handdator

Visa fullständig version : Ätardag vid bulk?


mcillroy
2011-10-27, 19:40
Tjena, Har precis avslutat en lång diet och det är äntligen dags att försöka bygga lite igen.
En sak jag trivs med under deff är att inte behöva smälla i sig så mycket mat under veckorna när man springer runt och stressar på jobbet.
Jag har pga av detta funderat på om man istället för att ligga på 300-500 kcal+ varje dag kan ligga och surfa på kcal balans (som för min del ligger runt 2700 kcal) för att sedan på fredag kväll och hela lördagen kunna äta vad man känner för och kanske ligga runt 4500 kcal+ och på så sätt hamna på positiv kaloribalans sett till hela veckan.
Fredag och lördag är förövrigt mina vilodagar om det sperlar någon roll.
Tack på förhand.

Idefi
2011-10-27, 19:46
Tjena, Har precis avslutat en lång diet och det är äntligen dags att försöka bygga lite igen.
En sak jag trivs med under deff är att inte behöva smälla i sig så mycket mat under veckorna när man springer runt och stressar på jobbet.
Jag har pga av detta funderat på om man istället för att ligga på 300-500 kcal+ varje dag kan ligga och surfa på kcal balans (som för min del ligger runt 2700 kcal) för att sedan på fredag kväll och hela lördagen kunna äta vad man känner för och kanske ligga runt 4500 kcal+ och på så sätt hamna på positiv kaloribalans sett till hela veckan.
Fredag och lördag är förövrigt mina vilodagar om det sperlar någon roll.
Tack på förhand.

Du kan bulka på det sättet, ja. Att du ligger på balans alla dagar utom 1, där du då äter mycket mer. Du kommer ju då att gå upp i vikt. Om det är bättre än att ligga på 3-500 kcal+ varje dag kan jag inte svara på, men jag lutar mer åt alternativ 2 (fördela det på alla dagar).

Råg
2011-10-27, 20:59
Rent spontant känns det som att fördela överskottet på varje dag är bättre ur prestations/byggarsynvinkel. Kroppen anpassar sig väl (någon får gärna rätta mig om jag har fel) utifrån det den får dagligen, dvs ligger man på balans 5 dagar bygger kroppen också utifrån balans dessa dagar. Sen dag 6 och 7 bygger den utefter det överskott man då har, men jag har lite svårt att tro att kroppen dessa dagar skulle "kompensationsbygga" motsvarande det den skulle byggt övriga dagar om man hade fördelat det jämt.

Jag kan mycket väl ha fel dock! Sen är det ju säkert så att skillnaden, ifall det nu är någon, är liten mellan de två uppläggen, och man ska ju i första hand välja det som passar ens vardag bäst.

Nutrid
2011-10-27, 21:12
Rent spontant känns det som att fördela överskottet på varje dag är bättre ur prestations/byggarsynvinkel. Kroppen anpassar sig väl (någon får gärna rätta mig om jag har fel) utifrån det den får dagligen, dvs ligger man på balans 5 dagar bygger kroppen också utifrån balans dessa dagar. Sen dag 6 och 7 bygger den utefter det överskott man då har, men jag har lite svårt att tro att kroppen dessa dagar skulle "kompensationsbygga" motsvarande det den skulle byggt övriga dagar om man hade fördelat det jämt.

Jag kan mycket väl ha fel dock! Sen är det ju säkert så att skillnaden, ifall det nu är någon, är liten mellan de två uppläggen, och man ska ju i första hand välja det som passar ens vardag bäst.

Ja det är fel då mätperioden lika gärna kunde ha varit en månad och då är det fortfarande kaloriöverskott i slutet av den tiden som avgör.

Råg
2011-10-27, 21:27
Ja det är fel då mätperioden lika gärna kunde ha varit en månad och då är det fortfarande kaloriöverskott i slutet av den tiden som avgör.

För viktökning generellt förstår jag att det är så. Men när det gäller hur mycket muskelmassa kroppen ökar, påverkar det inte hur överskottet är fördelat då? Annars kan jag ju tekniskt sett ligga på balans 3 veckor per månad, och ta igen det med ett stort överskott vecka 4. Det blir en jävla massa bygga då den veckan om det ska kompensera för övriga 3. Påverkar det inte hur många träningsdagar som kroppen får överskott på?

Jag vill poängtera att jag bara resonerar utifrån mitt förnuft, egentligen är jag en amatör när det gäller kost och träning så var snäll om jag är helt ute och cyklar! Tycker dock det är intressant, därför jag resonerar kring det.

