handdator

Visa fullständig version : Svenskt margarin är nästan transfritt


Sverker
2011-10-28, 17:19
På Livsmedelsverkets hemsida hittar vi http://slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Mindre-transfett-i-margariner/

Vi vet sedan tidigare att kakor och kex innehåller lite transfettsyror:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2009_18_riksprojekt_2008_transfettsyror_i_kakorkex _och_chips.pdf



Visar att livsmedelsindustrin lyssnar på konsumenterna och anpassar sina produkter efter önskemålen:thumbup:

cyclist_90
2011-10-28, 20:35
Transfritt? Ja det hoppas jag verkligen. Vill ju inte hitta några transor i mitt margarin!

312
2011-10-28, 21:19
Transfritt? Ja det hoppas jag verkligen. Vill ju inte hitta några transor i mitt margarin!

Haha, lite kul faktiskt. :laugh:

Eddie Vedder
2011-10-28, 21:29
Visar att livsmedelsindustrin lyssnar på konsumenterna och anpassar sina produkter efter önskemålen:thumbup:

Ja eller att de är beredda att sälja vilket skit som helst till folk fram tills dess att det avslöjas. Lite som att ge ett barn lovord för att vederbörande inte längre mobbar ett annat barn. Utan debatten skulle ju transfettsyrorna ha varit kvar oavsett hälsoeffekt.

Sverker
2011-10-29, 07:13
Ja, transfettsyrorna skulle vara kvar. Ger utmärkta egenskaper till margarin och dessutom blir det billigare än smör.

Men vi vet inte ens HUR transfettsyrorna påverkar oss. Bara att transfettsyror är med som en faktor, tillsammans med många andra faktorer, när det gäller hjärt- kärlsjukdomar.

johan_jazz
2011-10-29, 07:52
Ja eller att de är beredda att sälja vilket skit som helst till folk fram tills dess att det avslöjas. Lite som att ge ett barn lovord för att vederbörande inte längre mobbar ett annat barn. Utan debatten skulle ju transfettsyrorna ha varit kvar oavsett hälsoeffekt.

Som tidigare anställd i en stor svensk livsmedelskoncern vill jag verkligen lägga emfas vid detta. Tro inte att förnuft går före profit, profit är överlevnad och överflöd , förnuft utgifter och underskott. Förnuft kostar mer för företagen och ska vi va riktigt ärliga så är ett företags främsta uppgift att tjäna pengar åt sina ägare. Konsumentpåverkan i all ära, men vill man ha resultat gäller det att få fram det i media. Annars händer det sällan något drastiskt, tyvärr.

Catstyle
2011-10-29, 08:07
Visar att livsmedelsindustrin lyssnar på konsumenterna och anpassar sina produkter efter önskemålen:thumbup:
Är du ironisk eller grymt naiv?

Eddie Vedder
2011-10-29, 08:15
Ja, transfettsyrorna skulle vara kvar. Ger utmärkta egenskaper till margarin och dessutom blir det billigare än smör.

Men vi vet inte ens HUR transfettsyrorna påverkar oss. Bara att transfettsyror är med som en faktor, tillsammans med många andra faktorer, när det gäller hjärt- kärlsjukdomar.

Ja då så. För mig är det helt absurt att du tycker de gör något BRA när det enda de gör är att inte bryta mot lagen. Hyllar du alla människor som dagligen slagit andra människor i tio år men från och med nu slutar för att de åkt dit på det?

Det här bevisar ju bara precis hur rutten livsmedelsindustrin är. Dvs att de medvetet sålt något de vet är sämre men fortsatt u det längsta tills dess att de fått en medveten opinion mot sig. Först då, när folk inte längre vill betala för det och det till och med finns en lag, då ändrar man sig. Man har alltså ändrat sig i helt och hållet egoistiska syften och inget annat. Det är i sig inget fel, som livsmedelsproducent är man ju naturligtvis egoist som vill ha profit. Helt naturligt. Men att hylla dem för det är ju lagom blåögt.

