handdator

Visa fullständig version : RYGGEN dödar mig! hjälp


ryggontXXL
2011-10-27, 11:39
Man, 21 år. 175cm/75kg.

Har någon gång känt av denna smärta men aldrig så omfattande som igår. Första gången var när jag frontalkrockade med en kille på en träning för 3-4 år sedan. Sedan dess har jag aldrig haft problem tills igår. Spelade lite fotboll och dribblade lite, inget allvar och intensivt. Helt plötsligt som blixt från klar himmel så komme den smärtan. Tänk dig långvarig kramp med 10-20 sekunders mellanrum. *spy*

gör så jävla ont att det känns som jag ska spy ibland. Trodde det skulle gå över efter en natt sömns men vaknade flera gånger på natten och kunde inte sova om p.g.a. smärtan, den följde mig med i drömmen och jag hade ont även där:cryout:
Trodde en natt sömns skulle bota som den brukar göra med många skador men är fortfrande helt utslagen nu på morgonen.

Smärtan befinner sig i vänstra delen av ryggen. Vid minsta rörelse kommer smärtan i form av kramp eller liknande,, får även ont när jag andas djupt. Svårt att säga var men men över korsrygg och under skulder, där någonstans. Ringde sjukrådgivning igår kl 0100 och det enda hon sa var ta lite värktabletter.

någon som varit med om något liknande? Skriver denna text med mkt smärta f.ö.

kjell33
2011-10-27, 12:00
Låter som diskrelaterat. Gå till naprapat ASAP.

ryggontXXL
2011-10-27, 20:30
Låter som diskrelaterat. Gå till naprapat ASAP.

nja, smärtan sitter mer åt sidan och inte i kotorna.


har kvidit hela dagen tills nu utan förbättringar:/, har kommit över lite diklofenak Sandoz och tryckte i mig två stycken direkt. Är dock skeptiskt till deras verkan, ser ju så små ut och receptfria...

nåväl, jag hoppas de lindrar lite för detta är nog top3 smärta som jag upplevt i mitt liv*gah!**gah!*


fan högskoleprov på lördag och jag kan varken sitta, ligga eller stå utan smärtor:furious:

killenigrillen
2011-10-27, 20:52
Strålar smärtan ut i armar eller ben? Domnar du av i nån kroppsdel? Om inte är det förhoppningsvis inte nervrelaterat.
Vad var det som utlöste smärtan? Klev du fel och "sträckte" dig?
Har du såpass ont kanske du borde uppsöka sjukgymnast helt enkelt.

Lycka till

Bizarro
2011-10-27, 20:57
Förstår om man gör en tråd för att skriva av sig lite eller få en hint av vad det kan vara, men alla såna här problem som det skapas trådar om bör man verkligen ta med sig till läkarn istället.

ryggontXXL
2011-10-27, 22:37
Förstår om man gör en tråd för att skriva av sig lite eller få en hint av vad det kan vara, men alla såna här problem som det skapas trådar om bör man verkligen ta med sig till läkarn istället.

hade jag kunnat gå mer än 1 meter utan att det känns som någon dunkar en hammare i ryggen på mig så hade jag gått till läkaren och att ringa ambulansen för ryggvärk skulle ge mig stämpeln som århundradets mes. har ingen vän med bil heller och även om jag haft hade jag inte frågat. hatar att parasitera mig på folk.

Strålar smärtan ut i armar eller ben? Domnar du av i nån kroppsdel? Om inte är det förhoppningsvis inte nervrelaterat.
Vad var det som utlöste smärtan? Klev du fel och "sträckte" dig?
Har du såpass ont kanske du borde uppsöka sjukgymnast helt enkelt.

Lycka till

nej men har vaknat flertal gånger då armarna har varit bortdomnade och haft stickningar men det kanske beror på att jag legat dåligt medan jag sovit.



f.ö. har gått två timmar nu sedan två tablettintag och smärtan är kvar utan en större förändring. :(

Har enbart druckit gainers och undrar ifall någon vet om det finns någon restaurang som kör hem käk och tar emot kortbetalning? :smash:

ryggontXXL
2011-10-28, 01:30
tar två nya nu och hoppas på bättre effekt. kan man överdosera diklofenak? tar levern mycket stryk? Kör en enzymåterställare också för säkerhetens skull.

Rahf
2011-10-28, 01:36
Men du fattar väl att denna smärta är riktigt jävla allvarlig!? Klarar du inte av att ta dig till läkaren så ringer du antingen en vän som kan hjälpa dig, eller en ambulans. Sluta försöka vara så stursk och självständig.

Du kan inte ta dig till hjälp av egen maskin, men du vägrar be om hjälp utifrån, för att du tror att det inte är ett problem? Lägg av nu! Ring!

