handdator

Visa fullständig version : Bra eller dåligt att böja och marka utan skor ?


Knaz
2011-10-27, 21:38
Nu är de så att jag börjat köra böj och mark utan skor då jag tycker de är mycket skönare.

Är de bra eller dåligt ? Ökar skaderisken i fötterna ? Finns de några fördelar att köra i skor ? Knäna kanske tar mer stryk ?

Har ingen aning om detta så upplys mig !

Sundqvist
2011-10-27, 21:39
jag tycker att jag har mer kontroll i endast strumpor än med skor! men det är jag :D *

Tror dem flesta markar barfota eller med platta skor :)

Wormzie
2011-10-27, 21:42
En sko med mycket dämpning gör det svårare att hålla balansen i böj för mig.

Martinio0o
2011-10-27, 21:45
I böj skulle jag säga att en stabil sko, dvs. en med platt sula och gärna en liten klack (behöver inte vara OL-style) är bättre än barfota, men om det skulle vara större skaderisk utan vet jag inte. Mark kör väldigt många barfota så det ska väl inte vara några problem alls.

Knaz
2011-10-27, 21:48
Än så länge låter de ju bra iaf :)

Skorna jag använde innan är inomhusfotbollskor så de är ju ganska platta men tycker de känns mycket bättre utan.

Martinio0o
2011-10-27, 21:51
Än så länge låter de ju bra iaf :)

Skorna jag använde innan är inomhusfotbollskor så de är ju ganska platta men tycker de känns mycket bättre utan.

Är ju olika från modell till modell men jag använde också det tidigare. Mina var rundade vid hälen vilket gjorde det ytterst svårt att lägga vikten där, vilket man ska (rätta mig om jag har fel) tänka på när man kör knäböj.

Men foten är ju också rundad så det kan vara svårt så med. Dock lär man ha bättre kontroll barfota än med innefotbollsskor.

Rahf
2011-10-27, 21:53
Det finns många åsikter om vad som är bäst. Generellt sett så är det som folk säger här; platta skor eller OL-skor.

Linjedomarn
2011-10-27, 22:02
Föredrar en sko med platt sula men om man kör utan så lär man träna balansen och fötterna på något vänster.

EkarN
2011-10-28, 07:43
Bra stabila dosor i böj(nackskott på joggingskor) och barfota i mark brukar rent generellt vara bra.

Silveta
2011-10-28, 07:44
VFFs till både mark och böj ;)

EeJay
2011-10-28, 13:19
VFFs till både mark och böj ;)

This!

Plus att alla som sysslar med knästöd+knälindor+handledslindor+armbågslindor+dra gremmar+lyftarbälte+lyftardräkt+lyftarskor+talk över hela kroppen blir så irriterad på en!

Rickard
2011-10-28, 13:24
This!

Plus att alla som sysslar med knästöd+knälindor+handledslindor+armbågslindor+dra gremmar+lyftarbälte+lyftardräkt+lyftarskor+talk över hela kroppen blir så irriterad på en!

Och att se ut som någon form utav mentalpatient!

Silveta
2011-10-28, 13:37
Och att se ut som någon form utav mentalpatient!

hur kan du säga att man ser ut som en mentalpatient i VFFS och en Banana hammock?

the_matsson
2011-10-28, 14:55
Jag är mer intresserad av frågan vad som händer ifall man böjer med klack. Uppenbarligen kompenserar man ju för en stelhet/orörlighet. Kommer det bita en i ändan i slutändan för att man tar den lätta vägen och använder en liten klack?

Att böjskor skulle behövas för stabilitet tycker jag dock är ett märkligt påstående, och jag tror man är stabilast barfota.

Matsa
2011-10-28, 15:23
Jag provade ett par Vibrams en gång och de var faktiskt jättesköna. Jag är lite sugen på att köpa ett par men jag är orolig att förknippas med den självgodhet som verkar komma på köpet, jag kommer att tänka på South Park episoden 'Smug Alert'.

arym0cBpRL8

Är jag ensam om att se likheter med många Vibramförespråkare?