Om en läkare under tio år medvetet felbehandlar mig och jag så småningom får reda på det och han/hon åker dit så kommer jag ju inte bli glad över vilken fantastisk läkare jag har som nu börjar behandla mig korrekt. Jag blir istället förbannad för tio år av medveten felbehandling.

Är du ironisk eller grymt naiv?

Man kan hoppas på ironi men tyvärr är det inte så. Sverker skulle inte ens kritisera ett myndighetsbeslut ens om de gav råd om att dricka bensin.

Sverker
2011-10-29, 08:44
Tack för de smällarna Eddie:D


Läser du nyheterna från Karlskoga har du säkert hört talas om sabotage mot vattenverk och diesel. Bensin har inget i vatten att göra. Inte en chans att jag i första läget skulle acceptera bensin i vatten.

Nu vet vi att bensin inte löser sig i vatten men skulle någon kunna centrifugera vattnet eller låta det sedimentera skulle vi säkert komma till koncensus att vattnet går att dricka....ifall det inte finns annat vatten att tillgå;)


Ni sitter med facit i handen. När margarinerna kom var det för att ge ett billigare alternativ till smör. Smör var dyrt tidigare och margarin var ett billigare alternativ. Men nu är detta internet och ingen skulle våga erkänna att de köper något billigare bara för att pengarna är slut:(

Jag la upp tråden bara för att visa att det verkligen finns alternativ som innehåller mindre transfettsyror. Att produkterna är svenska gör dem inte sämre.

Eddie Vedder
2011-10-29, 08:51
Nu vet vi att bensin inte löser sig i vatten men skulle någon kunna Jag la upp tråden bara för att visa att det verkligen finns alternativ som innehåller mindre transfettsyror. Att produkterna är svenska gör dem inte sämre.

Ja fast poängen är ju om det gör producenterna till så fantastiska människor. Det enda de gör är ju att de följer lagen vilket i mina ögon är en grundpremiss och inget annat.

Debatten om transfettsyrornas farlighet kom ändå långt före dess att de försvann och fanns det inget egoistiskt vinstintresse i att ta bort dem (så som det gör nu när folk inte vill ha det) så skulle de ha varit kvar. Oavsett om det ena efter det andra vetenskapliga fyndet skulle regna in så skulle de vara kvar så länge folk betalade.

Så :thumbup: ska ju i så fall ges till kritiska konsumenter och de som lagstadgat mot transfettsyrorna. Industrin i sig förtjänar samma spott och spe som innan.

Sverker
2011-10-29, 09:42
Lag stifta hur ?

Helt plötsligt har smör mer transfettsyror än margarinen. Ska vi slå undan fötterna för mjölkbönderna ?

Eddie Vedder
2011-10-29, 10:18
Lag stifta hur ?

Helt plötsligt har smör mer transfettsyror än margarinen. Ska vi slå undan fötterna för mjölkbönderna ?

Nej. Dels är det inte klarlagt om de är jämförbara. Och dessutom är det inget man medvetet gör för att bara göra produkten billigare utan det finns där från början. Precis som att jag inte anser att frukt och bär borde beskattas högre om det skulle bli en sockerskatt.

Ristretto
2011-10-29, 10:19
Läser du nyheterna från Karlskoga har du säkert hört talas om sabotage mot vattenverk och diesel. Bensin har inget i vatten att göra. Inte en chans att jag i första läget skulle acceptera bensin i vatten.


Det hade ju varit värre om de satt vatten i bensinen.

Sverker
2011-10-31, 20:02
Det är svårt att hitta artiklar om hur transfettsyror omsätts i kroppen. Att de lagras in på många ställen viste jag men här finns mer för nördar:
http://lipidlibrary.aocs.org/frying/n-tpufa/index.htm

Sverker
2011-10-31, 20:03
Det hade ju varit värre om de satt vatten i bensinen.


Nu har vi en inblandning av etanol i all svensk bensin, mer på vintern. Det går nog bra:D

Ristretto
2011-10-31, 21:14
Nu har vi en inblandning av etanol i all svensk bensin, mer på vintern. Det går nog bra:D

Det är förvisso sant. Frusna förgasare + skoter kan få trevliga konsekvenser vid uppstart för övrigt.

