är normativ i media och den allmänna uppfattningen.

Rickard
2011-10-29, 11:16
Tycker inte att det är så farligt längre... Men får se vart detta slutar.
Kommit över det där med att data med datan. Den ska bara fungera. Oavsett operativsystem. Kan tycka att en mindre cygwin-installation är trevligt på Windows. Vim utan några config-stuffs. Tycker att C är det enda programmeringsspråket värt namnet. Accepterar Perl. Har ingen koll på vad som är senaste hårdvaran. Tycker att vanliga tangentbord har en väldigt korkad layout, knappar i som lutar åt fel håll för vänsterhanden liksom WTF?!
Har en gång i tiden blivit lurad till att byta till dvorak.

Shit, det är rätt illa ändå.
Förklarar ett och annat. :(

Oxe
2011-10-29, 11:21
Jag sitter på kollo då och då... så 8/10 ungefär

Har en samsumg dator med rödrand på

svarade på en tråd baluu startat så det är ju 1 poäng till så 9/10

Hackenschmidt
2011-10-29, 11:38
Det är synd att det blev trendigt att vara nörd först nu. Annars kanske man hade fått ligga med en flicka under sin högstadietid?

Angående nördspecs så har jag gått ifrån datornördandet och nördat in mig i andra områden. Använder bara windows numera och brukar datorn som en normal människa. Men jag och min sambo spelar i alla fall igenom nästan varenda coop-spel som kommer ut.

Yes
2011-10-29, 11:44
Jag har spelat Dungeons & Dragons.

Hackenschmidt
2011-10-29, 11:46
Jag har med en vän skapat ett eget rollspel liknande D&D. Det var iofs skituslet, simpelt, fult och det vara bara vi två som någonsin spelade det, men ändå?

Kryss
2011-10-29, 11:50
Fd. lajvare.

Imni
2011-10-29, 11:56
Vet inte vad jag förtjänar för betyg? Avgör ni.

(-)
Dator: Öh, en HP. Mer än så vet jag inte.
Intressen: Träning, bilar, klockor.
Filmgenrer: Action och komedi.

(+)
Utbildning: Teknisk Fysik.
Kodar? Ja, C, Python, Matlab.

Övrigt: Är helt värdelös på allt vad sci-fi ochrollspel är. Hatar Sagan om Ringen och liknande filmer.

Så, hur mycket kan Teknisk Fysik och programmering väga upp de övriga?

5/10?

Tolkia
2011-10-29, 12:02
Rollspel (say no more)
Warhammer 40k (please, I said no more)
*cupid*

Spartansk
2011-10-29, 12:03
Jag säger som Milhouse i denna fråga: "I'm not a nerd, Bart. Nerds are smart."

Biceps
2011-10-29, 15:45
Jag trodde jag var nörd tills jag läste denna tråd.

Glen
2011-10-29, 16:37
Spelade rollspel i yngre tonåren (D&D). Kunde sitta hur länge som helst och skissa på hur min "vagn" som jag ägde i spelet skulle vara inredd...

Tänkte förresten på såna kortspel typ "Magic the gathering" som fanns (finns?), det borde ju vara en instant win i en sån här tråd? Någon?

Trashcan
2011-10-29, 16:39
Pluspoäng:

Har dualboot med windows 7 och Xubuntu på laptopen. Har MPLAB installerat på båda datorer, för PIC-programmering. Hatar internet explorer, kör google chrome.

Kan programmera C, Java, Assembler, RAPID och VHDL.

Har laboratorieaggregat, en välsorterad elektronikstash med hundratals komponenter, och flertalet hembyggda gadgets hemma.

Jobbar som elektronikkonstruktör. Någonsin träffat en elektronikkonstruktör som inte är nördig? Nej, just det, för alla sitter hemma och är nördar.

Har sett Firefly och avgudar "Big bang theory".

Har något halvdussin böcker i bokhyllan om tid, rymd, relativitetsteori och svarta hål. Läser även gärna fantasy.

Har udda hållning och är lite för smal(tycker jag då). Ser dock inte så nördig ut i övrigt.

Lite socialt handikappad.

Minuspoäng:(enligt min definition av en typisk nörd)

Mekar och kör motorcykel. Snabba sporthojar och grisiga offroadhojar. Cyklar downhill när jag kan.

