handdator

Visa fullständig version : Har jag utvecklats bra/dåligt? (stats månadsvis)


Shobre
2011-10-26, 19:33
Hej

Är 16 år (född 1995) och är 1,84 cm lång nu. Tränat sedan November 2010.

Februari:
Längd: 1,79cm
Vikt 66,5kg.
Bröstmått: 90cm
Armar: 29,5

Augusti:
Längd: 1,83cm
75kg
Bröstmått: 96 cm
Armar: 34cm

3 sept:
Längd: 1,84
79,5kg.
Bröstmått: Okänt
Armar: Okänt

26 oktober (idag):
Längd: 1,84
Vikt: 84-85kg
Bröstmått: 102 cm
Armar: 37 cm

Vad tycker ni? Ser det bra ut "på pappret"? Ligger på samma fettnivå som jag gjorde i början, de två översta rutorna syns och resten syns inte. Min fettprocent är cirka 12% och har varit det från Februari till idag.

Har jag utvecklats bra tycker ni?

Akerhage
2011-10-26, 19:34
Bilder?

Remas
2011-10-26, 19:35
Hur har styrkan utvecklats ?

Knäböj, Bänkpress och marklyft vore intressant att få veta.

frozzon
2011-10-26, 19:36
Hej

Är 16 år (född 1995) och är 1,84 cm lång nu. Tränat sedan November 2010.

Februari:
Längd: 1,79cm
Vikt 66,5kg.
Bröstmått: 90cm
Armar: 29,5

Augusti:
Längd: 1,83cm
75kg
Bröstmått: 96 cm
Armar: 34cm

3 sept:
Längd: 1,84
79,5kg.
Bröstmått: Okänt
Armar: Okänt

26 oktober (idag):
Längd: 1,84
Vikt: 84-85kg
Bröstmått: 102 cm
Armar: 37 cm

Vad tycker ni? Ser det bra ut "på pappret"? Ligger på samma fettnivå som jag gjorde i början, de två översta rutorna syns och resten syns inte. Min fettprocent är cirka 12% och har varit det från Februari till idag.

Har jag utvecklats bra tycker ni?

du ligger nog inte på 12% BF om bara de övre magmuskelerna syns, men det verkar ju vara en bra utveckling, bara du har blivit starkare också så det inte bara är fett..

difeddy
2011-10-26, 19:37
Det är bara upp till dig att avgöra, spelar det verkligen någon roll vad någon annan tycker? :)

Shobre
2011-10-26, 19:40
Nu kan ni se bilder i första posten.

Styrkan har faktiskt inte blivit så mycket bättre tycker jag. I början så kunde jag knappt köra 20kg bänkpress (bara stången)

Jag vet inte varför men jag bänkar bara 60kg x 2 på frivikt och 80kg i bänkpressmaskinerna.

Biceps tar jag 10kg~.
Marklyft 60kg.

Jag är relativt svag hehe, men bildmässigt hur är utvecklingen där? Kan tyvärr inte bedöma på mig själv :P

Akerhage
2011-10-26, 19:42
Känns som du borde kunna ta mer i marklyft och biceps iaf. Bildmässigt ser det ju bra ut!
Dunka på lite knäböj med. Hade ju varit kul att se ditt träningschema?

Shobre
2011-10-26, 19:43
du ligger nog inte på 12% BF om bara de övre magmuskelerna syns, men det verkar ju vara en bra utveckling, bara du har blivit starkare också så det inte bara är fett..

Vet inte riktigt min fettprocent men mina översta två rutor har alltid varit framme och de andra rutorna har aldrig varit varit synliga. Har aldrig deffat ordentligt heller. :P

Shobre
2011-10-26, 19:44
Känns som du borde kunna ta mer i marklyft och biceps iaf. Bildmässigt ser det ju bra ut!
Dunka på lite knäböj med. Hade ju varit kul att se ditt träningschema?

Ligger på knäskador (efter skidolycka) så jag kan inte maxa knäböj eller ben alls, postar mitt schema strax!

Akerhage
2011-10-26, 19:46
Gött mos, får du säkert lite feedback sen.

derko
2011-10-26, 19:49
Visserligen växer du fortfarande men en nästan 20 kg viktökning på mindre än ett år känns ju inte så bra och med tanke på dina styrkestats har det nog inte det blivit särskilt mycket muskler heller. Starta med ett beprövat träningsprogram t.ex. Stronglift 5x5 och se över kosten. Du äter alldeles för mycket i dagsläget.

Idefi
2011-10-26, 19:50
Bildmässigt ser det ju helt klart mycket bättre ut :thumbup:
Och jag antar att styrkan har ökat i dom flesta övningarna, så det är ju bra också! Bara fortsätta kötta på.
Skulle vara kul o se schema.

