handdator

Visa fullständig version : Snabbhet


stora_starka_jätten
2004-01-03, 13:55
hallå vet inte om det här hör men iaf...

När man tränar borde man ju bli snabbare eftersom starka ben bör springa snabbare på korta streckor..... Men samtidigt ökar ju kroppsvikten och går ut över snabbheten....

När man sen deffar av sig ganska många kilon borde man då bli betydligt snabbare än innan deffen? nån som vet??? :D

Jense
2004-01-03, 14:46
stämmer. men det är som slagträning, man behöver teknik med!

testa o spring 400 meter allt vad du har med en tung last på dig. det är nog bättre om du vill bli löpstark

Castro
2004-01-03, 14:47
Jaa det blir man! Jag har fan inte sprungit på flera år, men i våras efter deffen testade jag springa 60 meter och gjorde väl det på 7.80 eller nåt sånt. Det är kanske inget jätteresultat precis, men jag blev då glatt överraskad eftersom jag trodde jag skulle vara mycket långsammare än så. Hade nog även kunnat sänka det där resultaten en hel del också med lite specifik snabbhetsträning.

Explosivitet och snabbhet på korta sträckor går väldigt mycket hand i hand.

stora_starka_jätten
2004-01-03, 17:19
Castro:du tror att en del tunga explosiva knäböj förbättrar snabbheten ovansett om man inte tränar någon löpteknik?

Castro
2004-01-03, 17:50
Jaa det tror jag, men man bör nog även försök hålla en bra rörlighet i kroppen samt försöka vara symmetriskt stark. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk...

Jag har inga direkt kunskaper, men jag kan tänka mig att det också är väldigt viktigt att vara stark i bålen för att få bra stabilitet när man springer.