handdator

Visa fullständig version : För mycket i lön


sp123ltd1
2011-10-28, 16:33
Hallå!

Jag jobbar som tidningsbud och den här månaden så fick jag ca 250kr för mycket i Lön pga av att dom som sköter lönerna har strulat till det. Men eftersom jag har använt dom pengarna så säger dom att dom drar av det från min nästa lön. Har dom rätt att göra så?

Destra
2011-10-28, 16:35
Ja!!

Fatalist
2011-10-28, 16:53
Står förmodligen i ditt anställningsavtal.

Mental
2011-10-28, 17:09
Kortfattat, ja

Ungrim
2011-10-28, 18:38
Ja de har rätt att göra så.

Jens.Andersson
2011-10-28, 18:44
Nämen vad fan bytt är bytt kommer aldrig tillbaks borde ju gälla.

Torwald
2011-10-28, 18:46
nämen vad fan bytt är bytt kommer aldrig tillbaks borde ju gälla.

*popcorn*

Tricklew
2011-10-28, 18:50
Nämen vad fan bytt är bytt kommer aldrig tillbaks borde ju gälla.

:laugh:*cupid*

spoon
2011-10-28, 18:51
En kamrat till mig fick ut två slutlöner. Brände dom och fick komma tillbaka och jobba gratis i en månad :D

Pansartax
2011-10-28, 18:52
Nämen vad fan bytt är bytt kommer aldrig tillbaks borde ju gälla.

Funkar nog lika bra som "Jag nuddade dom sist"

Ignatius72
2011-10-28, 19:36
Det beror ju lite på vad det är för fel som har gjorts. 250kr är direkt fånigt lite att begära tillbaka. OM jag som arbetsgivare har gjort fel och det inte är alldeles uppenbart för arbetstagaren att det blivit fel så får man ju stå sitt kast. Två slutlöner märker man och bör säga till om.

Ganymedes
2011-10-28, 19:39
Klart som fan.

Madame
2011-10-28, 19:47
En kamrat till mig fick ut två slutlöner. Brände dom och fick komma tillbaka och jobba gratis i en månad :D

Gratis jobbade han ju inte, han hade ju fått betalt redan.

Inge Enveten
2011-10-28, 19:47
Jag gillar självsäkerheten bland svaren här.

Enligt huvudregeln är svaret ja. Det finns vissa undantag som leder till att svaret är nej.

Vad tycker du själv är rätt? Om du vore arbetsgivare och råkade betala ut lite för mycket, hade du tyckt lika dant då? Ska du ha betalt för något du inte gjort?

Silencer
2011-10-28, 19:57
Har du hunnit rätta dig efter betalningen så är det deras fel. Du ska få behålla pengarna.

Madame
2011-10-28, 20:07
jag kan ju passa på att fråga en fråga här också:

I mars betalade min arbetsgivare ut 513 kr för mycket. Det stod först lönen, och på ny rad a conto +513 kr. Det var nån korrigering tänkte jag och det var väl fine, det blev aldrig av att jag frågade löneavdelningen vad det gällde.

Hursomhelst, nu, ett halvår senare, har löneavdelningen upptäckt att de inte alls skulle gett mig +513 kr. Det skulle tydligen ha varit -513 kr. Så för att det skulle bli rätt så drog de helt sonika 1046 kr nu på septemberlönen.

Den där tusingen de drog sved nåt helt överjävligt eftersom jag redan har låg lön och hade även varit sjuk så lönen blev ännu lägre den månaden.


Har de verkligen rätt att komma sådär långt efteråt och ta tillbaka pengar? Jag har inte haft nån anledning att tro att det inte var mina 513 kr när de betalades ut i mars.

martikainen
2011-10-28, 20:11
Jag som gick in i tråden och hoppades att någon ville ha tips om saker att köp för att man hade för hög lön för att spendera allt :D

Yes
2011-10-28, 20:12
Jag som gick in i tråden och hoppades att någon ville ha tips om saker att köp för att man hade för hög lön för att spendera allt :D
Det är ett problem jag själv önskar att jag hade. :D

elBjurro
2011-10-28, 22:08
jag kan ju passa på att fråga en fråga här också:

I mars betalade min arbetsgivare ut 513 kr för mycket. Det stod först lönen, och på ny rad a conto +513 kr. Det var nån korrigering tänkte jag och det var väl fine, det blev aldrig av att jag frågade löneavdelningen vad det gällde.