Silveta
2011-10-28, 15:25
Jag provade ett par Vibrams en gång och de var faktiskt jättesköna. Jag är lite sugen på att köpa ett par men jag är orolig att förknippas med den självgodhet som verkar komma på köpet, jag kommer att tänka på South Park episoden 'Smug Alert'.

arym0cBpRL8

Är jag ensam om att se likheter med många Vibramförespråkare?

Du har helt rätt, dock är de så sköna att träna i så det uppväger eventuell smughet

Skickat med mikrovågor för färgens skull

Knaz
2011-10-28, 15:44
VFFs till både mark och böj ;)

Finns de någon fysisk butik som säljer såna ? Har varit intresserad förut men vägrar att beställa skor :)

Matsa
2011-10-28, 15:57
Finns de någon fysisk butik som säljer såna ? Har varit intresserad förut men vägrar att beställa skor :)

Naturkompaniet i vissa städer.

Fartman
2011-10-28, 15:57
Jag provade ett par Vibrams en gång och de var faktiskt jättesköna. Jag är lite sugen på att köpa ett par men jag är orolig att förknippas med den självgodhet som verkar komma på köpet, jag kommer att tänka på South Park episoden 'Smug Alert'.

arym0cBpRL8

Är jag ensam om att se likheter med många Vibramförespråkare?

Haha! Har tänkt exakt samma sak, känns som att ett visst klientel som jag har lite svårt för har hijackat dom här dojjorna.

Silveta
2011-10-28, 16:02
Finns de någon fysisk butik som säljer såna ? Har varit intresserad förut men vägrar att beställa skor :)

Addmature

Skickat med mikrovågor för färgens skull

Knaz
2011-10-28, 16:02
Naturkompaniet i vissa städer.

Någon som vet om de har de i butiken i örebro ? De är den närmaste och ska till skövde i morron så vi kanske åker förbi där och då kanske man kan gå in och kolla.

mikaelj
2011-10-28, 17:18
Jag har böjt upp till 165 utan skor, bara strumpor. Problemet är att man glider, även om man inte märker det. Sockiplast kan funka. Risken för att skada foten ger jag inget för.

göteborg
2011-10-28, 17:19
Jag har böjt upp till 165 utan skor, bara strumpor. Problemet är att man glider, även om man inte märker det. Sockiplast kan funka. Risken för att skada foten ger jag inget för.

man kan böja 165 i joggingskor med super air också.

Knaz
2011-10-28, 17:31
Jag har böjt upp till 165 utan skor, bara strumpor. Problemet är att man glider, även om man inte märker det. Sockiplast kan funka. Risken för att skada foten ger jag inget för.

Ja fästet blir ju inte de bästa, de har jag märkt ..

Men såg att skövde natur säljer fivefingers så de blir nog att köpa ett par där nästa vecka ! :)

Lars Brinkhoff
2011-10-28, 17:35
Rippetioe har något resonemang om att med en liten klack ändras någon vinkel så att framsida lår kan arbeta bättre i marklyft:
If I have a little heel under my shoe, that places my knee in a position that is a little bit forward, maybe three to five degrees more forward than it would be in flat shoes. This increases the quadriceps’ effectiveness off the floor because it increases the knee angle enough that it allows the quadriceps to open the knee up over a longer range of motion. Thus, the quadriceps has more work to do. It doesn’t increase the knee angle enough that posterior chain recruitment is diminished at all.
http://www.elitefts.com/documents/deeper_into_deadlift.htm

Om jag förstått rätt är han ännu mer bestämd att man ska användanda skor vid knäböj, men jag har inte sett någon liknande ingående förklaring.

tntballe
2011-10-28, 17:36
Jag har böjt upp till 165 utan skor, bara strumpor. Problemet är att man glider, även om man inte märker det. Sockiplast kan funka. Risken för att skada foten ger jag inget för.

Glider fötterna så ökar risken för skador, så det låter inget vidare.
Postat via en mobil enhet

tntballe
2011-10-28, 17:40
Jag är mer intresserad av frågan vad som händer ifall man böjer med klack. Uppenbarligen kompenserar man ju för en stelhet/orörlighet. Kommer det bita en i ändan i slutändan för att man tar den lätta vägen och använder en liten klack?

