handdator

Visa fullständig version : Stronglifts 5x5 Ont i vänstra knäet


TheBigBlueberry
2011-10-28, 08:47
Tjena, har ont i vänstra knäet, inte hela tiden utan när jag anstränger den mer än normalt, t.ex knäböj som jag kör enligt stronglifts (3 ggr i veckan). Och det känns som att jag är utsliten eller nått, alltså under knäskålen. Jag har inte ont i den högra och har aldrig haft, vad ska jag göra? Är vila svaret eller kör jag fel? Jag har fått en genomgång på friskis om hur man ska göra och gör godkända väldigt breda squats, men jag droppar ganska snabbt alltså går ner i squaten snabbt sen lyfter jag aningen långsamare.

limenka
2011-10-28, 14:43
Varför kör du väldigt breda?

TheBigBlueberry
2011-10-29, 00:50
Varför kör du väldigt breda?

För att få in abductors i det, och för att flera på forumet sagt att det är bra.

TheBigBlueberry
2011-10-30, 23:30
Är det förresten ok att gå ner så djupt att ens ens bakre lår vilar mot vaderna? :S + Är det ok att stå helt rak med benen, hörde att det sliter ut lederna...?

limenka
2011-10-31, 10:14
Är det förresten ok att gå ner så djupt att ens ens bakre lår vilar mot vaderna? :S + Är det ok att stå helt rak med benen, hörde att det sliter ut lederna...?

Så här?

KZwFlipXhA8

Japp, det är inte bara OK det är Awesome om man gör rätt.

AtomicPuffin
2011-10-31, 10:55
Är det förresten ok att gå ner så djupt att ens ens bakre lår vilar mot vaderna?

Beror lite på hur du menar. Om vaden verkligen trycker hårt mot låret samtidigt som du har stor belastning uppifrån får du en dålig belastning i knät.

http://exrx.net/Kinesiology/Levers.html
Rent mekaniskt omvandlas knät från first class till second class, och du får en kraft som försöker dra isär knät som det inte är byggt för att motverka när rotationsaxeln flyttas från knäet till där vaden trycker på låret.

Det krävs dock ett ordentligt tryck, men beroende på hur mycket du böjer kan det nog komma upp i skadliga nivåer.

TheBigBlueberry
2011-10-31, 11:05
Så här?


Japp, det är inte bara OK det är Awesome om man gör rätt.
Ja, jag kör så där, bara det att jag går ner i böjen utan att ta emot något alls, och bara slår mig ner på vaderna utan att
Beror lite på hur du menar. Om vaden verkligen trycker hårt mot låret samtidigt som du har stor belastning uppifrån får du en dålig belastning i knät.

http://exrx.net/Kinesiology/Levers.html
Rent mekaniskt omvandlas knät från first class till second class, och du får en kraft som försöker dra isär knät som det inte är byggt för att motverka när rotationsaxeln flyttas från knäet till där vaden trycker på låret.

Det krävs dock ett ordentligt tryck, men beroende på hur mycket du böjer kan det nog komma upp i skadliga nivåer.

Jag har ju kört Stronglifts i 4-5 mån nu, knäböj tre ggr i veckan, antagligen för mycket dåligt utförande för ofta? Jag ska iaf inte köra knäböj på dagens pass heller :,( , kommer få sitta och njuta medans mina muskler försvinner som jag spenderat månader på att bygga upp....kul.

limenka
2011-10-31, 11:17
Ja, jag kör så där, bara det att jag går ner i böjen utan att ta emot något alls, och bara slår mig ner på vaderna utan att


Jag har ju kört Stronglifts i 4-5 mån nu, knäböj tre ggr i veckan, antagligen för mycket dåligt utförande för ofta? Jag ska iaf inte köra knäböj på dagens pass heller :,( , kommer få sitta och njuta medans mina muskler försvinner som jag spenderat månader på att bygga upp....kul.

Japp. Annars så tränar du lätt ( rehabar ) och lär dig böja rätt.

TheBigBlueberry
2011-10-31, 11:22
Japp. Annars så tränar du lätt ( rehabar ) och lär dig böja rätt.

Aa, men jag har rörelsen rätt, det har jag fått kollat att det är rätt, men jag droppar bara ner för snabbt är det som är problemet, men som det är nu så får det nog vänta några dar. :)

AtomicPuffin
2011-10-31, 12:09
Aa, men jag har rörelsen rätt, det har jag fått kollat att det är rätt, men jag droppar bara ner för snabbt är det som är problemet, men som det är nu så får det nog vänta några dar. :)

Ta en vilovecka och se om det går över. Gör det det se till att vända av egen kraft precis innan låret och vaden slår ihop. Toucha är ok men gå inte ner så det blir tryck.

Funkar inte viloveckan boka tid hos sjukgymnast. 80 spänn, som hittat. :)

Sen det här med knän och vinkel på foten. Alla har olika knän, olika vinklar, olika långa saker hit och dit. Testa att byta vinkel på fötterna, bredd mellan fötterna och se om det funkar bättre för dig. Jag tycker tex det vrider lite konstigt i mina knän när jag har fötterna rakt fram om jag inte står väldigt tätt med fötterna, så jag vinklar ut men inte överdrivet mycket.

TheBigBlueberry
2011-10-31, 12:27
Ta en vilovecka och se om det går över. Gör det det se till att vända av egen kraft precis innan låret och vaden slår ihop. Toucha är ok men gå inte ner så det blir tryck.

Funkar inte viloveckan boka tid hos sjukgymnast. 80 spänn, som hittat. :)

Sen det här med knän och vinkel på foten. Alla har olika knän, olika vinklar, olika långa saker hit och dit. Testa att byta vinkel på fötterna, bredd mellan fötterna och se om det funkar bättre för dig. Jag tycker tex det vrider lite konstigt i mina knän när jag har fötterna rakt fram om jag inte står väldigt tätt med fötterna, så jag vinklar ut men inte överdrivet mycket.

Har redan bokat en tid till 07:40, är ju inte 18 än så kan lika gärna utnyttja gratis sjukvård, vill verkligen inte dra på mig nån skada. Drar mest dit för att få reda på varför det blev såhär och hur jag ska göra för o bli av med det, det du sak är säkert helt rätt också, men vill höra det från någon som jobbar med det så jag kan sova om nätterna. Fast tänker inte göra några övningar om dom ger mig några, dom vet ju oftast inte lika mycket om själva träningen, för dom säger ju bara "lägg av med den övningen för alltid, den är inte bra!"^^