Hursomhelst, nu, ett halvår senare, har löneavdelningen upptäckt att de inte alls skulle gett mig +513 kr. Det skulle tydligen ha varit -513 kr. Så för att det skulle bli rätt så drog de helt sonika 1046 kr nu på septemberlönen.

Den där tusingen de drog sved nåt helt överjävligt eftersom jag redan har låg lön och hade även varit sjuk så lönen blev ännu lägre den månaden.


Har de verkligen rätt att komma sådär långt efteråt och ta tillbaka pengar? Jag har inte haft nån anledning att tro att det inte var mina 513 kr när de betalades ut i mars.

När arbetsgivaren av misstag utbetalar för mycket i lön eller annan ersättning uppkommer frågan om beloppet kan återtas genom tvångsvis kvittning mot arbetstagarens lönefordran. För att kvittning skall få ske krävs att arbetstagaren med full insikt om misstaget tagit emot den felaktiga utbetalningen utan att meddela arbetsgivaren. Det krävs alltså kvalificerad ond tro hos arbetstagaren.
Även om det inte skulle föreligga rätt till kvittning kan arbetsgivaren ha kvar ett fordringsanspråk på arbetstagaren för det felaktigt utbetalda beloppet som får drivas in på vanligt sätt.

Enligt en allmän princip har arbetsgivaren rätt att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda lönebeloppet. Återkrav för utbetalning av misstag kallas condictio indebiti.
Enligt rättspraxis förlorar dock en arbetsgivare sin rätt till återkrav om arbetstagaren i god tro mottagit en felaktig löneutbetalning, dvs. varken insett eller bort inse att beloppet var felaktigt.

http://www.lag-avtal.se/tjanster/fraga_lag_avtal/article56072.ece

En artikel jag hittade, sen hur väl det som står i den stämmer vågar jag inte uttala mig om.

Mvh

hultman
2011-10-28, 22:27
Haha. 250 spänn. Hur ska du klara dig?!

sp123ltd1
2011-10-29, 13:28
Haha. 250 spänn. Hur ska du klara dig?!
För en vuxen med ett fast arbete kanske det inte är mycket men för en 16åring som har 500kr i lön så är 250kr mycket!

hultman
2011-10-29, 15:22
För en vuxen med ett fast arbete kanske det inte är mycket men för en 16åring som har 500kr i lön så är 250kr mycket!

Vad arbetar du med och hur många timmar i månaden spenderar du på detta arbete? 500 spänn är väl inte ens hälften av studiebidraget?!

hallar
2011-10-29, 16:15
Jo det får det. för några månader sedan drog de 5000 på min lön. Hade blivit något fel och de hade betalat ut 5000 för mycket månaden innan. Var inget jag reagerade på då jag brukar få lite olika lön från månad till månad och den månanden hade jag jobbat ovanligt mycket extra. Men det reglerade de snabbt och smidigt på nästa lön :)

Kappman
2011-10-29, 17:19
Jag har fått för lite lön vid tillfällen och självklart begär jag då om att få ut det saknade beloppet på nästa lön. Detsamma gäller om de mot förmodan skulle råka betala för mycket. Anser det vara sunt förnuft och ett givande och tagande på samma villkor.

sp123ltd1
2011-10-29, 17:57
Vad arbetar du med och hur många timmar i månaden spenderar du på detta arbete? 500 spänn är väl inte ens hälften av studiebidraget?!
Lägger ca 5-6timmar i månaden på det och jag jobbar som tidningsbud

MrPowa
2011-10-30, 07:53
Någon som vet hur lång tid det kan dröja innan man kan betala tillbaka?
Även jag har fått för mycket och jag visste om det och dem visste det och tog kontakt men inget har skett på flera månader.

kettlebellGuden
2011-10-30, 09:05
Om du normalt får ut 500:- och nu fick 750:- så borde du ha insett att något var fel och helt enkelt inte använt pengarna. Det är ändå en halv månadslön det rör sig om.