Tjockiz
2013-05-28, 21:05
Jag skulle önska höra Sverker och Vedders men även andra insattas("Dä ä inte naturligt, dä ä skit" gills inte), lite kortfattade åsikt om lättmargarin. Tänkte använda det i min bakning under deffen bara.

Gober
2013-05-28, 21:23
Jag skulle önska höra Sverker och Vedders men även andra insattas("Dä ä inte naturligt, dä ä skit" gills inte), lite kortfattade åsikt om lättmargarin. Tänkte använda det i min bakning under deffen bara.

Åsikt om vad? Det är en sämre produkt än smör och smakar därefter. Men vill du baka med lättmargarin så gör det.

Tjockiz
2013-05-29, 08:02
Åsikt om vad? Det är en sämre produkt än smör och smakar därefter. Men vill du baka med lättmargarin så gör det.

Sämre hur? "dä ä inte naturligt och därför äre skit" gills inte som insatt åsikt och jag är intresserad av det ur hälsosynpunkt snarare än personlig smak. Deffar som sagt.

Ola Wallengren
2013-05-29, 08:10
Lättmargarin är inte lämpligt att baka med. Välj hellre ett flytande margarin baserat på rapsolja.

Christian1980
2013-05-29, 08:40
Den här bilden säger en del om margarinet, när inte ens myrorna vill äta det...

tlk
2013-05-29, 08:42
Den här bilden säger en del om margarinet, när inte ens myrorna vill äta det...

Vad säger det förutom att just myror inte vill äta det? *screwy*

Christian1980
2013-05-29, 09:17
Vad säger det förutom att just myror inte vill äta det? *screwy*

Vill du stoppa i dig saker som inte ens allätande myror vill äta?
Jag äter inte margarin pga vad det innehåller och hur det tillverkas.

Tjockiz
2013-05-29, 09:27
Vill du stoppa i dig saker som inte ens allätande myror vill äta?
Jag äter inte margarin pga vad det innehåller och hur det tillverkas.

Som jag skrivit två gånger innan(, läs gärna tråden innan,) så är "dä ä inte naturligt och därför äre skit" inte ett giltigt argument.Det är mycket du stoppar i dig som inte är naturligt.
Vad är det som är ohälsosamt med lättmargarin i lite bakning?
Jag litar hellre på livsmedelsverkets kemister än några pissmyror, faktiskt.

Christian1980
2013-05-29, 09:35
Som jag skrivit två gånger innan(, läs gärna tråden innan,) så är "dä ä inte naturligt och därför äre skit" inte ett giltigt argument.Det är mycket du stoppar i dig som inte är naturligt.
Vad är det som är ohälsosamt med lättmargarin i lite bakning?
Jag litar hellre på livsmedelsverkets kemister än några pissmyror, faktiskt.


Vid tillverkningen av margarin så används en hel del saker som inte är nyttigt för kroppen. De restprodukterna finns kvar i margarinet efteråt.

tex så kan ni läsa här om tillverkningen
http://www.matfusket.com/kost/margarintillverkning/

här kan ni läsa om hälsoeffekterna av margarin:
http://coltingblogg.com/2013/02/06/margarin-bevisat-farligt-for-hjartat/

Livsmedelsverket är helt ute och snurrar när det gäller margarin.

tlk
2013-05-29, 09:40
Vid tillverkningen av margarin så används en hel del saker som inte är nyttigt för kroppen. De restprodukterna finns kvar i margarinet efteråt.

tex så kan ni läsa här om tillverkningen
http://www.matfusket.com/kost/margarintillverkning/

här kan ni läsa om hälsoeffekterna av margarin:
http://coltingblogg.com/2013/02/06/margarin-bevisat-farligt-for-hjartat/

Livsmedelsverket är helt ute och snurrar när det gäller margarin.

Matfusket är ju hyfsat oseriös sajt.