Styrketränar med tunga basövningar.

Lite allergisk mot magic-kortspel, rollspel(inte datorsorten) och hästsvansar på män.

Har en söt flickvän som är ljusår från nördig.

Slutpoäng: 5/10.

Egentligen borde andra gradera ens nördighet.

Spartansk
2011-10-29, 16:39
Jag har vunnit en målartävling för Warhammerfigurer... Så jag är nog nörd, hur jag än vrider och vänder på det.

C.E.J.
2011-10-29, 16:45
Kan inget om hårdvara, mjukvara eller programmering, så jag hamnar på 0 nördpoäng i slutändan.

Baluu: Din lista är såklart ovidkommande mtp din sysselsättning *popcorn*

fiskebulle
2011-10-29, 16:49
Jag känner mig ganska så nördig när jag tänker på mitt gamla rollspelande och "LARP'ande" - Fast jag är ju å andra sidan ganska inkompetent när det kommer till datorer. Eller, alltså, jag kan säkert mer än 90% av befolkningen, men de resterande 10% är ju ljusår förbi min nivå. Fast jag är nog bättre på counter strike.

Dennis93
2011-10-29, 16:55
Jag trodde jag var nörd tills jag läste denna tråd.

Hehe +1 :D , Trodde att lira CS och Wow, kunna lite programmering skulle få en kvalplats men när man inte ens fattar vad vissa snackar om så.... :smash:

Trashcan
2011-10-29, 17:03
Övrigt.
Totalolaror rorövovarorsospoproråkoketot. Matte upptar 7h+ av min dag i snitt (inkl. pauser).


Fan vad avis jag är! Suger på matte men önskar som fan att jag kunde. Några tips? :( Högskolematten haltade jag mig igenom och klarade med nöd och näppe... Efter tentorna glömde jag allt.

Duffman
2011-10-29, 17:09
Lördagskväll, dödsförkyld, läser den här tråden samtidigt som jag virussöker och defragmenterar datorn och ska snart ta ett varmt bad och läsa lite i Leif GW Persons självbiografi...

nördscore : 11 av 10

Baluu
2011-10-29, 17:10
Ja det var ju exakt det jag försökte säga.
Men att dessa ämnena uteslutande skulle vara "dator" "sci-fi" och serietidningar stämmer inte.
Jag har nu tänkt på det lite och jag tycker det ändå borde finnas begränsningar. I princip alla människor är intresserade av något och tänker ofta på saken. Det gör då alla till nördar, må det vara spelnördar, sexnördar, killnördar, shoppingnördar, bingolottonördar, idrottsnördar, datornördar, kristennördar osv. Det gör bara ordet nörd helt urvattnat. Är en islamist en nörd bara för att hans liv handlar till 100% om islam? Är det verkligen den betydelsen som den har hos folk?

Jag funderade också på om det finns ord kan betyda en sak när de står för sig själva och något annat när de konkateneras i ändan av ett annat ord. Det första jag kom att tänka på var ordet kung. Skriver man bara "kung" så syftar det på en monark (om man ignorerar kontexten). Men pratar man om "spelkung" eller "märkeskung" så betyder det att vara bra på att spela eller känna till olika märken.

Vi ska komma ihåg att ett ord betyder vad folk gör det till. Om man bara skriver "nörd", vilka associationer kommer majoriteten av alla människor få? Spelnörd? Förmodligen. Vetenskapsnörd? Förmodligen. Datornörd? Förmodligen? Litteraturnörd? Historiskt ja, numera osäkert. Idrottsnörd? Förmodligen inte. Sexnörd? Förmodligen inte. Oftast associerar man det med saker som: (1) inte är mainstream och (2) tar tid att sätta sig in i, har en hög inlärningströskel rent intellektuellt. Att läsa mycket litteratur kanske var en produkt av nördigheten och inte det som gav nördigheten.

Fast jag tränar/är snygg och läser på uni också, väger det upp?
Hur kan läsa på uni ge negativa nördpoäng?

