handdator

Visa fullständig version : Doping leder till självmord?


Ignatius72
2011-10-27, 07:14
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6137036

Av 1. 199 svenska kraftsportare som tävlade på 60- och 70-talet dog 182 i förtid, enligt svensk forskning.
– Bland dem var det en signifikant hög frekvens av självmord, säger Bengt O Eriksson, vice ordförande i RF:s dopingkommission, till TT.

Nitrometan
2011-10-27, 07:20
De har gjort motsvarande undersökning i Finland med ungefär samma nedslående resultat.

Morrris
2011-10-27, 07:23
Var självmord mer frekvent förekommande än för den gruppen som inte erkände bruket? Eller jämför man med rikssnittet?

Mental
2011-10-27, 07:24
Har man uppskattat något om hur många av de 1. 199 svenska kraftsportare som tävlade på 60- och 70-talet som faktiskt brukade prep?

Pudzianovski
2011-10-27, 07:37
Intressant artikel :thumbup:

Börje H
2011-10-27, 07:45
Har man uppskattat något om hur många av de 1. 199 svenska kraftsportare som tävlade på 60- och 70-talet som faktiskt brukade prep?

Mer exakta siffror på antalet självmord vill inte Eriksson ge innan studiens artiklar är publicerade.

Göteborgsforskarnas studie visar att anabola steroider var vanligt förekommande inom eliten i kraftsportidrotter på 1960- och 1970-talet. Förbudet mot anabola steroider kom inte förrän 1975 och säkra analysmetoder kom först på 1980-talet.

De övriga fick frågeformulär att fylla i, bland annat med frågor om de använt anabola steroider.
– I hög grad erkände de bruk av anabola steroider, säger Eriksson.

Det lär väl visa sig när studien presenteras i sin helhet. Det kommer för övrigt bli mycket intressant. Man kan ju, med visst fog(?), anta att användandet av steroider var tämligen stort då det inte var förbjudet vid tidpunkten för deras karriärer.

the_PL_man
2011-10-27, 12:19
De har gjort motsvarande undersökning i Finland med ungefär samma nedslående resultat.

Du tänker på denna?

Increased Premature Mortality of Competitive
Powerlifters Suspected to Have Used Anabolic Agents
M. Pärssinen1, U. Kujala2, E. Vartiainen3, S. Sarna4, T. Seppälä1

King Grub
2011-10-27, 12:21
Det är inte personer med större benägenhet för självmord från början som brukar steroider (inte alla givetvis, men generellt)?

Mental
2011-10-27, 12:23
Intressant!

Misuse of supraphysiological doses of anabolic steroids is claimed to have serious side effects. The aim of the study was to determine the mortality, and the cause of premature deaths among a group of subjects who are strongly suspected to have used anabolic steroids for a non-medical purpose over several years. The mortality of 62 male powerlifters placed 1st - 5th in weight series 82.5 - 125 kg in Finnish championships during 1977 - 1982 was compared with the mortality of population controls. The mortality during the 12-year follow-up was 12.9 % for the powerlifters compared to 3.1 % in the control population. By 1993 eight of 62 powerlifters and 34 of 1094 population controls had died, thus the risk of death among the powerlifters was 4.6 timer higher (95 % CI 2.04 - 10.45; p = 0.0002). The causes of premature death among the powerlifters were suicide (3), acute myocardial infarction (3), hepatic coma (1) and non-Hodgkin's lymphoma (1). These findings add to the growing amount of evidence of an association between anabolic steroid abuse and premature death, and support the view that measures to decrease AAS misuse among both competitive and amateur athletes are justified.

Fast jag kan se många andra orsaker. Självmord hos alteter som inte längre är på topp borde vara högre även utan doping? Samt att kroppsvikten även utan doping borde kunna leda till problem.

Nitrometan
2011-10-27, 12:27
Du tänker på denna?

Increased Premature Mortality of Competitive
Powerlifters Suspected to Have Used Anabolic Agents
M. Pärssinen1, U. Kujala2, E. Vartiainen3, S. Sarna4, T. Seppälä1

Japps. Hade tänkt fråga dig om den. Men nu känns det onödigt. *kissass*

joko
2011-10-27, 12:29
Snacka om att man verkligen vill hitta ett samband när man t.o.m. i titeln skriver Suspected to have used...

Tänk om det var orättvisa misstankar som pushade dem över gränsen.

MAXX
2011-10-27, 12:49
Depression är väl en ganska känd effekt av när en steroidbrukare går av. De egenproducerade hormonerna är då extremt låga vilket givetvis påverkar psyket. Det är ju ganska vanligt att byggare får gå på "HRT" resten av livet efter år av steroidbruk.

Fartman
2011-10-27, 13:06
Ser det som ganska självklart att missbruk av en substans som ger depressioner vid avslutat bruk kan leda till självmord..

the_PL_man
2011-10-27, 13:15
Det är inte personer med större benägenhet för självmord från början som brukar steroider (inte alla givetvis, men generellt)?

I studierna som gjordes på kraftsportare från 60-tal till 80-tal, vilket tror du är det mest troliga sambandet?

A. Börja med steroider -> börja med kraftsport
B. Börja med kraftsport-> börja med steroider
C. Benägen till självmord -> Börja med steroider -> börja med kraftsport

Jag tror mest på B (baserat på de människor jag känner som var aktiva under denna tid).