Ram Dass
2011-10-27, 22:07
För viktökning generellt förstår jag att det är så. Men när det gäller hur mycket muskelmassa kroppen ökar, påverkar det inte hur överskottet är fördelat då? Annars kan jag ju tekniskt sett ligga på balans 3 veckor per månad, och ta igen det med ett stort överskott vecka 4. Det blir en jävla massa bygga då den veckan om det ska kompensera för övriga 3. Påverkar det inte hur många träningsdagar som kroppen får överskott på?

Jag vill poängtera att jag bara resonerar utifrån mitt förnuft, egentligen är jag en amatör när det gäller kost och träning så var snäll om jag är helt ute och cyklar! Tycker dock det är intressant, därför jag resonerar kring det.

Tror på ditt resonemang jag, låter logiskt.

paatrik
2011-10-28, 09:11
För viktökning generellt förstår jag att det är så. Men när det gäller hur mycket muskelmassa kroppen ökar, påverkar det inte hur överskottet är fördelat då? Annars kan jag ju tekniskt sett ligga på balans 3 veckor per månad, och ta igen det med ett stort överskott vecka 4. Det blir en jävla massa bygga då den veckan om det ska kompensera för övriga 3. Påverkar det inte hur många träningsdagar som kroppen får överskott på?

Jag vill poängtera att jag bara resonerar utifrån mitt förnuft, egentligen är jag en amatör när det gäller kost och träning så var snäll om jag är helt ute och cyklar! Tycker dock det är intressant, därför jag resonerar kring det.

+1

Även jag resonerar, men det känns onekligen logiskt.

mcillroy
2011-10-28, 15:41
tack för svaren, jag va inne på samma linje som Råg men samtidigt har man läst mkt om att man ska tänka i längre perioder än dygn och veckor när man räknar på ett överskott eller underskott.
Jag får helt enkelt testa det här upplägget ettag och se om resultaten kommer som dom ska.

jovas
2011-10-31, 09:22
Min snitt vikt på 1 vecka kan jag va nöjd över. Men oftast dom 2 sista dagarna på vekan äter jag jag för mkt å går så upp lite i vikt. För att sedan göra så jag går ner.

Tex såhär kan de se ut

72,3
72,4
72,1
72,5
72,2
72,9
73,3

Vecka 2

73,2
72,7
72,3
72,1
71,7
72,4
72,9
73,1

Ser ni hur jag menar? Går upp precis i slutet åå veckan och får sedan minska så jag går ber början åå veckan.

Visst min snitt vikt varje vecka blir som jag vill. Men de är ju vissa dagar som den drar iväg. Mkt negativt eller?

z_bumbi
2011-10-31, 09:29
Tjena, Har precis avslutat en lång diet och det är äntligen dags att försöka bygga lite igen.
En sak jag trivs med under deff är att inte behöva smälla i sig så mycket mat under veckorna när man springer runt och stressar på jobbet.
Jag har pga av detta funderat på om man istället för att ligga på 300-500 kcal+ varje dag kan ligga och surfa på kcal balans (som för min del ligger runt 2700 kcal) för att sedan på fredag kväll och hela lördagen kunna äta vad man känner för och kanske ligga runt 4500 kcal+ och på så sätt hamna på positiv kaloribalans sett till hela veckan.
Fredag och lördag är förövrigt mina vilodagar om det sperlar någon roll.
Tack på förhand.

Jag är inte riktigt med på hur det är svårare att äta säg 3000 kcal per dag än 2700 kcal även om jobbet är stressigt? Att du springer runt och stressar talar väl dessutom mer för att din nollnivå de dagarna är högre än på helgerna så du skapar ett underskott i veckorna och sedan så överäter du något enormt. Att du kan äta vad du känner för kan du ju dessutom göra även i veckorna.

Sheogorath
2011-10-31, 09:31
Ja det är fel då mätperioden lika gärna kunde ha varit en månad och då är det fortfarande kaloriöverskott i slutet av den tiden som avgör.

Hur mycket muskler tror du att man kan bygga på en dag egentligen? Varför tror du folk tjatar om att ligga på ett lagom överskott? Jo, för att inte man inte vill bli fet. Muskeltillväxten är kraftigt begränsad. Fettinlagringen är i stort sett obegränsad. Med ditt resonemang skulle man kunna svälta 5 dagar i veckan och inta hela sitt veckobehov + överskott på lör-sön och få samma resultat som om man fördelade överskottet mer jämt över veckan. Vilket såklart är nonsens.

Sniggel
2011-10-31, 09:59
Jag tror ändå att det finns viss marginal för att laborera med under- och överskott.

Säg att man under 5 dagar (mån-fre) ligger på ett underskott på 700 kcal om dagen. Äter man ordentligt med protein och styrketränar så gör man vad man kan för att undvika muskelförlust så att merparten blir fettförlust. Det som även händer under dessa dagar är att glykogenlagrena minskar och på så vis skapas en buffert för inlagring av kolhydrater till senare.
Sen är där även en antydan till att om man förlorar mycket muskelmassa under en diet så byggs denna muskelmassa snabbt in igen när man väl börjar äta. Muskler kan förmodligen byggas in snabbt om man tar hänsyn till det s.k. muskelminnet.

