handdator

Visa fullständig version : Ingen viktminskning och andra frågor


Chobi
2011-10-27, 23:05
Hej!
Ny här på forumet och är i behov av lite hjälp på traven i min pågående viktminskning. :)

Är idag 23 år och är 185cm och väger 105kg. Började för två månader att jogga/springa 2 gånger i veckan (8-10km, ~8km/h), träna kickboxning 2-3 (75min) gånger i veckan samt äta betydligt mindre kalorier (då 115kg). Mitt mål är att försöka gå ner till 80kg till sommaren nästa år, dvs runt 6 månaders tid.

De första veckorna såg jag en markant viktminskning på drygt 2kg i veckan (10kg ner totalt), men efter det har vikten stått still de senaste 4 veckorna. Kan inte heller säga att jag sett någon märkbar förändring i midja/lårmått dessa veckorna heller.

Räknade ut att jag skulle äta runt 3000 kalorier om dagen för att behålla min vikt. Men just nu äter jag mellan 1500-1900 kalorier idag, så enbart detta skulle ju visat en viktminskning på 1kg per vecka, eller?

Vet att det i familjen går lite problem med ämnesomsättningen, och även om läkaren sagt att det inte verkar vara något fel på den så börjar jag undra. SÅ en annan fråga är då om detta kan leda till en sämre förbränning?

Lite andra frågor jag har:

Har efter kraftig viktökning och jojobantning mellan 16-19 år mycket bristningar på magen. Har läst att hudens förmåga att dra ihop sig försämras eller helt försvinner när bristningar uppkommer. De syns inte så mycket idag, men man känner att det är stora fåror som går under huden. Skapar detta något problem för mig att någonsin se smal ut, och om jag i så fall fortsätter att gå ner att huden blir jätteslapp och hänger?

För det andra är egentligen en fråga om ett tips på bra ryggövningar man kan göra hemma då jag absolut inte har råd eller lust att gå på gym här i Göteborg. Har ett par hantlar hemma som jag använder för en lättare styrketräning för armar och bröst, men kan man använda dessa för att utforma en bra ryggövning?

Är det värt att gå till något gym och göra en mätning av kroppsfettet för att få en bättre bild? Jag vet ju iofs att jag har mycket fett på kroppen...

Eller bör jag krypa till korset och införskaffa mig ett gymkort för att träna 2-3 gånger i veckan där också? Kan ju nämnas att jag gillar att vara ute och springa så har inget problem med att träningen är tråkig.

Motivationen börjar ju dala när man inte ser några resultat på den möda jag ändå tycker jag lägger ned varje vecka.

vicarious
2011-10-27, 23:10
Kan inte heller säga att jag sett någon märkbar förändring i midja/lårmått dessa veckorna heller.


Du förlorade nog lite muskler när du gick ner de där 10kg. Du gick ner (för) snabbt samt så styrketränade du inte.

Skaffa ett gymkort och börja styrketräna. Styrketräning är den viktigaste träningen när man går ner i vikt. Den leder till att du behåller dina muskler och att viktförlusten i huvudsak består av fett. Det behöver inte vara 5 eller 7 dagar i veckan, och det behöver inte vara några 2h pass. 2-3 gånger i veckan a 45-60min räcker gott och väl.

Att banta utan att styrketräna är som att skjuta sig i foten om målet är att se bra ut i slutändan.

Ram Dass
2011-10-27, 23:30
Om du inte har gjort det redan så läs Grubbs sticky om viktminskning: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Med din vikt så ligger du nog närmare 3600 kcal om dagen om man räknar med Harris&Benedict-ekvationen (66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder). Allt om det där står i deff-guiden.

Att du har slutat gått ner i vikt beror helt enkelt på att du äter mer än vad du förbrukar. Så bara att ta beslutet om du ska träna mer eller äta mindre, eller både och.

Det vicarious skriver om gymning och att inte ligga på för högt underskott är också viktigt. För då vill inte tappa massa muskler och nå din målvikt med bukfettet kvar men inga muskler.

Ram Dass
2011-10-27, 23:37
Har efter kraftig viktökning och jojobantning mellan 16-19 år mycket bristningar på magen. Har läst att hudens förmåga att dra ihop sig försämras eller helt försvinner när bristningar uppkommer. De syns inte så mycket idag, men man känner att det är stora fåror som går under huden. Skapar detta något problem för mig att någonsin se smal ut, och om jag i så fall fortsätter att gå ner att huden blir jätteslapp och hänger?

Känns ju rätt omöjligt att svara på. Men kvinnor har ju en tendens att bli gravida och kunna få fina magar igen.

Angående ryggövningar är det bara att youtuba eller googla lite. Är inte svårt att hitta några man gillar (som man kan göra hemma med ett par hantlar).

Du måste inte skaffa ett gymkort, men det är nog att föredra. Om du tycker det är roligt.

King Grub
2011-10-28, 08:02
Tyvärr går inte graviditet att jämföra med övervikt här. Progesteronnivåerna påverkar hudens elasticitet, men dessa påverkas inte av att man ätit sig tjock, däremot om man är gravid.

Chobi
2011-10-28, 08:38
....

Tror du missförstod mig lite. De veckorna jag gick ner såg jag även en skillnad i midjemått m.m. Jag vet inte vad ni säger, men Kickboxning ger väl ändå en typ av styrketräning? Dessutom gör jag ju armhävning/situps/diverse lyft varje dag.

....

Visst har jag läst den.

Även när jag gick upp i vikt kan jag nog säga att jag aldrig åt så mycket som 3600 kcal om dagen, det är ju en absurd mängd.
Idag räknar jag alla kalorier jag får i mig antingen via livsmedelverkets sida eller från innehållsförteckningen. Jag siktar att äta runt 500-600kcal för varje mål (frukost/lunch/middag), samt högst 100kcal från två mellanmål. Just nu tex äter jag en hemmalagad köttfärssås med pasta som är uträknad till 151kcal / 100g, och denna käkar jag lunch och middag, med portioner på 380-400g.

Så jag har lite svårt att se att jag skulle äta för mycket i alla fall! :)


Men tack för svaren i alla fall. Alltid bra att bolla lite funderingar när motivationen tatt sig en törn!

Langster
2011-10-28, 12:37
Kickboxning och plyometrisk träning ger uthållighet snarare än styrka, man behöver dock en del styrka för att kunna utöva dem, men därefter blir träningen inriktad på uthållighet/kondition.
Även om vissa övningar kan anses vara styrketräning så tar konditionsinriktningen i resten av passet antagligen ut de fördelar man skulle ha fått av de övningarna isolerat.

Det du behöver är progressiv anaerob träning. Styrketräning med vikter där målsättningen är att kontinuerligt öka vikterna.

Ram Dass
2011-10-28, 14:11
Så jag har lite svårt att se att jag skulle äta för mycket i alla fall! :)


Om du nu är så säker på att du ligger på kaloriunderskott, hur kommer det sig att du inte går ner i vikt?