Anime (inte lika mycket som tidigare).
Jag funderar lite på det här med manga. Är det nördigt/geekigt numera egentligen? Känns som att väldigt många tittar på manga och det är inne. För att ta en jämförelse, det var nördigt att blogga 1997, men numera är det kanske inte lika nördigt när nätet domineras av fjortisbloggar.


Har en gång i tiden blivit lurad till att byta till dvorak.
Dvorak är nördigt.

Egentligen borde andra gradera ens nördighet.
Håller med. Det borde finnas ett bra graderingssätt (jag vet att det finns en enkät på nätet som ger ens nördscore men den är inte så bra tycker jag).

rajjan_dammit
2011-10-29, 17:25
Mina nördspecs.

Dator
OS: Windows 7 (+0 p)
Editor of choice: Word 2010 (+0 p)
Mailprogram: Outlook 2010 (+0 p)
Webbläsare: Firefox (+0 p)

Programmeringsspråk och annat datorrelaterat.
Bash, Powershell (ytterst begränsade kunskaper) (+1 p)
CCNA (+1 p)
SCCM (+1 p)

Prenumererarationer.
Body (+0 p)

Häftigaste nördmötet.
Ingen (+0 p)

Filmer, serier o dyl.
Ghost in the Shell, Matrix, Alien, Terminator, Hackers, Zombiefilmer. Monkey Island, Fallout, Deus Ex, Zelda (+0,5 p)

Övrigt.
Pluggar till systemadministratör. (+0,5 p)
Spelar rollspel (+3 p)

Con.
Har inte sett alla Star Wars-filmer (-0,5 p)
Har inte sett ett enda avsnitt av Star Trek (-1 p)
Har utmärkt syn (-1 p)
Ser ganska bra ut och bryr mig om mitt utseende (-0,5 p)
Styrketränar (-0,5 p)
Förlovad (-0,5 p)

Nördscore: 3,5/10

:D

Rickard
2011-10-29, 17:28
Dvorak är nördigt.

Ungefär så mycket att andra nördar retar en ibland. *rolleyes*

Baluu
2011-10-29, 17:34
Jag har vunnit en målartävling för Warhammerfigurer... Så jag var nog nörd, hur jag än vrider och vänder på det.
*corrected

Baluu: Din lista är såklart ovidkommande mtp din sysselsättning *popcorn*
Nää, det är min lista som särskiljer mig från den stora majoriteten på institutionen. Ta det inte ifrån mig. ;)

Lördagskväll, dödsförkyld, läser den här tråden samtidigt som jag virussöker och defragmenterar datorn och ska snart ta ett varmt bad och läsa lite i Leif GW Persons självbiografi...

nördscore : 11 av 10
Medelsvensson.

Fan vad avis jag är! Suger på matte men önskar som fan att jag kunde. Några tips? :( Högskolematten haltade jag mig igenom och klarade med nöd och näppe... Efter tentorna glömde jag allt.
Men varför vill du lära dig det? Att vilja läa sig abstrakta saker bara för att är helt klart nördigt. :D

Denstillasittande
2011-10-29, 18:15
Det enda jag kan komma på i detta sammanhanget är mitt intresse för serietidningar och det som hör till.
Har många hundra tidningar av främst spindelmannen men även en hel del av X-men. Brukade gå runt på marknader i enda syfte att göra min årgång av tex spindelmannen -89 komplett.
Fick rysningar när jag äntligen fick höra att de skulle göra en spindelman film.
Var ett tag sedan jag köpte nån serietidning nu dock. Samtidigt har utbudet minskat ganska rejält.
Har prövat D&D fast det var verkligen inte min grej. Tråkigt som fan kan man sammanfatta de.

aijou
2011-10-29, 19:14
Ja det var ju exakt det jag försökte säga.
Men att dessa ämnena uteslutande skulle vara "dator" "sci-fi" och serietidningar stämmer inte.

+1

Jag tycker inte det viktigaste är vad man väljer att fördjupa sig i utan hur mycket man fördjupar sig i något. Sen om det är vetenskap, sci-fi, datorer, böcker ,filmer, kost och träning eller något annat spelar mindre roll.

Jag antar att detta är en tolkningsfråga. Men min bild av ämnet stämmer inte riktigt överens med TS bild.

Jag ser mig själv som nörd. inte på extrem nivå, Men lite lagom halvnördig i alla fall.