Den nya studien verkar bekräfta den enorma utbredningen av missbruk inom kraftsporterna under denna tidsperiod som avses, vilket gör B det mest troliga alternativet.

mhv
the_PL_man

Andreas Guiance
2011-10-27, 13:16
Det är inte personer med större benägenhet för självmord från början som brukar steroider (inte alla givetvis, men generellt)?

Som vanligt är det självklart en stor faktor. För att inte tala om hur det är när man säger att anabola leder till att folk blir våldsbenägna, begår brott etc.

Men just i det här fallet är det väl ganska känt att låga testosteronnivåer är sammankopplat med depression hos män så det kan säkert ligga något i det.

Mental
2011-10-27, 13:17
I studierna som gjordes på kraftsportare från 60-tal till 80-tal, vilket tror du är det mest troliga sambandet?

A. Börja med steroider -> börja med kraftsport
B. Börja med kraftsport-> börja med steroider
C. Benägen till självmord -> Börja med steroider -> börja med kraftsport

Jag tror mest på B (baserat på de människor jag känner som var aktiva under denna tid).

Den nya studien verkar bekräfta den enorma utbredningen av missbruk inom kraftsporterna under denna tidsperiod som avses, vilket gör B det mest troliga alternativet.

mhv
the_PL_man

Dålig självbild/självförtroende (mer benägen till självmord) -> börjar med styrketräning -> kraftsport ->doping Kanske?

the_PL_man
2011-10-27, 13:21
Dålig självbild/självförtroende (mer benägen till självmord) -> börjar med styrketräning -> kraftsport ->doping Kanske?

Vi pratar inte om gymmare nu, utan aktiva idrottsmän.

Andreas Guiance
2011-10-27, 13:24
Vi pratar inte om gymmare nu, utan aktiva idrottsmän.

Som ju dock ofta varit "gymmare" från början?:)

Nitrometan
2011-10-27, 13:26
Som ju dock ofta varit "gymmare" från början?:)

Om vi pratar historiskt, då de här undersökningarna tittar på folk från "förr", så tror jag att andelen som gick från att "gymma" till att idrotta var liten.

Yes
2011-10-27, 13:26
Jag tror man vänt på orsak och verkan.

Självmord leder till doping.

Det är katabolt att vara död.

Nitrometan
2011-10-27, 13:29
Det är katabolt att vara död.
Svårt att hitta nåt mer katabolt.

the_PL_man
2011-10-27, 13:29
Om vi pratar historiskt, då de här undersökningarna tittar på folk från "förr", så tror jag att andelen som gick från att "gymma" till att idrotta var liten.

Precis vad jag ville få fram.
En undersökning från idag skulle kanske troligen se ett större samband gymma -> idrotta.

Mental
2011-10-27, 13:30
Svårt att hitta nåt mer katabolt.

Ska vara pommes på nyår då?

Andreas Guiance
2011-10-27, 13:42
Om vi pratar historiskt, då de här undersökningarna tittar på folk från "förr", så tror jag att andelen som gick från att "gymma" till att idrotta var liten.

Oavsett vilket skulle jag nog gissa att ett sämre självförtroende kan ha varit lite mer frekvent förekommande bland dem som började med en idrott där syftet var att bli stark/stor. Men jag kan givetvis ha fel:)

Crippa90
2011-10-27, 14:46
Läste också i tidningarna att hård träning kan leda till depression. Tar man anabola som idrottsman brukar man träna hårt och självmord begås ofta av depressiva människor.

Kanske. Typ.

Eddie Vedder
2011-10-27, 17:02
Läste också i tidningarna att hård träning kan leda till depression. Tar man anabola som idrottsman brukar man träna hårt och självmord begås ofta av depressiva människor.

Kanske. Typ.

Jag antar att det också var en observationsstudie och även om jag tror på den kausaliteten eftersom det finns många rimliga mekanismer för varför jättehård träning med otillräcklig återhämtning påverkar ens hormoner så att man lättare blir deprimerad så får man inte glömma kausalitetsdiskussionen där heller. Vilka människor blir träningsfanatiker exempelvis? I en större population alltså (inte på individnivå naturligtvis). Och vad har de för gemensamma drag? Kanske är personerna som lätt får ett träningsberoende överhuvudtaget "beroendepersonligheter" som i grunden är mer mentalt sköra individer. Jag tror ju att jag själv är på det viset och jag tror knappast jag är ensam på Kolo.

shut teh face
2011-10-27, 17:10
Jag antar att det också var en observationsstudie och även om jag tror på den kausaliteten eftersom det finns många rimliga mekanismer för varför jättehård träning med otillräcklig återhämtning påverkar ens hormoner så att man lättare blir deprimerad så får man inte glömma kausalitetsdiskussionen där heller. Vilka människor blir träningsfanatiker exempelvis? I en större population alltså (inte på individnivå naturligtvis). Och vad har de för gemensamma drag? Kanske är personerna som lätt får ett träningsberoende överhuvudtaget "beroendepersonligheter" som i grunden är mer mentalt sköra individer. Jag tror ju att jag själv är på det viset och jag tror knappast jag är ensam på Kolo.
Poängen med artikeln som syftades på beskrev ju mer att någon som tränar och bygger upp en stor del av sin identitet kring det får väldigt stora problem om man inte kan träna vid exempelvis skador.

Eddie Vedder
2011-10-27, 18:31
Poängen med artikeln som syftades på beskrev ju mer att någon som tränar och bygger upp en stor del av sin identitet kring det får väldigt stora problem om man inte kan träna vid exempelvis skador.

Jag har inte läst den. Och fick ju ingen länk tyvärr. :) Men ja då stämmer ju det jag funderade över. :)