Så vad händer då på lördag och söndag när man ska äta ikapp 3500 kcal och lite till för att hamna på överskott? Säg att man äter 3000 kcal extra på båda dagarna.
På lördagen fylls glykogenlagrena upp rätt snabbt, eventuell förlorad muskelmassa börjar återfås i snabbt tempo (skulle jag tro, syftar på "muskelminnet" som verkar kunna driva på inlagringen). Eftersom överskottet blir rätt stort efterhand kommer anabolismen öka extra mycket (både muskler och fett). Hur fördelningen blir här är det intressanta förstås men om man förlorat en hel del fett under veckan kanske man inte går så himla mycket plus i fett sett över hela veckan. Förhoppningsvis går man hyfsat plus i muskelmassa från förra veckan utan att lägga på sig allt för mycket fett.

Sheogorath
2011-10-31, 10:04
Visst finns utrymme att laborera. Ett dygn är en kort mätperiod. Sättet du beskriver kan säkert fungera bra om man håller sig viktstabil över en vecka, särskilt om man minimerar fettintaget och maximerar intaget av stärkelse/glukos på sina kompensationsdagar.

z_bumbi
2011-10-31, 10:10
Äter man något så när vettigt så har man väl fyllda glykogenlager även vid underskott så var ska alla energin ta vägen?

Sheogorath
2011-10-31, 10:17
Äter man något så när vettigt så har man väl fyllda glykogenlager även vid underskott så var ska alla energin ta vägen?

Hade det varit så hade man inte tappat vätska så snabbt som man gör i början av en diet (eller vice versa). Jag tror att det finns utrymme att trycka in en del kolhydrat även om man har en bra näringstiming vid energiunderskott.

Den typen av laborering är hur som helst inte något jag sysslar med eller vill syssla med. Jag vill inte leva hela mitt liv i en näringsberäknad lunchbox. Det får räcka under deff. :)

Silencer
2011-10-31, 10:19
Jag äter ett kraftigt överskott på träningsdagarna och ett underskott på vilodagarna. Det är delvis psykiskt men jag inbillar mig att man får bättre partitionering på detta vis också.

Sheogorath
2011-10-31, 10:22
Jag äter ett kraftigt överskott på träningsdagarna och ett underskott på vilodagarna. Det är delvis psykiskt men jag inbillar mig att man får bättre partitionering på detta vis också.

Under deff har jag har underskott på träningsdagarna och lite mindre underskott på vilodagarna. Ätardag på balans eller strax över. För att ge kroppen bättre förutsättningar att återhämta sig helt enkelt. Det verkar som att båda sätten funkar.

z_bumbi
2011-10-31, 10:35
Hade det varit så hade man inte tappat vätska så snabbt som man gör i början av en diet (eller vice versa). Jag tror att det finns utrymme att trycka in en del kolhydrat även om man har en bra näringstiming vid energiunderskott.

Det är iofs inte alla som tappar så mycket vätska men du har en poäng och att man kan överladda genom att äta mer mat/kolhydrater är inget konstigt. Frågan är bara om det finns utrymme för 6000 kcal extra om man utgår från att man redan är fylld från början från 6000 kcal extra, fyller på mer normalt under 5 dagar och sedan ska äta igen?
Även om någon äter en cyklisk ketodiet så tar det ett antal dagar att komma ner till normalnivå (om man inte kör tömningspass) efter en fyllning.

jovas
2011-10-31, 10:42
Men säg att jag en tränigsdag råkar landa på underskott. Hur mkt gör de egentligen? Sålänge jag lagt hela mitt intag direkt efter träning?

Sheogorath
2011-10-31, 10:43
Ja, det är som sagt inget jag skulle förorda. 700 kcal underskott per dygn som Sniggel föreslog är ganska mycket att kompensera på en eller två dagar.

Sheogorath
2011-10-31, 10:45
Men säg att jag en tränigsdag råkar landa på underskott. Hur mkt gör de egentligen? Sålänge jag lagt hela mitt intag direkt efter träning?

Det är omöjligt för någon att svara på. Jag skulle tro att du mycket väl kan bygga ordentligt ändå om du kompenserar dagen efter och underskottet inte är för stort.

jovas
2011-10-31, 10:47
Jag orkar inte hålla å å ha stenkoll på maten.

Men de viktiga är ju att jag ökar på gymet eller hur?

Sheogorath
2011-10-31, 10:48
Jag orkar inte hålla å å ha stenkoll på maten.

Men de viktiga är ju att jag ökar på gymet eller hur?

