handdator

Visa fullständig version : När har man en stark mage?


spoon
2011-10-28, 20:00
Är lite fundersam på om det är min bål eller ryggstyrka som hindrar mig i smala marklyft.

Ge mig tips på övningar som man borde klara om man har en stark mage.

pialia
2011-10-28, 20:03
Plankan med extravikter på ryggen utan att svanka/krumma ryggen. Jag klarar att hålla ~50kg i 20-30 sek och är tant som har tränat i ~2 år. Jag har ingen aning vad de riktigt starka bjässarna klarar, Mapa brukar köra med någon som står på honom/släpper vikter på honom! :-)

Annars funkar väl dragonflags med bra form också. Jag vet inte riktigt vad allt detta har för överförbarhet till lyften, testa lasta på massa vikt och sätt dig ner i frontböj?

Ristretto
2011-10-28, 20:07
Göra en situp med hälarna i backen utan att sätta fast fötterna och med tio kilo bakom huvudet.

spoon
2011-10-28, 20:08
Tack för bra tips piala :) Ska till gymet och testa lite imorgon.

Jag klarar 240 i sumomark med bälte och kanske 180? utan bälte

I smal mark så tappar jag ryggen redan på 130-140 utan bälte och tappar formen med bälte runt 180kg

Edit... Fyll på med övningar som jag borde klara så ska jag mosa magen imorgon.

Mart|n
2011-10-28, 20:08
Göra en situp med hälarna i backen utan att sätta fast fötterna och med tio kilo bakom huvudet.

Tänk om man inte har några fötter/smalben/lårben då?

pialia
2011-10-28, 20:11
Tack för bra tips piala :) Ska till gymet och testa lite imorgon.

Jag klarar 240 i sumomark med bälte och kanske 180? utan bälte

I smal mark så tappar jag ryggen redan på 130-140 utan bälte och tappar formen med bälte runt 180kg

Varsågod!

Ökar du nästan 35%(?!?!?!?!?!!) med bälte i marklyft?! What the fuzz :o

Nu blev jag nyfiken om folk med svaga magar/folk som är dåliga på att spänna magen kan nyttja bälten mycket mer än deras magstarka kompisar *jorgen* Bältet fyller väl egentligen precis samma funktion som magmuskler ska göra, d.v.s. pressa in allt grejs i magen mot ryggraden för att stabilisera?(rätta mig gärna!)

spoon
2011-10-28, 20:17
Ökar du nästan 35%(?!?!?!?!?!!) med bälte i marklyft?! What the fuzz :o


Alltså jag kan nog dra upp skiten med bananrygg om jag var tvungen. Men då blir inte ryggen glad på mig. Men jag får ut mycket av bältet.

Jag körde utan bälte fram till för två år sedan då jag fick ont i ryggen och köpte bälte. Efter det har jag använt bälte väldigt flitigt och inte haft ont i ryggen. Nu har jag tyvärr fått ont i ljumskarna och jag kan inte använda bältet på samma sätt i smalmark. Så nu måste jag nog stärka upp mage och rygg ordentligt.

Skulle vara kul att ha andra personers prestationer att jämföra med så att jag vet hur långt bort jag är.

mikaelj
2011-10-28, 20:22
Dragonflags och brottning (eller "grappling", som det så häftigt heter numera) är bra grejer för bålen.

spoon
2011-10-28, 20:25
Dragonflags och brottning (eller "grappling", som det så häftigt heter numera) är bra grejer för bålen.

Dragonflags fixar jag kanske 5? Ska testa imorgon.

Brottning har jag inte tid till att lägga in i schemat men ett core-pass kan man nog trycka in på helgen. Vad skulle det bestå av?

Ryckböj
Frontböj
Planka
Mer ?

mikaelj
2011-10-28, 20:26
Dragonflags fixar jag kanske 5? Ska testa imorgon.

Med helt rak kropp från halsen ned till fötterna? Då tror jag att din bål är stark nog som den är. Om du fixar så många kan du skoja till det genom att statiskt hålla emot längst ned och be någon räkna till 3, för att sedan höja igen. Utan att böja i höften!

Kan det inte vara så att det är dina lats som är klena?

Ristretto
2011-10-28, 20:27
Tänk om man inte har några fötter/smalben/lårben då?

Ja, tänk. Då är man svag i magen!

spoon
2011-10-28, 20:28
Med helt rak kropp från halsen ned till fötterna? Då tror jag att din bål är stark nog som den är. Om du fixar så många kan du skoja till det genom att statiskt hålla emot längst ned och be någon räkna till 3, för att sedan höja igen. Utan att böja i höften!