Att böjskor skulle behövas för stabilitet tycker jag dock är ett märkligt påstående, och jag tror man är stabilast barfota.

Snöra åt ena foten ordentligt i ett par lyftarskor och var barfota på andra, se vilket som lättast går att vicka åt sidan.
Postat via en mobil enhet

Redhaad
2011-10-28, 17:48
Jag har böjt upp till 165 utan skor, bara strumpor. Problemet är att man glider, även om man inte märker det. Sockiplast kan funka. Risken för att skada foten ger jag inget för.

Tror att skada just foten är rätt skickligt gjort i knäböj dock problemet att knäböja med strumpor och glida hände mig, dock var som tur i en bur så ingen skada skedde, utom att jag var livrädd!

Jag kör alltid knäböj med antingen Dcores nya gymskor som förövrigt är grymma eller med joggingskor[med dämpning] och har funkar grymt so far.

the_matsson
2011-10-28, 17:50
Snöra åt ena foten ordentligt i ett par lyftarskor och var barfota på andra, se vilket som lättast går att vicka åt sidan.
Postat via en mobil enhet

Rätt säker på att det är i lyftarskon. Skulle vilja gå steget längre och påstå att det är hart när omöjligt att vricka foten barfota.

Men stabilitetssnack åt sidan, det är inte så intressant i det här fallet: Vad händer högre upp i kroppen när man plötsligt står i högklackat? Jag böjer förövrigt själv i ett par Power Perfect 2.

EkarN
2011-10-28, 18:09
Men ok, tusentals OL-are som fakkin böjer varenda dag använder sig av skor med klack. En anledning lär funka.

Johan_P
2011-10-28, 18:12
Jag har böjt upp till 165 utan skor, bara strumpor. Problemet är att man glider, även om man inte märker det. Sockiplast kan funka. Risken för att skada foten ger jag inget för.

Hur vet du att du glider om du inte själv märkt det? Jag har böjt och markat mer än det och aldrig märkt av att jag glider. Och jag vet inte hur man ska tolka om det är dåligt eller inte om man inte ens märker det. Spelar nada roll?

Frågan som kvarstår är väl om det skulle kunna vara farligt eller inte mot fötterna eller fotleden (kanske längre upp i benet också?). Men där är ju inte särskilt mycket dämpning i lyftarskor, även fast man kanske står mer stabilt, så osäker på om det spelar någon roll. Eventuellt då vinkeln i skon som kan vara fördelaktig.

the_matsson
2011-10-28, 18:13
Men ok, tusentals OL-are som fakkin böjer varenda dag använder sig av skor med klack. En anledning lär funka.

Jag är inte på något sätt negativ till att använda böjskor, uppenbarligen fungerar det väldigt bra. Däremot är jag nyfiken på vad det kan tänkas ha för effekter på var belastningen hamnar, och det vore kul om någon som har bra koll på det ville förklara.

Lars Brinkhoff
2011-10-28, 18:23
Jag är inte på något sätt negativ till att använda böjskor, uppenbarligen fungerar det väldigt bra. Däremot är jag nyfiken på vad det kan tänkas ha för effekter på var belastningen hamnar, och det vore kul om någon som har bra koll på det ville förklara.

Skulle det vara likvärdigt att stå i en nerförsbacke och träna?

the_matsson
2011-10-28, 18:34
Skulle det vara likvärdigt att stå i en nerförsbacke och träna?

Ifall du normalt står med båda fötterna pekandes spikrakt fram när du böjer, så japp.

mikaelj
2011-10-28, 19:05
Men ok, tusentals OL-are som fakkin böjer varenda dag använder sig av skor med klack. En anledning lär funka.

De gör det för att de måste komma under stången. En SL-are har egentligen inget behov av klack på skon, förutsatt att rörligheten finns.

Hur vet du att du glider om du inte själv märkt det?

För att jag har provat att böja med skor och andra lyftare säger att det ser stabilare ut.