Shobre
2011-10-26, 19:59
Mitt schema som jag kört med sedan början:

Måndag: Bröst, triceps och mage
Tisdag: Biceps och rygg
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, triceps och mage
Fredag: Biceps, rygg

Kör 5-7 reps på varje övning. 2-3 övningar för varje muskelgrupp. Som sagt har jag knäskada som gör att jag itne kan köra ben (inte hårt iaf).

Alltså jag kan ju inte lagt på mig så mycket fett i och med att mina två översta magrutor fortfarande är synliga, men jag känner inte att jag blivit så stark som en person som väger 85kg borde vara... Vet inte riktigt alltså vad det beror på.

Min pappa har samma stats (längd o vikt) som mig och är dubbelt så starkare än mig (Han gymmar inte ens!!) och han ser ut såhär:

Alzie
2011-10-26, 20:03
Mitt schema som jag kört med sedan början:

Måndag: Bröst, triceps och mage
Tisdag: Biceps och rygg
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, triceps och mage
Fredag: Biceps, rygg

Kör 5-7 reps på varje övning. 2-3 övningar för varje muskelgrupp. Som sagt har jag knäskada som gör att jag itne kan köra ben (inte hårt iaf).

Alltså jag kan ju inte lagt på mig så mycket fett i och med att mina två översta magrutor fortfarande är synliga, men jag känner inte att jag blivit så stark som en person som väger 85kg borde vara... Vet inte riktigt alltså vad det beror på.

Min pappa har samma stats (längd o vikt) som mig och är dubbelt så starkare än mig (Han gymmar inte ens!!) och han ser ut såhär:

Axlar dååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå ååååååååå?

Akerhage
2011-10-26, 20:04
Axlar? Tränar du inte det? Lägger du mer fokus på biceps än rygg? Tänkte du nämnde det före rygg, om det var ordningen du kör? Får du inte träna ben? Din pappa smygtränar! Eller har ett bra fysiskt jobb.

regus
2011-10-26, 20:12
Med lite vettiga pressövningar och dragövningar behöver man ingen direkt axelträning. Kan till och med vara ganska smart. Det är antagligen vanligare med söndertränade axlar av "axelträning" än för klena axlar med lite diverse skivstångspressar/drag för "bröst" och "rygg".

Till trådskaparen. Du har utvecklas jättebra. Du har gått upp 20 kilo, många kilon kommer automatiskt i den där åldern då du är påväg att bli vuxen helt enkelt. Som nu, en halv decimeter i längd och antagligen grövre axelparti. Det brukar vara så för många killar i den ålder.

Din pappa är säkert starkare än min.

Akerhage
2011-10-26, 20:17
Tycker dock axelpress är en bra övning att ha med i schemat och svårt att tro/säga att ts tänkt på det i sitt upplägg. Men klart axlarna tar stryk med andra övningar med.

Spartansk
2011-10-26, 20:19
Får jag bara fråga, tränar din pappa någon annan sport, eller har ett tungt fysiskt jobb? Om inte, så har han väldigt, väldigt bra gener för byggning.

On topic så tycker jag att din arm och axel som syns på bilden har utvecklats väldigt bra, lite svårare att uttala sig om resten av kroppen. :)

aijou
2011-10-26, 20:19
Tycker det ser ut som att du har gjort ganska bra volymökningar. Första tanken som slår mig är att du ökat lite väl mycket i vikt på kort tid. men jag ser även att du har växt en hel del på längden så det är nog inte så farligt som man kan tro.

Du ser ju inte heller tjock ut. :) men se upp så du inte äter för mycket och blir det. det är lätt hänt. speciellt när man precis växt färdigt på längden.

Om jag var du så hade jag nog satsat lite mer på att öka i styrka med något stronglifts-inspirerat program.

BTW. Har svårt att tro att far din inte tränar, eller i alla fall har tränat. *flex*

mattilainen
2011-10-26, 20:21
man ser ju att du prioriterar biceps dock.. Ser väl bra ut och fortsätt så! Lägg in ben, bröst och rygg som basövningar om du inte redan gör det.

Shobre
2011-10-26, 20:22
Min pappa har inte fysiskt krävande jobb men han tränar en gång / varannan vecka säger han. Ibland en gång i månaden, lol. Tur han har.

Tränar inte axlar, vet inte om det riktigt är en fördel eller nackdel. Eller måste jag göra om mitt schema o slänga in axlar? men resultatet är ju ganska bra, e lite rädd för axelskada också :P

Akerhage
2011-10-26, 20:27
Tror inte du skadar dig med att träna axlar, kör försiktigt isf. Träna rotatorkuff med. Sen svårt säga något om ditt schema när du inte har några övningar med.

krubkungen
2011-10-26, 20:34
Ben!!
http://extremetolerance.com/img/shut_up_and_squat.JPG

aijou
2011-10-26, 20:39
Jag hade lagt in axlar och ben också. tror du kommer ångra dig i framtiden om du inte gör det.