Och Coltings blogg refererar till en artikel där "margaringrupp" proppades fulla med omega-6. Det säger mer om omega-6 än om margarin.


Återkom gärna med seriösa referenser. Källa på att oönskade restprodukter finns kvar och att det skulle vara något speciellt hälsovådligt med att äta margarin önskas. *popcorn*



Själv äter jag varken smör eller margarin för de smakar riktigt illa båda två.

Zorgus
2013-05-29, 09:42
Jag litar hellre på livsmedelsverkets kemister än några pissmyror, faktiskt.

Jag litar mer på pissmyrorna, då de bevislingen inte har några kopplingar till vare sig livsmedels- eller kemiindustrin. Totalt ojäviga faktiskt. Jag äter smör för att det är naturligt, även om du inte tror på det argumentet, så är det mycket hållbart. Det smakar mycket bättre också.

Gober
2013-05-29, 10:05
Matfusket är en oseriös sida med ekonomiska intressen.

Margarin är dock äckligt och som Ola skrev är lättmargarin värdelöst till bak. Men att oroa sig för negativa effekter på hälsa pga att man ska baka med lättmargarin känns helt omotiverat.

Christian1980
2013-05-29, 11:13
Matfusket är ju hyfsat oseriös sajt.

Och Coltings blogg refererar till en artikel där "margaringrupp" proppades fulla med omega-6. Det säger mer om omega-6 än om margarin.


Återkom gärna med seriösa referenser. Källa på att oönskade restprodukter finns kvar och att det skulle vara något speciellt hälsovådligt med att äta margarin önskas. *popcorn*



Själv äter jag varken smör eller margarin för de smakar riktigt illa båda två.

Kostdoktorn skriver en del om margarin: http://www.kostdoktorn.se/?s=margarin&submit.x=0&submit.y=0

http://www.kostdoktorn.se/margarintillverkning-inget-for-ditt-kok

Tillverkningen: http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

Jag vet inte hur seriös rikareliv sidan är. Men kostdoktorn tex tar jag som en seriös sida.

Tjockiz
2013-05-29, 11:25
Jag litar mer på pissmyrorna, då de bevislingen inte har några kopplingar till vare sig livsmedels- eller kemiindustrin. Totalt ojäviga faktiskt. Jag äter smör för att det är naturligt, även om du inte tror på det argumentet, så är det mycket hållbart. Det smakar mycket bättre också.
Snälla, berätta mer om den här livsmedelsverket-konspirationen och din pissmyrediet, jag är idel öra.
Matfusket är en oseriös sida med ekonomiska intressen.

Margarin är dock äckligt och som Ola skrev är lättmargarin värdelöst till bak. Men att oroa sig för negativa effekter på hälsa pga att man ska baka med lättmargarin känns helt omotiverat.

Min deff>din smak

tlk
2013-05-29, 11:31
Kostdoktorn skriver en del om margarin: http://www.kostdoktorn.se/?s=margarin&submit.x=0&submit.y=0

http://www.kostdoktorn.se/margarintillverkning-inget-for-ditt-kok

Tillverkningen: http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

Jag vet inte hur seriös rikareliv sidan är. Men kostdoktorn tex tar jag som en seriös sida.

Första länken till kostdoktorn är knappt ens om margarin utan istället finner vi Kostdoktorns normala vanförställningar om kolhydrater.


De andra två länkarna berättar hur margarin tillverkas. Kanske intressant om man ska tillverka margarin? *whatever* Ingen av dem påvisar på något sätt att det i slutprodukten ingår någon "restprodukt" som inte önskas. Att saker framställs på 'kemisk' väg är väl inget konstigt. Enda skillnaden här är att det sker i en fabrik byggd av en människa och normalt sker liknande processer i "naturen". Om tillverkningen av margarin skrämmer dig så för Thors skull... kolla inte upp vad som försigår dagligen i din egen lever.

tlk
2013-05-29, 11:31
Snälla, berätta mer om den här livsmedelsverket-konspirationen och din pissmyrediet, jag är idel öra.