Om man ska gå efter TS kreterier så kan jag ju skriva upp några punkter som påverkar min nördfaktor

Utbildning:
Elprogrammet med inriktning Datorteknik (gymnasium)
Interaktiva akademien med inriktning 3D animering (högskola)

Jobb:
Jobbar som 3D/VFX-grafiker/animatör.

Mina "nördiga" Intressen:
TV/Datorspel (både nya och gamla)
Serietidningar (har en ganska omfattande samling och den utökas allteftersom)
Film (gärna Sci-fi, fantasy och skräck)
Teckna/Måla/Konst (digitalt och traditionellt)
3D-modellering/animering m.m
Manga/Anime
Sysslade tidigare med Warhammer och enstaka rollspel, men inte så mycket längre.
Läser mycket av Terry Pratchet (Discworld)
Tycker att Battlestar Galactica är bästa TV-serien någonsin.
Äger en hel del film, spel och serietidnings-merchandise.

Finns säkert mycket mer som jag inte tänkt på eller kanske inte ens vet om att det är nördigt. :D

kettlebellGuden
2011-10-29, 19:37
Har inte kört windows sen 2.0. Slackware loonix sen 1994. Kod taggad med mitt namn någonstans i någon emacs-cvs. Lispar för det är kul. Kör lite dvorak-variant, men har mappat om det mesta till home-row (eg. ( ) " ' \ ligger bra där). Drömmer fortfarande om att forth ska slå ut C och dess avarter.

Dags att lägga ner tråden?

mikaelj
2011-10-29, 19:46
Datorer o dyl.
* Serverdator för web- och filserver: Den kör Linux och har en RAID0-installation.
* Mediadator spelar Windows
* Stationär dator dubbelstövlar Windows och Linux.
* Bärbar dator 1 dubbelstövlar Windows och Linux.
* Bärbar dator 2 kommer att dubbelstövla Windows och Linux.
* Das Keyboard III Ultimate, både hemma och på jobbet.
* Gameboy Advance med bakgrundsbelysning egenhändigt fastlödd + MBv2 + 9 meter lång seriekabel som mediaspelare
* Använder läsplatta att läsa böcker på
* Byggt en Ethernet-3,5mm-ljudkabel som spelade musik över en kopplingsdosa.

Tittar på
* Stargate SG-1, Atlantis, Universe
* Battlestar Galactica, Babylon 5, Farscape
* Torchwood, Doctor Who, Heroes
* True Blood, Sugar Rush, Veronica Mars

Fysiskt
* Tränar & (tävlar) SL och triathlon
* Tävlat i sportju-jutsu den här sidan 2000-talet.
* Är på avancerad nivå In The Groove2 samt Pump It Up Pro.
* Byggt en egen vägg i lägenheten
* Pratar tre språk flytande, och enligt infödingar, även ett fjärde språk hjälpligt. (plus gör mig förstådd på danska & norska)

Musik
* Blockflöjt, gitarr, plinkar keyboard

Nörderi
* Började koda BASIC och x86-ASM som 11-åring, med endast sporadisk tillgång till en dator.
* Har kört korskompilatorer för minst fyra olika plattformar
* Kodar C++, PHP, SQL, Python, Common Lisp, awk, varit i kontakt och använt Java, Pascal, VisualBasic, Javascript och säkert något mer.
* Använder Subversion, Git och gcc dagligen.
* Blir nostalgisk och varm i hjärtat av AH=0, AL=13h, INT 10h.
* Använt BeOS heltid 1998-2006(?), var även med i Be Testing Partners.
* Egen variation av svorak-layouten (huvudsakligen /~$½ som bytt plats).
* StumpWM, fönsterhanterare skriven i Common Lisp
* Vim och stundvis mitt egna Common Lisp-IDE Limp. (Fungerar just nu bara med SBCL)
* Använder ReStructuredText med LaTeX-backend för att skriva min personliga dagbok samt officiella dokument.
* Opera huvudsakligen, samt Chrome, för webberier.
* Använder LysKOM
* Går inte vilse i FastTracker ][
* Kan 52 decimaler till pi utantill

Böcker, urval
* psykologi: 48 Laws of Power, Magic of NLP Demystified, Social Engineering: Art of Human Hacking, Art of Seduction, The Layguide, Hemligheten
* hackande: Paradigms of AI Programming, Practical Common Lisp, ANSI Common Lisp, SED & AWK, och The Art of The Meta-Object Protocol
* träning/kost: TNT Diet, GCBC, The Ketogenic Diet, UD2.0, Beyond Brawn
* skönlitteratur: Trilogin+resten i Foundation, Twilight, Southern Vampires, Narnia, Virtual Light/Mona Lisa Overdrive/Count Zero/Neuromancer/..., Momo

Civilstatus: singel, såklart. Vad hade du förväntat dig?