Ska testa imorgon. Då blir ju nästa fråga om det är ryggen som är för svag?

Ska slänga upp ett par filmer.

tntballe
2011-10-28, 20:30
Dragonflags fixar jag kanske 5? Ska testa imorgon.

Brottning har jag inte tid till att lägga in i schemat men ett core-pass kan man nog trycka in på helgen. Vad skulle det bestå av?

Ryckböj
Frontböj
Planka
Mer ?

Böj med stopp, mark med paus nära botten. Variera paustiden.
Postat via en mobil enhet

Mart|n
2011-10-28, 20:32
Ja, tänk. Då är man svag i magen!

Attans!

dramodur
2011-10-28, 20:34
jag förstår mig inte riktigt på det här med dragonflags, känns alltid som om jag ska spränga huvudet när jag gör dem så klarar typ en sen får jag för ont i nacke/rygg :S

spoon
2011-10-28, 20:45
Kan det inte vara så att det är dina lats som är klena?

Kanske :confused: Det känns mest som att det är ländryggen som failar.

Böj med stopp, mark med paus nära botten. Variera paustiden.
Postat via en mobil enhet

Bra tips :)

gGlVpuf5px4
5x140 hoppa fram lite i filmen. Orkar inte klippa idag.

jQWCKYJbZHk
2x170. Tappar ryggen liite en bit upp. Det blir mer på tyngre vikter.

Redhaad
2011-10-28, 20:56
Kanske :confused: Det känns mest som att det är ländryggen som failar.



Bra tips :)

gGlVpuf5px4
5x140 hoppa fram lite i filmen. Orkar inte klippa idag.

jQWCKYJbZHk
2x170. Tappar ryggen liite en bit upp. Det blir mer på tyngre vikter.

God form dock vill du sluta använda bälte är bästa tipset att sänka vikterna och köra där du kan köra med god form utan bälte, + för att du inte använder straps!

spoon
2011-10-28, 21:28
God form dock vill du sluta använda bälte är bästa tipset att sänka vikterna och köra där du kan köra med god form utan bälte, + för att du inte använder straps!

Tack.

Fast jag vill inte sluta använda bälte. Jag vill komma på varför jag inte orkar hålla formen i smala marklyft när jag klarar det i sumomark. Jag misstänker att ryggen blir mer utsatt i smala marklyft. Då funderar jag på om det är min mage som är för svag eller om det kan vara något annat.

Mapa
2011-10-29, 08:42
lite tips på plankvarianter bl.a. :)
u_SwoJgza7A

Löpsko
2011-10-29, 08:57
lite tips på plankvarianter bl.a. :)
u_SwoJgza7A

"stön stön stön, Lite hårdare!"

bra jobbat!

Illustrerade mannen
2011-10-29, 09:15
När har man stark mage?
Jag gör 4X10 dragonflags och cablecrunch med hela magasinet... Jag är stark i magen... :) Åtminstone i relation till resten av kroppen...

Spartansk
2011-10-29, 09:25
Dragonflags fixar jag kanske 5? Ska testa imorgon

Säg vad? Jag klarar kanske 1/3 dragonflag, och jag har tränat sedan bronsåldern. Du lär ju ha magrutor på dina magrutor.

mikaelj
2011-10-29, 09:46
Det finns många sätt att göra dem på. Helt strikta är inte helt lätt. Mitt huvud känns också som att det skall sprängas när jag gör dem.
Postat via en mobil enhet

Matsa
2011-10-29, 10:00
Skulle vara kul att ha andra personers prestationer att jämföra med så att jag vet hur långt bort jag är.

Mitt problem är motsatsen till ditt, jag tappar ryggen i sumo och är mycket starkare i smalmark. Jag har även märkt att jag känner mig mycket stabilare när jag böjer smalt trots att jag fäller mycket, breddar jag blir jag mer upprätt men höften tenderar att sticka för fort när det blir tungt och det känns allmänt vanskligt.

Mina bästa markserier är 4x220kg i vanligt marklyft med bälte, 5x200 i långa marklyft utan bälte och 3x180 som bäst i sumomark men det var grislyft och dåligt för ryggen.

Jag hade en period när jag tränade mycket bålstyrka. I viktad planka har jag klarat 15 sekunder med 100kg placerat på rumpan. Klarar ganska många knästående utrullningar men inte en enda stående än så länge. Ryggresningar (45 graders) har jag gjort 10st med 80kg extravikt. Jag har ingen aning om jag är stark i magen eller inte.

