handdator

Visa fullständig version : För mycket i lön


sp123ltd1
2011-10-28, 16:33
Hallå!

Jag jobbar som tidningsbud och den här månaden så fick jag ca 250kr för mycket i Lön pga av att dom som sköter lönerna har strulat till det. Men eftersom jag har använt dom pengarna så säger dom att dom drar av det från min nästa lön. Har dom rätt att göra så?

Destra
2011-10-28, 16:35
Ja!!

Fatalist
2011-10-28, 16:53
Står förmodligen i ditt anställningsavtal.

Mental
2011-10-28, 17:09
Kortfattat, ja

Ungrim
2011-10-28, 18:38
Ja de har rätt att göra så.

Jens.Andersson
2011-10-28, 18:44
Nämen vad fan bytt är bytt kommer aldrig tillbaks borde ju gälla.

Torwald
2011-10-28, 18:46
nämen vad fan bytt är bytt kommer aldrig tillbaks borde ju gälla.

*popcorn*

Tricklew
2011-10-28, 18:50
Nämen vad fan bytt är bytt kommer aldrig tillbaks borde ju gälla.

:laugh:*cupid*

spoon
2011-10-28, 18:51
En kamrat till mig fick ut två slutlöner. Brände dom och fick komma tillbaka och jobba gratis i en månad :D

Pansartax
2011-10-28, 18:52
Nämen vad fan bytt är bytt kommer aldrig tillbaks borde ju gälla.

Funkar nog lika bra som "Jag nuddade dom sist"

Ignatius72
2011-10-28, 19:36
Det beror ju lite på vad det är för fel som har gjorts. 250kr är direkt fånigt lite att begära tillbaka. OM jag som arbetsgivare har gjort fel och det inte är alldeles uppenbart för arbetstagaren att det blivit fel så får man ju stå sitt kast. Två slutlöner märker man och bör säga till om.

Ganymedes
2011-10-28, 19:39
Klart som fan.

Madame
2011-10-28, 19:47
En kamrat till mig fick ut två slutlöner. Brände dom och fick komma tillbaka och jobba gratis i en månad :D

Gratis jobbade han ju inte, han hade ju fått betalt redan.

Inge Enveten
2011-10-28, 19:47
Jag gillar självsäkerheten bland svaren här.

Enligt huvudregeln är svaret ja. Det finns vissa undantag som leder till att svaret är nej.