handdator

Visa fullständig version : Tekniktips, marklyft (film)


Ingemansson
2011-10-27, 13:00
Skulle gladeligen uppskatta lite kritik på mina marklyft, ser det helt galet ut eller kan jag fortsätta som jag gör? Alla tankar och funderingar mottages varmt.

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/WT3olFWKlEc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

http://www.youtube.com/watch?v=WT3olFWKlEc

//Mvh Ingemansson

EDIT: Hur får jag inbäddningen av länken att funka?!

LillSkalman
2011-10-27, 13:17
Skulle gladeligen uppskatta lite kritik på mina marklyft, ser det helt galet ut eller kan jag fortsätta som jag gör? Alla tankar och funderingar mottages varmt.

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/WT3olFWKlEc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

http://www.youtube.com/watch?v=WT3olFWKlEc

//Mvh Ingemansson

EDIT: Hur får jag inbäddningen av länken att funka?!

WT3olFWKlEc

There u go.

lurre86
2011-10-27, 13:28
Jag tycker det ser okej ut. Men jag är ioförsig inte proffs.

Minta tips

Det ser ut som att ryggen kommer efter i lyftet. Du vinklar först ut benen som ryggen. Försök å göra det samtidigt.
*Ta av dig skorna
*Brösta up mer.
*Försök ha rakare rygg

Ingemansson
2011-10-27, 13:45
There u go.

Tackar tackar!

Jag tycker det ser okej ut. Men jag är ioförsig inte proffs.

Minta tips

Det ser ut som att ryggen kommer efter i lyftet. Du vinklar först ut benen som ryggen. Försök å göra det samtidigt.
*Ta av dig skorna
*Brösta up mer.
*Försök ha rakare rygg

Skorna är helt platta utan dämpning, bör jag fortfarande köra utan?
Ska jag försöka brösta upp mig så mycket som möjligt redan från botten?
Tycker jag har skapligt rak rygg de första repsen, eller tycker jag fel?! Lättaste åtgärden på det problemet i sådana fal vore ju att skippa de sista repsen?

sinaui
2011-10-27, 13:54
Du rätar på benen/lyfter ryggen i separata rörelser, försök tänk att du lyfter med höften/trycker nedåt med benen så kan det nog bli bättre. (är noob själv - no hate)
*edit* Sök på deadlift på youtube, intro to deadlift osv.. bra tips!

garluch
2011-10-27, 15:10
Försök att "trycka ihop" skulderbladen och skjuta fram bröstet lite mer, svårare att tappa bålen och rygglyfta då. Annars ser det väl rätt godkänt ut.

PS: Testa utan dojjor än gång, brukar om inte annat vara skönare.

lurre86
2011-10-27, 15:23
ryggen är ganska bra. bara ytterst utterst lite böjd. Men det är väldigt lite.

Tänk på båltrycket. Brösta up från start.
Lyfta å rätta ut benen samtidigt som ryggen.

lurre86
2011-10-27, 15:27
om du har svårt att lyfta med ryggen samtidigt som du rätar ut benen så kan det vara för tungt.

Om det är för tungt så är det lätt att man först rätar ut benen och sedan kommer ryggen.

Testa då att sänka vikten.

Loke
2011-10-27, 15:59
om du har svårt att lyfta med ryggen samtidigt som du rätar ut benen så kan det vara för tungt.

Om det är för tungt så är det lätt att man först rätar ut benen och sedan kommer ryggen.

Testa då att sänka vikten.

För tungt för vad? Han får ju upp vikten. Jag tycker snarast det ser för lätt ut för att verkligen kunna spekulera om den optimala tekniken.

Ingemansson
2011-10-27, 16:43
För tungt för vad? Han får ju upp vikten. Jag tycker snarast det ser för lätt ut för att verkligen kunna spekulera om den optimala tekniken.

Det var relativt lätt. Är lite små skraj över tyngre vikter just pga att jag aldrig fått reda på om jag gör fel/rätt, ryggen är det sista jag vill skada.

För att samanfatta lite smått;
*Lyft med ben och rygg samtidigt
*Brösta upp mig mer redan från start, "tryck ihop skulderbladen*
*Samt ha ett jävla bål tryck
*Testa utan skor

Suger åt mig allt ni skriver! *cupid*

C.E.J.
2011-10-27, 17:08
Det var relativt lätt. Är lite små skraj över tyngre vikter just pga att jag aldrig fått reda på om jag gör fel/rätt, ryggen är det sista jag vill skada.

För att samanfatta lite smått;
*Lyft med ben och rygg samtidigt
*Brösta upp mig mer redan från start, "tryck ihop skulderbladen*
*Samt ha ett jävla bål tryck
*Testa utan skor

Suger åt mig allt ni skriver! *cupid*

*Ryck inte igång stången