Frågan som kvarstår är väl om det skulle kunna vara farligt eller inte mot fötterna eller fotleden (kanske längre upp i benet också?). Men där är ju inte särskilt mycket dämpning i lyftarskor, även fast man kanske står mer stabilt, så osäker på om det spelar någon roll. Eventuellt då vinkeln i skon som kan vara fördelaktig.

Det är tvärtom ingen dämpning i lyftarskor, vilket är hela poängen.

Jag tror inte att skor eller barfota gör någon skillnad för skaderisken. Det är istället hur din teknik ser ut i största allmänhet som spelar roll.

Rätt säker på att det är i lyftarskon. Skulle vilja gå steget längre och påstå att det är hart när omöjligt att vricka foten barfota.

Precis.

tntballe
2011-10-28, 19:25
Utan skor krävs ingen direkt kraft för att vinkla foten åt sidan, med skor behöver man pressa så att fotens avstånd till golvet ökar.
Postat via en mobil enhet

paatrik
2011-10-29, 07:36
Kör med löparskor för tillfället, är det så värdelöst som ett par inlägg gör gällande?

mini
2011-10-29, 07:47
Kör med löparskor för tillfället, är det så värdelöst som ett par inlägg gör gällande?

Oftast: ja.

Knaz
2011-10-29, 08:08
Kör med löparskor för tillfället, är det så värdelöst som ett par inlägg gör gällande?

Har själv provat de och jag tycker de känns väldigt ostabilt ..

bubbe
2011-10-29, 08:13
Jag är mer intresserad av frågan vad som händer ifall man böjer med klack. Uppenbarligen kompenserar man ju för en stelhet/orörlighet. Kommer det bita en i ändan i slutändan för att man tar den lätta vägen och använder en liten klack?

Att böjskor skulle behövas för stabilitet tycker jag dock är ett märkligt påstående, och jag tror man är stabilast barfota.

Vad det gäller stabilitet så är det inte så märkligt. Klacken på skorna är hård och sträcker sig en bit ut på sidan samt bakåt. Det gör att man får en väldigt tydlig gräns för främst hur långt bak man kan lägga vikten. Mycket enklare att knäböja med balans på hälen el tom lite utanför pga den utstickande klacken när man vill ha en upprätt knäböjning. Skorna blir därför lite som att snöra fast sig i två st större plattor och därför blir stabiliteten större, även om det är ganska marginellt.

Däremot så är stabiliteten mindre om man skall hålla på med häftiga sidoförflyttningar, springa hinderbana eller likn eftersom klacken gör det vingligare när man väl har kommit på kant. Som tur är så är det inget man håller på med under en knäböj...

luderlasse
2011-10-29, 09:59
Här kommer facit på denna fråga!

På hälen finns en fettkudde, denna fettkudde är inte skapad för att klara av belastningarna man uppnår vid tunga lyft. Utan bra skor (lyftar skor) ökar man risken för att slita ut fettkudden.

the_matsson
2011-10-29, 10:37
Här kommer facit på denna fråga!

På hälen finns en fettkudde, denna fettkudde är inte skapad för att klara av belastningarna man uppnår vid tunga lyft. Utan bra skor (lyftar skor) ökar man risken för att slita ut fettkudden.

Utan att veta så mycket om ämnet så är min spontana känsla att fettkudden klarar sig utmärkt utan vår hjälp, och att belastningen blir precis lika stor, skor eller ej.

(Självklart inte om man tippar foten framåt då mer vikt går mot tårna, men jag tror inte du menade det heller)

garluch
2011-10-29, 10:38
Här kommer facit på denna fråga!

På hälen finns en fettkudde, denna fettkudde är inte skapad för att klara av belastningarna man uppnår vid tunga lyft. Utan bra skor (lyftar skor) ökar man risken för att slita ut fettkudden.

Men med den logiken borde det vara lika farligt att marka barfota eller? Tyngdpunkten ligger väl på hälen i båda (okej, lite längre fram i böj om man kör low-bar) övningar?

luderlasse
2011-10-30, 12:10
Utan att veta så mycket om ämnet så är min spontana känsla att fettkudden klarar sig utmärkt utan vår hjälp, och att belastningen blir precis lika stor, skor eller ej.