Mapa
2011-10-29, 10:31
träna mycket utan bälte är mitt tips, min styrka har ökat enormt sen jag började göra det. även tekniken med bältet har förbättrats med en genomtränad midja. i måndags gjorde jag 270x3 i böj utan bälte. mitt pers med bälte är 280x3. borde ligga 5-10kg högre nu dock. men jag tror iaf bara att det är en fördel att vara stark utan bälte. även om vikterna blir låga i början

i marklyft tränar jag nästan aldrig med bälte. utom inför viktiga tävlingar. dessutom tränar jag ofta varianter, som långa, paus, kedjor osv. för att göra lyftet ännu jobbigare

Fastback
2011-10-29, 10:35
lite tips på plankvarianter bl.a. :)
u_SwoJgza7A

haha fan va sköna! :hbang: Övningarna verkar goa, lätt värda att testa! *flex*

spoon
2011-10-29, 18:03
BqbKFHym724

Flagga var visst lite tyngre än vad jag mindes :D Jag tror att jag har en medelstark mage men det kan alltid bli bättre. Ska lägga in ett core-pass i veckan och använda bältet mindre. Tar sikte på att klara 200 utan bälte till sommaren. Tack för alla bra tips.

Pungis
2011-10-29, 18:32
10 strikta (fötter och rumpa nuddar golvet samtidigt) dragonflies på 5sek/st tycker jag du bör klara för att ha en hyffsad core

Taalamon
2011-10-29, 22:25
Liten tanke bara: Stark mage relativt vad ??

- Relativt de andra här på forumet
- Relativt gemene man
- Relativt hur stark man var för ett år sedan

En tankeställare bara...........

spoon
2011-10-29, 23:03
Liten tanke bara: Stark mage relativt vad ??

- Relativt de andra här på forumet
- Relativt gemene man
- Relativt hur stark man var för ett år sedan

En tankeställare bara...........

Relativt till hur mycket det krävs för att lyfta 200kg marklyft utan bälte.

mikaelj
2011-10-29, 23:10
Relativt till hur mycket det krävs för att lyfta 200kg marklyft utan bälte.

Jag gör det.

Jag fixar 5 strikta drakflaggor, kanske fler. Jag gör även 19 räckhävningar med OK form, varav 14 var F5-godkända. Eller en etta med ~30 kg påhängt.

Vad mer kan tänkas ge en bra bild?

spoon
2011-10-29, 23:15
Jag gör det.

Jag fixar 5 strikta drakflaggor, kanske fler. Jag gör även 19 räckhävningar med OK form, varav 14 var F5-godkända. Eller en etta med ~30 kg påhängt.

Vad mer kan tänkas ge en bra bild?

Det ger en bra bild. Skulle du räkna min flagga på förra sidan som en strikt?

pejo
2011-10-29, 23:35
Det är ju helt klart lättare att lyfta upp benen först som du gör i flaggfilmen jämfört med att lyfta upp med hela kroppen rak samtidigt (som du gör rätt bra i den negativa fasen).
För övrigt verkar skillnaden på dina sumomark med bälte jämfört med andra lyft vara enormt stor. Skulle vara intressant att veta vad det beror på.

spoon
2011-10-29, 23:42
Det är ju helt klart lättare att lyfta upp benen först som du gör i flaggfilmen jämfört med att lyfta upp med hela kroppen rak samtidigt (som du gör rätt bra i den negativa fasen).
För övrigt verkar skillnaden på dina sumomark med bälte jämfört med andra lyft vara enormt stor. Skulle vara intressant att veta vad det beror på.

Kanske man kan göra fuskflaggor till att börja med strikt på vägen ned för att blir bättre på övningen?

Långa armar skulle jag gissa på. Jag har ju inte starka ben så jag borde ju vara dålig på sumo egentligen.

Jag har ju inte helt rak rygg på maxlyft men såhär ser det ut.
http://www.youtube.com/watch?v=DoRu-NVICFY

Iron claw
2011-10-30, 05:57
10 strikta (fötter och rumpa nuddar golvet samtidigt) dragonflies på 5sek/st tycker jag du bör klara för att ha en hyffsad core

En fundering; är det statiskt eller dynamiskt man tränar när man kör dragonflags?

Wormzie
2011-10-30, 08:42
En fundering; är det statiskt eller dynamiskt man tränar när man kör dragonflags?

Det måste väl ske något dynamiskt arbete för att kroppen ska röra på sig tror jag.

Iron claw
2011-10-30, 10:22
Det måste väl ske något dynamiskt arbete för att kroppen ska röra på sig tror jag.

Bålen ska väl inte röra på sig? den ska väl vara rak hela tiden.