handdator

Visa fullständig version : bicepscurl


tdaman
2011-10-27, 20:26
Tjena har ett problem att öka i bicepscurl med rakstång. Har testat att köra med bänkpress-stången och lagt på vikt men gillar den inte på något vis så kör på gymmets egna räfflade stänger som är aningen kortare.

Men har ett problem, har stått still på att curla 35 kilo stången nu rätt länge och har gått ner i reps och haft mig men problemet är att nästa "hopp" är till 40 kg vilket blir lite för tungt.

Vad skulle ni gjort i min sitts för att öka?

vicarious
2011-10-27, 20:28
Kör med bänkpress-stången. Lika bra att du vänjer dig. Allt eftersom du blir starkare kommer du vara tvungen att använda den. Dessutom blir skillnaderna i vikt inte lika stora, där kan du välja att öka med endast 2.5kg (2x1.25kg plattor).

Ökar du i andra övningar? Du kanske äter för dåligt.

tdaman
2011-10-27, 20:29
okej tack för tipset. jag har inte ökat så bra det senaste året, står mer eller mindre still på samma vikter.

Dennis93
2011-10-27, 20:38
okej tack för tipset. jag har inte ökat så bra det senaste året, står mer eller mindre still på samma vikter.

Då är det nog dags att utvärdera vad som kan va fel, hur har vikten ändrats? Har du kört samma träningsschema? osv.

noob76
2011-10-27, 21:05
Jag kör med den vanliga korta "Z-stången" , den är lite vinklad där man håller händerna och känns mest ergonomisk.

Den tar alla vanliga viktskivor och det är enkelt att öka med 1,25 kilos , på vissa gym har jag också sett att de har 0,7 kilos och 0,9 kilos viktskivor och då bör det bli ännu enklare att öka upp vikterna gradvis.

Wormzie
2011-10-27, 21:41
Jag kör med den vanliga korta "Z-stången" , den är lite vinklad där man håller händerna och känns mest ergonomisk.

Den tar alla vanliga viktskivor och det är enkelt att öka med 1,25 kilos , på vissa gym har jag också sett att de har 0,7 kilos och 0,9 kilos viktskivor och då bör det bli ännu enklare att öka upp vikterna gradvis.

Det är lätt att man överbelastar pronationsmusklerna i underarmen om man använder z-stången och biceps aktiveras som mest när händerna är i ett helt supinerat läge (handflatan pekar uppåt).

TS: Jag skulle rekommendera att prova dropset eller att bara ta tag i 40 kgs stången och göra så många du kan och sedan tvinga dig själv att göra en till nästa träningspass tills det blir lagom mycket :)

Pansartax
2011-10-28, 07:37
Skulle gjort 3or, om inte det funkar; 1 or eller 2 or tills en 3a sitter, sen 3or tills en 5a sitter. Sen hålla på så tills man kan göra 8a.

Eller tvärsom, göra 35 kilos typ 20 gånger.

D-Crawler
2011-10-28, 09:48
Variera ditt utförande. Jag brukar under vissa perioder köra mycket strikt med smalare grepp, under andra lite sving "med kontroll" så att säga samt bredare grepp. Testa även 21:an om du är sugen, hjälpte mig att öka.

Arne Persson
2011-10-28, 10:15
Det är lätt att man överbelastar pronationsmusklerna i underarmen om man använder z-stången och biceps aktiveras som mest när händerna är i ett helt supinerat läge (handflatan pekar uppåt).

TS: Jag skulle rekommendera att prova dropset eller att bara ta tag i 40 kgs stången och göra så många du kan och sedan tvinga dig själv att göra en till nästa träningspass tills det blir lagom mycket :)

Du underbelastar snarare pronatorerna genom att inte arbeta med dom i ytterlägena med skräpEZ-stången.

Scratch89
2011-10-28, 10:16
Du svingar för lite!

callmeal
2011-10-28, 11:46
Har under hösten själv ökat träningsvikten i stångcurl linjärt med 10 kg på 7-8 veckor (till 70% av KV) genom att göra följande:

Började med en vikt jag kunde göra 3x5 hyfsat strikt på. Sedan ökade jag därifrån genom att varannan vecka höja träningsvikten med 2.5 kg och köra 3x5 och däremellan köra 3x6 på föregående veckas vikt. Avslutade mina pass med några set på 8-12 rep i hantelcurl och hammercurl som komplement.

Ett sånt upplägg förutsätter ju dock att du kan höja i mindre steg än 5 kg, så gör som andra redan har föreslagit och övergå till att curla med internationell stång.

Lycka till!!