(Självklart inte om man tippar foten framåt då mer vikt går mot tårna, men jag tror inte du menade det heller)

Mjo den klarar sig säkert flera år men min gissning är att barfotaträning ökar risken för förslitning, där med inte sagt att man kommer få det och får man det så blir det antagligen sent i livet.40-50+

Scratch89
2011-10-30, 12:16
Varför skulle det vara så? Foten är gjord för att stå utan skor, och fettkudden är mer en stötdämpare. Man står på hela foten, och står man rätt kommer belastningen att jämnas ut i hela kotpelaren och skelettet (även fast hela belastningen sedan kommer att komma till fötterna).

mattepatte
2011-10-30, 12:32
Säger som vissa barfotalöpar förespråkare säger, hur kan 1-2 cm dämpning i en sko, skydda för den kraften som uppbyggs när man springer.
Likadant, står man i en sko, hur kan denna minska belastningen om man håller i en vikt som väger 200 kg plus att man själv kanske väger 90 kilo.
Alltså cirka 300 kg, blir det inte så att skon pressas ihop så att den blir lika hård som golvet?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Syftar alltså på att det låter knas att hälens kudde skulle slitas mer barfota än i en sko.

Edit: Tips på bra lyftar skor för någon med ganska breda fötter uppskattas!

z_bumbi
2011-10-30, 13:31
Säger som vissa barfotalöpar förespråkare säger, hur kan 1-2 cm dämpning i en sko, skydda för den kraften som uppbyggs när man springer.

Genom att man väljer ett lämpligt material.

Det jag ser hos merparten som böjer barfota är att de fäller in fötterna, det kan bero på att de inte har en bra teknik men också att det är väldigt svårt att sätta ett utåtriktat tryck i benen när det inte finns något som hindrar att foten välter utåt eller i de värsta fallen när de böjer i strumpor att foten glider.

luderlasse
2011-10-30, 16:52
Varför skulle det vara så? Foten är gjord för att stå utan skor, och fettkudden är mer en stötdämpare. Man står på hela foten, och står man rätt kommer belastningen att jämnas ut i hela kotpelaren och skelettet (även fast hela belastningen sedan kommer att komma till fötterna).

helt rätt men jag skulle vilja påstå att foten inte är gjord för 300 kg böj

luderlasse
2011-10-30, 16:53
Säger som vissa barfotalöpar förespråkare säger, hur kan 1-2 cm dämpning i en sko, skydda för den kraften som uppbyggs när man springer.
Likadant, står man i en sko, hur kan denna minska belastningen om man håller i en vikt som väger 200 kg plus att man själv kanske väger 90 kilo.
Alltså cirka 300 kg, blir det inte så att skon pressas ihop så att den blir lika hård som golvet?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Syftar alltså på att det låter knas att hälens kudde skulle slitas mer barfota än i en sko.

Edit: Tips på bra lyftar skor för någon med ganska breda fötter uppskattas!

själv syftade jag på lyftarskor, de fördelar ut trycket bättre äver foten.

Scratch89
2011-10-30, 16:53
helt rätt men jag skulle vilja påstå att foten inte är gjord för 300 kg böj

Fast det är den nog inte oavsett skor eller ej.

luderlasse
2011-10-30, 20:15
nej men jag tror att det är snällare att dela upp trycket på en större yta, vilket du gör med bra skor. förstår du mej?

sweetkarolina
2011-10-30, 22:16
Säger bara att stöd för hålfoten är en fördel vid knäböj. Själv har jag märkt att jag lägger vikten på fotens insida ibland i mina platta skor, skulle sannolikt bli samma resultat utan skor. Däremot i lyftarskorna tycker jag det är lättare att hålla vikten på fotens mitt.

Morty
2011-10-31, 16:29
Jag gillar verkligen att böja och marka i mina VFF's. Det är som att köra i strumpor, bara det att man sitter stenhårt fast i golvet, medans man glider som en idiot i strumpor. Att man fäller inåt ibland är nåt att träna bort och är ju problematiskt oavsett vilka skor man har.