Bizarro
2011-10-28, 15:57
Folk ringer ambulans och andra myndigheter utan anledning, exempelvis alkoholister som vill ha sällskap eller dylikt. Varför skulle inte du som faktiskt har en bra anledning inte kunna ringa? Om du inte kan ta dig till sjukhus ska du i självfallet ringa efter ambulans, speciellt om det kan vara nervrelaterat. Sjukvårdare blir snarare glada om det inte skulle vara något, vilket det uppenbarligen inte är ändå?

#Rahf +1

Tolkia
2011-10-28, 18:39
hade jag kunnat gå mer än 1 meter utan att det känns som någon dunkar en hammare i ryggen på mig så hade jag gått till läkaren och att ringa ambulansen för ryggvärk skulle ge mig stämpeln som århundradets mes. har ingen vän med bil heller och även om jag haft hade jag inte frågat. hatar att parasitera mig på folk.
Det är förstås din rygg, ditt liv och ditt val. Dock kan jag undra vad du tror att du skall få ut av trådar här, till folk som inte ens har sett dig, som du inte kan få ut av sjukvården IRL. Det är ingen här som på något slags magiskt sätt kan se vad som felas dig på x mils avstånd, i synnerhet som du egentligen inte beskriver problemet särskilt väl (detgörontsomfanjagdör är inte en så bra beskrivning; prova skademallen som finns klistrad). Det går f.ö. att ta en taxi till vårdcentral/primärvårdsjour, om nu det är problemet.
tar två nya nu och hoppas på bättre effekt. kan man överdosera diklofenak? tar levern mycket stryk? Kör en enzymåterställare också för säkerhetens skull.
Ja, man kan överdosera diklofenak. Nej, "enzymåterställare" hjälper inte mot det.

Jag säger inte att du har ryggskott (hur skall jag veta?), men det kan vara värt att notera att ett riktigt fett ryggskott kan kännas ungefär som du beskriver. Man kan även bli väldigt allmänpåverkad av ett ryggskott, d.v.s. känna sig illamående/spyfärdig, känna sig väldigt "sjuk" osv. När det är fråga om ryggskott brukar den värsta jagdöravsmärta-känslan lätta efter ett par tre dagar, men den kan räcka längre.

ryggontXXL
2011-10-28, 20:37
uppdatering:

ingen förbättring på morgonen, dock verkade den ökade dosen givit resultat för jag sov ganska bra. Lyckades bita ihop och ta mig till vårdcentralen där det jag var rädd för skulle hände, faktiskt hände.. 150kr tack, läkare ropar in mig, jag förklarar läget, han kollar lite på min rygg och skriver ut lite starkare diklofenak. 150kr i sjön.

Nu har jag inte lika ihärdig smärta utan kan faktiskt röra på mig lite utan att det känns som mina sista sekunder är framme.

Anledningen till att jag gjorde denna tråd var att eftersöka någon med liknande smärta och att jag skulle få veta vad det är så att man kan hindra det i framtiden och anledningen till uppkomsten.

pialia
2011-10-28, 20:45
uppdatering:

ingen förbättring på morgonen, dock verkade den ökade dosen givit resultat för jag sov ganska bra. Lyckades bita ihop och ta mig till vårdcentralen där det jag var rädd för skulle hände, faktiskt hände.. 150kr tack, läkare ropar in mig, jag förklarar läget, han kollar lite på min rygg och skriver ut lite starkare diklofenak. 150kr i sjön.

Nu har jag inte lika ihärdig smärta utan kan faktiskt röra på mig lite utan att det känns som mina sista sekunder är framme.

Anledningen till att jag gjorde denna tråd var att eftersöka någon med liknande smärta och att jag skulle få veta vad det är så att man kan hindra det i framtiden och anledningen till uppkomsten.

Kunde han inte ställa en diagnos? Jag har då aldrig träffat en läkare som inte använder sig av ord för att förklara läget.

Det borde du fråga din läkare/sjukgymnast när du tar kontakt med sådan. Dom har trots allt möjlighet att undersöka dig och ställa en diagnos, det har inte vi - samt att de flesta av oss inte har kompetensen som krävs för att göra detta.

ryggontXXL
2011-10-28, 20:54
Kunde han inte ställa en diagnos? Jag har då aldrig träffat en läkare som inte använder sig av ord för att förklara läget.

Det borde du fråga din läkare/sjukgymnast när du tar kontakt med sådan. Dom har trots allt möjlighet att undersöka dig och ställa en diagnos, det har inte vi - samt att de flesta av oss inte har kompetensen som krävs för att göra detta.

diagnos eller inte, han repeterade mina ord. "Det är nog något problem med någon muskel*screwy*l". Kotorna satt på plats och jag var tvungen att få ur honom det efter undersökningen, innan jag gick "allt annat såg bra ut, kotor och liknande"?
och angående nervtråd som hamnat fel så fick jag inga kommentarer på det. Jag sa det som jag har skrivit här och han kunde tydligen dra den snabba slutsatsen att det inte var problemet.