:laugh::laugh::laugh:

Zorgus
2013-05-29, 11:58
Snälla, berätta mer om den här livsmedelsverket-konspirationen och din pissmyrediet, jag är idel öra.

Behövs inte berättas mer eftersom du så tydligt mest är ute efter att provocera. VoF?

Tjockiz
2013-05-29, 14:29
Behövs inte berättas mer eftersom du så tydligt mest är ute efter att provocera. VoF?

Jag skulle ju kunna säga samma sak om dig.
Jag efterfrågar specifikt insattas åsikt ur hälsosynpunkt och du kommer med argument som jag från börjat diskat ("onaturligt") och ett om vad myror väljer att äta enligt en random bild. Min röviga ton var kanske onödig men det är även dina absurda argument.

Langster
2013-05-29, 15:31
Den här bilden säger en del om margarinet, när inte ens myrorna vill äta det...

Myror äter en hel del saker som jag aldrig skulle vilja stoppa i mig, så det där säger absolut ingenting.

Och förresten, dina referenser suger myrpung. Ta av dig foliehatten, tack.

Fjrebqll
2013-05-29, 16:12
Bara fattigbös som köper fejk smör!

Christian1980
2013-05-30, 06:19
Myror äter en hel del saker som jag aldrig skulle vilja stoppa i mig, så det där säger absolut ingenting.

Och förresten, dina referenser suger myrpung. Ta av dig foliehatten, tack.

Bilden handlar inte om vad de äter i övrigt. Jag tycker att den säger en del om hur "bra" margarin är.

Och tillverkningsprocessen för margarin är inget som jag tänker stödja, då den bland annat bidrar till miljöförstöring i de fall palmolja används. Och produkten i sig gör mer skada än nytta i kroppen.

Smör är en naturlig produkt som inte har processats ihjäl.
För att margarin ens ska påminna om smör så tillsätter dom smöraromer... Är inte det sjukt eller?

Morty
2013-05-30, 08:20
Bilden handlar inte om vad de äter i övrigt. Jag tycker att den säger en del om hur "bra" margarin är.

Och tillverkningsprocessen för margarin är inget som jag tänker stödja, då den bland annat bidrar till miljöförstöring i de fall palmolja används. Och produkten i sig gör mer skada än nytta i kroppen.

Smör är en naturlig produkt som inte har processats ihjäl.
För att margarin ens ska påminna om smör så tillsätter dom smöraromer... Är inte det sjukt eller?

Vad är detta för argument??

Smör är också hemskt för miljön eftersom kossorna äter soja & resterna från palmoljeproduktion. Och smör gör mer skada än nytta i kroppen.

Fullständigt sjukt att aromer tillsätts i mat för att det ska smaka godare. Det måste innebära att mat som innehåller aromer är dåliga för dig.

Sverker
2013-05-30, 17:25
Bilden handlar inte om vad de äter i övrigt. Jag tycker att den säger en del om hur "bra" margarin är.

Och tillverkningsprocessen för margarin är inget som jag tänker stödja, då den bland annat bidrar till miljöförstöring i de fall palmolja används. Och produkten i sig gör mer skada än nytta i kroppen.

Smör är en naturlig produkt som inte har processats ihjäl.
För att margarin ens ska påminna om smör så tillsätter dom smöraromer... Är inte det sjukt eller?

Jag tänker inte argumentera för palmoljan. Har man planterat palmerna ger de skörd i 30 - 35 år. Ungefär som vår vattenkraft. Vi har slitet upp våra vatten men gjort är gjort och nu står vi med vattenkraft.

Vad är det i margarinet som är skadligt ? Länkarna i vår tråd har inte hjälpt så mycket eftersom många av dem är kraftigt vinklade och fattigas på fakta.

Luca Brasi
2013-06-02, 22:51
Den här bilden säger en del om margarinet, när inte ens myrorna vill äta det...
Myror är naturligtvis det bästa sättet att avgöra vilka livsmedel som är bäst att äta.
Om vi tar en klick smör och en hög med raffinerat vitt socker, vilket av dessa livsmedel kommer svartmyrorna välja då tror du?