Så, vad blir mina nördpoäng?

Baluu
2011-10-29, 19:55
Har inte kört windows sen 2.0. Slackware loonix sen 1994. Kod taggad med mitt namn någonstans i någon emacs-cvs. Lispar för det är kul. Kör lite dvorak-variant, men har mappat om det mesta till home-row (eg. ( ) " ' \ ligger bra där). Drömmer fortfarande om att forth ska slå ut C och dess avarter.

Dags att lägga ner tråden?
I kategorin datornörd är du helt klart en 9a. Det enda som fattas är att du skriver ett eget operativsystem med assemblerkod och en egen kompilator för ett egetpåhittad programmeringsspråk!

shut teh face
2011-10-29, 19:58
Nej jag är inte nörd hemma så mycket, kör Windows och spelar mest.

Men jag jobbar som nörd :P

mikaelj
2011-10-29, 19:59
Addendum: Kan Brainfuck, har skrivit flera interpretrar för det, har mitt namn i Haiku-reposet nå'nstans, kan spela Monkey Island-temat på blockflöjt, har kodat en CMS nästintill enbart i XML/XSLT, har kodat WordPress-plugins, hade ScummVM installerat på mitt Nintendo DS och kör textläges-IM-klienten finch (baserad på libpurple) i en screen på min serverdator.

(det här kan hålla på länge. det är svårt att komma ihåg alla saker jag gjort.)

Trance
2011-10-29, 20:12
Addendum: Kan Brainfuck, har skrivit flera interpretrar för det, har mitt namn i Haiku-reposet nå'nstans, kan spela Monkey Island-temat på blockflöjt, har kodat en CMS nästintill enbart i XML/XSLT, har kodat WordPress-plugins, hade ScummVM installerat på mitt Nintendo DS och kör textläges-IM-klienten finch (baserad på libpurple) i en screen på min serverdator.

(det här kan hålla på länge. det är svårt att komma ihåg alla saker jag gjort.)

Det kan inte varit kul? Eller är jag för färgad av mina egna sporadiska utforskningar av xslt som bara varit smärtsamma.

Zorban
2011-10-29, 20:12
I kategorin datornörd är du helt klart en 9a. Det enda som fattas är att du skriver ett eget operativsystem med assemblerkod och en egen kompilator för ett egetpåhittad programmeringsspråk!
Skrev ett eget OS när jag var 18. Iofs inte med egen kompilator, men väl med egna bibliotek för att kunna bygga saker som körde i det. Dessutom en jävligt färgglad bootloader.

Andra nörd-intressen innefattar beräkningar på värmeöverföring i mat för att tillaga saker i vattenbad (givetvis finns siffror på detta redan färdiga i tabeller om man vill ta den vägen). Jag ser mig intressemässigt som nörd, fast inte socialt (enligt stereotypen).

Olegh
2011-10-29, 20:14
Du vinner micke. Hands down. Själv kan jag inte ens skriva med tangentbord utan att snegla på knapparna. Utvisning redan där liksom.

mikaelj
2011-10-29, 20:14
Det kan inte varit kul? Eller är jag för färgad av mina egna sporadiska utforskningar av xslt som bara varit smärtsamma.

Det var roligt för att det är nytt.

Du vinner micke. Hands down. Själv kan jag inte ens skriva med tangentbord utan att snegla på knapparna. Utvisning redan där liksom.

Jag kan bibehålla 10 nedslag per sekund (inkl. mellanslag), 12-13 kortare perioder.

Skrev ett eget OS när jag var 18. Iofs inte med egen kompilator, men väl med egna bibliotek för att kunna bygga saker som körde i det. Dessutom en jävligt färgglad bootloader.