Tolkia
2011-10-28, 21:04
Lyckades bita ihop och ta mig till vårdcentralen där det jag var rädd för skulle hände, faktiskt hände.. 150kr tack, läkare ropar in mig, jag förklarar läget, han kollar lite på min rygg och skriver ut lite starkare diklofenak. 150kr i sjön.
Hade du på allvar hellre velat att han sagt "omg, det här var det värsta jag någonsin sett" och skickat dig akut till sjukhus för operation?

ryggontXXL
2011-10-28, 21:07
Hade du på allvar hellre velat att han sagt "omg, det här var det värsta jag någonsin sett" och skickat dig akut till sjukhus för operation?

nej men gett mig lite mer kött på benen kanske? Jag menar hela min färd dit var egentligen onödig, jag fick egentligen inte reda på något nytt förutom några antagande som vem som helst kan göra.

Tolkia
2011-10-28, 21:13
nej men gett mig lite mer kött på benen kanske? Jag menar hela min färd dit var egentligen onödig, jag fick egentligen inte reda på något nytt förutom några antagande som vem som helst kan göra.
Du fick veta att läkaren inte hittade något som tydde på att det var något allvarligt fel eller på att du hade någon rotpåverkan. Det är ganska mycket mer än "några antaganden som vem som helst kan göra", du själv t.ex. låter ju i början av tråden som om döden vore nära, så du kunde uppenbarligen inte göra bedömningen själv.

Nu är jag hård, men jag kan ibland tycka att det är konstigt att man söker vård och närmast verkar önska att man skall ha någon svår och ovanlig åkomma som INTE blir bättre av sig själv med tiden, och som vanliga värktabletter INTE lindrar.

ryggontXXL
2011-10-28, 21:18
Du fick veta att läkaren inte hittade något som tydde på att det var något allvarligt fel eller på att du hade någon rotpåverkan. Det är ganska mycket mer än "några antaganden som vem som helst kan göra", du själv t.ex. låter ju i början av tråden som om döden vore nära, så du kunde uppenbarligen inte göra bedömningen själv.

Nu är jag hård, men jag kan ibland tycka att det är konstigt att man söker vård och närmast verkar önska att man skall ha någon svår och ovanlig åkomma som INTE blir bättre av sig själv med tiden, och som vanliga värktabletter INTE lindrar.

faktum är att det kanske låter överdrivet i dina öron men jag trodde jag sjöng på sista versen. Brusten mjälte, hjärtat klappar ur, lungorna kollapsar. Ja det var mycket om for igenom mitt huvud just då. Men men vi får se, tiden får avgöra ifall det är något allvarligt.
p.s. andra gången på 7 år som jag besöker läkare.

Tolkia
2011-10-28, 21:31
faktum är att det kanske låter överdrivet i dina öron men jag trodde jag sjöng på sista versen. Brusten mjälte, hjärtat klappar ur, lungorna kollapsar. Ja det var mycket om for igenom mitt huvud just då. Men men vi får se, tiden får avgöra ifall det är något allvarligt.
p.s. andra gången på 7 år som jag besöker läkare.
Jag tror att jag vet ganska väl hur dålig man kan känna sig om man har riktigt fett ont i ryggen, så nej, det är ingen som hånar dig för att du trodde att kroppen var på väg att kollapsa. Det är heller ingen i tråden, varken jag eller någon annan, som har sagt något om att du sökt läkare för ofta.

Det jag tycker är något märkligt är att du faktiskt tror att du är på väg att kollapsa totalt och sedan ändå surar för att läkaren sagt att det inte verkar vara någon fara och kallar besöket "bortkastade pengar". Men visst, om du hellre hade legat hemma med dödsångest, så var det kanske bortkastat.

burkmannen
2011-10-29, 12:28
Tyvärr så är detta ett normalt besök på en vårdcentral. De kollar igenom en på knappt 5 minuter och gör det slarvigt. Säger att dom inte hittar något och att dom kan skriva ut inflammationshämmande som att det ska lösa allting. Alla är såklart inte på det här sättet men många verkar vara det.

Holabandola
2011-10-29, 12:46
samma hände mig, fick nada hjälp på vc. Skickade mig dock till sjukgymnast, han var ännu sämre hehe.
Tog mig till en skicklig naprapat som löste problemet på en timme.

ryggontXXL
2011-11-03, 20:10
var nere en runda i gymmet för två dagar sedan för jag stod inte ut med att så sådant långt träningsavbrott... dock så kände jag smärtan så fort jag tog i vikterna så får vila lite till:/

vet ju fortfarande inte vafan problemet är, bara spekulationer.

Tolkia
2011-11-04, 09:13
Även om det KÄNNS som lång tid, så har det inte gått lång tid i ett kroppsperspektiv. Mellan tummen och pekfingret brukar tre veckor vara en bra uppskattning på hur lång tid det tar att bli någorlunda människa (vilket inte är samma sak som i kondition att köra för fullt) efter ett ryggskott. Som ett exempel.

Kan du gå, så promenera mycket. Sitt däremot inte så mycket, om du kan undvika det. Googla bålstabilitetsövningar, du kan komma att behöva dem framöver.