Opher
2011-10-26, 20:57
Jag hade lagt in axlar och ben också. tror du kommer ångra dig i framtiden om du inte gör det.

+1 på detta. Det är ju inte särskilt snyggt med mindre utvecklade axlar när man har vältränade armar och bröst. Ser bara så konstigt ut.

Främre deltoidmusklerna tränar du genom många andra pressövningar bl. a. bänkpress. Det är bakre och mittersta deltoidmusklerna du ska fokusera dig på, tycker jag isåfall.

Skogsbjörnen
2011-10-26, 20:58
Jag hade lagt in axlar och ben också. tror du kommer ångra dig i framtiden om du inte gör det.


Jag kan styrka det påståendet x) rentutav pinsamt. Ben har gått från att vara en hatövning till en favorit för mig personligen, favoriten är nog böj.

Spartansk
2011-10-26, 20:58
Det är ju inte särskilt snyggt med mindre utvecklade axlar när man har vältränade armar och bröst.

Jooodå, det kan det vara! :D

http://www.welovepictures.net/wp-content/uploads/2011/06/Arnold-Schwarzenegger-Pictures-2.jpg


Fast jag tycker också att trådskaparen ska träna armar och bröst! :)

Opher
2011-10-26, 21:16
Jooodå, det kan det vara! :D

http://www.welovepictures.net/wp-content/uploads/2011/06/Arnold-Schwarzenegger-Pictures-2.jpg


Ruhl>Schwarzenegger
http://i1138.photobucket.com/albums/n534/Zincton/2c1e6f25.jpg

Shobre
2011-10-26, 21:17
Pratade med min pappa och han sa att han tränat några år till år 2002, han sa att han tog så mycket tillskott (inga steroider 100%) såsom kreatin och gainers att han fick problem med njuren typ.

Okej, ska nog försöka göra om mitt schema och lägga in ben någonstans...

När tycker ni jag ska deffa? vid 90kg? Har alltid velat ha den där "ådriga" och "rippade" formen :D

aijou
2011-10-26, 21:25
När tycker ni jag ska deffa? vid 90kg? Har alltid velat ha den där "ådriga" och "rippade" formen :D

Du kan börja deffa precis när du själv känner för det. Ju längre du väntar desto jobbigare kommer det bli att deffa bort överflödigt fett.

En sak du kan tänka på, som har sagts otaliga ggr här på kolo är att du bör "skynda långsamt". Dvs försök att inte stressa med viktuppgång/nedgång. Låt det ta sin tid så kommer du få bättre resultat.

Lycka till! *flex*

NiHa
2011-10-26, 21:49
Högprioritera baksida ben och bakre axlar resten kommer med tiden men de jag tycker du bör prioritera kommer alltid att släpa om du inte sätter dom i första rummet redan nu. Då dina armar är med så ska du sen lägga krut på själva ryggen. Gör du ovanstående några år så kan du säkert få till riktigt bra fysik för du kan aldrig bli för stor på baksida ben. Håll dig sen till basövningar och strunta första tiden i vikterna utan försök få in kontakten i stället.

Shobre
2011-10-26, 23:02
Förstår... men saken är den att jag kan inte träna mina ben särskilt tungt... går det bra om jag tränar de högreps (10 reps) ?

aijou
2011-10-27, 06:12
Förstår... men saken är den att jag kan inte träna mina ben särskilt tungt... går det bra om jag tränar de högreps (10 reps) ?

Det går hur bra som helst om du upplever att det sliter mindre på dina knän. :)

smeander
2011-10-27, 19:08
du ligger nog inte på 12% BF om bara de övre magmuskelerna syns, men det verkar ju vara en bra utveckling, bara du har blivit starkare också så det inte bara är fett..

Du ligger nog närmare 20% än 12%, ligger du på 12% syns alla rutor!

Gnawk
2011-10-27, 19:15
Jävlar tar du 10 kg i biceps! Jag tar 35 i axlar och 100 i ben.

Shobre
2011-10-29, 21:01
Jävlar tar du 10 kg i biceps! Jag tar 35 i axlar och 100 i ben.

Det är inte så viktigt hur mycket man tar vänne, utan det är hur man ser ut när man tar av sig tröjan. ;) för mig handlar det inte någonting om hur stark jag ska vara

ps. u mad?

frozzon
2011-10-29, 21:22
Ruhl>Schwarzenegger
http://i1138.photobucket.com/albums/n534/Zincton/2c1e6f25.jpg

hehe, arnold drar trollface till ruhl och wolf som e MAD :)

Shobre
2011-10-29, 23:20
hehe, arnold drar trollface till ruhl och wolf som e MAD :)

De där bilderna är fusk, de har ju tagit hur mycket steroider som helst!

Forqie
2011-10-29, 23:28
De där bilderna är fusk, de har ju tagit hur mycket steroider som helst!

och det har inte arnold?