Andra nörd-intressen innefattar beräkningar på värmeöverföring i mat för att tillaga saker i vattenbad (givetvis finns siffror på detta redan färdiga i tabeller om man vill ta den vägen). Jag ser mig intressemässigt som nörd, fast inte socialt (enligt stereotypen).

Du tar definitivt mig på nördskalan. Jag har på min höjd bara bytt ut crt0.S i TPC för att kunna koda 4K i Pascal istför assembler.... Vilken plattform? Jag antar att det är x86. 16- eller 32-bit?

Frågan är om jag blir mer eller mindre nörd för att jag försöker så hårt? (fem kilometer lång lista, när det räcker att säga en grej för att bli övernörd...)

Baluu
2011-10-29, 20:15
Nu dyker det upp fler nördar. :)

Zorban
2011-10-29, 20:16
Det var roligt för att det är nytt.



Du tar definitivt mig på nördskalan. Frågan är om jag blir mer eller mindre nörd för att jag försöker så hårt? (fem kilometer lång lista...)
Du vinner för att du bara käkar fett. Å andra sidan är jag, rent styrkemässigt, mega-nörd-mobbing-offer jämfört med dig. Jag vaknade upp när jag var 27 år och insåg att jag inte ville se ut som alla andra människor på samtliga arbetsplatser jag har erfarenhet av.

Edit: x86, 32-bits. The horror! Du vet säkert vad jag menar :)

mikaelj
2011-10-29, 20:18
Du vinner för att du bara käkar fett. Å andra sidan är jag, rent styrkemässigt, mega-nörd-mobbing-offer jämfört med dig. Jag vaknade upp när jag var 27 år och insåg att jag inte ville se ut som alla andra människor på samtliga arbetsplatser jag har erfarenhet av.

Äsch då. Jag är glad för att jag alltid varit väldigt fysisk av mig, parallell till min plugga-matte-när-jag-gick-i-mellanstadiet-på-fritiden-för-att-det-var-skoj-personlighet. Annars skulle jag också ha chipsmage.

Nu dyker det upp fler nördar. :)

Jag väntar på en skattning av min nördighet. 1-10, vad får jag?

Zorban
2011-10-29, 20:20
Äsch då. Jag är glad för att jag alltid varit väldigt fysisk av mig, parallell till min plugga-matte-när-jag-gick-i-mellanstadiet-på-fritiden-för-att-det-var-skoj-personlighet. Annars skulle jag också ha chipsmage.
När man var ung kom man undan med vad som helst ju, sen blir man 23-24 år och klar med utbildning och börjar arbeta, och vips är man 15 kilo tyngre med samma kroppssammansättning som foie gras.


Jag väntar på en skattning av min nördighet. 1-10, vad får jag?
Du måste dividera din nördhets-faktor med antalet tio-kilon du tar i böj, och så en (int) på det, dvs 0. Om du inte tränade vore du en 9a.

Baluu
2011-10-29, 20:23
Jag väntar på en skattning av min nördighet. 1-10, vad får jag?
Jag skulle också vilja ge dig en 9a inom datornörderi. Ska tilläggas att jag förmodligen är en 7a inom detsamma (men min vetenskapliga sida boostar mitt averagenörderiscore).

aijou
2011-10-29, 21:03
mikaelj imponerar visst inte bara i styrka utan verkar dessutom vara en hejare på att koda och nörda m.m. I approve! :thumbup:

Akat0ra
2011-10-29, 21:48
En liten fråga... Hur kommer det sig att "nördar" är så fashinerade sci-fi ?

Kan det ha något med verklighetsflykt att göra ?

//Akatora

Zorban
2011-10-29, 22:22
En liten fråga... Hur kommer det sig att "nördar" är så fashinerade sci-fi ?

Kan det ha något med verklighetsflykt att göra ?

//Akatora
Nu kan jag bara tala för folk jag känner, men jag tror eg. inte "nördar" är så intresserade av sci-fi. Snarare bli folk som gillar sci-fi ohälsosamt mycket klassade som nördar :)

KaptenKnäsvag
2011-10-29, 22:31
Matte upptar ca 8h av min dag exkl pauser