Absolut. Går vikterna upp och vågen upp bygger du muskler, garanterat. Men ska du gå ner i vikt och vill behålla dina muskler blir kosten genast det viktigaste om du inte gör några dumma förändringar i övrigt (typ börja träna lätt eller något sådant trams). :)

Idefi
2011-10-31, 10:48
Jag orkar inte hålla å å ha stenkoll på maten.

Men de viktiga är ju att jag ökar på gymet eller hur?

Ökar du på gymmet så lyckas du ju med det du är ute efter, så ja.

Sniggel
2011-10-31, 10:57
Ja, det är som sagt inget jag skulle förorda. 700 kcal underskott per dygn som Sniggel föreslog är ganska mycket att kompensera på en eller två dagar.

Tycker själv att det är rätt extremt. Men ville ta något extremare exempel och fundera på. Jag tror också som z_bumbi att man inte har jättemycket spelrum med glykogennivåerna. Jag skrev att nivåerna minskar, just för att jag inte vet hur stor skillnaden blir.

Själv räcker det med att jag har svårt nog att gå upp i vikt öht numera så alla kalorier är värdefulla oavsett om de kommer i form av fett eller kolhydrater, på vilodagar eller träningsdagar.

jovas
2011-10-31, 11:14
Absolut. Går vikterna upp och vågen upp bygger du muskler, garanterat. Men ska du gå ner i vikt och vill behålla dina muskler blir kosten genast det viktigaste om du inte gör några dumma förändringar i övrigt (typ börja träna lätt eller något sådant trams). :)


Jag vill försöka ligga kvar på samma vikt. Och så länge jag ökar vikterna på gymmet så är de Inge fel på maten.

Sheogorath
2011-10-31, 11:14
Jag vill försöka ligga kvar på samma vikt. Och så länge jag ökar vikterna på gymmet så är de Inge fel på maten.

Instämmer.

(nu förutsätter jag förstås att du äter en kost som tillgodoser kroppens behov)

z_bumbi
2011-10-31, 11:17
I musklerna
Normalt glykogen ca 70 mmol
Maxfylld ca 200 mmol ev mer. En begränsande faktor är att man bara kan tömma ner till en viss nivå och få en bra inlagring av glykogen så det gäller att balansera förbrukningen exakt. Den nivån ligger någonstans neråt 30 mmol men jag är inte riktigt säker.

Jag har glömt/förträngt om det är per gram muskelmassa och har också glömt vad 1 mmol glykogen väger. Inte helt förvånande var det Sverker som räknade ut det en gång i tiden så det borde däremot gå att hitta om man nu inte råkat veta atomvikten för glykogen så där på rak arm.

Levern är väl runt 100 g normalt och 300 g maxfylld? (Observera frågetecknet)

jovas
2011-10-31, 11:29
Instämmer.

(nu förutsätter jag förstås att du äter en kost som tillgodoser kroppens behov)


Min kost består av ägg, keso, kvarg, kyckling, kaviar, pasta, crème fresh, rapsolja typ :)

Sheogorath
2011-10-31, 11:30
Min kost består av ägg, keso, kvarg, kyckling, kaviar, pasta, crème fresh, rapsolja typ :)

Inga grönsaker alls?

jovas
2011-10-31, 11:36
Inga grönsaker alls?


Varje lucnh blir det isbergssallad och morötter. Avokado ibland

Sheogorath
2011-10-31, 11:36
Levern är väl runt 100 g normalt och 300 g maxfylld? (Observera frågetecknet)

Har googlat lite nu och de flesta källor anger att en lever hos en normaltränad person kan hålla omkring 100 g kolhydrat max medan en vältränad individ som ätit en högkolhydratskost under längre tid kan komma upp i 160 g. Källorna är inga vetenskapliga artiklar och har inga referenser. Maxlagring angavs till 10% av leverns vikt på ett ställe vilket stämmer hyfsat med den andra uppgiften då en lever tydligen ska väga 1,2-1,5 kg hos en frisk vuxen man.

Om någon har bättre källor är det såklart välkommet.

z_bumbi
2011-10-31, 11:48
Har googlat lite nu och de flesta källor anger att en lever hos en normaltränad person kan hålla omkring 100 g kolhydrat max medan en vältränad individ som ätit en högkolhydratskost under längre tid kan komma upp i 160 g. Källorna är inga vetenskapliga artiklar och har inga referenser. Maxlagring angavs till 10% av leverns vikt på ett ställe vilket stämmer hyfsat med den andra uppgiften då en lever tydligen ska väga 1,2-1,5 kg hos en frisk vuxen man.

Om någon har bättre källor är det såklart välkommet.

Ett rätt av två är iofs en ganska bra procent. :D

Om jag kommer ihåg det ska jag leta i gömmorna efter en siffra.